eivdr Startet 29.August.2008 Link til dette innlegget Startet 29.August.2008 har ett problem med tenningen på en 98mod evinrude oceanpro v6 150 2takt. problemet er att motoren starter å går vanlig en stund (alt ifra 2min til 30 min) så kutter tenninga på 3sylindere på samme siden pga att coilene mister spenninga, så bynner de å funke igjen etter att motoren har stått en stund. coilene, cdi og tennspoler er nye! har hver sylinder rekke egen støm tilførsel til coilene? er de styrt over rele? nødmodus? noen som har ideer til hva som kan være feilen? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Høres ut som et arti problem med det elektriske.. :) Håper det ikke er dyrt, men du sier jo at CDI'en er ny så.. se over svart/gul ledninger til coilpakkene på de sylindrene som detter ut, kommer en av disse i klem på en måte mot jord eller har dårlig isolasjon/koblinger og kommer borti blokka f.eks. så vil de kutte gnisten på samme måte som tenningsbryteren i off - svart/gul mot svart(jord/-). Kan også være et slags nødmodus fra styringa pga. en giver med feil verdier, men kjenner ikke denne mottorn i det hele tatt.. * Den har vel en termostat per side, og er denne dårlig/åpner ikke så er det jo mulig at den oppnår for høy temp og cdi'en kutter sylindrene allerede etter to min.? Står den 'på benk' eller i en båt? skjer dette ved belastning eller bare når den putrer på tomgangen? Var det denne modellen som hadde optisk(e) givere til tenninga? Redigert 29.August.2008 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivdr Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 står på båt. feilen kommer etter belasting. har målt litt på kveldstid å de virker som stømtilførselen inn på coilene svikter. (de som ser ut som små plugghetter som står på hver coil) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Tenker litt på ledningene fra svinghjulet for tenninga, disse går vel ilag med ladinga etc. i en pølse som beveger seg når gassen endres(tenningspunktet), lett det blir dårlig eller smelta isolasjon her hvis der har vært andre elektriske problemer(du bytta masse deler pga. noe)..men det kan også være vakumstyrt..hakke peil på denne :) Beste er vel å skaffe en manual der det finnes måleverdier og muligheter/årsaker spesifikt for denne modellen - evt. få printet/kopiert noen sider fra servicemanualen hos et verksted. Blir veldig fort dyrt å hive nye deler på et problem før man (somregel) finner den banale egentlige årsaken * Sjekk også ut forumene på iboats.com og marineengine.com - er veeldig sannsynlig at andre har hatt samme problemet som du. Redigert 29.August.2008 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivdr Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 kan prøve de. er ikke ett enkelt problem tror jeg. motoren ha vært på merkeverksted 5ganger denne sommeren uten att den har blitt noe ut av de. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Sist jeg retta på et sånt problem så var det switch-boxen(cd) som sitter bak coilene. Hvis den begynner å bli dårlig så slutter den å funke ok ettersom tempen stiger i motorn. Ganske følsomt dette systemet. Regner med du har OIS ignition og da er det kansje kjekt å sjekke optisk trigger også. Men hør med et OMC verksted om de har et Stevens-instrument. Det er et spesialinstrument til dette systemet. Har de ikke det så er det vanskelig å måle disse boksene. Blir bare ohm og det ekke like nøyaktig. Releene til coilene sitter inne i switch(cd)-boksen og alle coilene får signal fra denne boksen. Jordinga sitter i blokka like ved. Et annet alternativ som kansje er litt enklere er: Har du turteller med SYSTEMCHECK-lamper? Hvis du har så koble vekk denne og prøv å starte på nytt. Har hørt om tilfeller hvor defekte SYSTEMCHECK-turtellere har ligget å forstyrret el-nettet såpass at det har gitt utslag o Switch(cd)-boxen. Lykke til! Redigert 29.August.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivdr Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 mange gode svar her! får prøve å se etter imårrå tenker jeg.. noen ideer hvordan jeg tester switch-bøxen? måle motstand, spenningsfall. etter mitt fattige begrep så er vell spenninga inn på coilene litt variable etter turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Ser de små 'hettene' du nevner fra powerpack'en til coilene, ser også ut som stator og tenningsgivere er én enhet + det som ser ut som to tenningsgivere (del#3). Hvis vi går utifra at powerpack/cdi nå er i orden så ville jeg sett nærmere på kabel til- og stator (demontere svinghjulet). Så noen på et av forumene nevnte at stator kunne 'se' slitt/småsmeltet ut og ha lignende problem som du beskriver når motoren var varm. Ladeviklingene på samme er jo på 35A+ så tenker det kan bli godt og varmt under her.. Fant tegning og delepriser her, er sikkert ikke helt rett modell men regner med tenninga ser noenlunde lik ut. Har du også manualen vet du hvilken ledning som er hva og kan sjekke om pulsene detter vekk fra ene tenningsgiveren når feilen oppstår (multimeter m/frekvensmåling f.eks.). Komplett stator kommer på ca. 1500,- herfra + frakt & norsk mva, men dette er nok en hel del billigere enn tilsvarende i Norge.. Powerpack/CDI'en koster en tusenlapp, tror du betalte mer for din nye? Skulle til å si noe stygt om merkverksteder for påhengsmotorer og norske priser, men klarte såvidt å la vær.. Har ihvertfall inntrykk av at et godt verksted som faktisk feilsøker og finner ut av problemer istedet for å hive deler på det er mere unntakene.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 mange gode svar her! får prøve å se etter imårrå tenker jeg.. noen ideer hvordan jeg tester switch-bøxen? måle motstand, spenningsfall. etter mitt fattige begrep så er vell spenninga inn på coilene litt variable etter turtall? Selocmanualen jeg linka til tidligere er brukervennlig og vil hjelpe deg med dette, dog ikke fullt så teknisk i dybden som originalmanualen på enkelte ting - uten blir det som å famle i blinde hvis du har lite erfaringer med feilsøking fra før. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 si det du skulle ha sagt om merkeverksteder du. og hvilke de er...... kommer oss andre tilgode også det Sitér dette innlegget Link to post
eivdr Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 får prøve litt imårra. siden jeg heldigvis ikke er den uheldige eier, bare en utskremt anleggsmaskin reperatør så får se kviteringer på hva som er byttet imårrå så kan jeg ta de derfra. eieren sier att alt av tenning er byttet men ble ikke bedre, kan vere så såre enkelt som en ledning som synger på siste verset og får høy motstand når motoren er varm. dele tegningen tror jeg stemmer med motor Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 får prøve litt imårra. siden jeg heldigvis ikke er den uheldige eier, bare en utskremt anleggsmaskin reperatør så får se kviteringer på hva som er byttet imårrå så kan jeg ta de derfra. eieren sier att alt av tenning er byttet men ble ikke bedre, kan vere så såre enkelt som en ledning som synger på siste verset og får høy motstand når motoren er varm. dele tegningen tror jeg stemmer med motor Regna med det.. og er litt typisk for inntrykket jeg har av endel verksteder, var sikkert ingen feil på noe av det som ble byttet, feilen var der fortsatt og regninga gjerne på 30-40'.. Er det nettopp gjort så ville jeg ihvertfall sørga for å få tilbake de 'defekte' delene så han har reserve skulle en coil eller powerpack ryke senere.. Drar absolutt ikke alle verksteder over en kam, problemet er vel at Norge blir så bittelite til slike ting - mange små verksteder med 1-2 ansatte som skal reparere gjerne 5-6 forskjellige merker påhengere for noen båtforhandlere, samtidig som gressklippere og hageutstyr for 'nabolaget' Blir ikke mye spesialisering og rutiner av sånt.. Sitér dette innlegget Link to post
eivdr Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) vet regninga ligger rundt en god mnd lønn. så de hadde vert morro og funnet feilen så de slipper og bruke mer penger på motoren. og slippe og sende eier til psykiatrisk avdeling pga av att han ikke har fått brukt drømmebåten siden han kjøpte den Redigert 29.August.2008 av eivdr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Vi hadde en spesialist på OMC på Gressvik(vikerkilen marina) men han har fått jobb på Fische. Imortøren stikker av med de beste mekanikerne vettu.:-) Og dessuten så er det mye merkelig drift rundt omkring med mye gjennomtrekk så, ja, det er vanskelig å finne dyktige mekanikere i småbåt-bransjen. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 se side 32 og utover her: http://cdielectronics.com/portals/0/downlo...uide%202006.pdf Sitér dette innlegget Link to post
eivdr Svart 30.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 har feilsøkt litt idag å de ser ut som powerpacken er problemet. fikk se kviteringer på delene som var byttet og de hadde bare skrevet i henhold til liste, så jeg fikk ikke vite eksakt hva som var gjort, så jeg får ringe til de på mandag å høre. så får vi bare håpe att de ikke har byttet den så er motoren kanskje i orden, Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Lykke til 'eivdr' - tenker du fikser dette! Hadde du med et multimeter og testet feilsøkingsmåten i pdf'en fra 'gammabusa'? Ser du nederst på side 34 i den så har du jo noen klare målepunkter og verdier hvis en bank er 'vekk' Sitér dette innlegget Link to post
eivdr Svart 31.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 får håpe att de går i orden. skal måle de igjen når motoren er kald, ble målt igår etter att motor hadde stoppet. da sluttet den og tenne på alle så etter 2min startet den og gikk på 3 sylidere på ene siden, da ble de målt og verdiene var ikke så langt unna de som var beskrevet cdielectronics. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.