Jump to content

Er det forskjell på pluggkabler til båt- og bilmotor?


Snekker'n

Recommended Posts

En slektning i Sverige har en Volvo B23 i sin Flipper. Den heter kanskje VP AQ ??? når den sitter i en båt.

 

Motoren går ikke riktig bra, så han har tenkt å bytte diverse deler, blant annet pluggkablene.

Han har fått opplyst av en forhandler at det KUN er VP artikkelnummer 875571 til SEK 1.794,- som fungerer.

Forhandler sa til og med at "Intet annat fungerar".

 

Jeg er ingen motormann, så jeg lurer på om noen kan forklare meg hva forskjellen er på pluggledninger til en B23 som sitter i en båt, kontra pluggledninger til en B23 som sitter i en bil.

 

Underforstått er spørsmålet om det går an å kjøpe et kabelsett til bil (billigere) og bruke i båten.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Biltema artikkel nr 57-852 tenningskabelsett til kr 179 går helt sikkert fint å bruke hvis ikke fordelerlokket er veldig sært.

 

Ser at det er andre Biltemasett til B23-motorer også. Skal spørre han om årsmodell.

 

Ingen som har hørt om det er forskjell på marine pluggkabler og kabler til bil?

Bare oppspinn fra en forhandler som ønsker å tjene penger?

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Jeg hadde gått for Biltema sine. Du kan jo alltid ha et nytt sett liggende i reserve på et tørt sted ombord. Vet ikke prisforkjellen, men tviler sterkt på at de som leveres til marinebruk er noe særlig bedre enn Biltemas.

 

Hvorfor frykter dere saltvann på pluggledningene? En innenbordsmotor er da skjærmet fra sjøvann. Sjøvann finnes ikke i dampform. Kan ikke se noen forskjell på en båt- og bilmotor her.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Det er mye bra på Biltema. Svært billig og mange nyttige produkter.

 

Men, jeg har ELENDIG erfaring med Biltemas tenningsdeler og bremsebelegg.

 

Kjøp originale på Volvoforhandler, eller på f.eks. Mekonomen heller.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
En slektning i Sverige har en Volvo B23 i sin Flipper. Den heter kanskje VP AQ ??? når den sitter i en båt.

 

Motoren går ikke riktig bra, så han har tenkt å bytte diverse deler, blant annet pluggkablene.

Han har fått opplyst av en forhandler at det KUN er VP artikkelnummer 875571 til SEK 1.794,- som fungerer.

Forhandler sa til og med at "Intet annat fungerar".

 

Jeg er ingen motormann, så jeg lurer på om noen kan forklare meg hva forskjellen er på pluggledninger til en B23 som sitter i en båt, kontra pluggledninger til en B23 som sitter i en bil.

 

 

Underforstått er spørsmålet om det går an å kjøpe et kabelsett til bil (billigere) og bruke i båten.

 

Hei!

Renoverte tenningsopplegger mitt i 2006. Den lokale Volvo forhandler kikket dumt på meg da jeg spurte om pris på et komplett sett pluggkabler til min AQ 151 A (B23). Sånt kjøper du ikke her, det får du like bra andre steder og til en brøkdel av kostnadene. Ærlig og realt svar som jeg satte pris på :yesnod:

 

Det er mulig at manifoilen i marine motorer fordrer annen lengde pluggledinger enn til bil. Jeg tok dengang med meg de gamle Volvo pluggledingene til BT og kjøpte ferdige komplette lengder med plugghetter osv. Det har fungert veldig bra siden. Det samme med "Eyquem" plugger og coil fra BT.

 

Derimot, stifter, kondensator, fordelerlokk etc. kjøpte/kjøper jeg originalt

 

Mvh

Styrbert

Link to post

En motorinstallasjon i bil og båt skiller på flere områder. Det vil også si at man i en bil som regel vil merke motorfeil som fører til blant annet for høyt bensinforbruk mens man i båt bare må stole på følelsen inntil feilen blir så stor at båten ikke lenger fungerer.

 

Det er en skam at motorene til båt hele tiden ligger flere hestehoder bak teknologisk sett og at motorene ikke er tilrettelagt for å kunne ta en avgasstest i forbindelse med feilsøking og justering.

 

Jeg har til gode å se at noen bruker scoop under feilsøking på marinemotorer, et verktøy som ble innført i bilbransjen så tidlig som på slutten av sekstitallet.

 

I spørsmålet om deler til tenningsanlegg så vil jeg si det er viktig å kunne stole på at disse delene er riktige til motoren og at kvaliteten er generelt tilfredsstillende. Jeg tror ikke jeg ville benyttet pluggkabler med karbonleder på en motor med stifter og forgasser, og det er jo denne typen tennkabler som er mest vanlig å finne hos de som leverer deler til bil. Om kablene passer på lengden og koblingene passer på fordelerlokk og plugg er ikke det samme som at det er riktig del.

 

Når det gjelder mer moderne motorer som også begynner å gjøre sitt inntog i marineindustrien så skal man være ekstra påpasselig. I bilbransjen viser det seg at teknologien med elektronikk er følsom for feil oppsatt tenningsanlegg og at det skal ikke rare feilen til før avgassen blir feil. Vi snakker da om at en liten feil i tenningsanlegget fort fører til økt mengde uforbrent drivstoff i eksosen. (Hydrokarboner)

Hvis man har en økning i drivstoff forbruk så spiser man fort opp det man sparte på å kjøpe billige deler.

 

I dag er det enkelte bilmotorer som fusker markant allerede hvis tennplugg gapet er 0,2 millimeter feil, og denne motorfusken vil aldri en båteier merke på verken motorfusk eller forbruk. (Noen bensinmotorer i båt bruker aldeles sykt mye drivstoff på grunn av forskjellige feil).

 

Jeg hadde en VP AQ151 og det første jeg gjorde var å lage til utstyr for å kontrollere avgassen. Den lokale VP forhandleren lurte på hvorfor min motor startet så lett og gikk så utrolig fint. Den gjorde i grunnen ikke det for den gikk bare slik den skulle.

 

Det er ikke sikkert at originaldeler alltid er best, men man har en ekstra sikkerhet med at det er utprøvd til motoren.

Link to post
Det er mye bra på Biltema. Svært billig og mange nyttige produkter.

 

Men, jeg har ELENDIG erfaring med Biltemas tenningsdeler og bremsebelegg.

 

Hadde en bil med fordeler en gang. Kjøpte biltema tennings utstyr og måtte skifte alt! Når det var mørkt og motoren gikk var det som en lysorgie p.g.a overslag! Å få kontakter til å holde slik at ikke motstanden øker er faktisk en hel tekniologi som ikke alle behersker! Men husk at plugg gapet også er svært viktig!

Link to post

Hei Byggmesteren.

Jeg bare må fortelle noe jeg opplevde en gang for mange år siden og hvor det da var rene lysorgelet under panseret. Bilen ble kjørt til meg fordi den fusket noe forferdelig og noen hadde da gjort et forsøk på å repparere den. Pluggledningene var skiftet men fordelerlokket var gammelt.

 

Feilen var at de hadde satt ledningen fra coilen ned i et av tårnene til tennpluggene. At denne motoren startet i det hele tatt og kunne kjøres er helt ubegripelig. Jeg satt delene riktig på og bilen ble bedre.

 

Dagen etter skiftet jeg fordelerlokk og rotor, og jeg forsøkte da å koble ledningene slik de var koblet dagen før. Det var da helt umulig å starte motoren.

 

Min konklusjon er derfor at motoren startet og gikk med denne feilkoblingen på grunn av at tennspenningen og strømmen klarte å søke til tennpluggene tilfeldig på grunn av overslag i fordelerlokket.

 

Jeg antar at jeg er ”heldig”, for at dette skal kunne skje er vel mindre enn en til en million.

 

Noe av den samme problemstillingen ser man ofte på biler med tenningsanlegg med en coil til to sylindre. (Vaste sparke). Man må ofte bruke både scoop og firgassmåling for å fange opp denne typen feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...