gangso Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 hei.. trenger litt hjelp. er ikkje akuratt den beste mekanikeren. men kordan fungerer ditta systeme med dinna turboen ? og er de noken som vil selge meg ein vannkjølt manifol ??? :) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
slett meg Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Spørr han karen her! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14378870 Tror han hadde 2 stk mariniserte fiater! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Syned kanskje den var noe høyt priset den der. Men alt er jo relativt. Jeg hadde en kompis som driver alu verksted til å sveise manifoil til min ig med en time pris på 275,- inkl mva og materiell for 2000,- ble den fort overkant av 10 000,- så det koster å marinisere. vet ikke hvor mange timer jeg brukte totalt men endel ble det så skal man regne seg timelønn for noe sånt så stemmer kanskje prisen. 8-10 tror jeg kan være mere riktig for den motoren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
slett meg Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Beklager kom bare til å huske annonsen. Tenkte ikke over prisen! Mariniserings utstyr til min 120hk ford kostet ca 10 000 for kombikjøler og ladeluft kjøler. Kjøpte også ny turbo uten wastegate Tror den kostet 5-6tusen. Overgang til drev laget jeg selv! Jeg brukte et mercruiser drev der det er sjøvannspumpe i drevet! Monterte senere sjøvannskjøt oljekjøler. Laget adapter! Sitér dette innlegget Link to post
msun Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Draco aq140 skrev: Mariniseringen passer på alle volvo bensin fra b-19-b23, Er dette riktig? Har oppfattet det slik at varmeveksleren ikke kan flyttes over. Og hva med kam og forgassere? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 tar opp i gjenn dinna tråden da eg har noken spørsmål. ka drev som står orginalt på draco 1700? dreve er eit vp 280 og motoren var ein aq140a ( er ute etter utveksling ) når eg kjøpte meg ny motor fikk eg med eit nytt drev som er eit vp 280 de også som har stått på ein mørebass 20fot. og så. eg har planer om og sette i ein 110hk diesel med 4200rmp på fult. ka drev skal eg bruke og ka propell trenger eg om eg skal bruke eit av di drevene? er mulig og få litt meir power i motoren og. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Orginal utveksling er 2,15-1 Ingen problemer med og tømme 140 motoren med 15*17 propel (6000 o pr min) vil tippe du bør ned på 1,6-1 for og få bra fart på den med den motoren du skal ha i, Ut ifta produksjonsplata på toppen av drevet (ved belgfeste) kan du tyde utveksling Regner med det er en (futt) skrue på dieselpumpa di, kan justeres for økt effekt, men ikke for mye da Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 hmm.. ekje de mulig i de heile tatt og bruke de dreve eg har? har veldig lite lyst og kjøpe nytt drev. har to drev eit som sto på mørebass 20fot og de orginale draco. ingen av dei som går og bruke? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
SF Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Hvilken utveksling har du på disse gangso? Min gamle båt var utstyrt med en Nissan SD33T diesel på ca 110-120HK ved 41000 rpm og denne hadde vanlig 280 drev med ca 2:1 utveksling (mulig det var 1,96:1) gikk 26 knop på maks. Mener å guske at det var 15x17 propell. Tror jeg hadde prøvd med det drevet du måtte ha men lavest utveksling, du kan alltid kompensere med større propell. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Redigert 10.Mars.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 altså først må du finne utvekslinga på drevene du har. og så sjå ka propeller som er tilgjengelig. la oss si det eine der er 2.15:1 som nevnt lenger opp, og du setter på en 14,3x21" propell. så skal du i teorien med 4200 O/min kunne oppnå ca27 knop. om dette blir for lett så er der også f.eks 15,3" diameter tilgjengelig som skulle gjer at motoren jobber en del tyngre. men hva som er det optimale og ka fart man kan forvente med den motoren og den utvekslinga blir nå mest gjetting. ideelt sett skulle du sikkert hatt den høyere giret men det kan òg hende det går.. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 fin båt sf. :) ekje sikker kass drev som har lavast utveksling noken som veit ka utveksling de er på eit org drev til mørebass 20foter(som kalt vi men båt) (280drev) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
SF Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Drevene er merket med en bokstav som angir utveksling. En enkel måte å sjekke dette på litt grovt er å sette et overrett merke på inngående og utgående aksling. Så teller du hvor mange ganger du må turne inngående aksling for at utgående (propell aksling) skal gå nøyaktig en omdreining. Dersom du må turne to hele omdreininger pluss ca 54 grader så har du et 2,15:1 drev. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
gangso Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Draco aq140 skrev: Orginal utveksling er 2,15-1 Ingen problemer med og tømme 140 motoren med 15*17 propel (6000 o pr min) vil tippe du bør ned på 1,6-1 for og få bra fart på den med den motoren du skal ha i, Ut ifta produksjonsplata på toppen av drevet (ved belgfeste) kan du tyde utveksling Regner med det er en (futt) skrue på dieselpumpa di, kan justeres for økt effekt, men ikke for mye da har 2stk 15X15 propeller, så har eg orginal propellen til dracoen. ( 35knop, 5600rmp fult og 140hk ) sto pz nr 2868099 på den plata oppå dreve Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 gangso skrev: noken som veit ka utveksling de er på eit org drev til mørebass 20foter(som kalt vi men båt) (280drev) Kommer an på hva slags motor som satt i den, Hvis du ser på drevene dine ved knutebelgfeste på toppen, skal det være en produksjonsplate.Se på den evt legg tallene inn her Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 35knop, 5600rmp skal tilsi en 19" propell om drevet har 2.15:1- det blir teoretisk 26 knop på 4200 O/min Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Draco aq140 skrev: Kommer an på hva slags motor som satt i den, Hvis du ser på drevene dine ved knutebelgfeste på toppen, skal det være en produksjonsplate.Se på den evt legg tallene inn her tallene ligger litt lenger opp i posten :) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 gangso skrev: har 2stk 15X15 propeller, så har eg orginal propellen til dracoen. ( 35knop, 5600rmp fult og 140hk ) Var dette gps målt? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 ja. i følge forje eiger Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Tror nok selger har lagt på litt da Jeg kjører med 15*17 propell aq140, 2,15-1 utveksling. 32kn ved 5500 o min. aq140 motoren yter 125hk Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sofa Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Hei Skru av sinken bak proppellen. på platen i undervanshuser er det stemplet inn ka slags utveksling du har på drevet. ( mellom sink og undervannshus ) Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 oki. men veit du ka di betegnelsane på dreve mitt betyr? (utveksling) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Står det ingen bokstaver i pz nr på drevet ditt? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 kunne ikkje se at de sto noke meir på drev plata der Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.