Jump to content

Vann i stedet for syre på batteri.


Ribtjenester

Recommended Posts

Ring dem du kjøpte dem av vel?, for en del år tilbake jobbet jeg hos et firma som solgte batterier. Husker at disse kom tomme inn på lageret og etterhvert som de ble solgt, fylte vi de opp med syre før vi leverte de til kunden. Og det var SYRE, helt sikkert, ikke vann


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

I denne brosjyren fra sønnak står det mye om batterier.

 

Følgende er hentet fra denne:

 

Aktivisering av tørrladede batterier

 

Platene i et tørrladet batteri er behandlet på en spesiell måte slik at det skal kunne lagres over lengre tid. Før batteriet skal tas i bruk, fylles det med syre og bør deretter stå i ca. 30 min. Syre- og batteritemperatur bør ligge på +20°C før syrefylling.

 

Det er vanligvis ikke nødvendig å lade et tørrladet batteri før bruk, men det er fordelaktig å ta seg tid til dette. Hvis aktiviseringen foretas ved lavere temperaturer enn +15°C, eller batteriet skal lagres mer enn 12 timer etter syrefylling, bør batteriet gis en til to timers lading med inntil 1/10 av batteriets kapasitet (til det er jevn gassing fra samtlige celler).

 

• Tørrladede batterier må lagres i tørr luft med jevn temperatur og helst ikke mer enn 2 år.

• Under såvel produksjon som transport må batteriet ikke utsettes for fuktighet.

• Syre og batteri bør ved syrefyllingen ha minst +15°C, helst ca 20°C

 

Vi anbefaler derfor følgende framgangsmåte ved aktivisering:

 

l. Fyll fortynnet svovelsyre (egenvekt 1,28 v/20°C) på alle celler til 5 med mer over separator eller til nivåmerket.

2. La batteriet stå i ca. 30 min. avhengig av temperaturforholdene.

3. Om mulig la gjerne batteriet få noe lading. Det bekrefter at batteriet er i orden dersom det er jevn gassing fra samtlige celler etter en tid.

 

Monteres et batteri med feil polaritet i et anlegg med vekselstrømsdynamo oppstår store skader.

 

NB! Kontroller alltid at spenningen og polariteten er i orden før batteriet tas i bruk.

 

Etterfyll kun med destillert eller kjemisk renset vann. Bruk aldri syre eller spesielle tilsetningsstoffer.

Dersom et relativt nytt batteri må etterfylles ofte, kan dette være et tegn på at batteriet blir overladet. I så fall bør det elektriske anlegget kontrolleres og feilen rettes. Unngå kjemiske - eller andre produkter som lover "mirakuløse" endringer på gamle/slitte batterier.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
På den annen side ville jeg nå klaget til selgeren aller først. Det er da ingen som leverer batterier uten syre.

 

Det man da vel kan klage på er at selger ikke fyllte på syre, men selger kan vel ikke holdes ansvarlig for den feil som kjøper deretter gjorde ved å fylle vann, ikke syre?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Innteresant med alle forskjellige svar assa, men det er vel ganske riktig det sitatet til jens_p..

Jeg tar gjerne flere forslag.

Du trenger ikke flere forslag. Den riktige beskrivelsen har Jens P funnet til deg.

 

Så en liten kommentar vedrørende å bruke kokt og avkjølt vann på batteriene.

 

Når man koker vann så dreper man bakterier men man fjerner ikke tungmetallene. Her tenkes det motsatt og feil, for ideelt sett skal man bruke destillert vann, og det betyr at man burde bruke det vannet som fordampet når vannet ble kokt og ikke det som er igjen i gryta.

 

Man koker vannet fra brønnen før man koker suppe, man heller ikke kokt vann på batteriene.

Batterivann skal være enten destillert eller avoinisert.

 

Det er det samme som å lage brennevin. Man drikker det som ble fordampet i prosessen, ikke det som ligger igjen i satsen.

Link to post

Har ombestemt meg :smiley:

Hvis man kjøper et batteri uten syre og kjøperen i god tro fyller på vann, må det være selgers problem likevel.

Det er ikke normalt å levere batterier uten syre til sluttbruker, og hvis man likevel gjør det, plikter man vel å opplyse om at det er syre som skal på?

Siden mange her i denne strengen tydeligvis hadde gjort akkurat den samme tabben, er det ikke innlysende at man skal fylle på syre.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Det er ingen garanti eller automatikk i at grossisten fyller batteriene før levering. Noen leverer begge alternativene og tørre batterier er billigst. Du har jo fått informasjon om at grossisten ikke kunne fylle batteriene før levering.

La-Sa har greie på dette garantert. Enten har du snakket med vaskehjelpen ellers har de misforstått deg. Man risikerer alltid å få feil informasjon hvis man ikke får snakke md rette vedkommende, noe denne tråden er et godt bevis på er tilfelle.

 

Det er bare å tømme av vannet og fylle batteriet med den elektrolytten de skal ha. Ingen skade skjedd hvis batteriet ikke har stått lenge med rent vann på.

Link to post

Jeg kjøpte 4 batterier for noen år siden og ingen av de var fylt med syre, det ble jeg gjort oppmerksom på da jeg kjøpte dem. Jeg valgte å ikke fylle dem med syre der og da av forskjellige årsaker, som blant annet gikk på høy temperatur og lang lagring før bruk...

 

Disse ble fylt av "Batteri Olsen" på kjørbekk i Skien når jeg ankom Norge og skulle bruke batteriene et halvt års tid senere...

 

Hva som er rett i dette gitte tilfellet det her er snakk om kjenner jeg ikke til, men det å påstå at det uten unntak bare skal fylles på destilert vann har jeg liten tro på.. Tror nok bildet er noe mere nyansert enn som så..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Tørrladede batterier skal fylles med batterisyre. Har du fylt på vann, har du et problem.

Mulig du kan tømme ut vannet og fylle på syre, men det tviler jeg på.

 

På den annen side ville jeg nå klaget til selgeren aller først. Det er da ingen som leverer batterier uten syre.

Jeg pratet nokverken med vaskehelp eller en som ikke hadde greie på det. det var det de gjorde fortalte hann.

De pleide bare og fylle vann var svaret jeg fikk:

www.ribtjenester.no

Link to post
I motsatt fall, hadde jeg forventet at fremgangsmåten var klart beskrevet med store bokstaver, og teipet over påfyllingstoppene. Mener absolutt dette er selgers ansvar.
Det er vel en av grunnene til at grossister ikke vil/bør selge til sluttbruker.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Batterier skal symbolmerkes av produsent eller importør. Disse merkingene inkluderer blant annet et symbol som viser at et batteri inneholder noe som er etsende. Det stilles vel ikke mer krav til importøren ut over at de skal påse at disse merkingene er påklistret batteriene på anviste plasser.

 

Jeg mener at lovverket sier noe om opplysningsplikt og at det i god tro forventes at allmenn viten er god nok og at det derfor opp til brukeren å sette seg inn i hvordan de brukes og vedlikeholdes.

Jeg er enig i at batteriene godt kunne vært bedre merket, men så er det jo slik at de fleste mener at et minimumskrav er godt nok for da får kundene et billigere produkt.

 

Grossistene har jo tradisjonelt ikke levert varer direkte til sluttbrukere og har kanskje ikke den nødvendige kunnskapen til å håndtere dette ideelt. Slik jeg ser det har dette kanskje ikke så stor betydning i fremtiden for kompetansen er i ferd med å forsvinne over alt hvor saker og ting selges uansett.

 

Om båtplassen er stedet for å opplæring skal være usagt. Er rådene sprikende er vel muligheten 50 % for å velge riktig råd. (Basert på den enkle påstand om at enten så velger man å benytte et riktig råd eller så velger man å benytte et feil råd). :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...