Bjerknez Startet 28.August.2008 Link til dette innlegget Startet 28.August.2008 Jeg leste ett sted her inne om ett medlem som måtte ett par timer til kiropraktor da han hadde gjennomgått litt sjø med en Uttern D/T55.... Er det virkelig så stor forskjell fra feks. en Yamarin 53 Bowrider til Uttern T55 når det gjelder "harde landinger"? Jeg har også lest att skroget till Uttern er flatere (16 grader) enn feks. Yamarin og har derfor også en lavere planingsterskel og høyere toppfart grunnet dette... ? Sistnevnte er dog bare positivt...? Men det jeg som sagt lurer på er om forskjellen er så stor at man bør påberegne seg en tur til kiropraktor etter litt kjøring i grov sjø? Eller er det mye overdrivelser ute å går? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
motor Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Det handler vel mest om å tilpasse farten til de rådende forhold. I grov sjø vil imidlertid et skrog med bare 16 grader bunn ofte ha en tendens til å medføre harde slag om farten er for stor. Jeg tror nok et skrog helst bør ha noe mer v-bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Høyere toppfart på grunn av mindre v-bunn er nok ikke nødvendigvis riktig. Kanskje i lavere hastigheter med mindre motorer. Mer våt flate medfører nok ofte lavere toppfart. Skrogene til Yamarin er meget trimmevillige, og jeg tror de går bedre enn Uttern med tilsvarende motorer. Når det er sagt er det mange som er fornøyde med sin Uttern, så skrogene er på ingen måte håpløse. Harde landinger vil du nok oppleve uansett i denne båtstørrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Det handler vel mest om å tilpasse farten til de rådende forhold. I grov sjø vil imidlertid et skrog med bare 16 grader bunn ofte ha en tendens til å medføre harde slag om farten er for stor. Jeg tror nok et skrog helst bør ha noe mer v-bunn. Skjønner... Men jeg bare lurer på om forskjellen virkelig er så stor som det ofte antydes.... Altså mellom Uttern T55 og i dette tillfelle Yamarin 53BR eller Askeladden 535.... Det jeg nemmelig er mest "redd" for er å kjøpe en båt som blir såpass trygg i vannet at det blir litt kjedelig liksom... Jeg ser Askeladden 535 med 115 Optimax gjør rundt 38knop... og en Yamarin gjør det samme med 100HK'er 4-takter (noe som sef. skyldes vekten og kanskje v-bunnen) Mens Uttern gjør 40-41 knop med 115 Optimax... Er litt interisert i en Uttern T55 med 135 Optimax.... som da skal gjøre 45-46 knop, men hvis skroget gjør meg så mørbanket i forhold til de andre båtene, så er jo dette nok til å velge bort Uttern... Fint hvis noen her har noen erfaringer å komme med... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Ariel og Fumle Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Mente at Uttern hadde 17,5´v bunner. om det gjør den store forskjellen med 1,5´eller ikke. Egen erfaring med Uttern er veldig bra, også i rom sjø. Det handler også mye om å "lese" sjøen for så å tilpasse angripsvinkel (rettpå eller sideveis) og planevinkel (farten). Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Okay... så du mener at forskjellen ikke er så graverende at dette ikke bør ødelegge mitt valg? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
sap_2000 Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) For endel år siden hadde jeg en Uttern 5602 96' mod med en Evinrude 90 V4 Oceanpro på hekken. Skroget er det samme skroget som S55 bruker i dag og jeg kan bekrefte at den slo mye. Skulle ikke mye sjø til. Synes også den var "våt" i sjøen. Baugspruten ble kastet veldig oppover isteden for utover, så om det blåste litt ble du fort våt Var også langt fra fornøyd med kvaliteten på båten. Det skranglet og slarket i alt mulig av luker og styrekonsoll samt skruer som ramlet ut. Hadde og problemer med tankmåleren som var umulig å kommet til. En annen ting var at den ble veldig fort matt og oksidert i gelcoaten tross lagring under pressening halve året, regelmessig vasking + polering 3-4 ggr. i året. Motoren var også et sorgens kapittel. Gikk som et treskeverk Dyre elektriske komponenter til tenning og lading som gikk til helv*. Bensinen virket som rant tvers gjennom den også Mao. kommer jeg ikke til å kjøpe hverken Uttern eller Evinrude igjen Redigert 28.August.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Ojoj... Er det flere som har opplevd at skruer løsner og ting skarangler i Uttern? Dette høres jo ikke bra ut.... Redigert 28.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Bare et lite tips; Hvis du skal kommentere et innlegg som kommer rett før ditt eget så behøver du ikke (får faktisk ikke lov av moderator) å sitere det innlegget, hverken helt eller delvis! Er du rask så korrigerer du dette og sletter hele sitatet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Beklager... skal huske på dette til nestegang Mouche. Men lurer fortsatt på dette... for det var jo lite hyggelig lesning: Ojoj... Er det flere som har opplevd at skruer løsner og ting skarangler i Uttern? Dette høres jo ikke bra ut.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Min erfaring er at jo flatere, jo mindre planeterskel. Så hvorfor ikke lage båten panneflat??? Da slår den i sjøen! Utteren valgt å ha en forholdsvis bra V form, bra sjøbåt. Hadde en S-52 Ex. Eneste feilen med nyere Utteren.. Blåfargen er ikke gjennomgående og derfor umulig å holde pen. I Sverige er alle hvite og det blir de nye også i Norge. Når jeg skulle selge.. måte slå av mobilen for å kunne snakke med de som sto i kø i båthavna! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Utteren valgt å ha en forholdsvis bra V form, bra sjøbåt. Trodde Uttern hadde forholdsvis flat bunn jeg.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Morty Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Har hatt en Uttern d 55 en kort stund. Nettopp solgt. Den var utstyrt med en Optimax 115 som er mer enn nok når det gjelder toppfart, men likevel for svak til å holde båten i plan i hastigheter under 20 knop. Det blir liksom enten 22-24 knop eller dorgegfart. Og ettersom mine preferanser går mer på behagelig cruising rundt 20 knop, ble dette en dårlig kombo. Skroget har sine + og - mener nå jeg. Positivt er at den er rel spiss i forskipet og går rolig inn i motbølger, - så lenge de ikke blir for store. Sånn sett syntes jeg det gikk fint å kjøre i småkrapp sjø med hastigheter litt over 25 knop. Med sjø fra siden kommer det spisse forskipets svakheter fram, da sjøen ikke kastes til siden, men mer rett opp. nesten som en del halvplanere, som f.eks. GP 700. Er derfor enig med tidligere innlegg som sier at båten ikke er særlig tørr. Ser man båten bakfra, er det lett å se at den er ganske flat egentlig. Luftige svev tror jeg ikke er denne båtens sterke side. Forrige eier solgte den da han hevdet å få et skivekollaps etter første turen med båten. Så ille synes jeg ikke det var. Men, jeg ble lei av båtens uvillighet for trimming og dens sterke tendens til å dra mot styrbord. Savnet virkelig trimflaps. Kona syntes imidlertid båten var helt topp. (men hun satt aldri bak rattet....) Og bryggenaboene skrøt av designet. Båten er imidlertid populær og ble solgt på timen til 230.000,- (2007 mod 25 timer) Kvaliteten var vel "så dær". Noen billige løsninger når man kikker bak fasadene. Løs lufteslange til bensintank kunne endt med katastrofe. Vi slapp med bensinlukta. Forkabinen refereres til som soveplass. Det er en vits uten modifikasjoner. men grei stueplass. Jeg fikk som sagt solgt skuta og handlet en NY Uttern d66 med 250 Verado umiddelbart. Det er båt med helt andre sjøegenskaper. Kjørte den hjem fra Drammen/Bakken Motor tidlig i August. Grisevær og høy sjø ut Olsofjorden. Sjøen gjorde stort sett planing umulig, og jeg lå vel rundt 10 knop. likevel var båten fullstendig i lufta mange ganger og propellen ruset opp. Men, poenget er disse deilige myke landingene, som gjorde overfarten til en lærerik men rel. behagelig affære. Beste skroget - størrelsen tatt i betrakting, jeg har vært borte i. Så det er forskjell på Uttern! Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Forrige eier solgte den da han hevdet å få et skivekollaps etter første turen med båten. Enda en med skiveprolaps...... Kjære vene... blir nok ikke Uttern nei.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Har selv en skiveprolaps, men i følge min lege så vil dette være en diagnose for omtrent halve Norges befolkning hvis de fikk tatt bilde av sin rygg og så mange Uttern er det, tross alt, ikke solgt! Og for de som tror dette var en fleip, nei det var faktisk ikke det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kristian Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Hadde uttern 5500 fra 97 til 02, fin båt syntes jeg, men skruer, måtte ettertrekkes. Krakelering i gelcoaten, sprekk i akterspeilet( forbedret på senere modeller) Spiss forskip, og litt flat bak. Treff bølgene rett på så gikk det bra, de fleste båter slår i sjø på skrå forfra. Se erfaringsdatsbasen her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Litt synd dette med skroget egentlig.... Jeg må ærlig innrømme at Uttern T55 er den tøffeste båten (rent utseendemessig når det gjelder form og slikt) sett utenifra. Det at man kan slenge på en 135 HK'er er heller ikke å forakte egentlig.... Men men... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
kimosabi Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Hvis en absolutt skal sitte på ræva i tøff sjø så får en ryggvondt uansett hvilke båter man kjøper i denne klassen. Planlegg kjøringa, svikt i knea og vær offensiv.:-) Regner det og man må kjøre med kalesjen oppe så er det smart å dra opp forputa i stolen så man sitter høyere på Uttern. Da er det mere svikt i stolen også og man får bedre oversikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Jeg mener ikke at jeg skal dytte spaken i bånn hver gang det sjøer litt... men det er jo mlitt morro og kjøre litt "bajas" og hoppe og sprette litt noen ganger.... husker jo jeg gjorde dette i en GH10 jolle også... så får man heller slakke av litt på søndagsturene... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Shetlender Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 UtternD55 er iallefall ikke en båt man leker i. Jeg har hatt en slik båt 1 år. Den er for flatbunnet til at man kan drive og hoppe på bølgene. Den slår vanvittig hvis du prøver iallefall. Sitér dette innlegget Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007 Sjark, 1982 Modell, 33 Fot = 2017 - Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Hmmm.... Er det flere som støtter det mofasa sier her...? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Må bare legge til hva som blir sagt om en test av båten på klikk.no: Sitat: Ute i bølgene skjønner vi raskt at D55 har et relativt sporty skrog, til tross for sitt litt trauste utseende. Det er spissere enn på mange av konkurrentene, og virker helstøpt når vi gir litt på i bølgene. Båten synes å være sjøsterk, størrelsen tatt i betraktning. Litt bruk av trimknappen må til når vinden veksler mellom forfra, bakfra og inn fra siden, men ikke mer enn at også førstegangsbrukere kan greie det. Til gjengjeld er landingene alltid myke, og man sitter tørt både på førerplass og i aktersofaen. En toppfart på rundt 34 knop er vel også tilstrekkelig til hverdagsbruk. Rangling og ulyder er det svært lite av, der vi hopper fra bølge til bølge. Piknikbord og annet inventar er festet godt, og skroget går behagelig stumt. Redigert 28.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
kimosabi Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Dette med båt og aktiv kjøring/kjøreegenskaper har veldig mye med føreren å gjøre. Får veldig mange spørsmål i løpet av en sesong om: "Hvor skal motoren stå når man kjører?". Skal man utnytte en båt`s egenskaper må man ta i betraktning, vindretning/vindhastighet, angrepsvinkel, trim, sjøkarakter, planingsterskel og last. Det ekke noen standard"setting" på hvordan man skal kjøre en båt. Forholda endrer seg. Redigert 28.August.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Dette med båt og aktiv kjøring/kjøreegenskaper har veldig mye med føreren å gjøre. Får veldig mange spørsmål i løpet av en sesong om: "Hvor skal motoren stå når man kjører?". Skal man utnytte en båt`s egenskaper må man ta i betraktning, vindretning/vindhastighet, angrepsvinkel, trim, sjøkarakter, planingsterskel og last. Det ekke noen standard"setting" på hvordan man skal kjøre en båt. Forholda endrer seg. Jeg skjønner det.... Men jeg forutser jo at de som tester denne båten gjør det skikkelig.... ? Altså at de prøver den i bølger og "råkjører" litt... ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
kimosabi Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Joda, mange av de som tester båter tester godt. Men det er utrolig mange som bruker gass/trim lite aktivt og konkluderer. Man må prøve med flest mulig variasjoner og dra et snitt etterpå. DA yter du båten rettferdighet. Og en Uttern D55 er ikke flat i skroget. Se på den bakfra/forfra så skjønner du hva jeg mener.;-) Askeladden har faktisk flatere vinkel på skrogene sine enn Uttern. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.