camilie Startet 29.August.2008 Link til dette innlegget Startet 29.August.2008 Hei er det noen som sitter på erfaring med kvaliteten på ips systemet til volvo. Tenker da på kostnader og uforutsatte ting man har opplevd med dette systemet i båten kontra drev og fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Ca 100 timers bruk i sommer med IPS 600. Vil ikke ha annet Manøvreringsegenskapene er suverene, også når det blåser mye (man har to kraftnivåer på joysticken). Støyivået er veldig lavt, drivstofforbruket hyggelig (om det kan sies om 120 liter i timen på marsj). Da vi hentet båten opplevde vi Dockingmode (joysticken) som litt brå i inngrepet. NordWest har fått VP til å oppgradere alle sine IPS båter til en ny versjon av EVC styringssystemet - EVC C2 heter den versjonen. Betydelig mykere inngrep nå. For å si som kona sa da hun nå spurte hva jeg skrev om. "Ja, det har vi vel ikke noe negativt å si om" For oss var aldri fast aksling et alternativ fordi båten vår ikke leveres med det. Men om man ser på ytelsene på IPS kontra aksel kan vi se på to båter: NordWest 420 med IPS 500 (D6 370) veier ca. 14 tonn - topper 34 knop. Fairline 40 Phantom med 2xD6 370 - veier ca. 12 tonn. Topper 30 knop. En annen ting jeg legger vekt på er sikkerhet ved grunnstøting. Går man på med en aksel båt er det ofte man får lekkasje fordi akslinger trykkes inn eller dras ut av båten. IPS er konstruert med en bruddflate som gjør at drevet faller av uten at båten går lekk. Dette ble testet i praksis i sommer på en NordWest 420 som gikk på i 25 knop. Ene drevet knakk nesten av - båten var like tørr inni. Eneste skrogskade var litt krakkerlering i gelcoaten i bakkant av drevet. Båten var på vannet igjen 2 dager etter uhellet - naturligvis også som følge av suveren service fra NordWest og Ringens Varv i Marstrand En annen ting man bør tenke på er manøvrering i havn der det er litt grunt. Det er stor kraft i propellene og det virvles opp en hel del vann. Da vi gikk fra Gullholmen i sommer var det litt over 1 meter vann under propellene. Ut i fra hvor mye mudder vi hvirvlet opp tror jeg det er dypere der nå. Vi fant en fisk i sjøvannsfilteret etter det - og det er en sak man må være obs på - når man virvler opp mye gørre kan det bli tette sjøvannsfilter. Siste ting man bør være obs på er at det ser ut som om man er forbaska flink til å manøvrere båt med dette systemet - jeg føler meg litt som jukser der vi vrir båten sideveis og trill rundt med en hånd på joysticken og en hånd i lomma. Dog er det utrolig praktisk å ligge utenpå hverandre med IPS. Vi lå som ytterste og 3. båt i en havn i sommer. Innerste båten skulle gå. Vi dro båten vår og båten på innsiden av oss ut noen meter - så gikk båten innerst ut - og vi gikk inn igjen forsiktig med begge båtene. Service på IPS drevene er enklere enn på hekkagregat. Man skifter olje og oljefilter. Drevene demonteres ikke. Eneste man må passe på er at sinkanoder byttes - om ikke kan det tære på drevene Hvilken båt med IPS tenker du på? Redigert 29.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Har undersøkt på en bavaria 42 sport med ips 500 2007 modell Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) På de første IPS installasjonene var det et problem med at båtbyggerne brukte eget tetningsmiddel i hullet der drevet settes. her er det en gummimembran. Problemet var at noen tetningsmidler reagerte med gummien. Leste om dette i en engelsk båtblad. VP startet ganske rast å levere tetningmiddel med motorene. Men en del av de første båtene måtte på land og bytte membran. Tidlige versjoner av EVC har vel litt mer hikke enn de siste versjonene. Som alltid betyr profesjonelt vedlikehold av motorer og drev mye Redigert 29.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Bitteliten: Brukes det drevspray på IPS ? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Hva med oppsett av båter med IPS? Er det mulig å slippsette eller må man bruke løfte stropper på vogna/løftet? Tenker da på IPS drevene. De stikker vel utsatt til?? mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.