Jump to content

Er det overdrivelse angående skroget til Uttern?

Bjerknez

Recommended Posts

Hvor har du dette fra? Eget hode eller prater du fakta? Om du ikke vet synes i hvertfall jeg det er greit om du skriver "tror jeg" etter påstandene

Syrefast kan også ha overflaterust. Da kommer det fra forurensning - enten i lufta eller små spon fra feks verktøy som ble brukt ved montering. Fjernes meget enkelt med rustfjerner for gelcoat.

EKTE syrefast er svindyrt og brukes mest i industrien hvor dette er meget viktig.(medisin, næringsmiddel etc.) Ekte syrefast har heller ikke en helt blank overflate. Den er matt. Båtbransjen bruker nesten utelukkende syrefast av typen AISI 304 og AISI 316 fordi den har et visst innhold av crom som gir penere finish. Men denne typen er ikke den mest motstandsdyktige typen rustfritt. I ekstremt aggresive miljøer(saltluft, saltvann) er type AISI 904-L eller 204 SMO kvalitet den som er mest motstandsdyktig. Det finnes mange typer rustfritt og alle har forskjellig kvalitet.

Jeg jobber i båtbransjen og har vært 2 ganger på Askeladden-fabrikken litt utenfor Askvik litt igjen utenfor Bergen-by. Det var Henrik Askvik selv som sa dette. Leif Bergås som er markedssjef for Askeladden kan bekrefte. Tror nesten du er synser`n her. Ikke jeg.;-)

Redigert av kimosabi (see edit history)
Jeg jobber i båtbransjen og har vært 2 ganger på Askeladden-fabrikken litt utenfor Askvik litt igjen utenfor Bergen-by. Det var Henrik Askvik selv som sa dette. Leif Bergås som er markedssjef for Askeladden kan bekrefte.

I så fall er det enten utrolig dumt av deg å si dette eller så er det en bevisst strategi fra Askeladden at de vil lekke informasjonen. De vil jo neppe selge noen store båter om dette blir allment kjent. Hvem vil vel ha en båt til 4,5 millioner som det kanskje er produsert 5 stykken av og som legges ned året etter at den er lansert? Jeg vil gjerne tipse Askeladden om disse påstandene - men finner ikke mail adresser. noen som har tips?

Det er mange her inne som jobber i båtbransjen :smiley: eller som bare har gode kontakter :wink: Alle synser og ganske mange vet nok en del også. Ikke bare du :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg er nok en del av de barnslige som ikke skjønner stort. Da er det utrolig fint å ha slike kunnskapsrioke personer som deg som sitter sentralt i bransjen og som kjenner bedrifter fra innsiden og eiernes prioriteriger og er villig til å dele dem med både konkurrenter, marked og leverandører på et båtforum som dette. Det er nesten for godt til å være sant.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Ekte syrefast har heller ikke en helt blank overflate. Den er matt. Båtbransjen bruker nesten utelukkende syrefast av typen AISI 304 og AISI 316 fordi den har et visst innhold av crom som gir penere finish. Men denne typen er ikke den mest motstandsdyktige typen rustfritt.

Syrefaste rør (Aisi 316L CrNiMo) leveres blankpolerte til blandt annet båtindustrien. Aisi-304 er ikke syrefast materiale og inneholder ikke molybden (Mo), men dette viste du kanskje. :wink:

Tar med en link fra Astrup A/S: Sitat" Stor på rustfritt og syrefast stål .

""– Vår nest største gruppe er leveransen av rustfritt og syrefast stål som utgjør ca 25 % av omsetningen. Også innen dette feltet har vi spesialkompetanse, samt et rikholdig lager som dekker de fleste behov. En liten nisje når det gjelder syrefaste, blankpolerte rør er forøvrig leveransen av baugbøyler til fritidsbåter. " Sitat slutt.

Det har vert så mye blandede meninger om Uttern her inne (mest negative) så jeg velger å forkaste den som en mulighet.

Så lenge 38-40 knop er fort nok (noe jeg ikke vet enda)...

Synd om du forkaster en bra båt, og en av Norges mest solgte merker, kun basert på responsene/synsingen du har fått her inne. Min egen erfaring, primært med Ibiza 21 og Uttern D66, er i alle fall at kvalitetsforskjellene ikke er så stor som enkelte skal ha det til.

Du vil nok også oppleve at 38-40 knop kan være mer enn nok for en båt i denne størrelsesorden. Det skal være ganske flatt vann om du skal kjøre såpass fort med noen av disse båtene. Fordelen med en større motor vil du nok heller oppleve ved at du kommer lettere i plan og at båten går mer uanstrengt med mere folk & last ombord. Men, det er jo gøy å kjøre fort av og til også.

Jeg kan bare gjenta oppfordringen om å komme deg ut på vannet og prøve litt selv.

Nja - det er vel ikke helt rett vel. Båten ble vel utviklet i Slovenia - hos de to brødrene som er spesialisert på prototyp utvikling for andre verft.

I følge det bladet jeg har på fanget så ble prototypen som du helt riktig skriver, bygget i Slovenia. Når produksjonen for alvor starter (siterer fra bladet!) i Ostroda i Polen, så vil skrogene vakuum- og sandwichstøpes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er nok en del av de barnslige som ikke skjønner stort. Da er det utrolig fint å ha slike kunnskapsrioke personer som deg som sitter sentralt i bransjen og som kjenner bedrifter fra innsiden og eiernes prioriteriger og er villig til å dele dem med både konkurrenter, marked og leverandører på et båtforum som dette. Det er nesten for godt til å være sant.

Den vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på, Bitteliten. Tar det som ironi jeg. Lykke til med Askeladden tipsinga.

Men tilbake til Uttern-skroget. Beklager at det ble litt annen diskusjon her, Bjerknez.

Synd om du forkaster en bra båt, og en av Norges mest solgte merker, kun basert på responsene/synsingen du har fått her inne. Min egen erfaring, primært med Ibiza 21 og Uttern D66, er i alle fall at kvalitetsforskjellene ikke er så stor som enkelte skal ha det til.

Du vil nok også oppleve at 38-40 knop kan være mer enn nok for en båt i denne størrelsesorden. Det skal være ganske flatt vann om du skal kjøre såpass fort med noen av disse båtene. Fordelen med en større motor vil du nok heller oppleve ved at du kommer lettere i plan og at båten går mer uanstrengt med mere folk & last ombord. Men, det er jo gøy å kjøre fort av og til også.

Jeg kan bare gjenta oppfordringen om å komme deg ut på vannet og prøve litt selv.

Såpass lit til folkene her inne må jeg da kunne ha, at gjennomsnittet av medlemmene her inne vet hva dem snakker om. Når en lang tråd på flere sider stort sett blir fyllt med negative opplevelser med Uttern, så kan man da ikke forkaste dette. Dette er jo ett båtforum hvor kanskje ikke hvem som helst registrerer seg.

Det er min oppgave å trekke en konkulsjon av innleggene i postene å gjøre meg opp en mening selv, og jp flere som er negative i en lang lang tråd, jo lettere bør det være for meg å kunne eliminere valg.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Jeg skjønner ikke dette med bowrider? jeg ser bare ulemper med denne løsningen! -ingen vil sitte foran vindskjermen under fart! svakhet sikkerhetsmessig hvis du er uoppmerksom på en brottsjø og får masse vann inn i båten! lite lagringsplass for saker og ting! Skal jeg ha åpen båt ville jeg heller gått for en åpen skjærgårdsjeep som i hvertfall har god dørkplass og er fin til fiske fra! (dette tanker jeg gjør meg etter 20års erfaring med forskjellige båter)

2015 Mazda

2016 US Ford

Det stemmer ikke.

Alle barn ønsker å sitte foran. De sitter trygt foran i en bowrider. Du har massevis av stuverom i en bowrider (ihvertfall Yamarin og AMT som jeg kjenner godt).

Båten er nesten som en skjærgårdsjeep, men du har mulighet til å sitte lunt bak de to konsollene hvis du stenger midtgangen.

Det beste fra to verdener?

Jeg skjønner ikke dette med bowrider? jeg ser bare ulemper med denne løsningen! -ingen vil sitte foran vindskjermen under fart! svakhet sikkerhetsmessig hvis du er uoppmerksom på en brottsjø og får masse vann inn i båten! lite lagringsplass for saker og ting! Skal jeg ha åpen båt ville jeg heller gått for en åpen skjærgårdsjeep som i hvertfall har god dørkplass og er fin til fiske fra! (dette tanker jeg gjør meg etter 20års erfaring med forskjellige båter)

Sef. kunne vi kjøpt en feks. 535 invader (som har dekk) kontra 535 Bowrider (uten dekk), men disse båtene er jo i utgangspunktet laget for å overnatte i... noe som er ganske ubehagelig for to personer. Derfor så ser jeg denne plassen under dekk som totalt bortkastet, da den ikke kan brukes til noe annet enn å slenge inn overflødige ting fra kupeen. Blir som å ha en garasje. Jo større plass man har, mer bruker mann.

Når man først skal kjøre gris med en bowrider, så gjør man jo ikke det med unger som står forran. Men saken er den at man kan ta med 2 stk. ekstra personer på tur med en Bowrider kontra en Invader.

Skulle man først ha en båt til å overnatte i, hadde jeg nok kjøpt noe langt større.

Derfor så er MIN mening helt motsatt. jeg ser Invader som LITT ubrukelig, da den plassen man har under dekk stort sett vil bli brukt til å oppevare masse dritt som man ikke gidder å ta med seg hjem. Er man kortvokst så kan man til nød bruke den til å overnatte i, men behagelig kan det umulig være.

Da kjøper jeg heller argumentet for å kjøpe en Skjærgårdsjeep istede for bowrider. Men da mister man totalt muligheten for beskyttelse av regnvær og vind. Man kan som sagt "slå opp teltet" som det ofte kalles den kalesje på skjærgårdsjeepene, men da ser den jo ikke ut i måneskinn.

Så jeg mener at Bowrider og en Invader (i dette tilfelle) ikke kan sammenlignes, da disse båtene har to forskjellige kundgrupper. De som vil overnatte trangt etter en lang tur på sjøen, eller de som vil ha med seg ett par ekstra for en hyggelig aften.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Jeg skjønner ikke dette med bowrider? jeg ser bare ulemper med denne løsningen!

Etter å ha byttet fra en skjærgårdsjeep til en bowrider så ser jeg kun fordelene og ingen ulemper med det byttet! Vi bruker båten til stort sett alt; kosetur, vannsport, fiske osv Skulle jeg valgt igjen så hadde jeg også kjøpt en bowrider, men gravd dypere i lommene (egne eller helst andres!) og kjøpt en større båt, kanskje en Mako 216 som denne; http://www.mako-boats.com/boat/?boat=2946

Lov å drømme litt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Var å så på en Askeladden 535 Bowrider i dag... Veldig nydelig båt dette, og ett hakk over Yamarin når det gjelder finnish og utførelse...

Men stemmer det at man ikke kan få bord som ekstrautstyr i en Askeladden 535 Bowrider?

Det skal sies at Askeladden er litt mindre i kupeen enn Yamarin, da plassen fra førerstolene til akterbenk er litt mindre...

Noen som har en Askeladden 535 Bowrider her med 115 optimax/EFI?

Lurer litt på hvor mange knop denne båten gjør i praksis....

EDIT:

Ser forresten ut til at det er Optimax (2-takteren) som er vinneren sammenlignet med 4-takt:

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO

Redigert av Bjerknez (see edit history)

• 2 år senere...

Etter 2 sesonger/125 timer med min nye Uttern T55 med 120 hk mercruiser diesel fikk jeg lyst til å ta opp tråden. Vi er fornøyd med og glad i båten!

Bor på Vestlandet - i ytre strøk - her er mye ruskevær! Godt med Uttern at her er høyt fribord og det føles alltid trygt og tørt og man sitter beskyttet i cockpiten. Kvaliteten føles god nok (produsert i Skelleftehamn våren 2008).Dette er ingen Riva. Båten er så enkel at det er ikke mye som kan gå i stykker - enkelte skruer har vi teitet til men det er greit nok. Alt funker!

Kjøreegenskapene krever litt tilvenning. Så stor motor i 18 fot (120 hk diesel - 250 kg) er maximum - man må lese sjøen og ikke bare gi full pinne. Så går det helt bra! Fordel med innenbords at tyngdepunktet blir lavt og båten ligger godt i sjøen. Sikkert ok med utenbords også!

Nei - dette er kanskje ingen båt å hoppe på bølgene med. Det er heller ikke min interesse med sjølivet!

Skroget er produsert i tusenvis av eksemplarer i over 10 år! Jeg oppfatter skrogformen som gjennomtenkt - spiss/V-form fremme og slakere V-form bak (ca 17 grader - altså ikke flat). Dette oppfatter jeg som et greit kompromiss, - gir gode fartsegenskaper og økonomisk drift, bakdel at den kan slå noe i krappe motbølger. Men det går helt fint om man trimmer ned fronten og tilpasser farten.

Jeg anbefale å montere trimplan - har hatt Smart Tabs en sesong og båten går vesentlig mer behagelig i sjøen!

Det er mange bra små folkebåter og Uttern T55/D55 er en av dem! Synd at produksjonen nå er flyttet til Polen og fabrikken i Skelleftehamn nedlagt. Kanskje vi skulle danne en merkeklubb?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...