Jump to content

Langtur, hjelp til å komme igang:)

Bornfree

Recommended Posts

Hei.

Vi er så langt to gutter som fristes av tanken av en lenger seilase. Pga studier og økonomi vil det ikke bli aktuelt å reise før årskifte 09/10, men dette gir oss også en god anledning til å sette oss litt inn i ting å spare opp til en reise.

Vi er 20 år og er ikke seilvante i det hele tatt. Vi har ingen eller veldig liten erfaring med seiling, men dette er også litt av spenningen. Noe må vi jo helt klart lære oss, men har planer om å lære det meste underveis. Planen er å være ute i ca et år og ha 3 pers totalt med, eventuelt 4 stk enkelte deler av seilasen.

Vi er som sagt helt i start fasen av dette, så litt hjelp med planlegging og tipps settes stor pris på. Alt av informasjon som kan være nødvendig tas imot:)

Noen konkrete spørsmål har jeg, håper jeg får svar..

Hva slags båt vil være å annbefale til en slik reise? Hva bør jeg se etter i en seilbåt som skal tåle og fungere best mulig som hjem for 3 gutter i altslags vær et års tid?

Har sett på div. seile programmer på tv ink. berserk II og ser at noen klarer seg med 27 fot på 3-4 pers, hva er å annbefale av saklig størelse? Vi er ikke så veldig nøye på dette, men hva er minimum eller annbefalt tatt pris i betrakning.

Den bør helst ikke overskride en sum på 120 000.

Hvor mye bør man ha i ''lomme penger'' for et års tid på båt rundtomkring i verden (minimum, ca)?

Tidspunkt å reise fra norge? Vil tro at sommeren er best, men da er vi nødt og vente et ekstra halv år. Noen som har gode erfaringer med og reise i andre årstider, f.eks vår-sen vinter?

Vi har ingen nøyaktig plan om hvor eller bestemt rute vi skal seile. Jeg ønsker heller ikke det, tror noe av sjarmen er ''å reise ditt vinden blåser'', men sørover blir hverfall rettningen i første omgang. Noen steder/ruter det er et ''must'' å få med seg?

Hva slags utstyr må man ha til en slik langtur, lektronisk, generelt utsyr, nød utstyr osv? Ca pris på det viktigste..

Håper på mye respons ettersom det jeg plukker opp her vil helt sikkert bli tatt med i planleggingen og bety mye for reisen. Skriv gjerne ned annbefalninger og annet jeg kunne trenge å vite av info.

Takk.

Mvh Bornfree

Vi er 20 år og er ikke seilvante i det hele tatt. Vi har ingen eller veldig liten erfaring med seiling, men dette er også litt av spenningen. Noe må vi jo helt klart lære oss, men har planer om å lære det meste underveis.

Råd nummer én er å bli mer seilvante. Dere klarer uansett ikke å bli så overvante at det ikke blir noe spennende å dra på langtur. :wink:

Det å bruke litt penger på å ta et par kurs eller i det minste en lengre seiltur eller to kan være god inspirasjon. Skagen er kanskje litt kort, men en god start. Jeg mener det er en seilskole på Sørlandet som har et kurs som går fra Kristiansand til Shetland og tilbake. En annen tanke kan være å dra til England og ta et seilkurs i den engelske kanal sånn omtrent midtvinters. Sikkerhetskurs (ISAF Offshore Personal Survival Course) er heller ikke en dum investering. :yesnod:

Har sett på div. seile programmer på tv ink. berserk II og ser at noen klarer seg med 27 fot på 3-4 pers, hva er å annbefale av saklig størelse? Vi er ikke så veldig nøye på dette, men hva er minimum eller annbefalt tatt pris i betrakning.

Den bør helst ikke overskride en sum på 120 000.

Hvor mye bør man ha i ''lomme penger'' for et års tid på båt rundtomkring i verden (minimum, ca)?

Dere får sikkert rikelig med råd om båtvalg, men dersom det er viktig å holde økonomien under kontroll så bør dere ta dere tid til å gjøre nødvendig vedlikehold og eventuelle modifikasjoner i Norge. Å kjøpe utstyr og reparere underveis kan bli både dyrt og ta unødvendig lang tid. Med hensyn til utstyr er det bare å tenke sikkerhet først.

Tidspunkt å reise fra norge? Vil tro at sommeren er best, men da er vi nødt og vente et ekstra halv år. Noen som har gode erfaringer med og reise i andre årstider, f.eks vår-sen vinter?

Vi har ingen nøyaktig plan om hvor eller bestemt rute vi skal seile. Jeg ønsker heller ikke det, tror noe av sjarmen er ''å reise ditt vinden blåser'', men sørover blir hverfall rettningen i første omgang. Noen steder/ruter det er et ''must'' å få med seg?

Når dere bør seile fra Norge avhenger av hvilken rute dere har tenkt å ta. Nordsjøen er ikke akkurat noe for vinterseilas med liten båt. Skal dere sørover så kan det være greit å tenke litt på hvilken årstid dere har tenkt å krysse Biskaya. Uansett, det kan faktisk være bedre å starte sen vinter/tidlig vår enn å starte om sommeren. Uansett, mange nordiske langturseilere har skrevet bok om turene sine og dere finner gode råd i bøtter og spann ved å lese noen av disse bøkene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...