Jump to content

Valg av første seilbåt

rundtogrundt

Recommended Posts

Trenger tips til kjøp av min første seilbåt.

Jeg har lest om disse som reiser på jordomseiling, og det ser fristende ut.

Før jeg bestemmer meg for det vil jeg prøve å seile litt først.

Det kan jo være greit å få litt erfaring før en evt tur.

Vi er en familie på 6 og trenger en båt for kortere turer for å lære å seile.

Båten bør være stødig og lettseilt.

Budsjettet er på Kr 40-50.000

Har sett at de fleste båter i denne prisklassen er fra 60 og 70 tallet.

Hva bør en se etter på slike båter ?

Hvilke merker er bra/dårlige ?

Finnes det noen som selger brukte seilbåter i Bergen ?

På forhånd takk !!

Trenger tips til kjøp av min første seilbåt.

Vi er en familie på 6 og trenger en båt for kortere turer for å lære å seile.

Båten bør være stødig og lettseilt.

Budsjettet er på Kr 40-50.000

Har sett at de fleste båter i denne prisklassen er fra 60 og 70 tallet.

Med rentebudsjett på 40-50.000 i året får du mye fint :-)

Velkommen til baatplassen rundtogrundt.

Beklager at du får spydigheter (det var vel ikke vanskelig å forstå hva trådstarter mente vel Lamber?) som svar i ditt på ditt første innlegg. Men siden Lamber selv er innehaver av en splitt ny båt tror han kansje at det er det som behøves for å oppleve seilglede.

Selv er jeg overbevist om at du kan skaffe deg mye seilglede for 50 000. Det er kjøpers marked for båter i denne prisklassen og ikke vær redd for å se på noen som er priset en del høyere. Kansje Maxi 77 kan være en kandidat ?

Bruktbåtsalg i denne prisklassen skjer nok utelukkende på det private markedet. Men det er mange fine kandidater på FINN.NO

Vi er selv i ferd med å "konvertere" over til laken som fremdrift :sailing:

Jeg vil fraråde Maxi 77 eller andre slike, de er etter min mening sterkt overprisede. Som noen adre på båtplassen skrev så ble de betegnet som dårlig kvalitet når de kom, men de holder seg godt i pris. Det er svært mye annet å kjøpe for rundt 40k. Selv hadde vi i mange mange år en Hurley 22 (se Miranda). Den får du billigere enn 40k i dag. Kjøper du med påhengsmotor blir du både flink til å seile og til å legge til i havner, begge deler noe du er glad for når du kommer med den 50 foter om noen år. Husk at uansett hva som skjer er det billigere enn en liten skade på en ny 40 foter. Gjør alle feil med den lille og lær så er du fullbefalen når du får en ny dyr båt ! (lurer på når det skjer med meg at jeg får ny dyr båt.....????).

Ole

Ole
S/Y Algol

Er helt enig med "olews", gjør erfaringene så billig som mulig. Hurleyèn er en utmerket båt, Junker 22 er også en glimrende båt, denne er litt større men også den en velprøvd god båt http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde , i tillegg kan du jo se på disse : Albin Viggen, Leisure 22,ALO 28,Belle 25,Becker 22,Firling 24,West Cat 23,Marieholm IF 26,Amigo 23 samt helt sikkert en rekke andre.

Ønsker deg lykke til på dine fremtidige seilaser.

Capella.

Da er jakten igang igjen :yesnod:

har noen spørsmål:

Hva bør en nybegynner se etter på en brukt seilbåt ? Hva er dyrt å erstatte ?

Hva bør følge med av seil ?

Er det mulig å ta av/ legge ned masten på slike seilbåter som jeg er på jakte etter ?

Hvor dypt bør den ligge ? Hvis kjølen stikker 1.40 ned i vannet ? Holder det med 2 meter ?

Hva er lystall ?

Dere som har båtplass i anlegg og tar opp båten om vinteren, er det lov å fremleie plassen om vinteren ?

På forhånd takk !!

:sailing:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Dette er en Becker 27 , den koster noen kroner mer men det er en veldig grei båt , båten i annonsen er en båt jeg tidligere har eid ,ser den fortsatt heter POMPOM :smiley:

Hva bør en nybegynner se etter på en brukt seilbåt ? Hva er dyrt å erstatte ?

Seil , motor , vire i rigg er dyrt , ellers så er det vel stortsett bare større skrogskader og kjølproblemer som koster mye penger

Hva bør følge med av seil ?

2 forseil (stort og lite) og ett storseil rekker for de fleste

Er det mulig å ta av/ legge ned masten på slike seilbåter som jeg er på jakte etter ?

Det er mulig å ta av masten ja

Hvor dypt bør den ligge ? Hvis kjølen stikker 1.40 ned i vannet ? Holder det med 2 meter ?

Stikker båten 1,40 så holder det med 1,50m dybde sålenge det ikke er bølger , jo dypere kjøl jo bedre rettende effekt og mindre avdrift.

Hva er lystall ?

Handikapp system for båter , sier litt om fartspotensiale og gjør at ulike båter kan kappseile mot hverandre

Dere som har båtplass i anlegg og tar opp båten om vinteren, er det lov å fremleie plassen om vinteren ?

Det kan man sålenge bryggen er lov å bruke om vinteren og man eier plassen

Enkelte båtforeninger (kanskje mange?) sørger for fordeling av ledige plasser, f eks om vinteren, til andre. For eksempel foreningsmedlemmer med en værutsatt plass som ønsker å ligge på sjøen, men mere beskyttet om vinteren, eller ikke-medlemmer som ønsker plass 'nærmere havet' (og mere isfritt) enn i hjemmehavna. Men ihvertfall i vår forening kan medlemmet ikke leie bort sin plass direkte til andre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Stikker båten 1,40 så holder det med 1,50m dybde sålenge det ikke er bølger , jo dypere kjøl jo bedre rettende effekt og mindre avdrift.

rundtogrundt, du skriver ikke noe om hvor du holder til, men i indre Skagerrak/Oslofjorden er tidevannsforskjellen ca 25 cm. Men vannstanden endrer seg godt og gjerne mer enn en meter i løpet av året også her, på grunn av pålandsvind/fralandsvind (lavtrykk/høytrykk). Jeg synes at ti cm er for liten margin; sjekk i din båthavn hvilken variasjon i vannstand som er aktuell der.

(jeg har redigert inn en sitatmarkering rundt rundtogrundts spørsmål)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

OK. I Bergen er vel tidevannsforskjellen litt over en halvmeter? Men spring fjære ved kraftig høytrykk er viktig.

Bøye (med moring) trenger antakelig en tillatelse fra havnemyndigheten, men sannsynligvis også fra bygningsmyndigheten. Hør i kommunen.

Bare ikke gå i fella som jeg gjorde.. Ta deg god tid å se over båten, sjekk at alt av seil og at motoren fungerer. En båt har mange krinkler og kroker.

Det jeg ville gjort var å få løftet båten opp av vannet for å inspisere under vannlinjen. Her kan det skjule seg mye snacks.

Det var en vis mann her på forumet som sa at prisen på en båt er omvendt proporsjonal med båtgleden.

Det vil med korte ord si at du får mer båtglede med en billig båt. Ikke verdens undergang hvis det skjer noe.

Et alternativ er å hente båt i Sverige. Det var det jeg gjorde.

Lastet den opp på henger og kjørte den til Norge. Billigere og ganske bra utvalg på blocket.se.

Uansett hva du velger, les rundt på nettet og følg magefølelsen. Bare ta deg GOD tid. Så blir til og med kona fornøyd :)

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Etter som jeg kan skjønne er det forskjell på Marieholm IF 26 og Marieholm 26, der IF er billigmodellen. Stemmer mine antagelser ?

Amigo 27 ligger litt utenfor mitt budsjett denne gangen...

Når jeg skal gå over denne IF saken til helgen, hva skal jeg se etter ?

Hvor lenge varer et seil ? Regner med at båten er brukt til helgeturer og ferier.

Hvordan ser jeg om seilene synger på siste verset ?

Hva bør jeg se etter under vannlinjen ?

Regner med at den ikke er helt ny, men hvor mye båt får man for 40-50.000 ?

...

Som anbefaling bør en havgående seilbåt ha en lavere faktor enn 2 på indexen .

http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html

...

Hmm etter den formelen har vi en havgående seilbåt

Tror jeg ville hatt litt høyere fribord, men det får vi se til neste år.

Lien Båtbil veide den til ~3 tonn på veien hjem, det var da uten rigg, og selvfølgelig uten last

Redigert av BoBeep (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Etter som jeg kan skjønne er det forskjell på Marieholm IF 26 og Marieholm 26, der IF er billigmodellen. Stemmer mine antagelser ?

Amigo 27 ligger litt utenfor mitt budsjett denne gangen...

Når jeg skal gå over denne IF saken til helgen, hva skal jeg se etter ?

Hvor lenge varer et seil ? Regner med at båten er brukt til helgeturer og ferier.

Hvordan ser jeg om seilene synger på siste verset ?

Hva bør jeg se etter under vannlinjen ?

Regner med at den ikke er helt ny, men hvor mye båt får man for 40-50.000 ?

IF er en svært enkel båt med få problemer. Se etter lekkasjer i vinduene og at støtteopplegget innvendig under masten fungerer. Under vannlinjen sjekker du for skader under kjølen som er innstøpt. Ellers er det lite som kan gå galt med denne båten. Men den er trang innvendig. Marieholm 26 er samme skrog men med lengre overbygg og mer plass inne. Men den seiler ikke like bra som IF.

Du bør prøveseile båten for å få skikkelig inntrykk av seilene. Det er ikke dyrt med seil til denne båten. Hvis de er veldig dype er de modne for utskifting, men kan likevel funke som turseil til de ryker.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...