Douro Startet 31.August.2008 Link til dette innlegget Startet 31.August.2008 Jeg lurer på hva våre "båtfolk-brødre" i New Orleans foretar seg nå. På hjemmesiden til New Orleans Yacht Club ser alt normalt ut. Men vi husker jo dramatiske bilder fra noen år tilbake. Gustav har nå blåst litt fra seg på Cuba og er nede i en kategori 3 orkan (i motsetning til kategori 5 som deler av sensasjonspressen melder). Men Gustav vil den utvilsom kunne ramme New Orleans like hardt som Katrina i 2005. Varselet sier at den vil kunne øke til kategori 4 igjen i løpet av det neste døgnet. Det som er spesielt farlig, er at innløpet til New Orelans/Mississippi R og Lake Pontchartrain blir liggende i den farlige kvadranten til orkanen når den går inn over land. Dette borger for særdeles kraftig pålandsvind og ekstrem stormflo. På Wall Street Journal er det et veldig informativt "Hurricane Plotting Chart" hvor man kan sammenligne Gustav med de to tidligere orkanene Katrina og Rita fra 2005. Ellers er jo National Hurricane Center det mest pålitelige for de som ønsker å holde seg oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Fra Dagbladet: Gustav treffer land nå Orkanen har begynt ødeleggelsene. Orkanen Gustav traff kysten av Louisiana tidlig i morges og beveger seg nå 26 kilometer i timen. Orkanens øye, det kraftigste punktet i orkanen, vil treffe innlandet rundt klokka 13 norsk tid, melder det nasjonale orkansenteret i Miami. Håpet om at orkanen blir litt mildere enn ventet stiger. Ekspertene sier nå at den trolig ikke vil nå kategori 4 slik de hadde ventet, melder CNN. En orkan med styrke 3 vil likevel medføre enorme ødeleggelser. Interessant å se at pressen nå har oppdaget at værmeldingene de siste døgnene har predikert at orkanen kun kanskje vil nå kategori 4. Tidligere fikk man et inntrykk av at det var stor sannsynlighet at orkanen ville bli i kategori 5 når den traff land. (Det har bare skjedd 3 ganger tidligere i historien). Men en kategori 3 orkan er ikke noen liten storm, det heller. Den verste stormen i moderne tid i Norge, Nyttårsorkanen i 1992 var vel så vidt en kategori 3 orkan (Vindstyrke 45 m/s (kontinuerlig over 10 min). Denne orkanen blir av norske eksperter betegnet som en "200-års" storm, og medførte som man vil huske meget store ødeleggelser på Nordvestlandet. Gustav har nå 50 m/s (115 mph) Utløpet av Mississippi River er på halvøyen som stikker ut like overfor orkansenteret. Her er det nok veldig frisk pålandsvind nå. Innløpet til Lake Pontchartrain ligger nord for denne halvøya (Mississippi Sound), og det er jo bare å håpe at dikene der holder for stormfloa som nå trykker på. Hvis ikke vil New Orleans (som delvis ligger under havoverflaten) igjen kunne bli oversvømmet "bakfra". Denne linken viser et av marinaanleggene i Lake Pontcartrain i New Orleans. Redigert 1.September.2008 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Ser ut til at den traff i området Grand Isle og offshorehavna Fourchon. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Denne linken viser et av marinaanleggene i Lake Pontcartrain i New Orleans. Men er dette oppdaterte bilder Douro, Google er vell ikke kjent for å oppdatere disse daglig. Her et lite snitt fra bildet i linken over Redigert 1.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Douro Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Ser ut til at den traff i området Grand Isle og offshorehavna Fourchon. Ja - senteret endte opp i Cajun-land. Men er dette oppdaterte bilder Douro Nei - det tror jeg ikke. Interessant nærbilde, jeg hadde ikke sett det. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Siste oppdatering. Håper ikke det blir verre nå... Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Det som i VG blir omtalt som "den industrielle kanalen", er "The Industrial Canal", som er et lokalt klengenavn på en menneskeskapt skipkanal som forbinder Mississippi elva med den store innsjøen Lake Pontchartrain. Det offisielle navnet på kanalen er Inner Harbor Navigation Canal. Vannveien er en del av Intracoastal Waterway. Noen av de største materielle ødeleggelsene fra Katrina i 2005, var en følge av at dikene her brast slik at store lavereliggende bydeler ble oversvømmet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Men er dette oppdaterte bilder Douro, Google er vell ikke kjent for å oppdatere disse daglig. Her et lite snitt fra bildet i linken over Nei så oppdatert er nok Google ikke. Vil gjette på at dette bilde er tatt en stund etter Katrina i 2005... Glad vi ikke blir utsatt for slikt her på berget. Båtforsikringene kan jo ikke være rimelig i disse områdene og i Florida som blir rammet flere ganger i året. Marinaene ser ut som rene slagmarken etterpå... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Krimart Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg klarer ikke å la være å irritere meg over norske nyhetsredaksjoners nærmest sykelige opptatthet av været i USA. Det var store ødeleggelser og mange drepte på Cuba p.g.a Gustav, men det teller tydligvis ikke. Det er først når den kommer til USA den "treffer land" og journalistene viser hvor tøffe de er mens de filmes på "location" i uværet. Det har f.eks. til nå vært 12 tyfoner eller tropiske stormer i sør-øst asia, vi får en og annen liten notis. Fengshen fikk noe omtale fordi en ferge kantret: http://en.wikipedia.org/wiki/Typhoon_Fengshen_(2008), totalt rapporteres det over 1300 drepte fra denne tyfonen alene. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg er veldig enig med deg her Krimart! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Douro Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg klarer ikke å la være å irritere meg over norske nyhetsredaksjoners nærmest sykelige opptatthet av været i USA. Jeg er veldig enig med deg her Krimart! Vel - det kommer nok ikke som en overraskelse at jeg ikke er enig. (Og jeg liker jo ikke antydningene om at tråden min her er startet som en følge av mental sykelig forstyrrelse...) USA er verdens største supermakt, og vår største allierte. Det bor like mange etterkommere av utvandrede nordmenn i USA, som det bor nordmenn i Norge. Vår kultur er meget sterkt preget av amerikansk påvirkning. Og vår økonomi. Og vår sikkerhetspolitikk. Osv, osv. Så det som skjer i USA har veldig mye større konsekvenser for oss, enn det som skjer i det fjerne østen. Og så er det et faktum at USA er hjemsøkt av naturfenomen som i hyppighet og styrke overgår hva vi er vant til her på berget. Og med konsekvenser (menneskelige og økonomiske) som er vanskelig å fatte. Når myndighetene (etter fadesen i 2005), nå på et vellykket vis har evakuert en befolkning som i antall tilsvarer halve Norges befolkning, ja så mener jeg at dette er nyheter som er høyst leserverdige. Det jeg derimot er irritert over, er sensasjonspressens manglende etterettelighet. I dag "kollapser" prisen på nordsjøolje fordi Gustav ikke ble så sterk som antatt. Dette er feil. Gustav ble akkurat så sterk som varslet av de nøkterne værmeldingene til National Hurricane Center. Men både amerikansk og europeisk sensasjonspresse snakket til det siste opp oljeprisen og vindstyrken ved å bable om at Gustav kunne bli en kategori 5 orkan. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Vel - det kommer nok ikke som en overraskelse at jeg ikke er enig. (Og jeg liker jo ikke antydningene om at tråden min her er startet som en følge av mental sykelig forstyrrelse...) Vel, det var ikke ment som en antydning til deg og din mentale balanse, mer til nyhetsredaksjonenes opptatthet av været i USA. Bare det er en tornado der får vi jo fyldige referater. Dette har svært lite med hva som er viktig for deg eller meg og våre liv å gjøre. Hvis du ser på hvilken enorm dekning Gustav har fått er det helt ut av proposjoner. Det har med hvordan nyheter er mer og mer underholdning, og der er sport og vær i en særstilling. Samtidig er nyheter om været i USA ferdig laget og servert av meget proffe nyhetsbyråer, så det er veldig enkelt for norske redaksjoner å putte det rett inn i prime time. Jeg er selvfølgelig klar over at en drept amerikaner er mye mer verdt enn noen tusen kinesere på nyhetsskalen. Skulle man ha nyheter om det som faktisk påvirker våre liv skulle det f.eks. vært mer om norsk og europeisk næringsliv som faktisk skaper verdier og er grunnlag for arbeidsplasser og levestandarden vår. Men det er jo dørgende kjedelig, så heller en dramatisk orkan med en våt journalist. Dessuten er jeg ikke nødvendigvis enig i hvor viktig USA er for oss. Etterhvert har en tyfon over Kina, Korea eller Japan minst like mye å si for vårt daglige liv som USA. Det er jo der dingsene vi omgir oss med produseres (med unntak av båter da). I USA produserer de riktignok mesteparten av underholdningen vi omgir oss med - og det passer jo inn i bildet: nyheter = underholdning. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) Hvis du ser på hvilken enorm dekning Gustav har fått er det helt ut av proposjoner. Det har med hvordan nyheter er mer og mer underholdning, og der er sport og vær i en særstilling. I store trekk enig med deg. Men det gjelder Gustav, så var det en del utenforliggende faktorer som også spillte inn. - Den truet New Orleans, og vi har Katharina i friskt minne. Ville de ikke ferdig forsterkede dikene holde denne gang? - Hvordan ville amerikanske myndigheter takle en katastrofe etter tabben sist? - Hvordan reagerer presidentkandidatene? - Kunnen republikanerne avholde sitt landsmøte, eller ville det bli en flopp? Og med den skaren av norske journalister som allerede er i USA for å dekke valgkampen som nå kom i bakgrunnen, var det ikke annet å vente enn at flere av dem ble beordret ut i vinden og vannet for å gjøre rette og sjel for sine solide utenlandstillegg. I forhold til styrken på Gustav ble det definitivt overkill. For et par dager siden kom en notis om at tre millioner indere nå er rammet av flom. Men den var det ikke mange som kunne skrive hjem om. Det sies gjerne at Israel og de palestinske selvstyreområdene har verdens høyeste tetthet av korrespondenter. Alle vil naturlig nok gjøre rett og sjel for seg og sin lønn. Og da skal man ikke hoste særlig høyt på noen side av muren før førstesiden i utenriksseksjonen ryddes. Slik sementeres nyhetsflommen. Til Douros irritasjon over oljeprisfallet, så er det det å si at den var i en sterk negativ trend før Gustav kom på banen. Normalt ville en varslet orkan med blant annet nedstengning av installasjonene i det mexicanske gulfen hevet oljeprisen mer enn de få dollarene Gustav greide. Etter at Gustav pustet ut, fortsatte nedtrenden og som man så ofte ser, med en overreaksjon. Noe av stupdykket er nå reversert. Om du ønsker en høyere oljepris, får du sette din lit til Hanna og Ike som skal være på gang. Ser nå at jeg også kan legge til Josephine. Restene av disse uværene for vi vel merke også ved våre kyster litt senere på året. Redigert 2.September.2008 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Nå er vel strengt tatt landsmøtet til repulikannerne og hvordan presidentkanditatene ville reagere særdeles lit båtrelatert etter mitt syn og heller mere mot OT og burde selvsagt vært debattert der sammen med værmelingdingen i USA og dets nøyaktighet... Skal heller ikke debattere sinnstilstnaden til trådstarter siden den neppee har noe her på Åpent Forum å gjøre den heller, men jeg er veldig enig i Kirmart og Sun flyer sinde kommentarer her... Redigert 3.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 I medienes katastrofebegeistring så blir det veldig fokus på en enkelt orkan, og det er bare så vidt at noen har oppdaget at det er rene køkjøringen for tropiske stormer. I går ble tropisk lavtykk nr 10 til den tropiske stormen Josephine, og da ligger Hannah, Ike og Josephine på rekke og rad. Det kartet bør være en tankevekker for dem som planlegger langtur. Orkansessongen er ikke til å spøke med. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Nå er vel strengt tatt landsmøtet til repulikannerne og hvordan presidentkanditatene ville reagere særdeles lit båtrelatert etter mitt syn og heller mere mot OT og burde selvsagt vært debattert der sammen med værmelingdingen i USA og dets nøyaktighet... Jeg er ikke enig. Nøyaktighet på værmeldinger til sjøs, og virkning av uvær til sjøs, mener jeg absolutt bør være on-topic her på baatplassens åpne forum. Også ovennevnte forklaringer på hvorfor dette får stor oppmerksomhet i media. Skal heller ikke debattere sinnstilstnaden til trådstarterDa sier jeg: Takk for det, Sydvesten! Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 I medienes katastrofebegeistring så blir det veldig fokus på en enkelt orkan, og det er bare så vidt at noen har oppdaget at det er rene køkjøringen for tropiske stormer. I går ble tropisk lavtykk nr 10 til den tropiske stormen Josephine, og da ligger Hannah, Ike og Josephine på rekke og rad. Det kartet bør være en tankevekker for dem som planlegger langtur. Orkansessongen er ikke til å spøke med. Nei, det er den absolutt ikke. Årets orkansesong i Atlanterhavet/Karibien/Gulfen er spådd til å bli en av de mer intense. Sesongen varer pr definisjon fra juni til og med november, med september måned som den normalt mest hektiske. Det ser ut som både Hannah, Ike og Josephine er startet for langt vekk (nord) fra skikkelig varmt havvann til at de kan bli store orkaner. Men dersom de endrer kurs ned mot vamt vann, kan også de bli veldig farlige. Disse lavtrykkene vil vi ganske sikkert få opp hit våre farvann om noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Skal heller ikke debattere sinnstilstnaden til trådstarter siden den neppee har noe her på Åpent Forum å gjøre den heller, men jeg er veldig enig i Kirmart og Sun flyer sinde kommentarer her... Hva ønsker du å oppnå ved slike kommentarer? Respektløst. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Hva ønsker du å oppnå ved slike kommentarer? Respektløst. Det var da trådstrarter som startet dette og da må det vel være lov å kommentere dette... kan ikke se at det noe respektløst at jeg ikke anser det som hensiktsmessig at personers sinnstilstand debatteres her... Tvertimot anser jeg det som fornuftig at slikt ikke diskuteres, men respekterer at du ikke er enig med meg her.. Det at jeg er enig med et par av innleggene kan vel heller ikke anses som respektløst etter mitt syn... Men du verden, du må fritt mene hva du vil her på forumet... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Det ser ut som både Hannah, Ike og Josephine er startet for langt vekk (nord) fra skikkelig varmt havvann til at de kan bli store orkaner. Jeg vet ikke om nord er riktig himmelretning, tropisk lavtrykk nr 10 ble omdøpt til stormen Josephine rett sør for Kapp Verde-øyene. Jeg skulle tatt vare på grafikken fra i går. Nå har alle systemene flyttet seg et stykke vestover, men jeg før ta til takke med dagens utgave av 3-dagersvarsel for sjøfolk: Redigert 3.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Dette var interessant! Og jeg må nok øyeblikkelig legge meg på årene og forsøke å ro litt for å få endret på mine spådommer om at de siste 3 tropiske systemene ikke vil utvikle seg til farlige orkaner. Slik kursen er varslet nå, vil både Hanna (pt Tropisk storm) og spesielt Ike (pt Orkan cat 1) sannsynligvis utvikle seg til farlige tropiske orkaner. Det jeg mente å si i min forrige posting, var ikke at lavtrykkene var dukket opp for langt nord, men at de hadde en kurs som så ut til å bringe dem mot nord (og til kjøligere havvann) slik at de ikke fikk utvikle seg til store orkaner. Det som er typisk, er jo at lavtrykk på veg vestover på et eller annet tidspunkt dreier nordover (og senere nordøstover), samtidig som de svekkes og øker i radius. Det var det jeg i min villfarelse hadde forutsett for alle 3. (Var det ikke i forfjor at en tropisk storm foretok et slikt dansetrinn unormalt tidlig, noe som medførte noe så sjelden at de fikk en tropisk storm på Kanariøyene?) Ike er, som man ser på Sjøtummels kart, varlset å endre kurs mot sørvest i morgen, og da vil den utvilsomt kunne få gode utviklingsmuligheter og vil kunne representere en stor fare for Bahamas, Puerto Rico, Haiti, Cuba, Florida og kanskje også Mexicogulfen i løpet av dagene som kommer. Vi får håpe at alle norske langturseilere i Karibien har vært så fornuftige at de for lengst har fjernet seg fra øyene som ligger nord for Grenada. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Og jeg må nok øyeblikkelig legge meg på årene og forsøke å ro litt for å få endret på mine spådommer om at de siste 3 tropiske systemene ikke vil utvikle seg til farlige orkaner. Slik kursen er varslet nå, vil både Hanna (pt Tropisk storm) og spesielt Ike (pt Orkan cat 1) sannsynligvis utvikle seg til farlige tropiske orkaner. Ja, det er ikke nødvendig å legge seg veldig i selen for å spå. Hanna har hatt orkanvarsel i et døgn allerede. Nå ser 3-dagersvarselet slik ut: Ike er, som man ser på Sjøtummels kart, varlset å endre kurs mot sørvest i morgen, og da vil den utvilsomt kunne få gode utviklingsmuligheter og vil kunne representere en stor fare for Bahamas, Puerto Rico, Haiti, Cuba, Florida og kanskje også Mexicogulfen i løpet av dagene som kommer. 5-dagersvarselet for Ike er ikke gode nyheter for Bahamas, men 5 dager er alt for lang tid for å bruke ord som "utvilsomt". Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 (redigert) Til tross for diskusjonens overskrift er Gustav så er det nok Hanna vi risikerer å få besøk av i våre egne farvann, om dette femdagersvarselet slår til. Redigert 6.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 6.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 er det nok Hanna vi risikerer å få besøk av i våre egne farvann Ja, Hanna vil nok dukke opp på våre værmeldinger som et vanlig lavtrykk i slutten av neste uke. Mens norske nyheter konsekvent omtaler Hanna som en orkan, er amerikanske media mer sobre, og omtaler uværet korrekt som en tropisk storm, slik den har vært helt siden den herjet lenger sør ved de store Antillene, som f.eks. på Haiti: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.