Jump to content

Frostveske på sjøvannsiden KAD


edo

Recommended Posts

Nå nærmer det seg desverre vinterklargjøring.

 

Jeg lurer på følgende (KAD43):

Når jeg skal kjøre frostveske inn i sjøvanndelen hadde jeg tenkt å helle vann/frostvæsken rett i sjøvannsfilteret, men jeg ser at sjøvannspumpa står foran

sjøvannsfilteret, jeg har dobbelinnstalasjon å det er tilnærmet håpløs å komme til på innsiden av drevet.

 

Jeg kunne jo sette hele drevet i en tank å fylle opp med vann/frostvæske med da går det jæ... mye frostvæske.

 

Er det noen som har en smart løsning på dette?

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post

Spylemuffe er kanskje tingen.

Den ser ut som et par øreklokker som du setter over kjølevannsinntaket på drevet.

Det er sikkert lurt å sette dunken på badeplattformen slik at du får litt fall i tilfelle det er vanskelig å få tett.

 

Jeg konserverer i sjøen, da tar jeg av innløpet til sjøvannspumpa og kobler slangen direkte i pumpa. Etterpå flytter jeg koblingen over på innløpsslangen og lar det renne med fritt fall for å fylle den delen.

Link to post

Vi kjører først ferskvann gjennom sjøvannssystemet. Etterpå kjører vi 50/50 vann/frostvæske og lar det stå til våren.

Hvordan vi gjør det: Båten står stødig på land og det er innebordsmotor. Utstyr er en beholder som rommer 10 liter med åpen topp og stuss for slangetilkobling i bunn.

-

Slangen kobles til sjøvannsinntaket, beholder fylles og etterfylles ettersom motor går på tomgang. Kjør til du mener det er nok. Stopp motor og lag til blandingen, kjør så gjennom blandingen.

-

Da exhaust/sjøvannsutkast er omtrent like over hodet på blandeoperatøren, har vi koblet en slange på og fører det bort.

 

God helg !

Link to post

Støren igjen: Vi kobler ut sjøvannsfilteret, det skal allikevel tømmes og rengjøres.

Sjøvannets kretsløp er først til filteret, så gjennom gearoljekjøler, gjennom pumpa (gummiimpeller), gjennom motorens ferskvannskjøler, gjennom exhaustmanifold og så overbord via lyddemper.

 

Sjøvannsslangen går altså direkte til gear under prosessen.

Link to post

Antar at du har drev på denne båten.

I forbindelse med å kjøre motorene i ferskvann og konservere dem med 50/50 vann/Glykol kobler du enten av slangen på sugesiden av impellerpumpen eller S-Slangen på drevet. Min erfaring er at sistnevnte løsning er den beste.

1. Tilt opp drevene og løsne S-slangen fra drevet.

2. Sett inn en Gardena kobling og stram til med slangeklemmen som var festet mot drevet.

3. TILT DREVET NED TIL MIN BEACH STILLING.

4. Koble til trykkslange via Grardena kobling, åpne vanntrykket og start motoren.

5. Etter ca 5 min stenges motor og trykkslange kobles fra.

6 Sett en 10 l bøtte med 50/50 vann/Glykol på badeplattform og legg en hageslange ( ca 2,5 m lengde) fra bunnen av bøtten og koble denne til gardenakoblingen i

s-slangen.

7. Start motoren på nytt, når bøtten er tom stoppes motoren og systemet er konservert.

 

Fordelen med denne metoden er null søl i motorrommet og man unngår skade på impeller ved å forsøke å suge opp vann fra "øreklokker" som ikke tetter helt rundt vannintak i drev. Hele jobben er gjort på 10-15 min pr motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...