Jump to content

Føles cabincruiseren litt slapp? Sett vinger på den!

HaHa

Recommended Posts

.... det gjorde Harry Larsen da han sluttet i Boeing.

"Harry Larsen comes from a family of boat builders, so it is natural for him, following his retirement from Boeing, to build a special boat. About 2000 he fitted hydrofoils to a 24' Bayliner. That was the easy part, he says. Special talent was required to adapt a laptop computer as an autopilot for roll control. Mechanical and hydraulic devices control pitch and height. This is low altitude aviation, and the boat is a pleasure to fly."

Redigert av HaHa (see edit history)

Ikke mye hekkbølger der! Må være veldig økonomisk for den som skal fort frem, men det er ikke slik JEG ønsker å oppleve båtlivet.

Ellers må det legges til at dette er et veldig enkelt mekanisk konsept som løser et tilsynelatende komplisert problem med regulering av en undervannsfoil. Det ligger en føler foran båten som regulerer vinkelen på foilen direkte avhengig av avstanden til overflaten. Båtbyggerne burde tenne på dette. Tror ikke det kan koste allverden å bygge et slikt fartøy.

Dette burde være noe for dem som ønsker å komme fort frem, men ikke for sånne som meg som helst vil nyte livet i skrogfart.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ellers må det legges til at dette er et veldig enkelt mekanisk konsept som løser et tilsynelatende komplisert problem med regulering av en undervannsfoil. Det ligger en føler foran båten som regulerer vinkelen på foilen direkte avhengig av avstanden til overflaten. Båtbyggerne burde tenne på dette. Tror ikke det kan koste allverden å bygge et slikt fartøy.

Dersom dette systemet er det samme som boeing jetfoil var det ini h dyrt å utvikle! Selve mekanikken var enkel men reguleringen svært vanskelig!

Det kostet noe enorm å utvikle dette. Kverner fjellstrand prøvde på det samme men fartøyet ble for tungt! HSD og kverner mandal laget en relativt enkel model som virket ganske bra! Jeg tror utfordringen er å lese sjøen og handle utifra dette. Dette er jo båter som skal kunne opperer i 4-5m bølger!

Reiste forresten en særen fra London til Dover bare for å se en slik!

Tideligere konsepter var som regel basert på elektronisk regulering av undervannsfoilen. Det ble meget komplisert og ga mange svake punkter mekanisk. Kjenner litt til Kværner Fjellstrands problemer her.

Den båten vi ser på videoen har tydeligvis hoppet bukk over all elektronikken og de kostbare styresystemene og løst dette på en enkel mekanisk måte. Og det virker tydeligvis! Kværner Fjellstrands system virket derimot dårlig.

Du har forsåvidt rett i det. Men da snakker vi om foiler som går i overflaten. Det blir det ganske mye motstand av. Derfor har en senere utviklet båter med undervannsfoiler, som for eksemple Kværner Fjellstrand prosjektet. Det gir vesentlig mindre motstand, men da må en ha dynamisk styring av foilvinkelen. Det er her elektronikken og servosystemene kom inn.

Når jeg var liten på 60 tallet gikk det en slik i Oslofjorden. Den stoppa i Horten og jeg husker jeg var veldig imponert over hvor fort den gikk. Siden har jeg sett slike på innsjøene i Italia. Mulig at moderne katamaraner har tatt over det hele som ferjer nå.

Ingen som kan poste en film at den som gikk på Oslofjorden for 40 år siden ?

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...