Jump to content

marinisering fra aq140 til diesel motor?

gangso

Recommended Posts

det spørs nå ka du meina med passer det? varmevekslerern kan du nå tilpasse enhver motor bare ikkje den har for stor effekt. står bare i å mekke litt nye fester. braketten til sjøvannspumpa passer bare på motorer basert på samme modell som igjen koka ned til litt egeninnsats. diesel har vel ikkje vannkjølte manifolder likevel , kun vann i eksosen. bend fåes kjøpt til en rimelig peng.

Kommer litt ann på hvilken diesel motor. Var borti en som hadde kjøpt en MD21? motor og montert dette på 1.61 utveksling! Det var umulig å finne propell med lav nok stigning! Båten gikk ca 20 knop og motoren skulle ha 4500rpm eller noe sånt! Jeg har kjørt Ford FSD425 mot 1.89 utveksling.

Kjenner også en jeg hjalp med en IVECO 5.5 liters motor han burde hatt 1.50 utveksling eller enda lavere! Han fikk 36knop på en Windy 22!

Er det en ganske ny 2.8liter? du må vite max tyrtall moment og farten du ønsker på båten! Om motoren gå max 3800rpm kan det bli vanskelig å få høy nok stigning! om du ønsker 35 knop reiner 15% slipp må du ha: Propeller turtall= 3800rpm/2.11/60= 30r/s Ønsket fart 35knop = 18m/s + slipp = Propeller hastiget = 20m/s For at du skal klare dette må stigning være 20m/s/30r/s= 0.69m eller 27 tommer. Det kan være vanskelig å få tak i!

Forhold mellom diameter og stigning kan bli uheldig. OM du skal ha lavere fart eller motoren har max turtall på 4200rpm kan det se litt forsjellig ut!

har skaffa meg ein motor.. ein fiat ducato tdi motor på 180hk.

funker de på dreve mitt? eit vp 280

Jeg jobbet med disse sent på 90 tallet! 2.8 literen var den gang på 128hk mener jeg,

motor er vell rundt 90-95? kansje.... gått 130 000. skal sjekke ut de der med turtalle

Mange som har marinisert disse, Tror nok du bør gire om drevet dit, iallefall til under 2-1, , En annen ting jeg ville gjort før jeg satte igang er og skifte toppakning,

Motoren får litt andre arbeidsoppgaver i båten kontra bilen, og tidligere eiere har kanskje ikke vært så flinke til og skifte kjølevæske, Da får du også sjekket sylinderforinger og evt oljeforbruk, Uansett er dette gode motorer,

Pass bare på at registerreimen blir skiftet ofte nok :seeya:

Norske båter er best!

Se her www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14420406&sid=xz8rcat0xs1367009&WT.svl=Link Skal passe til 280 drevet ditt.

Samme båt som jeg har, Mulig det går med motoren du har kjøpt, men du bør nok gi den litt mer diesel, og la den få litt mer turbotrykk, Ikke noe problem på disse motorene da alt er mekanisk, eneste jeg mener og huske var at det satt en trykkvakt på innsuget, denne må muligens manipuleres. Hvis du får oppjustert denne og med riktig utv og prop får du nok fart på balja,

Lurer vel kanskje litt på hvorfor du skal skifte ut aq140 din, har en slik motor selv i min og jeg synes det er en grei løsning slik den er :seeya:

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...