Jump to content

Sterling CED 50A lader og absorsjonsladingen

Mix

Recommended Posts

Har en Sterlig CED 50A lader og er forsåvidt fornøyd med denne.

Men det jeg reagerer på er at laderen går inn i den tidsbestemte absorsjonsfasen eller U0 fasen uansett

når laderen settes på.

Selv om batteriene er fulladet.

Dette vil si at om landstrømmen detter ut ofte vil laderen kjøre U0 fasen hver gang når strømmen er tilbake.

Med fare for koking som resultat.

Jeg trodde U0 fasen også skulle være strømbegrenset på disse laderne, slik at dette ikke kunne skje.

Min forrige lader, en Mobitronic 45A taklet dette utmerket. Den skjønte etter noen minutt at batteriene var full ladet

og gikk så direkte over i vedlikeholdslading.

Noen som har lignende erfaringer med Sterling CED laderne ?

Hei Mix.

Klart det, CED prøver å topplade batterine hver gang når laderen får strøm.

Den kan jo ikke vite om hvor lenge strømmen ha vært bort og hva som ha skjedd med batteriene inni mellom.

Men hvorfor skulle den ikke, bare pga. spenningen?

Spenning er bare -en- indikator om batteriets tilstands.

Det finnes bare en type innstilling som kan "koke" batterier,

og det er innstillingen for åpne bly-syre batterier.

Men akkurat dette type batteriet er takknemelig for hver desulfatering.

Det eneste som slike batterier trenger er i så fall et lite skvett mer batterivann over året.

Altså ingen fare med det.

Alle andre innstillinger/type batterier er begrenset på maks 14,4V / 20°C.

Og siden dette er temperaturstyrt (per eksternt sensor som medfølger) kan batteriene ikke kokes.

Du kan satse blindt på at også batteriene dine elsker behandlingen som den får med CED,

om nettet detter regelmessig ut eller ikke.

Men hvis du tviler, da er det jo bare å sette laderens innstilling fra åpne på lokkete batterier.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Batterier får sjeldent skader som følge av den problemstillingen du beskriver Mix, men i tilfelle man er uheldig med egenskapene på landstrømmen så kan bekymringen plutselig være reell. Senest i 2007 opplevde jeg dette og konsekvensen den gangen var at hele båten ble fylt med gass. Totalt sett har jeg vært borti dette fenomenet ca 20 ganger vil jeg tro. (At en båt fylles til opp under taket med syregass).

I år har jeg vært borti et tilfelle hvor brannvesenet i Stavanger måtte evakuere syregassen i en båt, men da var årsaken en helt annen enn den du beskriver. Batteriene av typen AGM var bare ti uker gamle i denne båten og alle tre batteriene var helt uttørket.

Det finnes ladere på markedet som har tatt høyde for dette hvor da laderen må miste kontakten med både likestrømmen og vekselstrømmen for å miste kontrollen på ladestatus.

Du nevner at din gamle lader av typen Mobitronic taklet dette utmerket og det er jeg enig i. Man trenger ikke å kjøpe den dyreste laderen for å få denne funksjonen integrert i laderen, men de laderne som da koster litt mer har ofte en del funksjoner i tillegg.

Nå har riktignok Mobitronic laderne blitt oppgradert de senere år uten at jeg kjenner til alle detaljene. Før i tiden hadde Mobitronic i alle fall innjustert vedlikeholdsspenningen til 13,8 volt som er noe høyt for åpne syre blybatterier hvis man lader batteriene lenge.

Denne spenningen på 13,8 volt gav allikevel noen praktiske fordeler, blant annet at laderen virket bra når man brukte strøm i båten samtidig som batteriene ble vedlikeholdsladet. Årsakssammenhengen mellom at laderen har høy spenning for vedlikeholdsladning og en funksjon som korter med absorberingsladningen til kanskje 15 minutter når landstrømmen faller bort er allikevel ganske klar.

Ideelt sett så skal åpne syre bly batterier vedlikeholdslades med en spenning påmellom 13,25 og 13,5 volt når de er nye. (Se batterifabrikantens anbefalinger). Når batteriene eldes så senkes også grensen for når batteriene gasser, følgelig bør lade spenningen senkes ytterligere litt når batteriene blir noen år.

Lader man denne batteritypen med 13,8 volt eller høyere vil batteriet til slutt bli utjevningsladet. (Se batterifabrikantens tekniske håndbok hvis du får fatt i denne).

Utjevningsladning har batteriet godt av i små doser, men er egentlig skadelig for batteriet. Jeg mener Exide har oppgitt en maksimal anbefalt ladetid på mellom 72 og 90 timer med en spenning på 13,8 volt og derfor anbefaler jeg folk å moderere seg litt og ikke la laderen være tilkoblet i utide.

Så til saken. Hvis man lader et slikt batteri med 13,8 volt over lang tid så vil man ligge på grensen til overladning. Hvis laderen da gjentatte ganger på grunn av korte strømbrudd absorberer batteriene for mye vil faren for en ”thermal runnaway” bli ganske stor. Man kan saktens si at en lader som har batteritemperatursensor beskytter mot denne typen feil, men i alle de tilfellene jeg har vært borti, så har det alltid vært et av de batteriene uten batteritemperatursensor som har kokt.

Jeg tror en serie med Quick ladere nå har kommet med en egen kontrollboks som gjør det mulig å montere en sensor på hvert batteri. (Endelig).

Jeg får si som Roald. Denne laderen leveres av Seatronic i Moss. For ordens skyld så selger ikke jeg denne typen lader men har ikke noe imot å tipse folk om å se på noe jeg mener er bra og riktig. Jeg tror jeg kommer til å skaffe meg en slik lader og kjøre en "felttest" på den i vinter.

Men så har vi en annen bakside med noen systemer, og det er at noen ladere ikke jobber særlig bra sammen med høy effekt ladesystemer på motor. En situasjon er at man lader en liten batteribank med en stor dynamo. Denne dynamoen har kanskje egenskapen av å få batteriet til å oppnå gassespenning selv om batteriet ikke et oppladet. Det er etter hvert mange her på forumet som etter montering av ekstern spenningsregulator, uten å være klar over det kanskje har systemer hvor batteriene får en falsk spenning og skryter av det på toppen.

Batteriene får da noen ganger en tidlig død.

Når man da kommer til havn med halvfulle batterier som allikevel har det vi kaller falsk spenning, så tror kanskje laderen at batteriene er fulle. I så fall kan man oppleve at laderen går over i float med det samme, og når man neste dag forlater havnen så er kanskje batteriene bare 80 % ladet.

Dessverre så er det ikke mange som skjønner seg på dette. Jeg har forsøkt å forklare noe av dette i andre tråder men så langt er det vel ikke så mange som finner slikt stoff interessant.

Når man da kommer til havn med halvfulle batterier som allikevel har det vi kaller falsk spenning, så tror kanskje laderen at batteriene er fulle. I så fall kan man oppleve at laderen går over i float med det samme, og når man neste dag forlater havnen så er kanskje batteriene bare 80 % ladet.

Ikke noe feil i det du sier, Ole Petter.

Men heldigvis er det jo mer eller mindre bare få unntak som går så langt som "syrebading".

Omvent er det vel den større delen som får problemer med for lav lading.

Ellers finnes det mange million båter, bobiler, m.m. som ikke blir til noe "gaskammer" men som virker relativt bra.

Og dette ha blitt så pga. bra utvikling av ladere og ladningssystemer som -kan- gå nærmest grensen mellom

"Best for brukere og batteriene" og "Sikkert, men dessverre ikke noe effektivt bruk".

Det finnes altså mye som man burde skulle kunne huske eller kan tenke på.

Men, derfor finnes det jo både teknik & vidre utvikling som gjør denne saken en stor del enklere.

Fast innstilling på bare noe er aldri bra, fordi ingen batteritilstands er konstant.

Derfor gjør det jo også noe stor mening hvis en lader kan jobbe både helautomatisk og fleksibelt,

slik at den måler seg frem til batteriets tilstands, hver gang på nytt og uansett når laderen blir satt på.

Som sagt, åpne bly-syre kan boble mens alle andre skal det ikke.

Og derfor finnes det jo en grense, som heter "14,4" vanligvis.

:seeya:

Jørg

...hehe...

Jeg tror at jeg kommer til å integrere "14,4" på logoen min. :smiley:

Åh, ja, det glemter jeg også å si:

Hvis noen ser at det finnes mange strømbrudd på bare ett døgn da skulle man helst si i fra til strømleverandøren.

Går slik over lang tid da er det også skadelig for andre apparater.

Men skjer det bare av og til, da er man ikke nødt å bry seg om en bra lader.

Noen få ganger klarer det sikkert hvert batteri, med verken å ta skade eller å eksplodere heller.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...