Jump to content

Bruker seilere motor mer enn seil ?

Enzo

Hva er din stilling til denne påstanden  

175 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

90% av de jeg møter innaskjærs bruker motor.

Det vil vel egentlig indikere at seilere har respekt og forståelse for at i trange farvann vil man med kun seil som fremdrift være noe begrenset i sin manøvreringsevne og ønsker å vise respekt og forståelse for andre sjøfarende folk i så måte og velger derfor å gå for motor for ikke være til byrde eller sjenanse for andre?

Utaskjærs derimot, hvor motorbåtene ikke tør gå av hensyn til bølger som kan velte både blomsterpotter, askebegre og kaffekopper, så vil man nok oppleve at det store flertallet av seilbåter bruker seil som fremdrift!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg krysset av for "vet ikke". Mange seiler og mange går for motor. Det er helt tydelig at enkelte båtmerker er overrepresentert når det gjelder bruk av jerngenoa (såkalte storseilsparere), dette gjelder mer turpregede båter. Her i Vestfold virker det som om de fleste seiler. I fellesferien langs sørlandskysten har jeg intrykk av at flest går for motor. De som seiler i fellesferien er kanskje langs svenskekysten og i danmark?

Jeg har selv både motorbåt og seilbåt. Seilbåten vår har ikke motor.....

Pappa, jeg vil sove i båten!

90% av de jeg møter innaskjærs bruker motor.

Vel, ihvertfall var det tilfelle fredag kveld da jeg gikk sørøver mot H-øya. Mot Nesoddlandet, på den andre siden av fjorden for meg gikk den sedvanlige osloarmadaen av seilbåter. Du vet de som starter opp etter jobben på fredag og bruker ettermidagen og kvelden til å gå til H-øya/Sandspollen. Jeg talte opp 47 seilbåter mellom Aspond og Steilene da jeg passerte ved 19-tiden. Av disse 47 brukte 8 stk seil. Skjønt seil? De med seil holdt samme hastighet som de som gikk for motor, og ikke gikk de i sikk-sakk heller som vel er vanlig for seilbåter som går mot vinden.

Når sant skal sies var det ikke særlig til vind da. En svak bris kanskje, men nok til at jeg som holder 6kn. brukte lang tid på å passere en som gikk for seil på min side av fjorden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Typisk. Vi bryr oss om hverandre. Om enn ikke alltid på den mest positive måten.

Noen båter har én fremdriftsform. Andre har to. For dem med to, så må de vel få lov til å velge uten at andre skal mene noe om det?

Noen kan finne på å spørre hvorfor jeg ror når jeg har påhengsmotor også. Ingen undres hvis jeg betaler hundrevis for å entre et helsestudio.

En svak bris kanskje, men nok til at jeg som holder 6kn. brukte lang tid på å passere en som gikk for seil på min side av fjorden.

Og hvorfor skulle det bry meg at du går i 6 knop med en båt som er utstyrt med en halv million unødvendige (?) hester, gjør sikkert en hel masse knop om du vil og kan dra med deg halve fjorden om det så skulle være? Ditt valg og det respekterer jeg og helt uten å gruble noe særlig mere over det! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ingen ting er verre enn motordur og en utenbordsmotor som aldri står beint, rister livet av meg og graver hekken ned... :puke:

Jo, en utenbordsmotor som ikke rister eller durer i det hele tatt!

Sist jeg hadde motoren i gang var i 2007 (kun for å vinterkonservere, brukte den ikke til fremdrift gjennom hele sommeren), den ene gangen jeg ønsket å bruke motor i 2008 ville den ikke starte, så da fikk jeg fuktet padleåren.

Heiser seil rett etter at jeg har skjøvet båten ut fra kai, så firer jeg ikke før jeg har 10-20 meter igjen til kai og kan komme inntil på siget. Når motoren brukes så sjelden blir den tungstartet, og desto mer tungstartet desto mindre fristes jeg til å bruke den, og vips er man inne i en ond sirkel.

Seiler når jeg vil og bruker motor når jeg vil, det er det som er så fint med seilbåt.

er jeg lei av en bråkete motor slår jeg av og bare nyter stillheten .

og jeg kommer fremover alikevel :-)

grunn til at jeg liker seilbåt er

friheten til å velge

slipper å spise nudler resten av ferien etter en dieselfylling

tryggheten i en seilbåt skulle det bli brått dårlig vær

rom "størrelse" kontra pris

nyere båt til pris kontra motorbåt.

spenningen med å føle båten beveger seg alt etter som hvordan man trimmer seil.

ligge på svai

med seilbåt er man på tur når man går ombord

men med motorbåt inntar man en stressende stilling og er på vei til neste havn for å kapre en fin plass og spise reker og hvit vin og diskutere seilbåter som går for motor. Fordi de ikke vet bedre eller kjenner at det er dønn motvind selv om de sitter på flybridgen og får sigarettrøyken i trynet.

Min sti er også ren....

Bruker utelukkende motor....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har fått noen spydige kommentarer på dette i sommer fra motorbåtfolk. Ser jo at det er litt artig og kanskje det er en forsvarsmekanisme eller hva årsaken nå er til at det er så gøy å påpeke dette.

Men jeg har fått mye forståelse når jeg har fortalt hvordan det er for oss. Vi har en båt som går 7 knop på marsjfart, det skal mye til å seile mot målet på samme tid. Derfor blir det mye motor når barna er med, jeg vil for all del ikke ødlegge gleden deres med å være på sjøen. Når du er 5 år så er det gøyest å være på stranda, fiske beinfisk og ikke minst denne sommeren kjøre gummibåt med mor og far... Men vi seiler mye også med barna ombord, kanskje halvparten av tiden, kanskje mer, men det er barna og mor som bestemmer. Jeg får seilt mye alene og da er det alltid seil hvis jeg har tid, det er jo dette som er så flott med en seilbåt. Du kan velge og begge deler går kjempeflott, det er ikke et kompromiss, båten går bra for motor og den går bra for seil... Hvis meg f.eks den motorbåten som går like stille som en seilbåt for motor...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei!

Jeg svarte mer seil enn motor, og jeg har motorbåt.

Men jeg kom til å tenke på en sak fra i sommer.

Vi var innom gjestehavna i Sandøsund på Vasser i begynnelsen av juli. Ble liggende ved siden av en flott seilbåt, og snakket litt med eieren. Han fortalte om de mest fantastiske seilturene, og jeg fikk nesten lyst til å konvertere til seil jeg også. Men etter en natt ville vi flytte på oss, men han skulle bli liggende. Etter eget utsagn hadde han ligget der en uke allerede!

Jeg har båt for å kjøre litt, og oppleve nye steder. Ikke for å ligge på samme sted i det uendelige. Kanskje han egentlig ønsket seg en hytte?

MEN, han var i alle fall klar på at han seilte med båten, og brukte nesten ikke motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...