Jump to content

Hvordan er båtprisene nå?


SandAnker

Recommended Posts

Synes prisene på båtene begynner å ligne noe i nærheten av hva de er verdt... og når det en slik båt av middels kvalitet, muligens noe over som denne Windyen så er vel prisen noe i overkant av hva den burde kostet...

 

Det er nok ikke umulig at prisene nok vil falle ennå mere på båtene..... Det er fornøyelig og sitte på kaikanten og dingle med bena... Da kan man tenke på at man solgte på rett selv.... så kan man kjøpe når prisen faller ennå mer... Utfordingen blir å finne ut nå prisene er på bunn.... Det er lite som rører seg det amerkanske markedet også... så noe umidderlbar opptur kommer neppe denne uken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Er mulig jeg tar feil, men syns det ser ut som prisene har falt betydlig,

i hvertfall på finn.

 

Se bare på denne windy GM37

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Jeg sitter også med det inntrykket - at prisen faller. Også på Windy men kanskje ikke så mye?. Men det er tydeligere på nyere båter, synes jeg. En tommelfingerregel med Windy har vært at du får igjen det du ga, og så koster en tilsvarende ny desto mer.

 

Jeg husker selv årsskiftet 2003/2004 da jeg var i bruktmarkedet for en W37. Det var da 2 stk 2000-modeller til salgs hos Norsk Båtsenter i Bergen til omtrent den prisen den aktuelle båten du viser til er priset til (1.790) (den siste av de 2 ble solgt mens jeg ventet i tlf. på å få snakke med selgeren....), mens en tilsvarende hos Aaby hadde noe høyere pris, men fortsatt under 2 mill.

 

Ovenstående mener jeg underbygger at det ikke er et særlig stort prisfall på en såpass gammel W37.

 

Jeg endte jo opp med en ny 2004-mod W37, og fikk igjen pengene da jeg solgte tidlig i 2007. Men i dag kan du finne samme og kanskje ett år nyere modell for noe lavere pris enn jeg fikk, så det indikerer et visst prisfall. Men vi snakker ikke om mer enn 5% ned på de jeg har sett annonsert.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Jeg husker selv årsskiftet 2003/2004 da jeg var i bruktmarkedet for en W37. Det var da 2 stk 2000-modeller til salgs hos Norsk Båtsenter i Bergen til omtrent den prisen den aktuelle båten du viser til er priset til (1.790) (den siste av de 2 ble solgt mens jeg ventet i tlf. på å få snakke med selgeren....), mens en tilsvarende hos Aaby hadde noe høyere pris, men fortsatt under 2 mill.

 

Ovenstående mener jeg underbygger at det ikke er et særlig stort prisfall på en såpass gammel W37.

 

I 2006 og 2007 annonserte både Norsk Båtsenter i Bergen og Aaby noen W 37 GM fra ca år 2000 til ca 2 mill, og da ble båtene solgt relativt raskt, så jeg regner med at salgsprisen ikke var veldig mye under annonseprisen. Våren 2008 ble også 2000-modeller av W 37 GM lagt ut for opp mot 2 mill. Nå har de gått ned ca 100.000 i prisantydning (Norsk Båtsenter har 2 2000-modeller, til 1.845 og 1.885, og Aaby har en til 1.890), men båtene er fortsatt ikke solgt (selv om de har ligget lenge ute). De må nok enda lenger ned i pris for å få fart på sakene. Nå vet ikke jeg hva nye og godt utstyrte W 37 GM kostet i år 2000, men bruktprisen på disse båtene har nok falt ca 10% fra 2006 til 2008.

Hilsen hos

Link to post

 

I 2003 var jeg med en kompis og kikket på en 37GM 2000 mod med 2x KAD 44 som denne. Prisen for den var også 1.790' fullspekket med utstyr, men da var den 3 år gammel, gått 170 timer og fremstod nesten som ny inn- og utvendig såvel som teknisk.

 

I dag er båten enda 5 år eldre (6 til neste år), garantert ikke "som ny" lenger hverken teknisk eller optisk, gått nesten tusen timer, og faren for utbedringer av motorer og drev og annet el/ tekninsk ombord med regninger i 100k klassen blir nærmere og nærmere dessverre.

 

Det stemmer at disse båtene har falt endel i pris i det siste, men det sier IMO mer om at prisen har vært alt for høy tidligere enn at prisen er riktig nå. Mange av disse båtene blir jo ikke solgt selv med den "lave" prisen, så i jeg tror prisen skal betydelig mer ned fremover.

Mvh. SAP

Link to post

Man kan selvfølgelig spekulere på hvilken vei prisen går, skal gå, kommer til å gå, men å tro at man skal kunne kjøpe på bunnen og selg på toppen er noe naivt eller som det heter på fremmedlandsk; "Only the fools hit the bottom and the top!"

 

Og hvem her er vel "a fool"? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Jeg sitter også med det inntrykket - at prisen faller. Også på Windy men kanskje ikke så mye?. Men det er tydeligere på nyere båter, synes jeg. En tommelfingerregel med Windy har vært at du får igjen det du ga, og så koster en tilsvarende ny desto mer

 

Nja - man må nok beholde båten noen år for å få igjen kronene slik at prisstigningen tar igjen verdifallet. I følge Aaby regnet de 3-5 år som normal tid å eie en båt. Vi er definitivt ikke normale i forhold til det - og vi fikk heller ikke igjen kroneverdien av båten. Men det hele blir litt annerledes når båten går i innbytte synes jeg - da er det mellomlegget som teller.

 

 

NordWest har senket prisen på vår gamle windy 37 fra 2895 til 2595 nå. Det er veldig billig i min verden.

 

Vet ikke helt hvorfor NW feks ikke skriver at båten er reg i NOR - jeg vil tro at det kan gjøre båten enklere å selge

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Er mulig jeg tar feil, men syns det ser ut som prisene har falt betydlig,

i hvertfall på finn.

 

Se bare på denne windy GM37

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Et annet konkret eksempel er Princess P38. Ca 2000-modeller av denne båttypen har de siste årene typisk blitt annonsert for ca 2.500' av Norsk Båtsenter. Nå ligger det 1-2 slike fra Norsk Båtsenter til 2.245', og et Stavanger-firma annonserer en tilsvarende båt fra 2002 med få gangtimer til 2.195', så også her snakker vi nok om et fall i bruktpriser på ca (eller over) 10% de siste par årene.

Hilsen hos

Link to post
Dette er stort sett bare tull.Brukt prisen bestemmes først og fremst av prisen på tilsvarende ny båt..

Dette tror jeg er litt for enkelt. Tror man må dra inn et par andre variabler:

1. hvor ivrig er selger på å bli kvitt båten

2. hva er kapitalkostnaden på en slik båt

 

Det første regulerer nok hvor mye selger er villig til å gå ned i pris. Det siste regulerer nok i en viss grad tilgangen på kjøpere ettersom de fleste nok må låne deler av kjøpesummen for å kunne kjøpe så dyre båter.

 

I dag betaler man kanskje 8-9% rente på et båtlån. Jeg vil tro at antall lønnstagere som klarer å betale et lån på feks 2 millioner er litt færre nå enn da renten var 4%. Det skiller ca 5000 kroner brutto i måneden i renter

 

en tredje sak som jeg vet presser prisene på en del utenlandske merker er import av brukte båter. Vet at både Princess og Fairline importeres eller at utenlandske båter selges. Både pga større marked og gunstig valuta blir disse båtene en hel del billigere enn de norske båtene, hvilket eierne av disse båtene nok merker når de skal selge. På en Fairline 40Targa kan det skille 500.000 kroner mellom en "norsk båt" og en importert båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
NordWest har senket prisen på vår gamle windy 37 fra 2895 til 2595 nå. Det er veldig billig i min verden.

 

Interessant :yesnod: (men jeg er ikke interessert). Jeg synes heller ikke det er overraskende at de gjør dette hvis de ønsker et relativt raskt salg av båten (det er vel kun tre dager siden jeg i en annen tråd skrev at jeg trodde de måtte redusere prisen på Bitteliten IV med 200K eller mer for å få til et salg nå). På bakgrunn av all mediefokusering på trege markeder og trangere økonomiske tider tror jeg absolutt ikke det er gitt at båtmarkedet blir bedre til våren, og da er det nok fornuftig å gjøre et skikkelig forsøk på å få solgt båten nå.

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Link to post
Dette er stort sett bare tull.Brukt prisen bestemmes først og fremst av prisen på tilsvarende ny båt..

 

Og i dag er definitivt lang færre som villig til å kjøpe ny GM til 3,4' enn det var før samtidig som bruktmarkedet flommer over av båter som ikke blir solgt, selv til meget redusert pris.

 

Bruktmarkedet trodde jeg først og fremst var styrt av hva folk er villig til å gi? Skjønner godt at ikke folk er villig til å gi nesten 2 mill for en snart 9 år gammel GM. Med litt uflaks kan motorer og drev fort koste deg 2-400k og masse frustrasjon og spolerte sommerdager (sommeren er kort) de første 2 årene, og fremdeles sitter du med en 9 år gammel båt med overhalte motorer og nye drev, men hvor alt annet teknisk som elektronikk, pumper, slanger, varmer, tepper, puter og treverk etc. også er 9 år gammelt og venter på utbytting/ oppussing.

 

Til neste år tror jeg ikke det er usansynlig at 2000 mod GM'er blir solgt for (ikke annonsepris, men hva de faktisk blir solgt for) rundt 1,3-1,4' og 2000 mod Sciroccoer med KAD 32 for rundt 900'.

Hvis det skulle slå til er det jo klart veldig synd for de som kjøpte disse brukte i gullårene for hhv. 1,4' og 2,0' eller mer...

Mvh. SAP

Link to post

Det er sikkert riktig som du sier Bitteliten, at en må beholde en Windy noen år for at en skal få igjen det en ga. Noen av oss har det jo ikke så travelt med å bytte :wink: så etter 3 år fikk jeg igjen pengene (nå en ser bort fra salgsprovisjonen, da).

 

Jeg sjekket litt på nettet vedr. W37 etter at jeg skrev forrige innlegg. Det er åpenbart at prisene har falt siden 2007 (jeg solgte i april 2007), men samtidig er bildet at det er veldig store forskjeller i prisforlangende for ganske like båter. Noen framstår nesten som et kupp sml med priser for 1,5 år siden, mens andre ligger på et mer forventet nivå. Samtidig sier jo ikke utropspris noe om hvilken pris som oppnås. I tillegg til Bitteliten IV er det en annen hardtop som har senket prisen ganske betydelig. Blant de åpne W37 spriker prisen veldig mye, både innenfor men også mellom årsmodellene. Det er også forholdsvis mange båter til salgs.

 

Jeg tror dette reflekterer at en del synes moroa koster vel mye med dagens rentenivå (selv om en ikke har lånefinansiert så kan jo pengene plasseres i noe som gir mer avkastning enn båt, eller brukes til å nedbetale annen gjeld). Og at en del av disse vurderer å selge, for ev. å kjøpe noe mindre eller droppe båt en periode. De som ikke selge kan holde en ganske høy utbudspris og vente å se. Kanskje kommer kjøperen som vil ha akkurat den båten med det utstyret. Og kommer det ikke noen så er det ingen krise. For andre er det ganske viktig å få solgt, og da dumpes prisen raskere og mere, og frykten for å bli sittende med båten og kanskje tape enda mer gjør at en er villig til å gå ned i pris.

 

Den siste gruppen påvirker selvsagt prisnivået. Men med den store økningen i nypris tror jeg at det samtidig er stadg flere som kan tenke seg en kvalitetsbåt pent brukt, for dermed å spare mye penger. Det bidrar til å holde oppe eller øke etterspørselen, og dermed prisen.

 

Jeg tror ikke på noe prisras på disse båtene. Meg bekjent har det ikke skjedd tidligere, og den nedgangskonjunkturen vi er på vei inn i er på ingen måte en dyp nedgang, skal en tro på de såkalte ekspertene...

 

En annen ting en skal ta med seg, og som betyr en del for prisingen er større endringer i modellene. Fra 2001 vil mange W37 ha KAD300 i stedet for KAD44, fra 2001 (eller 2002?) et nytt og bedre dashbord med plass for integrert plotter, fra 2006 ny innredning. Utsyret tror jeg ikke betyr fullt så mye - de fleste er relativt velutstyrt. Men generator og andre forholdsvis kostbare ting kan bety noe, det samme f.eks. oppgradert elektronikk av ny dato. men mest gør nok utstyret båten lettere å selge.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Men med den store økningen i nypris tror jeg at det samtidig er stadg flere som kan tenke seg en kvalitetsbåt pent brukt, for dermed å spare mye penger. Det bidrar til å holde oppe eller øke etterspørselen, og dermed prisen.

 

Enig med deg i at det er et marked for de nyere og strøkne båtene da disse er et godt alternativ til nytt, men til redusert pris. Stikkordene her er strøken og velholdt.

 

Har vært og kikket på endel båter de siste årene. Både i eget ærend, og for venner og bekjente. Det som ofte viser seg er at det er svært mange av disse båteierene det tar 1 sekund å skjønne at ikke har filla peiling på båt. Hverken å føre, manøvrere eller teknisk og vedlikehold. Alt omtales som strøkent på telefonen, men når man kommer ser ting mer loslitt ut på en 2 år gammel båt eid av slike mennesker enn om en nøye og pertentlig fyr med litt inssikt hadde eid den i 10 år.

Typisk ting som skrog fullt av riper og hakk, puter og cocpit er nedtråkket og gjennomskittent, mottorrom fullt av søl, og typisk ikke kan vise til fakturaer eller kvitt på at vedlikehold er utført i hht servicebok osv.

 

Slike båter faller helt igjennom når det skal sammenlignes med nytt og jeg tror de vil slite med å bli kvitt den til OK pris.

De strøkne nyere båtene vil uten tvil bli omsatt om prisen er riktig.

 

Kjenner 2 stykker som har solgt 2-3 år gamle båter i prisklassen 2-3 mill i år. Begge måtte betydelig ned i pris i forhold til "normalen" for tidligere år og solgte for "all time low" -på den tiden.... Det satt langt inne å la båtene gå til den prisen.

Nå på slutten av sessongen er de sjeleglade for at de lot dem gå isteden for å gamble på høyere pris utover sessongen som de ikke ville fått og enten brenne inne, eller la de gå til enda lavere pris i høst eller neste år.

Begge båtene var så strøkne som de kan bli.

 

Den ene blir nok uten båt i et par-tre år. Den andre skal på båtjakt til neste år med cash i lomma :crazy:

Mvh. SAP

Link to post

Fra BT i dag. Intervju med Henrik Askvik i Askeladden om permiteringen av 141 ansatte og stopp av produksjonen i Polen.

 

Noen sitater fra artikelen:

 

Nedgangstider og uroligheter i markedet gjør at Askeladden permitterer totalt 141 personer og stenger av produksjon i noen uker.

 

Bedriften vil og legge ned produksjonen i Polen hvor den nye storsatsingen Commuter 11 som ble presentert på båtmesser i vår blir produsert.

 

– Vi fryser all aktivitet i Polen fra uke 39 og vil ikke starte opp igjen der før vi har en tilstrekkelig ordrebok som gir oss minimum tre måneder og helst seks måneder. Når denne ordreboken er sånn er ikke lett og si i det markedet vi opererer i nå, sier Askvik.

 

Er du overrasket over den kraftige reaksjonen som er kommet i markedet?

 

– Ja, det er jeg. Vi forventet en nedgang dette året og vi har redusert volumene våre ned fra januar dette året, men vi hadde ikke forventet den kraftige reaksjonen som er kommet nå, sier Askvik

 

 

Virker som om markedet har "kjølnet noe"?

Mvh. SAP

Link to post

Jeg er førstegangskjøper med planer om seilbåt til våren (mars-april). Dere som har fulgt med i markedet noen år: hvordan er prisnivået og ikke minst utvalget om våren kontra høsten/vinteren?

Skal kjøpe en båt i 70.000-100.000 kroners klassen, og har et par i kikkerten. Men de er vel neppe til salgs lenger når våren kommer...

 

Her er forresten det aktuelle søket jeg overvåker.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Båtprisene er nok noe høye og kjøperene noe færre og mer avventende. Har min egen båt til salgs, men det har ikke vært den store responsen. Det har nok sikkert en viss sammenheng med prisen jeg har satt på den.

Det er vel kanskje mange som har båter for salg med noe høy pris for å se hva markedet er villig til å betale?

Kommer nok helt sikkert til å sette ned prisen jeg også, men venter nok til våren før jeg gjør nye fremstøt.

Link to post

Noe som kanskje ikke tidligere er nevnt er menneskenes trang til å være kremmere. Når hele Norges befolkning gjennom pressen er gjort oppmerksom på at det går dårlig så forventer mange å gjøre århundres kjøp.

 

Noen får det til mens andre venter i troen. Underbevisstheten forteller oss at selv om prisen kanskje er riktig i dag så kan den være for høy i morgen, og ingen vil vel gjøre et dårlig kjøp?

Er det ikke mange i båtbransjen som skal permitteres snart?

Noen av disse menneskene har sikkert en fin båt de må selge, jeg tror jeg venter litt til.

Jeg synes det er flere gode betraktninger om båtmarkedet enn det var sist. Da var det så vidt jeg husker noen som mente at vi reiste første klasse til himmelen for det var bare å låne til over pipa. Kanskje det var til over ripa man mente.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...