Snekker'n Startet 29.August.2008 Link til dette innlegget Startet 29.August.2008 En slektning i Sverige har en Volvo B23 i sin Flipper. Den heter kanskje VP AQ ??? når den sitter i en båt. Motoren går ikke riktig bra, så han har tenkt å bytte diverse deler, blant annet pluggkablene. Han har fått opplyst av en forhandler at det KUN er VP artikkelnummer 875571 til SEK 1.794,- som fungerer. Forhandler sa til og med at "Intet annat fungerar". Jeg er ingen motormann, så jeg lurer på om noen kan forklare meg hva forskjellen er på pluggledninger til en B23 som sitter i en båt, kontra pluggledninger til en B23 som sitter i en bil. Underforstått er spørsmålet om det går an å kjøpe et kabelsett til bil (billigere) og bruke i båten. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
pat Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Biltema artikkel nr 57-852 tenningskabelsett til kr 179 går helt sikkert fint å bruke hvis ikke fordelerlokket er veldig sært. Fordelerlokk, rotor og stifter bør også skiftes en gang ibland - hvis motoren er så gammel at den har dette da. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Han har fått opplyst av en forhandler at det KUN er VP artikkelnummer 875571 til SEK 1.794,- som fungerer.Forhandler sa til og med at "Intet annat fungerar". :lol: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Snekker'n Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Biltema artikkel nr 57-852 tenningskabelsett til kr 179 går helt sikkert fint å bruke hvis ikke fordelerlokket er veldig sært. Ser at det er andre Biltemasett til B23-motorer også. Skal spørre han om årsmodell. Ingen som har hørt om det er forskjell på marine pluggkabler og kabler til bil? Bare oppspinn fra en forhandler som ønsker å tjene penger? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
norflyer Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 En annen gummiblanding?? Som tåler saltvann.. Nei her er det nok noen som vil tjene en kr ekstra tipper jeg Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Samme tennkabler i utgangspunktet. Men ville selv valgt noe annet en biltema sine, har prøvd de selv og synes det var noe dårig holbarhet på disse Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
power Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Nå er det snart på tide att folk forstår hvorfor marienedeler koster 50-100 % mere . Marinedeler produseres i små volum , de tåler saltvann / luft mye bedre . Pluggkabler fra BT har en kjerne i kobber men til marinebruk er det rustfritt . Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Holbarhet ? Da kan han jo bytte disse ut ti - 10 - ganger før svensk pris er nådd. Eller 9 1/2 gang. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Draco24styling Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Holbarhet ? Da kan han jo bytte disse ut ti - 10 - ganger før svensk pris er nådd. Eller 9 1/2 gang. Og irritere seg 10 ganger hver gang de ryker Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Jawik Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Og samtidig ha det litt moro hver gang de ryker og tenk for en erfaring han oppnår med å bytte disse ut ti ganger. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Draco24styling Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Nå synes ikke jeg det er noe morro og skru på båten om sommeren, Da skal den virke. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Arnstein Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Jeg hadde gått for Biltema sine. Du kan jo alltid ha et nytt sett liggende i reserve på et tørt sted ombord. Vet ikke prisforkjellen, men tviler sterkt på at de som leveres til marinebruk er noe særlig bedre enn Biltemas. Hvorfor frykter dere saltvann på pluggledningene? En innenbordsmotor er da skjærmet fra sjøvann. Sjøvann finnes ikke i dampform. Kan ikke se noen forskjell på en båt- og bilmotor her. Redigert 29.August.2008 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
power Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Så lenge man har to motorer så spiller det vel ingen rolle om den ene stopper ...... hva tenker dere på her ? Sitér dette innlegget Link to post
Al Capone Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Så lenge man har to motorer så spiller det vel ingen rolle om den ene stopper ...... hva tenker dere på her ? Den forstod jeg ikke Hva mener du med det? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Det er mye bra på Biltema. Svært billig og mange nyttige produkter. Men, jeg har ELENDIG erfaring med Biltemas tenningsdeler og bremsebelegg. Kjøp originale på Volvoforhandler, eller på f.eks. Mekonomen heller. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
power Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) Den forstod jeg ikke Hva mener du med det? Når du er på sjøen så kan det fort gå galt hvis motoren stopper men det virker som att noen her ikke er så opptatt av sikkerhet på sjøen , men har du to motorer og den ene stopper så kan du gå på en motor uten att det er noen fare for liv! Redigert 31.August.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 En slektning i Sverige har en Volvo B23 i sin Flipper. Den heter kanskje VP AQ ??? når den sitter i en båt. Motoren går ikke riktig bra, så han har tenkt å bytte diverse deler, blant annet pluggkablene. Han har fått opplyst av en forhandler at det KUN er VP artikkelnummer 875571 til SEK 1.794,- som fungerer. Forhandler sa til og med at "Intet annat fungerar". Jeg er ingen motormann, så jeg lurer på om noen kan forklare meg hva forskjellen er på pluggledninger til en B23 som sitter i en båt, kontra pluggledninger til en B23 som sitter i en bil. Underforstått er spørsmålet om det går an å kjøpe et kabelsett til bil (billigere) og bruke i båten. Hei! Renoverte tenningsopplegger mitt i 2006. Den lokale Volvo forhandler kikket dumt på meg da jeg spurte om pris på et komplett sett pluggkabler til min AQ 151 A (B23). Sånt kjøper du ikke her, det får du like bra andre steder og til en brøkdel av kostnadene. Ærlig og realt svar som jeg satte pris på Det er mulig at manifoilen i marine motorer fordrer annen lengde pluggledinger enn til bil. Jeg tok dengang med meg de gamle Volvo pluggledingene til BT og kjøpte ferdige komplette lengder med plugghetter osv. Det har fungert veldig bra siden. Det samme med "Eyquem" plugger og coil fra BT. Derimot, stifter, kondensator, fordelerlokk etc. kjøpte/kjøper jeg originalt Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 En motorinstallasjon i bil og båt skiller på flere områder. Det vil også si at man i en bil som regel vil merke motorfeil som fører til blant annet for høyt bensinforbruk mens man i båt bare må stole på følelsen inntil feilen blir så stor at båten ikke lenger fungerer. Det er en skam at motorene til båt hele tiden ligger flere hestehoder bak teknologisk sett og at motorene ikke er tilrettelagt for å kunne ta en avgasstest i forbindelse med feilsøking og justering. Jeg har til gode å se at noen bruker scoop under feilsøking på marinemotorer, et verktøy som ble innført i bilbransjen så tidlig som på slutten av sekstitallet. I spørsmålet om deler til tenningsanlegg så vil jeg si det er viktig å kunne stole på at disse delene er riktige til motoren og at kvaliteten er generelt tilfredsstillende. Jeg tror ikke jeg ville benyttet pluggkabler med karbonleder på en motor med stifter og forgasser, og det er jo denne typen tennkabler som er mest vanlig å finne hos de som leverer deler til bil. Om kablene passer på lengden og koblingene passer på fordelerlokk og plugg er ikke det samme som at det er riktig del. Når det gjelder mer moderne motorer som også begynner å gjøre sitt inntog i marineindustrien så skal man være ekstra påpasselig. I bilbransjen viser det seg at teknologien med elektronikk er følsom for feil oppsatt tenningsanlegg og at det skal ikke rare feilen til før avgassen blir feil. Vi snakker da om at en liten feil i tenningsanlegget fort fører til økt mengde uforbrent drivstoff i eksosen. (Hydrokarboner) Hvis man har en økning i drivstoff forbruk så spiser man fort opp det man sparte på å kjøpe billige deler. I dag er det enkelte bilmotorer som fusker markant allerede hvis tennplugg gapet er 0,2 millimeter feil, og denne motorfusken vil aldri en båteier merke på verken motorfusk eller forbruk. (Noen bensinmotorer i båt bruker aldeles sykt mye drivstoff på grunn av forskjellige feil). Jeg hadde en VP AQ151 og det første jeg gjorde var å lage til utstyr for å kontrollere avgassen. Den lokale VP forhandleren lurte på hvorfor min motor startet så lett og gikk så utrolig fint. Den gjorde i grunnen ikke det for den gikk bare slik den skulle. Det er ikke sikkert at originaldeler alltid er best, men man har en ekstra sikkerhet med at det er utprøvd til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Det er mye bra på Biltema. Svært billig og mange nyttige produkter. Men, jeg har ELENDIG erfaring med Biltemas tenningsdeler og bremsebelegg. Hadde en bil med fordeler en gang. Kjøpte biltema tennings utstyr og måtte skifte alt! Når det var mørkt og motoren gikk var det som en lysorgie p.g.a overslag! Å få kontakter til å holde slik at ikke motstanden øker er faktisk en hel tekniologi som ikke alle behersker! Men husk at plugg gapet også er svært viktig! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Hei Byggmesteren. Jeg bare må fortelle noe jeg opplevde en gang for mange år siden og hvor det da var rene lysorgelet under panseret. Bilen ble kjørt til meg fordi den fusket noe forferdelig og noen hadde da gjort et forsøk på å repparere den. Pluggledningene var skiftet men fordelerlokket var gammelt. Feilen var at de hadde satt ledningen fra coilen ned i et av tårnene til tennpluggene. At denne motoren startet i det hele tatt og kunne kjøres er helt ubegripelig. Jeg satt delene riktig på og bilen ble bedre. Dagen etter skiftet jeg fordelerlokk og rotor, og jeg forsøkte da å koble ledningene slik de var koblet dagen før. Det var da helt umulig å starte motoren. Min konklusjon er derfor at motoren startet og gikk med denne feilkoblingen på grunn av at tennspenningen og strømmen klarte å søke til tennpluggene tilfeldig på grunn av overslag i fordelerlokket. Jeg antar at jeg er ”heldig”, for at dette skal kunne skje er vel mindre enn en til en million. Noe av den samme problemstillingen ser man ofte på biler med tenningsanlegg med en coil til to sylindre. (Vaste sparke). Man må ofte bruke både scoop og firgassmåling for å fange opp denne typen feil. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Takk for mange innspill. Som vanlig er de ikke helt entydige, men meget nyttige likevel! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.