Jump to content

Hvilken motor er best til Storø 34

Hamish

Recommended Posts

Jeg vurderer et motorbytte i forbindelse med pågående restaurering på min 1974 Storø 34. Det sitter orginalmotorene i idag (Penta MD32).

Jeg har sett på Penta, men er skeptisk til disse både med tanke på rykte, manglende evne og vilje hos Penta til å håndtere reklamasjoner og turtallsregsister.

Min båt er en halvplaner som veier 6 tonn. Jeg ønsker en motor som går på lavt turtall ved vanlig marsj på 10 kn. Helst ikke over 2000 omdr.

Pris er også viktig når man skal kjøpe 2 motorer.

Setter pris på innspill og erfaringer.

Beste motor til en slik klassikker må jo være 2 stk Perkins Sabre M225Ti 6 Liter, 225 hk og maksturtall på 2500 o/min. God gammel steinknuserteknologi og ikke en elektronikkboks i sikte.

Hvis du er ute etter motorer som bare går og går, tror neppe du får noe mer egnet enn dette.

Finnes også i en 265 hk og 300 hk utgave samt den gode gamle 135 hesteren uten turbo. Alle basert på den samme 6 literen med 2500 o/min bortsett fra 135'en som makser på hele 2600 o/min.

Forhandles i Norge av Universal Diesel på Lørenskog

m215stortbildeweb.jpg__[500px].jpg

Mvh. SAP

Heisan.

Først vil jeg bae si at Storø 34 virkelig er flotte skuter. Vi har hatt en slik i mange år, også en 74 mod plast med2 xTAMD 41

150 hk og mener at det var egnede motorer for denne båttypen. Vi hadde vel max 25knp men kjørte mest på 12-15 knop da var støy og forbruk fornuftig. Forøvrig gjorde vi omfattende restaureringsarbeide på vår.

Nyelige båter, om du ellers har spørsmål så bare ta kontakt ang restaurering, da jeg kjenne båtene godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...