gangso Startet 28.August.2008 Link til dette innlegget Startet 28.August.2008 hei.. eg lurer på om de går og sette mariniseringa fra ein aq140 over til ein diesel motor? i sofall kass diesel motor den mariniseringa passer på ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 dette passer bare på volvos sråstilte bensin Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 30.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 oki. takker for svar. kan noken fortelle meg kass av volvos motorer som denne mariniseringa passer på?? og noken annbefalinger av noken "kraftigere" motora, altso ikkje mange hk men grovt bygd Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Bearded Beast Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 det spørs nå ka du meina med passer det? varmevekslerern kan du nå tilpasse enhver motor bare ikkje den har for stor effekt. står bare i å mekke litt nye fester. braketten til sjøvannspumpa passer bare på motorer basert på samme modell som igjen koka ned til litt egeninnsats. diesel har vel ikkje vannkjølte manifolder likevel , kun vann i eksosen. bend fåes kjøpt til en rimelig peng. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Mariniseringen passer på alle volvo bensin fra b-19-b23, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 31.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 har eit spørsmål til.. kor mange hk tåler eit vp 280 drev? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
slett meg Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Et 280 drev tåler 280fot pund moment som er ca380Nm Effekt er turtall ganger vinkel hastighet så om du antart 6000rpm bensin motor får du 380Nm *(6000*2*pi/60) = 238kw eller 325hk! Med diesel på 3500rpm tåler det 140kw eller 190hk! Husk at motoren helst ikke bør ha større dreiemoment enn 380Nm! Eller du kan akselerere forsiktig! Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Aq140's drev har forøvrig utveksling på 1:2,15 og en dieselvariant bør vel ha 1:1,61 Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
slett meg Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Kommer litt ann på hvilken diesel motor. Var borti en som hadde kjøpt en MD21? motor og montert dette på 1.61 utveksling! Det var umulig å finne propell med lav nok stigning! Båten gikk ca 20 knop og motoren skulle ha 4500rpm eller noe sånt! Jeg har kjørt Ford FSD425 mot 1.89 utveksling. Kjenner også en jeg hjalp med en IVECO 5.5 liters motor han burde hatt 1.50 utveksling eller enda lavere! Han fikk 36knop på en Windy 22! Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 har skaffa meg ein motor.. ein fiat ducato tdi motor på 180hk. funker de på dreve mitt? eit vp 280 Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
slett meg Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Er det en ganske ny 2.8liter? du må vite max tyrtall moment og farten du ønsker på båten! Om motoren gå max 3800rpm kan det bli vanskelig å få høy nok stigning! om du ønsker 35 knop reiner 15% slipp må du ha: Propeller turtall= 3800rpm/2.11/60= 30r/s Ønsket fart 35knop = 18m/s + slipp = Propeller hastiget = 20m/s For at du skal klare dette må stigning være 20m/s/30r/s= 0.69m eller 27 tommer. Det kan være vanskelig å få tak i! Forhold mellom diameter og stigning kan bli uheldig. OM du skal ha lavere fart eller motoren har max turtall på 4200rpm kan det se litt forsjellig ut! Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 motor er vell rundt 90-95? kansje.... gått 130 000. skal sjekke ut de der med turtalle Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
power Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Sjekk denne linken til Jon-kåre Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 har skaffa meg ein motor.. ein fiat ducato tdi motor på 180hk. funker de på dreve mitt? eit vp 280 Jeg jobbet med disse sent på 90 tallet! 2.8 literen var den gang på 128hk mener jeg, motor er vell rundt 90-95? kansje.... gått 130 000. skal sjekke ut de der med turtalle Mange som har marinisert disse, Tror nok du bør gire om drevet dit, iallefall til under 2-1, , En annen ting jeg ville gjort før jeg satte igang er og skifte toppakning, Motoren får litt andre arbeidsoppgaver i båten kontra bilen, og tidligere eiere har kanskje ikke vært så flinke til og skifte kjølevæske, Da får du også sjekket sylinderforinger og evt oljeforbruk, Uansett er dette gode motorer, Pass bare på at registerreimen blir skiftet ofte nok Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 noken som vill selge meg ein billig vannkjølt manifol? evnt gje meg eit tips til kor eg får tak i det? :) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 da har eg sjekka litt. og de er ein 89mod 68kw motor skuffa over så lite power.. men men.. blir ein kose båt, prosjekt kommer om ikkje så lenge Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Da er det vel ikke en 2.8 l, disse kom ikke før senere, Hva slags båt skal du ha motoren i? Har du håp om og få båten i plan? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) er ein draco 1700 som er ombygd til suntop. så håper no at den planer :P de er vell ein 2,5 tdi regner eg med Redigert 2.September.2008 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Se her www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14420406&sid=xz8rcat0xs1367009&WT.svl=Link Skal passe til 280 drevet ditt. Samme båt som jeg har, Mulig det går med motoren du har kjøpt, men du bør nok gi den litt mer diesel, og la den få litt mer turbotrykk, Ikke noe problem på disse motorene da alt er mekanisk, eneste jeg mener og huske var at det satt en trykkvakt på innsuget, denne må muligens manipuleres. Hvis du får oppjustert denne og med riktig utv og prop får du nok fart på balja, Lurer vel kanskje litt på hvorfor du skal skifte ut aq140 din, har en slik motor selv i min og jeg synes det er en grei løsning slik den er Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 aq140 er vell ikkje helt frisk kan vi si :P Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
power Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hvis du skal tenke litt økonomi så tror jeg du kan spare noe kroner hvis du overhaler din aq140 , også er det letter og få en god pris den dagen du evt skal selge skuta. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 njao.. men no har eg alt eg trenger untatt vannkjølt manifol... sikkert meir eg mangler og.. pluss at diesel er ein smule billigere og kjøyre med Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Den kommer sikkert til og gå noe billigere, anbefaller deg og benytte deg av kjøpevarer når du skal marinisere motoren. da vil det være enklere og evt selge senere. Hva med 140 motoren din? skal du selge den? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 blir vell salg av den ja.. men tar di delene eg ser passeroverens. og eventuelt greier og mekke noke feste til.. resten blir kjøpt inn.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 om noken som har ein samme motor som meg. eller ein liknande som er ein dele motor. så er eg interisert og da må du ta kontakt :) men må vere fult mariniserings utstyr på ! Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.