Pelle Parafin Startet 29.August.2008 Link til dette innlegget Startet 29.August.2008 Har fram til nå brukt laptopp, som kolapset for en tid tilbake.Så er spørsmålet:svarer det seg å kjøpe ny laptopp, i.o.m. jeg har GPS,eller å kjøpe komplett kartplotter?Noen som vet hvor disse er billigst,og itillfelle hvor stor skjerm bør jeg ha? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Skjermstørelsen er avhengig av hvad den har stort avstand og hvilken fart du kjører på. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pelle Parafin Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Skjermstørelsen er avhengig av hvad den har stort avstand og hvilken fart du kjører på. Marsjer på 18kn. avstand 70-80 cm Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 hvordan båt skal du ha den i. handler jo litt om tilpasning også. har sjøl en 178 c som jeg er veldig fornøyd med. i skjærgårdsjeeep Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 hvordan båt skal du ha den i. handler jo litt om tilpasning også. har sjøl en 178 c som jeg er veldig fornøyd med. i skjærgårdsjeeep 30fots båt, plotteren skal ikke innfelles,men monteres foran styrepos. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Hvis du har bra syn klarer du deg med 6-8 tommer. Raymarine har nå opptil 56% rabatt på A60 og A65 eksempel. Prat med Seatronic eller Malfix om pris. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
ola dunk Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 syns nå garmin er gode jeg da. men det er jo så mye på markedet. spør andre om e-bay og handel der!!!! vet det har vært prat om det her tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Du har jo erfaring med laptop og vet hvordan det virker i din båt. Du må vel nesten spørre deg selv om hva du er misfornøyd med i den løsningen og hva du er villig til å betale for dedikert plotter (om den da løser dine problem). For min del har jeg alltid hatt PC-basert plotter og de båtene jeg har kjøpt med plotter installert så har plotteren raskt blitt solgt. Både mht. fleksibelitet og pris er PC best men jeg ser jo godt utfordringene med PC i skjærgårdsjeep både mht. slag og vannsprut/regn. Vanskelig med noe entydig svar her... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
mhemil Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Tilsvarende tråd her og her. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Jeg kjøpte denne. Nedsatt fra kr. 8990,- til kr. 2990,- (begrenset antall). Jeg bruker C-Map NT+ på denne, men den kan også bruke C-MAP MAX brikker. Meget bra daglysskjerm og rask kartoppdatering. Har også 3D visning som jeg har gått over til å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Ombord i POSEIDON II har jeg to plottere; begge med "kontorskjermer" siden de står inne i et tørt styrehus. Skjermene er 15" og 17" såvidt jeg husker, og mindre enn det bør de ikke være hvis de skal ha noen reell nytteverdi. Ulempen med disse skjermene er at de ikke kan dempes tilstrekkelig ned i lysstyrke ved nattseilas. Kartene på begge er C-Map, den ene med NT+, den andre med Max. Dette er etter mitt syn to helt forskjellige verdener . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
power Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Kartene på begge er C-Map, den ene med NT+, den andre med Max. Dette er etter mitt syn to helt forskjellige verdener . . . . Hvem er best til hva ? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Skjermene er 15" og 17" såvidt jeg husker, og mindre enn det bør de ikke være hvis de skal ha noen reell nytteverdi. Forstår ikke hvordan du kan si at plottere under 15" ikke har nytteverdi. Har selv en skjerm på 12" som jeg syntes er mer en stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Jeg kjøpte denne. Nedsatt fra kr. 8990,- til kr. 2990,- (begrenset antall).Jeg bruker C-Map NT+ på denne, men den kan også bruke C-MAP MAX brikker. Meget bra daglysskjerm og rask kartoppdatering. Har også 3D visning som jeg har gått over til å bruke. Jeg har brukt denne i sommer jeg også, og er veldig fornøyd. rask oppdatering og bra selv i direkte sollys. Anbefales av meg i hvertfall. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Bergen Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Jeg kjøpte denne. Nedsatt fra kr. 8990,- til kr. 2990,- (begrenset antall). Denne står med Tetthetsgrad: Vanntett (IP67). Noen som kan forklare "hvor tett" dette er. Kan den stå fast montert utendørs f.eks på en pidestall på en seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Denne står med Tetthetsgrad: Vanntett (IP67). Tror det er en tyrkleif, at det skal være IPX7 For å få denne betegnelsen, kreves det at utstyret fremdeles skal virke etter å ha oppholdt seg en halv time på 0.5 m vanndyp. Jeg har selv en Garmin 276 (IPX7) som har opplevd mye sjøsprøyt uten å ta skade av det (i motsetning til mine mobiltelefoner ) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Hvem er best til hva ? Max er laaaaangt bedre enn NT+ på alle måter! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Poesidon - jeg er ikke enig med deg. Min erfaring er at forskjellen på sjøkartene på MAX og NT+ er de samme. Men MAX inneholder masse informasjon om landkart etc. Jeg forsøker så godt jeg kan å ikke kjøre båten på veier - så jeg har ikke så mye brukt for det Hvilke andre forskjeller er det du vektlegger? Hva slags program kjører du kartene dine på? At en 15" er minste det må skyldes at du kjører for fort Skal dog innrømme at jeg merker stor forskjell på 10" og 12" skjer Redigert 30.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pioneren Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Det er visse forskjeller på NT+ og Max kartene, men det går mest i havnedata, fargenyanser, veier på land og litt annen visning. Kartene er forøvrig helt like, så 2 forskjellige verdener er jeg overhodet ikke enig i. De fleste greier seg fint med 6" skjerm er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Hei Kan legge til litt av egne erfaringer. Ser at noen er glad i Simrad her. Jeg har en annen erfaring med en gitt Simrad modell, CX44, Den er helt ubrukelig for meg. Forklaring: I en havrafting båt, så må plotteren greie å oppdatere kartet fortløpende i hele hastighetsområdet til båten uten å begynne å hakke eller låse seg. CX44 låste seg mere eller mindre hver gang vi kjørte fortere en 30 knop, da bruker den 30 - 60 sekunder på å ta seg inn igjen, før den igjen låser seg etter ytterligere 10 sekunder. Synes også at karttegningen til C-map MAX ikke er helt bra. I dag bruker jeg Garmin 4012 med Bluechart g2 vision, uten å aktivere noen bilde overlay, så viser den kart uten problemer så fort båten går. Samt at jeg liker opptegningen til garmin bedre. Både C-map MAX og Bluechart g2 er basert på et forenklet utgave av det digitale s57 grunnlaget. Så forskjellene ligger i hvordan de to selskapene har jobbet med grunnlaget på. Så hos meg så er det Garmin som gjelder intill videre. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.