Jump to content

Hva anbefales av kartplotter?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Du har jo erfaring med laptop og vet hvordan det virker i din båt. Du må vel nesten spørre deg selv om hva du er misfornøyd med i den løsningen og hva du er villig til å betale for dedikert plotter (om den da løser dine problem).

For min del har jeg alltid hatt PC-basert plotter og de båtene jeg har kjøpt med plotter installert så har plotteren raskt blitt solgt. Både mht. fleksibelitet og pris er PC best men jeg ser jo godt utfordringene med PC i skjærgårdsjeep både mht. slag og vannsprut/regn. Vanskelig med noe entydig svar her...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ombord i POSEIDON II har jeg to plottere; begge med "kontorskjermer" siden de står inne i et tørt styrehus. Skjermene er 15" og 17" såvidt jeg husker, og mindre enn det bør de ikke være hvis de skal ha noen reell nytteverdi. Ulempen med disse skjermene er at de ikke kan dempes tilstrekkelig ned i lysstyrke ved nattseilas.

Kartene på begge er C-Map, den ene med NT+, den andre med Max. Dette er etter mitt syn to helt forskjellige verdener . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg kjøpte denne. Nedsatt fra kr. 8990,- til kr. 2990,- (begrenset antall).

Jeg bruker C-Map NT+ på denne, men den kan også bruke C-MAP MAX brikker. Meget bra daglysskjerm og rask kartoppdatering. Har også 3D visning som jeg har gått over til å bruke.

Jeg har brukt denne i sommer jeg også, og er veldig fornøyd. rask oppdatering og bra selv i direkte sollys. Anbefales av meg i hvertfall.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Denne står med

Tetthetsgrad: Vanntett (IP67).

Tror det er en tyrkleif, at det skal være IPX7 For å få denne betegnelsen, kreves det at utstyret fremdeles skal virke etter å ha oppholdt seg en halv time på 0.5 m vanndyp. Jeg har selv en Garmin 276 (IPX7) som har opplevd mye sjøsprøyt uten å ta skade av det (i motsetning til mine mobiltelefoner :sad: )

Poesidon - jeg er ikke enig med deg. Min erfaring er at forskjellen på sjøkartene på MAX og NT+ er de samme. Men MAX inneholder masse informasjon om landkart etc. Jeg forsøker så godt jeg kan å ikke kjøre båten på veier - så jeg har ikke så mye brukt for det :wink: Hvilke andre forskjeller er det du vektlegger? Hva slags program kjører du kartene dine på?

At en 15" er minste det må skyldes at du kjører for fort :wink:

Skal dog innrømme at jeg merker stor forskjell på 10" og 12" skjer

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei

Kan legge til litt av egne erfaringer.

Ser at noen er glad i Simrad her. Jeg har en annen erfaring med en gitt Simrad modell, CX44, Den er helt ubrukelig for meg.

Forklaring:

I en havrafting båt, så må plotteren greie å oppdatere kartet fortløpende i hele hastighetsområdet til båten uten å begynne å hakke eller låse seg.

CX44 låste seg mere eller mindre hver gang vi kjørte fortere en 30 knop, da bruker den 30 - 60 sekunder på å ta seg inn igjen, før den igjen låser seg etter ytterligere 10 sekunder. Synes også at karttegningen til C-map MAX ikke er helt bra.

I dag bruker jeg Garmin 4012 med Bluechart g2 vision, uten å aktivere noen bilde overlay, så viser den kart uten problemer så fort båten går. Samt at jeg liker opptegningen til garmin bedre.

Både C-map MAX og Bluechart g2 er basert på et forenklet utgave av det digitale s57 grunnlaget. Så forskjellene ligger i hvordan de to selskapene har jobbet med grunnlaget på.

Så hos meg så er det Garmin som gjelder intill videre.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...