Jump to content

Montere rulleforstag på racingpreget båt?

NovaMalin

Recommended Posts

Er det fyfy! å montere rulleforstag på en racingpreget båt som fx. X-99? Evt. hvor mye vil dette gå utover seilegenskapene? Sier klassereglene noe om dette (kan ikke finne noe.) Vil man får redusert lystallet (dersom man seiler etter lys i fx. onsdagsregattaer) som følge av en slik endring på båten? Dersom man skal gjøre dette, hva slags rulleforstag bør man velge?

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Hei!

Ingen ting i veien for å montere rulleforstag på regattabåt. Har nettopp gjort det selv.

Fordel med rull:

(1) Kan reve seilet fra cocpit.

(2) Trenger ikke seile rett mot vinden for å reve.

(3) Det er raskere å rulle ut seilet enn å heise det vha fallet

Bakdeler:

(1) Det tar lengre tid å rulle inn seilet enn å slippe det ned seilet vha fallet.

(2) Skjøtene kan være i veien på dekk når du skal jibbe spinnaker (denne kom overraskende på meg).

(3) Med rulla over dekk blir seilet noe mindre, men det er nesten ubetydelig da seilet også kommer næremere skjøteblokkene.

Har vel ingen ting å si på hverken lystall eller fart så fy-fy er det ikke.

Jeg valgte rulleforstag hos nærmeste forhandler pga. evt. reparasjoner/reklamasjoner.

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Er det fyfy! å montere rulleforstag på en racingpreget båt som fx. X-99? Evt.

er lite ute på hal is.....men jeg har för meg att forstagsprofil kom först på regattabåter......

dobble likrenner i profilen gjorde att man kunde skifte genua under gang...satte opp nr2 sen plokkades nr1 ned...för o ikke miste fart !!!

sjelve rullen kom dokk litt senare...trur jeg!

(tidigare hade man dobble forstag men hakerne ville gerne 'hake i' varandre!)

S/Y Gunga Din

Kan ikke monteres under dekk på en X-99. Profilen på ett rulleseil er ikke så bra som på ett vanlig seil. Vekt i baugen er fy på regatta-båter. Du burde sjekke om det er lov med forstagsprofil på X-99 i.h.t klasse-bestemmelser. Det var ikke tillatt før (kun stagkroker). Det beste rullesystemet er www.reckmann.com, koster mye men rulla kan enkelt tas av for regattaseiling. For tur-seiling fungerer en x-99 helt fint med en genova #3, dermed slipper du å bytte seil på tur.

På min Furlex er det beskrevet hvordan man fjerner rullemekanismen hvis man skal seiole regatta. En meget enkel operasjon.

Men et seil beregnet for rulle må skjæres mye høyere enn konvensjonelle genoaer. Det betyr at du må ha eget seil for regatta (Det har du kanskje allikevel)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du kan jo bare sette på det gamle forstaget når det er regatta. Det er gjort på et kvarter på en slik båt. En fin måte å få varmet opp mannskapet... Forøvrig kan du evt gjøre som Herman sier og demontere rulla for regattaseilene. Men husk har rulleprofilen er vesentlig tyngre enn en standard tuff-luff profil.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...