Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Joda, mange av de som tester båter tester godt. Men det er utrolig mange som bruker gass/trim lite aktivt og konkluderer. Man må prøve med flest mulig variasjoner og dra et snitt etterpå. DA yter du båten rettferdighet. Og en Uttern D55 er ikke flat i skroget. Se på den bakfra/forfra så skjønner du hva jeg mener.;-) Askeladden har faktisk flatere vinkel på skrogene sine enn Uttern. Jaha.... Så det vil si at Uttern har ikke flatere skrog enn sine konkurrenter, og går silkemykt i sjøen som testerne sier.... Det sies også at alt er godt skrudd sammen... Hvis dette stemmer, så tyder det jo på at det er mange her som overdriver en smule.... eller? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
kimosabi Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Ingen båter i denne prisklassen og størrelse er godt skrudd sammen. De er jo for svarte snart polske alle sammen.:-) Grunnen til at mange mener de er flate i skroget pga. at de slår er faktisk at Uttern er endel lettere enn de fleste av sine konkurrenter. Dette har de kompensert for med mer vinkel og det har etter min mening gått ut over stabilitet. Hehe, på Uttern 5500DC så så du jo nesten sola igjennom sida over fenderlista hvis du så fra innsida. Jeg kjenner to plast/glassfiber-reparatører som har hatt sitt å gjøre med Uttern tidligere. P.g.a tynn glassfiber. Men, folk er forskjellig og ser hva de vil se. Skjær høl i en båt fra 80-tallet og en tilsvarende fra 2000 og oppover så skjønner du sikkert. Er LITT forskjell på tykkelser....... Og nei, glassfiber og polyester har ikke blitt bedre. Og, ja, jeg mener at mange overdriver.;-) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Hei kimosabi`, virker som du sitter inne med mye "inside informations". Mener du med dette at Uttern blir produsert i Polen? Redigert 29.August.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Litt usikker på Uttern D55 men veldig mange båtfabrikanter har flytta mye produksjon til Polen, Litauen etc. Billige land.:-) Uttern er en av de som bygger mange modeller i utlandet. Sparer penger på sånt no vettu. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Her var det mye rart å lese. Er første gang jeg har hørt noen påstå at Uttern bygger sine båter noe annet sted enn Skellefteå i Sverige. Fra deres hjemmeside: "Den 1 januari 2000 flyttade produktionen av Utternbåtarna till nya moderna lokaler i Skelleftehamn utanför Skellefteå. Med ett separat gjuteri och fyra monteringslinjer är anläggningen en av Europas modernaste mest produktiva varv för fritidsbåtar. Vid invigningen hade varvet kapacitet för att bygga cirka 4 000 båtar per år. I takt med allt större, mer välutrustade och komplexa båtar ligger kapacitetstaket idag på årligen drygt 2 000 båtar." Ellers er denne artikkelen leseverdig: http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20...238ibinews.html Der står det bl.a.: "There have been many rumours circulating about Uttern Båtar in recent months, but most of them appear to have been unfounded. "We've heard rumours that production would be moved to Poland. But as far as I've heard there have never been any discussions or decisions taken about that," says Bertil Wåhl (pictured), managing director of Stockholm-based Brunswick Marine in Sweden AB." Bjerknez - ser at du har startet masse tråder i det siste hvor du lurer på det meste rundt valget av båt. Som du sikkert har forstått vil svarene du får her variere stort i kvalitet. Mesteparten av slike internettspekulasjoner/påstander/debatter vil nok ikke gjøre deg særlig klokere når det kommer til stykket. Jeg vil sterkt anbefale deg å skaffe deg litt førstehåndserfaring med de aktuelle båttypene, enten gjennom forhandlere, venner & bekjente eller gjennom private bruktbåtselgere. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Tydelig at det er en del overdrivelser her ja.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Grunnen til at mange mener de er flate i skroget pga. at de slår er faktisk at Uttern er endel lettere enn de fleste av sine konkurrenter. I følge de dataene jeg har sett, så er da ikke Uttern "endel lettere" enn sine konkurrenter. Yamarin veier jo like mye feks... Missforstå meg rett her nå... (vil ikke skape sure tillstander her) men jeg blir altså ikke klokere av at noen kommer med meninger... Jeg vil gjerne ha litt mer fakta jeg da... Når man feks. sier at Uttern er "endel lettere" i skroget en sine konkurrenter, så stemmer jo ikke det... så vidt jeg har sett vertfall.. Det nevnes skiveutglidning og sykehusopphold, skruer som detter ut, deler som løsner.... Dette høres jo nesten ut som en ren boikott av Uttern her inne... Enda mer forvirret blir jeg når den som sier dette har eid en Uttern selv. Da skal man jo liksom være troverdig... men det tyder jo på at det kanskje er personer som har vert missfornøyd med kundeforholdet og som har solgt sin Uttern. Dermed så benytter de sjansen til å svartmale hele selskapet offentlig på en av norges største båtforum. At det er en skrue som kan løsne litt er vel fullt mulig det... men det beskrives liksom så brutalt. Det som sjokerte meg mest her inne, var når jeg hørte at det var mange som hadde reklamert på at pulpittene på en ny Askeladden rustet. Dette så jeg også bilder av. Må si jeg ble mer sjokkert over dette, enn FORELØPIGE løse påstander om dårlig kvalitet når det gjelder Uttern. Som sagt... litt fakta og linker til seriøse nettsteder etc angående Uttern hadde hjulpet meg mye mer. Løsner det en skrue noe sted i løpet av ett år, ja så er det jo bare å stramme den litt. Slik gjør man på biler også. Ikke noe krise. Men når vi snakker om at skruer (i flertall) detter ut, og skylder på Uttern for at man har fått skiveutglidning er litt rart synes jeg. Dette tyder kanskje mer på at den det snakkes om hadde en dårlig rygg fra før, samt at man ikke klarte å begrense farten for og kunne forutse kursen over bølgene. Det hele koker ned til at jeg kanskje tror det er snakk om en uerfaren person som kjørte så hardt at han fikk vondt i ryggen. Det at det da kanskje løsner noen skruer overasker meg vel kanskje ikke veldig. Jeg nekter å tro at man hadde ungått sykehussengen hvis man hadde kjørt feks. en Askeladden eller Yamarin. Håper ikke jeg virker alt for "gretten" her nå. Men når man spør og graver i ett stort båtforum, så bør mann å få litt mer nyanserte konkluderinger mener nå jeg. Peace! Redigert 29.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Ojoj... Er det flere som har opplevd at skruer løsner og ting skarangler i Uttern? Dette høres jo ikke bra ut.... Jepp - det meste løsner. Uttern er ikke bra på kvalitet er min erfaring. De er helt greie men ikke mer. Har pratet flere ganger med en kar som jobbet med å klargjøre båtene da de kom til Norge. Han var ikke veldig begeistret. Det som er mest irriterende med sjøegenskapene er etter min mening at skroget slår i småkvapsete sjø - feks småbølger fra solgangsbris. Da blir det mye dunk og smell når man kjører i 20-25 knop mot sjøen. Da jeg kjøpte D55 var 90 hk det meste den ble levert med. Etterhvert har motorene blitt større og større (dette begynte vel da Marine Power kjøpte Uttern ). Med 75 hk fungerte den helt fint - gjorde 33 knop - planet lett. Jeg vil tro at båten blir tung i hekken med 115 hk. Ikke skjønner jeg hva man med det flate skroget skal opp i over 40 knop heller. Skroget kan ikke svinge i høy hastighet - det hopper og sladder som en gummibåt. Klar nok tale `nå? Redigert 29.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Javel... Veldig rart at det ikke kommer noen Uttern-eiere her og "forsvarer" disse påstandene... Kanskje dem er litt enige.... ? Hvis sistnevnte er tillfelle, så er det jo hele Uttern en ren Katastrofe hva kvalitet angår! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Ikke katastrofe - da hadde de ikke solgt båter. Men jeg synes ikke de er bra. Kan jo være jeg som er "litt" sær også Derfor synes jeg du bør ta en tur i båtene og gjøre opp din egen mening. Har ingen betydning hva andre synes - det er du som skal være forøyd Redigert 29.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Det har jo en viss betydning hva andre mener.... som har eid en Uttern selv.... Men det er ikke som med biler...... hvor man omtrent blir ringt til for å komme å prøvekjøre. Båtene ligger ikke akkurat klare til å prøvekjøres... derfor så er det litt vanskelig å prøvekjøre tre forskjellige båter på kort tid... Har sef. sittet i båtene (mens de ligger på land) men ikke noe mere foreløpig. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mulligan Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Eller er det mye overdrivelser ute å går? Nei. Sånne båter er trend i tiden. Man prøver å lage en svær cabincruiser av en båt som i utgangspunktet er for liten. Det skal liksom være alt mulig ombord. Og resultatet blir deretter. Båten er nesten halvparten så bred som den er lang. 2.20 x 5.55. Og med 16 grader reis så snakker vi om ei litt stor jolle. Og da blir resultatet en båt som slår og spruter mye, og som får en meget markert planingsterskel. Men som til sitt bruk er helt OK. Jeg har på 6.5 meter båt 1.85 total bredde. Bredden i vannlinja er 1.45. Reis er ikke mindre enn 29 grader. Og hva får jeg for det? En båt helt uten planingsterskel. Den bare hever seg høyere og høyere i sjøen jo fortere det går. Jeg kan legger rattet i borde i 40 knop, og båten krenger over 45 grader innover i svingen og G-kreftene føles godt. Det er aldri slag eller sprut og båten kan kjøres vannvittig fort i høy sjø. Det eneste man må passe på er at den ikke flipper. Og på flatt vann er chinewalk et ork. Men jeg kan ikke ha med noe pargas. Alt vann ombord er på ei halvliters Imsdalflaske. Så kan man velge hva man vil ha. Båt som kan kjøres hardt under alle forhold, eller grei turbåt hvor man må avpasse mer til forholdene. Jeg kjenner flere som har en sånn Uttern, og som er svært fornøyd. Men de vet begrensningene. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Nei. Sånne båter er trend i tiden. Man prøver å lage en svær cabincruiser av en båt som i utgangspunktet er for liten. Det skal liksom være alt mulig ombord. Og resultatet blir deretter.Båten er nesten halvparten så bred som den er lang. 2.20 x 5.55. Og med 16 grader reis så snakker vi om ei litt stor jolle. Og da blir resultatet en båt som slår og spruter mye, og som får en meget markert planingsterskel. Men som til sitt bruk er helt OK. Jeg har på 6.5 meter båt 1.85 total bredde. Bredden i vannlinja er 1.45. Reis er ikke mindre enn 29 grader. Og hva får jeg for det? En båt helt uten planingsterskel. Den bare hever seg høyere og høyere i sjøen jo fortere det går. Jeg kan legger rattet i borde i 40 knop, og båten krenger over 45 grader innover i svingen og G-kreftene føles godt. Det er aldri slag eller sprut og båten kan kjøres vannvittig fort i høy sjø. Det eneste man må passe på er at den ikke flipper. Og på flatt vann eErr chinewalk et ork. Men jeg kan ikke ha med noe pargas. Alt vann ombord er på ei halvliters Imsdalflaske. Så kan man velge hva man vil ha. Båt som kan kjøres hardt under alle forhold, eller grei turbåt hvor man må avpasse mer til forholdene. Jeg kjenner flere som har en sånn Uttern, og som er svært fornøyd. Men de vet begrensningene. Dette hørtes ut som en mer nyansert og forståelig fremføring ja :) Men hvet du om Yamarin 53/Askeladden 535 er mye spissere i bunnen? Det høres vel kanskje mer fristende ut med en båt som løfter seg litt etter litt, fremfor en båt som graver seg kraftig ned før den legger seg i plan.... Spørsmålet er om Askeladden/Yamarin BR gjør dette, eller om det rett og slett er for liten forskjell til at man får den følelsen? Jeg setter stooor pris på at den som svarer på dette har prøvd begge båtene. Da jeg overhodet ikke blir noe klokere av hva andre mener, da dette er ganske avgjørende for mine valg av båt. Mange har nemmelig nevnt at Uttern T55 har lav planingsterskel....... (Er ikke meningen man skal bli noe smartere i år tror jeg.... hehe) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
yzfr17 Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Bjerknez -håper du tar denne med humor http://www.fjordland.no/fjordland/page?id=25&key=2553 Sitér dette innlegget Kim Link to post
chagall Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Bare for å nevne det, min Askeladden 525 Excell har samme skrog som 535. Dette skroget er meget godt. Det har veldig liten planingsterskel og hodt seg i plan ned til 13-14 knop. Dette er viktig siden man da kan beholde båten i plan også når sjøen blir grov. Båten jeg hadde var forøvrig utrustet med en meget lett 90hk to-takter med forgassere....dette ga også en flott vektfordeling når man sto en eller to ved styrekonsollen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Bjerknez -håper du tar denne med humorhttp://www.fjordland.no/fjordland/page?id=25&key=2553 Hehe... Jeg kjenner meg selv såpass godt, og kan vel si at jeg er en såpass balansert person som takler litt humor :) Tror faktisk jeg har det værre enn han der på reklamen jeg da... hehe. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Nei. Sånne båter er trend i tiden. Man prøver å lage en svær cabincruiser av en båt som i utgangspunktet er for liten. Det skal liksom være alt mulig ombord. Og resultatet blir deretter.Båten er nesten halvparten så bred som den er lang. 2.20 x 5.55. Men hvet du om Yamarin 53/Askeladden 535 er mye spissere i bunnen? Som Mulligan er inne på, forholdet mellom lengde og bredde har også mye å si for oppførselen i sjøen. Såvidt jeg vet så er Yamarin og Askeladden omtrent like brede som Uttern 55, men tør ikke si noe om bunnvinkel på de i forhold. Er forøvring en tråd om emnet fra noen dager tilbake, tror den heter noe sånt som "Vinkel på v-bunn" Hvis jeg skulle hatt en "kjørebåt" i 17-18 fots klassen , med bowrider innredning og som gjør rundt 40 knop så ville jeg tatt en nærmere titt på Buster XL/XXL. Gamle modellen av XL gjør iallefall over 40 m/ Yamaha F100. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Bare for å nevne det, min Askeladden 525 Excell har samme skrog som 535. Dette skroget er meget godt. Det har veldig liten planingsterskel og hodt seg i plan ned til 13-14 knop. Dette er viktig siden man da kan beholde båten i plan også når sjøen blir grov. Båten jeg hadde var forøvrig utrustet med en meget lett 90hk to-takter med forgassere....dette ga også en flott vektfordeling når man sto en eller to ved styrekonsollen. Takker for svar... Det eneste som da kan hjelpe meg med å velge bort Uttern T55 med 135 mercury og gå for Yamarin/Askeladden med 100/115 HK'er er følgende: (som jo er nevnt flere ganger før av undertegnede ) Jeg er litt redd for at 38 knop er litt lite.... (uten at jeg vet dette)... Det er sikkert mer enn fort nok på sjøen... men jeg vil liksom ha det litt morsomt der ute på vannet med litt "råkjøring" også. Hoppe litt i bølger og "føle" at båten liksom går litt for fort noen ganger, slik at man må slakke av... Det er vel egentlig det eneste.... Det er derfor jeg har tittet LITT på Yamarin 58BR m/Yamaha F-150 som gjør 47knop. Men denne må jeg da velge bort teak/bord/kartplotter for å i hele tatt vurdere grunnet prisen som da blir rundt 325.000 helt ribbet. En Yamarin 53BR m/Yamaha F-100, samt: Teak - Bord - kalesje - kartplotter får jeg for rundt 280.000,- Men vil altså nødig gi de ekstra kronene for en større båt med større motor bare for å få ekstra fart. Plassen i en 53BR er egentlig nok for meg. Det er altså hastigheten på 38 knop jeg er litt bekymret for.... Hvis jeg blir overbevist om at 38 knop er mer enn nok, så er det veldig lett for meg å velge bort Uttern. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kaftein ØL Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Jobbet med disse båtene for noen år siden. Det er billigbåter med stor B. Absolutt alt rister og skrangler hele tiden, det var mye problemer med lekkasjer, men det desidert største problemet var at det blå skroget var av så elendig finish og kvalitet at det ikke lot seg gjøre å f.eks. maskinpolere det for å få opp glansen. Da ble blåfargen helt borte. Noen båter hadde så tynn gelcoat at de så forferdelige ut når de sto på tilhenger i sollys og skulle overleveres til kunden. Vil heller anbefale å kjøpe noe annet! Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Jeg har vel egentlig sagt det meste før, men jeg har altså hatt 3 Yamarin båter, og kvaliteten på disse er kjempegod. Ingen løse skruer, skrangling etc. Når det gjelder vinkel på v-bunn vet jeg ikke den på 53 BR, men den går relativt mykt til + være 17 fot. Mykere enn D55 som jeg har kjørt noen ganger. 38 knop er fortere enn du tør å kjøre hvis det bølger. Kun på flatt vann du tar ut fartspotensialet. Men det er jo moro. Men å hoppe fra bølge til bølge i 38 knop er ubehagelig i så små og lette båter som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Jeg skjønner... Men jeg hoppet da fra bølge til bølge med min GH10 med 9,9 (uten sammenligning forøvrig)... Lå nærmest å ventet på store bølger for så og se om jeg kunne få båten til å forlate vannet. Hadde noen harde landinger, og direkte behagelig var det sef. ikke, men gud så morro det var! :) Var såpass med hopp og sprett med denne så toften jeg satt på knakk 4 ganger i løpet av den tiden jeg hadde båten. Nå skjønner jeg jo at en båt i klassen jeg sikter til nå er helt annerledes i sjøen enn en liten jolle, men hadde jeg fått gjort det samme med feks. Yamarin 53BR som jeg gjorde med min jolle på 10 fot (uten å ødelegge båten liksom) så hadde det jo vert litt gøy. Men ett spørsmål til: Hvor mye kan jeg dra av farten i en feks. Yamarin 53BR m/F-100 før den går ut av plan? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Men det er jo moro. Men å hoppe fra bølge til bølge i 38 knop er ubehagelig i så små og lette båter som dette. Dagens "understatement"! Å hoppe fra bølge til bølge i 38 knop med en båt som dette tror jeg ikke man gjør med mindre man snakker om hekkbølgene til en kajakk! Forøvrig ser det nesten ut som at jo mere trådstarter blir advart mot å gjennomføre sitt valg jo sikrere er han på å gjennomføre det, men det er også høyst frivillig, å gjennomføre sitt valg mener jeg! Uansett, lyke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Los Endos Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Max turtall er ca 6.000 med standard propell. 38 knop Hvis jeg husker riktig har den ca 24 knop ved 4.000 omdr. Den planer ned til 13-14 knop, men husker ikke turtallet +/- 2.500 - 3.000 kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Dagens "understatement"! Å hoppe fra bølge til bølge i 38 knop med en båt som dette tror jeg ikke man gjør med mindre man snakker om hekkbølgene til en kajakk! Forøvrig ser det nesten ut som at jo mere trådstarter blir advart mot å gjennomføre sitt valg jo sikrere er han på å gjennomføre det, men det er også høyst frivillig, å gjennomføre sitt valg mener jeg! Uansett, lyke til! Det virker kanskje som om jeg forkaster det som blir sagt, men hele poenget er at jo mer i tvil jeg blir om en type båt, jo mer "dritt" vil jeg på en måte høre om båten, for på den måten å kunne sile den ut... hvis dere skjønner. Det hjelper meg liksom lite hvis en sier at en båt er fantastisk og at det er ett kjempekjøp, når det kommer en post like etterpå som forteller at deler detter av båten og at man nærmest må påberegne noen timer på sjukehus etter litt hard kjøring. Det er slikt jeg blir forvirret av. Men jeg ser jo nå at Uttern blir nedstemt av mange her, og nesten ingen har snakket noe negativt om Yamarin og kanskje Askeladden, så det blir nok kanskje en av disse som går av med seieren til slutt. Så sangt ikke det da kommer en professor med all mulig faglig bakgrunn og sier at alt som har blitt sagt om Uttern i negativ art bare er oppspinn og kan bevise dette. Da er jeg sef. på null igjen når det gjelder disse tre båtene. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.