Enzo Startet 31.August.2008 Link til dette innlegget Startet 31.August.2008 (redigert) Tenkte det kunne være litt interessant å høre om du mener quoten under er korrekt eller har du en annen oppfatning av hvor mye folk bruker seilene til fremdrift. turseilerne eller i alle fall de fleste av disse, motorseiler for det meste og klarer ikke i sin eller båtens levetid i slite ut seilene. Blåser det opp litt, firer de fleste seil og starter motoren for å komme seg fortest mulig i havn. Dette gjelder ikke alle, men 80% av det vi kan kalle turseilere eller folk som har kjøpt seilbåt for plassen sin del og ikke for seilingen. Disse 80% seiler mindre enn 10% av tiden båten er i fart så lenge de har båten Redigert 1.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Spiller det egentlig noen rolle om en seilbåteier bruker motor mer enn seil? det må da være hver enkelt seilbåteiers egen bissnis hvordan han bruker båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Spiller da ingen rolle det men det er jo lit interessant å høre hva folk mener om saken , er ikke dette et diskusjonsforum Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 dette stemmer nok veldig bra med det eg ser her rundt. men langt de fleste med motorbåt sitter bare å båsen sin eller ligger til kai og drikker kaffe på dekk så er nå ikkje noe bedre de. det er tydelig at det er fleire som liker å være i båt enn å vær ute med båt. og det er forsåvidt ikkje noe galt i det. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Seiler for det meste, båten er fra forsommeren 2007 og har nå såvidt passert 72 timer motorgange. Det morsomme med det hele er at det er KUN jeg som bestemmer hvor mye jeg vil bruke motor kontra seil! Hvis jeg vil kjøre motor i hele 2009 så gjør jeg det... Spørsmåler er heller hvorfor planer ikke dere med planende båter hele tiden? Hvorfor kjørere dere så sakte så ofte? Det irriterer meg ENORMT.....not! Gjør hva pokker dere vil..., skjønner overhodet ikke problemstillingen. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
OT-flyktning Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Krysset av: vet ikke må innrømme at jeg ofte ikke gidder å krysse ut Oslofjorden når jeg i utgangspunkt skal nå et sted innen en gitt frist. På den andre siden så seiler jeg regatta så å si hver uke som typisk går i 2-3 timer uten en motoromdreining med 2x0.5 timer motoring til og fra startlinjen. Mja... hva er det som skjer mest? P.S. er akkurat tilbake fra 'Hollændern': ca 4 timer til Son for motor, over 12 timer uten å røre tenningsnøkkelen, 1 time på motor tilbake til Drøbak. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Når det gjelder at turseilere flest ikke klarer å slite ut seilene i sin eller båtens levetid så er det etter min mening nesten inntil umulig å påstå noe sånt med hold i påstanden , for det første må man definere hva slite ut er , jeg vil påstå at de fleste standard turseil som leveres på nye båter i dag er utslitte etter veldig få år men da er det en annen definisjon for utslitt enn at de blir hullete. En annen ting er at en plastbåt fint kan leve i 100år eller mer og det finnes enda ikke noen båter som er så gamle og da vil påstanden heller ikke være mulig å bevise. At 80% av alle turseilere bruker motoren 90% av tiden de er underveis klarer jeg ikke å forstå når jeg ser på de seilerne jeg kjenner som alle som en seiler sålenge det er mulig å bevege seg over 3knop , motor brukes skjelden til annet enn inn/ut av havn. Ingen jeg kjenner ville engang i et svakt øyeblikk engang vurdere å ta ned seilene og starte motoren når det blåser opp , en seilbåt for motor i dårlig vær er en motorbåt og ... vel det sier seg selv at det ikke er noe man vil gjøre sålenge man har fungerende seil. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) må innrømme at jeg ofte ikke gidder å krysse ut Oslofjorden når jeg i utgangspunkt skal nå et sted innen en gitt frist. På den andre siden så seiler jeg regatta så å si hver uke som typisk går i 2-3 timer uten en motoromdreining med 2x0.5 timer motoring til og fra startlinjen. Skulle til å skrive omtrent identisk kommentar. Om jeg er ute på en 3 timers ettermiddagstur så heiser jeg etter 2 min og firer rett utenfor brygga. Skal jeg på helgetur med familien kjører jeg gjerne motor ut av 'kronglinga' og heiser først seil når vi kan gå et stykke uten nevneverdige seilmanøvrer. På onsdagsregattaen blir det oftest motor til startlinje (så kan vi starte litt senere fra brygga - dårlig tid etter jobb og alt det der), men vi seiler som oftest 'hjem' etter målgang. Skal båten flyttes fra A til B av administrative årsaker seiler jeg ikke om det ikke er perfekte forhold (og ikke motvind)... RED: Og blir det drittvær så seiler jeg selvfølgelig. Redigert 31.August.2008 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 31.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Surprise ! Mener du da at du bruker seilene kun 10% av tiden du er underveis ? Når vi er ute så heiser vi seil ca 100-200meter fra brygga og seiler hele veien til vi er påtur inn i havn igjen , er det vindstille og vi skal ut på en eller annen øy en helg så kan vi gå for motor hele veien men uten seilbar vind så orker vi ikke å reise lenger enn ca 30minutter hver vei. Når vi seiler tur så seiler vi skjelden under 2-3timer og da nærmer vi oss gjerne 95% av tiden for seil , det er meg og det er greit men de jeg kjenner har akkurat samme bruksmønster så jeg tror ikke på denne påstanden. Greit nok om man sitter og måler et sted der det er naturlig for mange å kjøre motor men ute på åpent hav og i romslig farvann så seiler vel de fleste Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 det ville også vært interessant om man måtte oppgi om man selv har motor eller seilbåt, altså 4 svaralternativer + vet ikke Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) Skal eg ta utgangspunkt i fellesferien, er svaret bestemt at det er brukt meir motor. Ser en på tidlig Vår, og runt denne tiden, er det vanskelgere å si. Virker på meg som det er betraktelig fleire som lufter laken nå. var i fellesferien over sletta 4 ganger. Alle ganger var det lett bris, med 1-1.5 m dønning. Talte for morsomt eine turen mellom Langenuen og Haugesund TR. Møtte ca 30 seilbåter. 4 av desse hadde oppe seil. Synest dette var merkelig, derfor talte eg. Ville tru at for de fleste ville det vere både behageligere og mulig raskere å seile, med vind i hekken, enn gå for motor? Synes forøvrig at ein båt under seil er et vakkert syn, når de ikkje på død og liv må ligge å krysse i trange sund, med mye trafikk. Heldigvis er det en skjelden opplevelse. Redigert 31.August.2008 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Kosmix Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Synes de fleste bruker seilene sine. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Capella Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Nives. Det er slike observasjoner vi har gjort. Det er selvfølgelig noe annet å være underveis fra A til B enn å surre rundt på Oslofjorden,Puddefjorden og lignende. Har en Yanmar 2GM i min 32 fot`s TRIO 96, den har gått 41 timer siden jeg kjøpte båten i 1999 stort sett for å lade/moe jernhesten og utseilt distanse er over 8000 nm. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Har apsulutt den største respekt for dere som seiler, Eg vil tru at kunnskapen om båt og sjø, generelt er høgere enn hos oss med motor som drivkraft. (Lavere terskel for¨å kjøpe?) Men også hos seilere vil eg tru at det har kommet menge nye inn, som muligens ikkje har den kunnskapen, og opplering, som trenges for å føle seg trygg under seil. Dette kommer best tilsyne i fellesferien da mange er på sjøen. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Bøljan Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Motor brukes ut og inn av havna! Og når det er vindstille! Derfor har jeg seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Det er en smule populært blandt noe båtfolk å påpeke hvor lite seilbåter seiler, men det har sin naturlige forklaring. At det seiles mindre en før er nok riktig. På 1800-tallet gikk ingen for motor, da lå en å ventet på rett vind eller rodde. Etter at Otto fant opp motoren kunne det være litt avvekslende å bruke motor og sveivet en til en ble svett på ryggen ville kanskje motoren starte å gå litt. Så ble motorene mer driftsikre, mange kaste da mast og seil overbord og såkalte motorbåtfolk oppstod. Men så skjedde det noe. Nede i Bayeren begynte de å lage utrolige billige båter både med mast og motor - oy oy, sa motorbåtfolket, vi kjøper en bayersk båt, får både motor og båt med masse plass, masta kan vi ha landterne i. De var jo vant med å bare bruke motor, derfor går det så mange seilbåter med motor. Men utviklingen er bra, det vil nok seile litt med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Jeg kan ikke svare annet enn vet ikke siden jeg ikke kejnner alle seilerne i Norge.... og har ikke sjekket om de seiler mest eller bruker motor mest.. At det nok er en oppfatning blant motorbåtfolket at seilbåtene stort sett går for motor har nok sin helt naturlige forklaring... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 90% av de jeg møter innaskjærs bruker motor. 50% av de jeg ser ute bruker seil. kan være uheldige vindforhold osv uten at jeg vet noe om årsaken. uansett skjønner jeg godt at folk vil ha mye volum for pengene ,når de kjøper seilbåt , og ikke altid er genuint interessert i seiling. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Enzo Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) var i fellesferien over sletta 4 ganger. Alle ganger var det lett bris, med 1-1.5 m dønning. Ville tru at for de fleste ville det vere både behageligere og mulig raskere å seile, med vind i hekken, enn gå for motor? Lett bris rett i hekken i 1,5meters bølger vil få de fleste seilbåter til å ligge å drive , ikke sikkert de har styrefart engang så her tar du nok feil. Når vi er ute og det blåser f.eks frisk bris som det ofte gjør her så seiler vi gjerne midtfjords , der ute ser vi Colorline , andre seilbåter og en og annen gang en motorbåt av litt størrelse , når vi er på tur hjem og kommer inn kloss i land skjermet bak øyene der vinden dør der møter vi endel flere motorbåter samt en og annen seilbåt for motor. Når vi er ute og det er speilblankt vann ala lett bris og vi får vinden rett i ryggen , altså ikke fremdrift for seil og vi kommer oss midtfjords så ser vi masse motorbåter i ymse størrelser samt de fleste seilbåter går med bar mast. Er man motorbåteier og holder seg inne der det er minst mulig vind når det blåser endel samt stikker ut på dypt vann de dagene det er veldig lite vind så vil man se en overvekt av seilbåter med bar mast. Da tror jeg nok man kommer til å sitte med et inntrykk som nok blir litt skjevt. Det blir som vårt inntrykk av motorbåter , vi har inntrykk av at de skjelden eller aldri kjører i plan , de er heller ikke ute når det blåser litt men saken er vel at de kjører i plan en eller annen plass , vi er bare ikke så heldige å få oppleve å se det og det er sikkert noen som bruker motorbåt når det blåser litt , de er bare ikke ute når vi er ute av en eller annen merkelig grunn. Redigert 1.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Surprise !Mener du da at du bruker seilene kun 10% av tiden du er underveis ? Nei, ligger nok nærmere...skal vi si 70% av tiden for seil, for å være helt sikker på å ikke overdrive. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Tror nok det er ganske vanlig det. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Jeg må nok dessverre innrømme at jeg har seilbåt, men går mest for motor. Derimot blir det innledende sitatet feil. Når det blåser opp så setter jeg seil, og fortsetter å seile. Det er jo når det blåser at det er gøy Men selvfølgelig, det hender jo at kone og barn ikke synes det er like fascinerende Men jeg bruker båten mye til transport mellom Bergen og Gulen - senest nå i helgen. Som regel så er det for lite vind til å seile, eller så kommer den midt i mot. Å seile oppover den indre farleia gjennom Lindås er lite aktuelt - det vil alle skjønne som har gått der - med mindre man har kraftig medvind. Men i helgen måtte jeg seile. Jeg hadde overnattet på svai innerst i Vikingvågen, sør på Byrknesøy. Forøvrig en veldig fin og lun naturhavn hvor Baglerne visstnok hadde "base" for en del år siden - derav navnet. På lørdag morgen viste det seg at batteriene var tomme og jeg fikk ikke start på motoren. Da måtte jeg krysse meg ut. Ikke så helt enkelt gjennom et 30 meter bredt sund med grunner på begge sider, og alene i båten Men hadde jeg hatt motorbåt så tror jeg at jeg hadde slitt mer, for de har jeg hørt går så innmari dårlig på bidevind Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
SRA Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Nei, ligger nok nærmere...skal vi si 70% av tiden for seil, for å være helt sikker på å ikke overdrive. Jeg må nok dessverre innrømme at jeg har seilbåt, men går mest for motor. Dere tar helt feil, "ekspertene" her inne har gjentatte ganger påstått at Bavaria eiere går for det meste for motor. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Om man seiler,eller går for motor må enhver gjøre som man vil,derfor er mitt svar"vet ikke",men jeg synes det er en uting at man kjører for motor med "fulle kluter" oppe.Da er man nemlig motorbåt,og vi som seiler tror vi i gitte situasjoner har vikeplikt,tar diverse unnamanøvre/viker.Så viser det seg at de "motorseiler",og alikevel tror de har "retten til veien" I tilleg er "motorseiling" den kjappeste måten å drepe sine seil på.Min oppfordring er derfor:Heis seil,stopp motor(ro og fred) , og start motor,fir seil(og seilene varer lenger) mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Hvis du spurte meg for tre år siden, ville jeg nok svart at noe over 50% var for motor. De første to sesongene hadde jeg litt "klump i magen" straks det blåste opp litt. Noe av årsaken var at førsteprio var å ha en fin innseilingstid sammen med kona. Jeg var slett ikke god til å seile men det kom fort. Kona syntes det var morsomt men litt uttrygg på hva som skjedde. Når hun ikke kunne noe, var det jo ikke lett å bidra. Etter hvert som hun også har lært å seile, trives begge to helt topp selv i vind. Nå får vi nesten ikke seila fort nok opp, og begge to har stor glede av det. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.