Jump to content

Erfaringer med Hummindbird Matrix-serien

tom-ass

Recommended Posts

hei!

har selv en slik i båten. (eller er det M27?) har påmontert utvendig ekkoloddsensor m/integrert tempsensor. videre har jeg kjøt kabel og koblet til en gammel håndholdt gps (magellan 315).

dermed har jeg ekkolodd med funksjoner som jeg ikke bryr meg mye om, samt dybde, temperatur, fart og endel muligheter for waypoints og sporingshistorikk inn på skjermen, batteri/ladespenning, klokke, dato, retning og jeg vet ikke hva..

prima leketøy for "kjekt-å-ha-gutter"..!

:-)

• 2 uker senere...

Er det ingen som har GPS tilkoblet et slikt apparat og kan fortelle meg litt erfaringer?

Båten er på en innsjø som verken C-map eller andre digetale kart finnes.

Tanken min var om jeg gikk fra A til B i dagslys, kan jeg da gå fra B til A igjen med å se på "streken" som jeg gikk på dagen?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg har en Humminbird Matrix 87c. Jeg vet ikke hvor mye den ligner på 25x.

Den fulgte med båten når jeg kjøpte den i vår og har fått brukt den et halvt år. Jeg har ikke hatt kartplotter før så jeg har ikke så mye sammenligningsgrunnlag. Jeg har bare brukt den enkle Garmin GPS 12. Jeg kan sikkert få mer ut av Humminbirden når jeg lærer den bedre.

Men foreløping så er jeg ikke helt fortrolig med den.

- Jeg synes det er litt tungvint å lage ruter.

- Noen ganger viser kartet så mye rart at nyttig informasjon drukner.

- Noen ganger veksler den ofte og ukontrolert mellom to forskjellige kart (et detaljkart og et større). Da har jeg noen ganger "kjørt over land" på det ene kartet.

- Jeg har ikke fått den til å vise når jeg kan forvente å komme frem.

Men som sakt, jeg er nok ikke ferdig utdannet på denne, men skulle jeg kjøpt nytt nå så ville jeg nok sett på andre også.

Gerhard

Har en Matrix 35. Synes det er et greit ekkolodd. Har original Humminbird GPS til denne.

Jeg vet ikke om man kan gå et spor og lagre det, men man kan ihvertfall lagre veipunkter og bruke dem i rute.

Det kan man gjøre fra PC hjemme og overføre til loddet etterpå.

Fra PC kan man også oppdatere firmware samt legge inn oppstartstekst. Når jeg slår på loddet står det båtens navn, eier og hjemmehavn. Tøfft? :smiley:

Har en Matrix 37x også, men den klarte jeg å ødelegge da jeg satt strøm på feil leder. Den ligger på lager i håp om at jeg skal komme over en skadet 37 som jeg kan plukke printet fra. 37x var litt bedre pga atskillig større dybdemåling.

• 7 måneder senere...

Du finner den Her.Når du kobler den til blir menyen automatisk utvidet.Synes også det er tungvindt å legge inn posisjoner på forhånd.Vet heller ikke hvor langt slepespor som kan lagres,men det er mulig du kan forlenge det ved å bare lagre eks. hvert 10 sekund.Da blir det en del unøyaktig hvis båten er rask.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...