Jump to content

Er det overdrivelse angående skroget til Uttern?

Bjerknez

Recommended Posts

Jeg har funnet noen som har dårlig erfaring med Askeladden angående pulpitt'er som ruster etter kort tid, og en mengde negativt med uttern hva skrog og kvalitet/gelcoat angår.

Men jeg har ikke funnet så velgig mye om Yamarin egentlig....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Merk at Uttern D55 er en 18 foter med et 2 fot langt baugnebb. Så i realiteten er det et 16 fots skrog. Ville bare nevne det. Det er et kjent knep for å få båten til å vokse på en billig måte for produsenten. D55 har vel alltid hatt det nebbet - men du mister jo mye plass inni sammenlignet med andre 18 fotere

At du fortsatt dveler med D55'en er kanskje et uttrykk for at du liker båten :wink: Så klare råd du har fått her om å holde deg unna er det ikke ofte man får på dette forumet :smiley:

At en pulpit ruster er en grei sak å fikse - den kan byttes. At skroget er dårlig er ikke like enkelt å fikse. Det er folk med negative erfaringer fra yamarin her inne - det var en med en 5800 elns med syrefaste detaljer som rustet - og en del annet som han ikke likte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Merk at Uttern D55 er en 18 foter med et 2 fot langt baugnebb. Så i realiteten er det et 16 fots skrog. Ville bare nevne det. Det er et kjent knep for å få båten til å vokse på en billig måte for produsenten. D55 har vel alltid hatt det nebbet - men du mister jo mye plass inni sammenlignet med andre 18 fotere

At du fortsatt dveler med D55'en er kanskje et uttrykk for at du liker båten :wink: Så klare råd du har fått her om å holde deg unna er det ikke ofte man får på dette forumet :smiley:

At en pulpit ruster er en grei sak å fikse - den kan byttes. At skroget er dårlig er ikke like enkelt å fikse. Det er folk med negative erfaringer fra yamarin her inne - det var en med en 5800 elns med syrefaste detaljer som rustet - og en del annet som han ikke likte.

Etter det som er blitt sagt til nå, så tviler jeg på at det blir Uttern ja....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

har en uttern 5502 med 135 mercury. har ingen problem. kjører du hardt og masse risting så må ting løsne. ikke gjort det hos meg. bruker også trimmen hvis det blir grov sjø da. så min erfaring er bare god. men sjelden jeg kjører stram vajer da. liker også å stå å kjøre jeg da. spess i høyere hastighet,

skal du ha noe som er okei i sjøen og høy hastighet så vurder hydrolift/stormway.

hadde forøvrig en formula som gjorde litt over 65 knop og det er ganske fort......

Her var det mye rart å lese. Er første gang jeg har hørt noen påstå at Uttern bygger sine båter noe annet sted enn Skellefteå i Sverige. Fra deres hjemmeside:

"Den 1 januari 2000 flyttade produktionen av Utternbåtarna till nya moderna lokaler i Skelleftehamn utanför Skellefteå. Med ett separat gjuteri och fyra monteringslinjer är anläggningen en av Europas modernaste mest produktiva varv för fritidsbåtar. Vid invigningen hade varvet kapacitet för att bygga cirka 4 000 båtar per år. I takt med allt större, mer välutrustade och komplexa båtar ligger kapacitetstaket idag på årligen drygt 2 000 båtar."

Ellers er denne artikkelen leseverdig: http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20...238ibinews.html Der står det bl.a.: "There have been many rumours circulating about Uttern Båtar in recent months, but most of them appear to have been unfounded. "We've heard rumours that production would be moved to Poland. But as far as I've heard there have never been any discussions or decisions taken about that," says Bertil Wåhl (pictured), managing director of Stockholm-based Brunswick Marine in Sweden AB."

Bjerknez - ser at du har startet masse tråder i det siste hvor du lurer på det meste rundt valget av båt. Som du sikkert har forstått vil svarene du får her variere stort i kvalitet. Mesteparten av slike internettspekulasjoner/påstander/debatter vil nok ikke gjøre deg særlig klokere når det kommer til stykket. Jeg vil sterkt anbefale deg å skaffe deg litt førstehåndserfaring med de aktuelle båttypene, enten gjennom forhandlere, venner & bekjente eller gjennom private bruktbåtselgere.

Og ALLE Askeladden bygges i Bergen(Askvik) eller? :flag: La oss nå tro på alt fabrikantene og deres motorleverandører sier. La oss gjøre det. For det kan jo ihvertfall ikke tenkes at de samarbeider.......

Vel, Brunswick eier jo faktisk Uttern da, og som eier bør de vel vite hvor deres egne båter produseres. Tror ikke det er noen grunn til å trekke dette utsagnet i tvil, selvom veldig mange andre fabrikanter har flyttet hele/deler av produksjonen sin til lavkost-land. Brunswick selv produserer sine Ørnvik/Quicksilver/Arvor båter i Polen, men altså ikke Uttern.

Redigert av Stevens (see edit history)

Brunswick eier eller har eierandeler i: Askeladden, Bella, Uttern, Quicksilver, Arvor, Flipper m/flere. De har også bygget en fabrikk i Warszawa i samarbeid med Slepsk. Jeg vet at Askeladden har endel produksjon der nede. Bl.a 435Lite og 445Hunter. Nye Commuter 11 ble utviklet og bygd i Litauen. Også Commuter 8. Har man vært på kurs på Brunswick(tidligere MarinePower som også ble kjøpt opp av Brunswick) så skjønner man fort hvor opptatt Brunswick er av inntjening. De kjører veldig hardt på merke-bygging(Wave) og mesteparten av gamle MarinePower har slutta pga. elendig personalpolitikk og enormt press på å få opp inntjening/bunnlinja. Det finnes nesten ikke teknisk kompetanse der lenger.

Kom ikke her å si at de IKKE gjør sitt for å spare produksjonskostnader. Jeg har mange grunner til å mistro og tvile på drømmehistorier om at alle Uttern produseres i Sverige.

Hvis noen tviler på utsagnet til lederen i Brunswik, om at alle Uttern produseres i Sverige, kan de ta det helt med ro. Det er høyst ulovlig, for en person i hans stilling å komme med utsagn som direkte strider med sannheten, i all offentlighet. Hadde dette ikke vært sant hadde han ikke hat den jobben i dag (og det ville man hørt om). Tviler også sterkt på at uttern ville være interresert i å skjule at de produserer båter i for eks. polen, når konkurenter som Askeladden m.flere er åpene om dette. Med andre ord er disse spekulasjonene null verdt, etter min mening.

Hei

Jeg har en T55 med Suzuki DF140 4-takter.

Har ikke hatt den mer enn et par mnd men jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken så langt.

Har vel kanskje ikke vært ute i den største sjøen enda, men jeg tror det meste går på å tilpasse farten til forholdene.

Har vært med noen turer med RIB og da snakker vi mer om prolaps og nyresleng.

Har du mulighet for en prøvetur før du evt kjøper så vil du kan du jo sammenligne med andre båter før du handler.

Nye Commuter 11 ble utviklet og bygd i Litauen.

Nja - det er vel ikke helt rett vel. Båten ble vel utviklet i Slovenia - hos de to brødrene som er spesialisert på prototyp utvikling for andre verft. De har også vært med på Windyer, nye Marex 37 foter, NordWest pusler der nede nå også.

Av egne merker bygger de den store Skagen 50

Lurer på om ikke virksomheten heter Seaway og at det drives av J&J design

Seaway is the world's leading boat development company, based on the J&J design studio created in 1983 by Jernej and Japec Jakopin.

Her er noen av prosjektene de har jobbet med

og dette ser de ut til å være spesielt stolte av :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Hei

Jeg har en T55 med Suzuki DF140 4-takter.

Har ikke hatt den mer enn et par mnd men jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken så langt.

Har vel kanskje ikke vært ute i den største sjøen enda, men jeg tror det meste går på å tilpasse farten til forholdene.

Har vært med noen turer med RIB og da snakker vi mer om prolaps og nyresleng.

Har du mulighet for en prøvetur før du evt kjøper så vil du kan du jo sammenligne med andre båter før du handler.

Det har vert så mye blandede meninger om Uttern her inne (mest negative) så jeg velger å forkaste den som en mulighet.

Så lenge 38-40 knop er fort nok (noe jeg ikke vet enda) så blir det nok klart en Yamarin eller Askeladden.

Skulle ikke 38-40 knop være nok for meg, så er jeg nødt til å gå steget opp til 58BR med 150HK'er, selv om det sprenger budsjettet mitt med med noen laken.

Men jeg håper selv at 38-40 knop er nok for meg og at man kan ha det over middels gøy i disse hastighetene, da jeg egentlig ikke har bruk for den lille ekstra plassen en 58BR vil gi meg.

Det blir en dyr fornøyelse å velge en 58BR med 150HK bare for å få litt bedre fart, så jeg håper jeg slipper dette.

Jeg har prøvd å lete etter noen videoer på Youtube hvor man ser båter i rundt 38 knop, men videoene er dårlige, og man ser stort sett folk som har filmet bakover mens de kjører, eller i så dårlig vær at man ikke ser noen ting.

Det finnes ikke noen Askeladden hvor pulpit ruster. Det som har vært er noen få båter hvor det har blitt slurvet med fugemasse mellom pulpit og skrog. Da kan det renne litt rustvann ut i festepunktet mellom pulpit og glassfiber. Dette gjelder noen få båter...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei,` KenBjork`har jo en video som allerede er vist i din andre tråd med hans `Bella 530 m/Optimax 115 hk. Se link:

http://www.youtube.com/user/1NoWay12

Tror jeg har sagt nok i denne tråden også. :yesnod:

Problemet er bare det at man kun ser bakover liksom.... man får liksom ikke noe spesielt forhold til fart...

Nja - det er vel ikke helt rett vel. Båten ble vel utviklet i Slovenia - hos de to brødrene som er spesialisert på prototyp utvikling for andre verft. De har også vært med på Windyer, nye Marex 37 foter, NordWest pusler der nede nå også.

Av egne merker bygger de den store Skagen 50

Lurer på om ikke virksomheten heter Seaway og at det drives av J&J design

Her er noen av prosjektene de har jobbet med

og dette ser de ut til å være spesielt stolte av :wink:

Litauen, Slovenia ett fett. Askeladden legger ned storbåt produksjonen og går tilbake til mindre båter nå allikevel. Mange permiteres og de kutter ned på produksjonen. Og for de som tror at konsernledere/direktører alltid snakker sant. Fortsett med det. Mye enklere å forholde seg til.;-)

Det finnes ikke noen Askeladden hvor pulpit ruster. Det som har vært er noen få båter hvor det har blitt slurvet med fugemasse mellom pulpit og skrog. Da kan det renne litt rustvann ut i festepunktet mellom pulpit og glassfiber. Dette gjelder noen få båter...

Og hvor kommer rustvannet fra da? Hvis det ikke er noe som ruster?

Askeladden legger ned storbåt produksjonen og går tilbake til mindre båter nå allikevel. Mange permiteres og de kutter ned på produksjonen.

Hvor har du dette fra? Eget hode eller prater du fakta? Om du ikke vet synes i hvertfall jeg det er greit om du skriver "tror jeg" etter påstandene

Og hvor kommer rustvannet fra da? Hvis det ikke er noe som ruster?

Syrefast kan også ha overflaterust. Da kommer det fra forurensning - enten i lufta eller små spon fra feks verktøy som ble brukt ved montering. Fjernes meget enkelt med rustfjerner for gelcoat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...