kimosabi Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Hvor har du dette fra? Eget hode eller prater du fakta? Om du ikke vet synes i hvertfall jeg det er greit om du skriver "tror jeg" etter påstandene Syrefast kan også ha overflaterust. Da kommer det fra forurensning - enten i lufta eller små spon fra feks verktøy som ble brukt ved montering. Fjernes meget enkelt med rustfjerner for gelcoat. EKTE syrefast er svindyrt og brukes mest i industrien hvor dette er meget viktig.(medisin, næringsmiddel etc.) Ekte syrefast har heller ikke en helt blank overflate. Den er matt. Båtbransjen bruker nesten utelukkende syrefast av typen AISI 304 og AISI 316 fordi den har et visst innhold av crom som gir penere finish. Men denne typen er ikke den mest motstandsdyktige typen rustfritt. I ekstremt aggresive miljøer(saltluft, saltvann) er type AISI 904-L eller 204 SMO kvalitet den som er mest motstandsdyktig. Det finnes mange typer rustfritt og alle har forskjellig kvalitet. Jeg jobber i båtbransjen og har vært 2 ganger på Askeladden-fabrikken litt utenfor Askvik litt igjen utenfor Bergen-by. Det var Henrik Askvik selv som sa dette. Leif Bergås som er markedssjef for Askeladden kan bekrefte. Tror nesten du er synser`n her. Ikke jeg.;-) Redigert 30.August.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Jeg jobber i båtbransjen og har vært 2 ganger på Askeladden-fabrikken litt utenfor Askvik litt igjen utenfor Bergen-by. Det var Henrik Askvik selv som sa dette. Leif Bergås som er markedssjef for Askeladden kan bekrefte. I så fall er det enten utrolig dumt av deg å si dette eller så er det en bevisst strategi fra Askeladden at de vil lekke informasjonen. De vil jo neppe selge noen store båter om dette blir allment kjent. Hvem vil vel ha en båt til 4,5 millioner som det kanskje er produsert 5 stykken av og som legges ned året etter at den er lansert? Jeg vil gjerne tipse Askeladden om disse påstandene - men finner ikke mail adresser. noen som har tips? Det er mange her inne som jobber i båtbransjen eller som bare har gode kontakter Alle synser og ganske mange vet nok en del også. Ikke bare du Redigert 30.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Se på markedet så skjønner du at de må omprioritere litt. Slutt å være så sabla barnslig.;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Jeg er nok en del av de barnslige som ikke skjønner stort. Da er det utrolig fint å ha slike kunnskapsrioke personer som deg som sitter sentralt i bransjen og som kjenner bedrifter fra innsiden og eiernes prioriteriger og er villig til å dele dem med både konkurrenter, marked og leverandører på et båtforum som dette. Det er nesten for godt til å være sant. Redigert 30.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Ekte syrefast har heller ikke en helt blank overflate. Den er matt. Båtbransjen bruker nesten utelukkende syrefast av typen AISI 304 og AISI 316 fordi den har et visst innhold av crom som gir penere finish. Men denne typen er ikke den mest motstandsdyktige typen rustfritt. Syrefaste rør (Aisi 316L CrNiMo) leveres blankpolerte til blandt annet båtindustrien. Aisi-304 er ikke syrefast materiale og inneholder ikke molybden (Mo), men dette viste du kanskje. Tar med en link fra Astrup A/S: Sitat" Stor på rustfritt og syrefast stål . ""– Vår nest største gruppe er leveransen av rustfritt og syrefast stål som utgjør ca 25 % av omsetningen. Også innen dette feltet har vi spesialkompetanse, samt et rikholdig lager som dekker de fleste behov. En liten nisje når det gjelder syrefaste, blankpolerte rør er forøvrig leveransen av baugbøyler til fritidsbåter. " Sitat slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Det har vert så mye blandede meninger om Uttern her inne (mest negative) så jeg velger å forkaste den som en mulighet. Så lenge 38-40 knop er fort nok (noe jeg ikke vet enda)... Synd om du forkaster en bra båt, og en av Norges mest solgte merker, kun basert på responsene/synsingen du har fått her inne. Min egen erfaring, primært med Ibiza 21 og Uttern D66, er i alle fall at kvalitetsforskjellene ikke er så stor som enkelte skal ha det til. Du vil nok også oppleve at 38-40 knop kan være mer enn nok for en båt i denne størrelsesorden. Det skal være ganske flatt vann om du skal kjøre såpass fort med noen av disse båtene. Fordelen med en større motor vil du nok heller oppleve ved at du kommer lettere i plan og at båten går mer uanstrengt med mere folk & last ombord. Men, det er jo gøy å kjøre fort av og til også. Jeg kan bare gjenta oppfordringen om å komme deg ut på vannet og prøve litt selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Nja - det er vel ikke helt rett vel. Båten ble vel utviklet i Slovenia - hos de to brødrene som er spesialisert på prototyp utvikling for andre verft. I følge det bladet jeg har på fanget så ble prototypen som du helt riktig skriver, bygget i Slovenia. Når produksjonen for alvor starter (siterer fra bladet!) i Ostroda i Polen, så vil skrogene vakuum- og sandwichstøpes. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 En Utterntråd! Kjærkomment avbrekk fra mengdene Bavariatråder. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg er nok en del av de barnslige som ikke skjønner stort. Da er det utrolig fint å ha slike kunnskapsrioke personer som deg som sitter sentralt i bransjen og som kjenner bedrifter fra innsiden og eiernes prioriteriger og er villig til å dele dem med både konkurrenter, marked og leverandører på et båtforum som dette. Det er nesten for godt til å være sant. Den vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på, Bitteliten. Tar det som ironi jeg. Lykke til med Askeladden tipsinga. Men tilbake til Uttern-skroget. Beklager at det ble litt annen diskusjon her, Bjerknez. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 30.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Synd om du forkaster en bra båt, og en av Norges mest solgte merker, kun basert på responsene/synsingen du har fått her inne. Min egen erfaring, primært med Ibiza 21 og Uttern D66, er i alle fall at kvalitetsforskjellene ikke er så stor som enkelte skal ha det til. Du vil nok også oppleve at 38-40 knop kan være mer enn nok for en båt i denne størrelsesorden. Det skal være ganske flatt vann om du skal kjøre såpass fort med noen av disse båtene. Fordelen med en større motor vil du nok heller oppleve ved at du kommer lettere i plan og at båten går mer uanstrengt med mere folk & last ombord. Men, det er jo gøy å kjøre fort av og til også. Jeg kan bare gjenta oppfordringen om å komme deg ut på vannet og prøve litt selv. Såpass lit til folkene her inne må jeg da kunne ha, at gjennomsnittet av medlemmene her inne vet hva dem snakker om. Når en lang tråd på flere sider stort sett blir fyllt med negative opplevelser med Uttern, så kan man da ikke forkaste dette. Dette er jo ett båtforum hvor kanskje ikke hvem som helst registrerer seg. Det er min oppgave å trekke en konkulsjon av innleggene i postene å gjøre meg opp en mening selv, og jp flere som er negative i en lang lang tråd, jo lettere bør det være for meg å kunne eliminere valg. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
kimosabi Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Joda, men her er det veldig mye synsing også. Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd båten jeg.:-) D55 er tross alt en veldig populær båt og veldig mange er fornøyd med dem. Så de ekke heeeelt ræva da vettu. Vil påstå de ligger kvalitetsmessig likt med båter i sin klasse idag jeg. Hverken mer eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Hei Du kan jo lese min tråd ang. uttern hopping.... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43980&st=50 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg sier igjen: Kompromissløs byggekvalitet. Meget myk gange i sjø. Rask. Billig i drift. Og den er ikke produsert i no Slovenia, Litauen eller Polen. Den er bygget i Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 30.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Det er EN ting du har glemt når du anbefalte denne Mulligan.... Det er ingen Bowrider... Sikkert god kvalitet og fine båter, men det er ikke en båt av den typen jeg ønsker. Redigert 30.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ADNOH Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Hvorfor ikke satse på Norsk kjent kvalitet som f.eks Ibiza eller Skibsplast hvor alle er enige om at kvalitet er på topp? Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Bjerknez Svart 30.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 For å være ærlig så liker jeg ikke utseende på Ibiza i det hele tatt. Dessuten så koster dem alt for mye synes jeg... Skibsplast har ikke bowrider (så vidt jeg vet...?) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ADNOH Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg skjønner ikke dette med bowrider? jeg ser bare ulemper med denne løsningen! -ingen vil sitte foran vindskjermen under fart! svakhet sikkerhetsmessig hvis du er uoppmerksom på en brottsjø og får masse vann inn i båten! lite lagringsplass for saker og ting! Skal jeg ha åpen båt ville jeg heller gått for en åpen skjærgårdsjeep som i hvertfall har god dørkplass og er fin til fiske fra! (dette tanker jeg gjør meg etter 20års erfaring med forskjellige båter) Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Los Endos Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Det stemmer ikke. Alle barn ønsker å sitte foran. De sitter trygt foran i en bowrider. Du har massevis av stuverom i en bowrider (ihvertfall Yamarin og AMT som jeg kjenner godt). Båten er nesten som en skjærgårdsjeep, men du har mulighet til å sitte lunt bak de to konsollene hvis du stenger midtgangen. Det beste fra to verdener? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 30.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg skjønner ikke dette med bowrider? jeg ser bare ulemper med denne løsningen! -ingen vil sitte foran vindskjermen under fart! svakhet sikkerhetsmessig hvis du er uoppmerksom på en brottsjø og får masse vann inn i båten! lite lagringsplass for saker og ting! Skal jeg ha åpen båt ville jeg heller gått for en åpen skjærgårdsjeep som i hvertfall har god dørkplass og er fin til fiske fra! (dette tanker jeg gjør meg etter 20års erfaring med forskjellige båter) Sef. kunne vi kjøpt en feks. 535 invader (som har dekk) kontra 535 Bowrider (uten dekk), men disse båtene er jo i utgangspunktet laget for å overnatte i... noe som er ganske ubehagelig for to personer. Derfor så ser jeg denne plassen under dekk som totalt bortkastet, da den ikke kan brukes til noe annet enn å slenge inn overflødige ting fra kupeen. Blir som å ha en garasje. Jo større plass man har, mer bruker mann. Når man først skal kjøre gris med en bowrider, så gjør man jo ikke det med unger som står forran. Men saken er den at man kan ta med 2 stk. ekstra personer på tur med en Bowrider kontra en Invader. Skulle man først ha en båt til å overnatte i, hadde jeg nok kjøpt noe langt større. Derfor så er MIN mening helt motsatt. jeg ser Invader som LITT ubrukelig, da den plassen man har under dekk stort sett vil bli brukt til å oppevare masse dritt som man ikke gidder å ta med seg hjem. Er man kortvokst så kan man til nød bruke den til å overnatte i, men behagelig kan det umulig være. Da kjøper jeg heller argumentet for å kjøpe en Skjærgårdsjeep istede for bowrider. Men da mister man totalt muligheten for beskyttelse av regnvær og vind. Man kan som sagt "slå opp teltet" som det ofte kalles den kalesje på skjærgårdsjeepene, men da ser den jo ikke ut i måneskinn. Så jeg mener at Bowrider og en Invader (i dette tilfelle) ikke kan sammenlignes, da disse båtene har to forskjellige kundgrupper. De som vil overnatte trangt etter en lang tur på sjøen, eller de som vil ha med seg ett par ekstra for en hyggelig aften. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Jeg skjønner ikke dette med bowrider? jeg ser bare ulemper med denne løsningen! Etter å ha byttet fra en skjærgårdsjeep til en bowrider så ser jeg kun fordelene og ingen ulemper med det byttet! Vi bruker båten til stort sett alt; kosetur, vannsport, fiske osv Skulle jeg valgt igjen så hadde jeg også kjøpt en bowrider, men gravd dypere i lommene (egne eller helst andres!) og kjøpt en større båt, kanskje en Mako 216 som denne; http://www.mako-boats.com/boat/?boat=2946 Lov å drømme litt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 31.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) Var å så på en Askeladden 535 Bowrider i dag... Veldig nydelig båt dette, og ett hakk over Yamarin når det gjelder finnish og utførelse... Men stemmer det at man ikke kan få bord som ekstrautstyr i en Askeladden 535 Bowrider? Det skal sies at Askeladden er litt mindre i kupeen enn Yamarin, da plassen fra førerstolene til akterbenk er litt mindre... Noen som har en Askeladden 535 Bowrider her med 115 optimax/EFI? Lurer litt på hvor mange knop denne båten gjør i praksis.... EDIT: Ser forresten ut til at det er Optimax (2-takteren) som er vinneren sammenlignet med 4-takt: http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO Redigert 31.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Knurr Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Etter 2 sesonger/125 timer med min nye Uttern T55 med 120 hk mercruiser diesel fikk jeg lyst til å ta opp tråden. Vi er fornøyd med og glad i båten! Bor på Vestlandet - i ytre strøk - her er mye ruskevær! Godt med Uttern at her er høyt fribord og det føles alltid trygt og tørt og man sitter beskyttet i cockpiten. Kvaliteten føles god nok (produsert i Skelleftehamn våren 2008).Dette er ingen Riva. Båten er så enkel at det er ikke mye som kan gå i stykker - enkelte skruer har vi teitet til men det er greit nok. Alt funker! Kjøreegenskapene krever litt tilvenning. Så stor motor i 18 fot (120 hk diesel - 250 kg) er maximum - man må lese sjøen og ikke bare gi full pinne. Så går det helt bra! Fordel med innenbords at tyngdepunktet blir lavt og båten ligger godt i sjøen. Sikkert ok med utenbords også! Nei - dette er kanskje ingen båt å hoppe på bølgene med. Det er heller ikke min interesse med sjølivet! Skroget er produsert i tusenvis av eksemplarer i over 10 år! Jeg oppfatter skrogformen som gjennomtenkt - spiss/V-form fremme og slakere V-form bak (ca 17 grader - altså ikke flat). Dette oppfatter jeg som et greit kompromiss, - gir gode fartsegenskaper og økonomisk drift, bakdel at den kan slå noe i krappe motbølger. Men det går helt fint om man trimmer ned fronten og tilpasser farten. Jeg anbefale å montere trimplan - har hatt Smart Tabs en sesong og båten går vesentlig mer behagelig i sjøen! Det er mange bra små folkebåter og Uttern T55/D55 er en av dem! Synd at produksjonen nå er flyttet til Polen og fabrikken i Skelleftehamn nedlagt. Kanskje vi skulle danne en merkeklubb? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.