edo Startet 29.August.2008 Del på Facebook Startet 29.August.2008 Nå nærmer det seg desverre vinterklargjøring. Jeg lurer på følgende (KAD43): Når jeg skal kjøre frostveske inn i sjøvanndelen hadde jeg tenkt å helle vann/frostvæsken rett i sjøvannsfilteret, men jeg ser at sjøvannspumpa står foran sjøvannsfilteret, jeg har dobbelinnstalasjon å det er tilnærmet håpløs å komme til på innsiden av drevet. Jeg kunne jo sette hele drevet i en tank å fylle opp med vann/frostvæske med da går det jæ... mye frostvæske. Er det noen som har en smart løsning på dette? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Fjellbonden Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Spylemuffe er kanskje tingen. Den ser ut som et par øreklokker som du setter over kjølevannsinntaket på drevet. Det er sikkert lurt å sette dunken på badeplattformen slik at du får litt fall i tilfelle det er vanskelig å få tett. Jeg konserverer i sjøen, da tar jeg av innløpet til sjøvannspumpa og kobler slangen direkte i pumpa. Etterpå flytter jeg koblingen over på innløpsslangen og lar det renne med fritt fall for å fylle den delen. Sitér dette innlegget Link to post
støren Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Vi kjører først ferskvann gjennom sjøvannssystemet. Etterpå kjører vi 50/50 vann/frostvæske og lar det stå til våren. Hvordan vi gjør det: Båten står stødig på land og det er innebordsmotor. Utstyr er en beholder som rommer 10 liter med åpen topp og stuss for slangetilkobling i bunn. - Slangen kobles til sjøvannsinntaket, beholder fylles og etterfylles ettersom motor går på tomgang. Kjør til du mener det er nok. Stopp motor og lag til blandingen, kjør så gjennom blandingen. - Da exhaust/sjøvannsutkast er omtrent like over hodet på blandeoperatøren, har vi koblet en slange på og fører det bort. God helg ! Sitér dette innlegget Link to post
støren Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Støren igjen: Vi kobler ut sjøvannsfilteret, det skal allikevel tømmes og rengjøres. Sjøvannets kretsløp er først til filteret, så gjennom gearoljekjøler, gjennom pumpa (gummiimpeller), gjennom motorens ferskvannskjøler, gjennom exhaustmanifold og så overbord via lyddemper. Sjøvannsslangen går altså direkte til gear under prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 Antar at du har drev på denne båten. I forbindelse med å kjøre motorene i ferskvann og konservere dem med 50/50 vann/Glykol kobler du enten av slangen på sugesiden av impellerpumpen eller S-Slangen på drevet. Min erfaring er at sistnevnte løsning er den beste. 1. Tilt opp drevene og løsne S-slangen fra drevet. 2. Sett inn en Gardena kobling og stram til med slangeklemmen som var festet mot drevet. 3. TILT DREVET NED TIL MIN BEACH STILLING. 4. Koble til trykkslange via Grardena kobling, åpne vanntrykket og start motoren. 5. Etter ca 5 min stenges motor og trykkslange kobles fra. 6 Sett en 10 l bøtte med 50/50 vann/Glykol på badeplattform og legg en hageslange ( ca 2,5 m lengde) fra bunnen av bøtten og koble denne til gardenakoblingen i s-slangen. 7. Start motoren på nytt, når bøtten er tom stoppes motoren og systemet er konservert. Fordelen med denne metoden er null søl i motorrommet og man unngår skade på impeller ved å forsøke å suge opp vann fra "øreklokker" som ikke tetter helt rundt vannintak i drev. Hele jobben er gjort på 10-15 min pr motor. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 31.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2008 Takk til RIB, gjorde jobben idag, det gikk kjempegreit Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.