elvira II Startet 28.August.2008 Del på Facebook Startet 28.August.2008 Hei. Tåler en RIB saltsyre? Har latt båten ligge ute, og den er helt ned grod. Går jo bra på glassfiber delen, men usikker på gummidelen. Båten har to reperasjoner. Takk for evt svar. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Det går fint , skrap bort det som du kommer til med en isskrape (en slik som du bruker på bilen) la så båten tørke litt før du stryker på syre, skyll godt med vann til slutt Til Info:Syre reagere på bart stål Husk verneutstyr Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Jeg lurer også litt på hva som skal fjernes med saltsyre. Jeg har svært god erfaring med å fjerne rustdannelse på syrefast materiale (kjetting, syrefast beslag) og på rur. Når det gjelder å fjerne eksempelvis sorte gummimerker eller eksos på gummibetongene vet jeg ikke hvor effektivt det vil være? Men en ting er sikkert: Når du jobber med saltsyre må du bruke verneutstyr i form av hansker, briller og helst ånderettsvern. Og som power skriver: rikelig tilgang på fersk vann er en nødvendig forutsetning. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 En ting til , denne jobben må gjøres ute for det kommer noen gasser når du holder på med dette . Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Litt OT: Dette kan jeg underskrive på power . Jeg skulle syrevaske den syrefaste ankerkjettingen akter på båten i våres. Jeg la all kjettingen oppi et stort gummkar og penslet forsiktig med saltsyre. Selv om jeg stod ute og vinden var i min favør, var det en lite hyggelig jobb. Jeg hadde helt glemt hvor irriterende saltsyre er for ånderettsorganene. Det positive var at kjettingen ble ren som ny. Power kan du ellers informere litt om hva saltsyre kan benyttes til? Jeg hadde trolig noen få korn fra smergelarbeid på toppdekket hvor små stålpartikler hadde satt seg fast i topcoaten og laget litt rustdannelse. Dette forsvant som dugg for solen med lett pensling med saltpetersyre - og rikelig skylling med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Det er vel 25% som de selger på type Maxbo mm . Jeg har også brukt saltsyre på selve båten også skyller jeg godt før jeg til slutt polerer den opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
elvira II Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 Takk for info'n. Tolker det slik att limet ved reperasjonene ikke tar skade. Bør vel kanskje ikke gjøre det i nærheten av gressplen heller? Tar den skade er jeg død (nylagt ferdigplen til mye penger), da dreper kjerringa meg glatt . Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Du bør holde deg langt borte fra gress , blomster mm . Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Saltsyre knerter i første omgang alt som er "organisk", dvs rur, hendene og føttene dine osv! Som roaldbj skriver er den fin på rustflekker også. Jeg hadde glemt en fastnøkkel på ankervinsjen over vinteren og den hadde satt avtrykk. Dette ble fjernet med saltsyre på 1 2 3. Redigert 28.August.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Saltsyra tar vitterligen rustflekker, men er noe svineri å jobbe med ettersom den er så sur. Kjøp heller rustfjerner beregnet på klær. Den finnes i alle jernvareforhandlere i hyllen med rensemidler. Rustfjernere løser opp rusten ved hjelp av kompleksbindere i stedet for syre. Det er mye mer skånsomt både for hender, båt og miljø. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Kjøp heller rustfjerner beregnet på klær......Det er mye mer skånsomt både for hender, båt og miljø. Sant, men det var det jeg hadde for hånden og det virker! - men jeg er enig med deg! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Var en tur i byen nå å kjøpte ei flaske med 30%. Har en liten godt grodd RIB som trenger en vask. Er den for konsentrert? Hvordan skal jeg isåfall blande den ut? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Selv bruker jeg den uten å blande den opp, men kun på glassfiberen. Først høytrkkspyler jeg grundig og får tatt rura, de hvite skjellene som sitter igjen, med saltsyren. Denne løser opp skjellene - kalken. Skjer nokså umiddelbart så skyll godt med vann og bruk hansker, briller og arbeidsklær for fort å lage et hull, eller tolv, i klærne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.