Jump to content

marinisering fra aq140 til diesel motor?

gangso

Recommended Posts

Syned kanskje den var noe høyt priset den der. Men alt er jo relativt. Jeg hadde en kompis som driver alu verksted til å sveise manifoil til min ig med en time pris på 275,- inkl mva og materiell for 2000,- ble den fort overkant av 10 000,- så det koster å marinisere. vet ikke hvor mange timer jeg brukte totalt men endel ble det så skal man regne seg timelønn for noe sånt så stemmer kanskje prisen. 8-10 tror jeg kan være mere riktig for den motoren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Beklager kom bare til å huske annonsen. Tenkte ikke over prisen! Mariniserings utstyr til min 120hk ford kostet ca 10 000 for kombikjøler og ladeluft kjøler. Kjøpte også ny turbo uten wastegate Tror den kostet 5-6tusen. Overgang til drev laget jeg selv! Jeg brukte et mercruiser drev der det er sjøvannspumpe i drevet! Monterte senere sjøvannskjøt oljekjøler. Laget adapter!

• 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

tar opp i gjenn dinna tråden da eg har noken spørsmål.

ka drev som står orginalt på draco 1700? dreve er eit vp 280 og motoren var ein aq140a ( er ute etter utveksling )

når eg kjøpte meg ny motor fikk eg med eit nytt drev som er eit vp 280 de også som har stått på ein mørebass 20fot.

og så. eg har planer om og sette i ein 110hk diesel med 4200rmp på fult.

ka drev skal eg bruke og ka propell trenger eg om eg skal bruke eit av di drevene?

er mulig og få litt meir power i motoren og.

William Andrè

Orginal utveksling er 2,15-1 Ingen problemer med og tømme 140 motoren med 15*17 propel (6000 o pr min) vil tippe du bør ned på 1,6-1 for og få bra fart på den med den motoren du skal ha i,

Ut ifta produksjonsplata på toppen av drevet (ved belgfeste) kan du tyde utveksling

Regner med det er en (futt) skrue på dieselpumpa di, kan justeres for økt effekt, men ikke for mye da

Norske båter er best!

Hvilken utveksling har du på disse gangso?

Min gamle båt var utstyrt med en Nissan SD33T diesel på ca 110-120HK ved 41000 rpm og denne hadde vanlig 280 drev med ca 2:1 utveksling (mulig det var 1,96:1) gikk 26 knop på maks. Mener å guske at det var 15x17 propell.

Tror jeg hadde prøvd med det drevet du måtte ha men lavest utveksling, du kan alltid kompensere med større propell.

7_1429924613.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

altså først må du finne utvekslinga på drevene du har. og så sjå ka propeller som er tilgjengelig. la oss si det eine der er 2.15:1 som nevnt lenger opp, og du setter på en 14,3x21" propell. så skal du i teorien med 4200 O/min kunne oppnå ca27 knop. om dette blir for lett så er der også f.eks 15,3" diameter tilgjengelig som skulle gjer at motoren jobber en del tyngre. men hva som er det optimale og ka fart man kan forvente med den motoren og den utvekslinga blir nå mest gjetting. ideelt sett skulle du sikkert hatt den høyere giret men det kan òg hende det går..

Drevene er merket med en bokstav som angir utveksling.

En enkel måte å sjekke dette på litt grovt er å sette et overrett merke på inngående og utgående aksling. Så teller du hvor mange ganger du må turne inngående aksling for at utgående (propell aksling) skal gå nøyaktig en omdreining. Dersom du må turne to hele omdreininger pluss ca 54 grader så har du et 2,15:1 drev.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Orginal utveksling er 2,15-1 Ingen problemer med og tømme 140 motoren med 15*17 propel (6000 o pr min) vil tippe du bør ned på 1,6-1 for og få bra fart på den med den motoren du skal ha i,

Ut ifta produksjonsplata på toppen av drevet (ved belgfeste) kan du tyde utveksling

Regner med det er en (futt) skrue på dieselpumpa di, kan justeres for økt effekt, men ikke for mye da

har 2stk 15X15 propeller, så har eg orginal propellen til dracoen. ( 35knop, 5600rmp fult og 140hk )

sto pz nr 2868099 på den plata oppå dreve

William Andrè

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...