Allan E Startet 14.April.2004 Link til dette innlegget Startet 14.April.2004 Jeg har gir og fast aksel, denne ligger i et hylserør. Er dette hylserøret kun vannsmurt. Det er ingen smørenippler i endene. I begge endene på hylserøret ser jeg kun simmerringer. Jeg antar at dette er et volvo propellanlegg. På propellen står det iallefall volvo. Er det noe spesielt å gjøre eller passe på?? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Det hørtes ut som at du har en såkalt "black jack" eller "volvo kondom" (kjert barn har mange navn). Hvis det er et sånt annlegg du har må du klemme på gummien etter sjøsetting, således at luften kommer ut, og hylsen bliver fyldt med vatten. Klem til der kommer vatten frem. Hvis du har mulighet: Ta' et bilde og legg inn her, så oppstår der ikke dyre misforståelser Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Reidar67 Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Jepp, istemmer på at du har "Volvo-kondom". Står i ferd med å kjøpe akkurat maken, og beskrivelsen stemmer. Tror det fungerer greit. Har i allefall snakket med andre båteiere som har hatt dette i mange år, uten en dråpe vann inn. Men, -klemme på bæljen ja! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Vær veldig oppmerksom på en ting før sjøsetting: Det skal presses inn ca. 1 cm3 med spesialfett mellom kondom og aksling før sjøsetting. Hulda bruker samme greia, og det har ikke kommet inn ett eneste drypp vann på tre år. Det jeg ikke skjønner er at du sier at du har en slik "dings" i begge ender??? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 15.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Jeg tok feil men det som ser ut som en slange er etter det jeg tror en kabel for å jorde hylserøret, Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Jepp, det du har inne i båten er Black Jack. Prosedyren er som Hulda har nevnt over. I tillegg klemmer du på kondomet etter at du har sjøsatt. Det suser ut luft og ved første skvett vann slipper du taket. Så er det bare å glemme kondomet til neste gang du sjøsetter. Jeg ser ikke poenget med den slangeforbindelsen/jordingen, har du landstrøm eller noe annet "farlig"? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 15.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Denne ene 1cm³ med fett, er det fra utsiden eller innsiden det skal presses inn. Nei jeg har ikke utstyr for 220 volt her men kan det være statisk elektrisitet de er redd for? Tenkte kanskje tæring? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Black Jack'en er den du har inne i båten. Mens båten er på land tar du med håndmakt og skviser kondomen så den løfter seg fra akslingen og presser inn fettet. Når du kommer på vannnet må det første du gjør være å stikke ned i "kjeller'n", skvise på kondomen igjen for å slippe ut luften og slik at kondomet får vann. Kondomet ligger og flyter på en liten vannfilm når akslingen går rundt. Det er denne vannfilmen som smører og forhindrer at gummien brenner seg mot akslingen grunnet friksjon. Når du har kjørt litt, sjekker du at kondomet er helt tett. Den skal være potte tett både under fart og når båten ligger stille. Men ta en liten prøvetur først. Når det gjelder det røret som ser ut til å være stukket inn mellom kondomet og akselhylsen, så har jeg ikke peiling på hva det kan være eller hvilken funksjon det har. Når jeg ser på bildet av propellen din, ser det for meg ut som at du har et vanlig vannsmurt gummilager (Cutlass). Jeg kan ikke se om det i innerkant av dette lageret er satt inn rør for vanntilførsel. Gummien i dette lageret ligger også og flyter på en film av vann som smører og kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Det skal presses inn ca. 1 cm3 med spesialfett mellom kondom og aksling før sjøsetting. Hei Hulda, Er det virkelig sååååå lite fett som skal inn, det er jo bare omtrent volumet av en vanlig sukkerbit (som helt sikkert ikke ville gjøre samme nytten ) mvh Poseidon (m/ Cederwallbokser og 20 liter hylseoljetank...) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
syvers Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Hei. På bildet ser dere min variant. Dette ligner veldig på den Sailing Metal har. Er dette samme type som beskrevet i denne tråden? Skal denne smøres med fett ? Det har ikke jeg gjort de 2 årene jeg har hatt båten . Og hva er de to skruene som sitter oppå i bakkant lengst til venstre i bildet. Det nevnes tidligere i tråden at det skal smøres med spesialfett. Finnes det noen mere presis definisjon på det ? Takknemlig på forklaring på hvordan dette fungerer, sånn at jeg eventuelt kan få gjort det som bør gjøres før båten skal utpå. hilsen syvers Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Hei Hulda, Er det virkelig sååååå lite fett som skal inn, det er jo bare omtrent volumet av en vanlig sukkerbit (som helt sikkert ikke ville gjøre samme nytten ) mvh Poseidon Egentlig så bryr ikke Hulda seg om hvorfor, hvor mye- eller hva slags fett, det som refereres er spec.'en fra Volvo. Hulda, som jobber for verdens største produsent av akseltetninger, skjønner ikke hvorfor det skal være fett der. Men det er ikke poenget. Poenget er at hvis man ikke følger anbefalingene og man får en uhåndterlig lekkasje, er det et godt poeng overfor forsikringen at foreskrevne prosedyrer er fulgt. Høres jeg krass ut? Det er ikke meningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Hei. På bildet ser dere min variant. Dette ligner veldig på den Sailing Metal har. Er dette samme type som beskrevet i denne tråden?: Ja, du har samme tetningen. Tetningen er et utmerket produkt. Har en kompis i Tyskland som hadde samme tetningen i 19 år inntil han solgte båten, ikke et drypp inn på alle de årene. Hans nye båt og Hulda har samme opplegget. Skal denne smøres med fett ? Det har ikke jeg gjort de 2 årene jeg har hatt båten.: Det skal smøres hver gang/hvert år båten settes på vannet, fettet får du hos en eller annen Volvoforhandler. Han vi har i Son har det i hvert fall på lager. Og hva er de to skruene som sitter oppå i bakkant lengst til venstre i bildet.: Det ser ut som at hylserøret og hylsebraketten ikke er i ett stykke på din båt. For meg ser det ut til at de to skruene er sett/låseskruer med kontramuttere for å låse hylserøret til braketten. Det nevnes tidligere i tråden at det skal smøres med spesialfett. Finnes det noen mere presis definisjon på det ?: Bare hør hos Volvo. Takknemlig på forklaring på hvordan dette fungerer, sånn at jeg eventuelt kan få gjort det som bør gjøres før båten skal utpå.: OK nå? hilsen syvers Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Takk for bra info, Hulda. Da skal jeg ta meg en tur til Son å få kjøpt fett. Har forøvrig vært der en del ganger før å fått god hjelp og service. Forøvrig har jeg ikke merket noe galt med tetningen de 2 sesongene jeg har hatt båten. Har vært helt tett den. Den ser forøvrig forholdsvis ny ut, så jeg antar den har blitt skiftet en eller annen gang før jeg kjøpte båten. Tror i hvertfall ikke den er fra -81, som er årsmodellen på båten. igjen - takk for hjelp og info syvers Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Jeg tok feil men det som ser ut som en slange er etter det jeg tror en kabel for å jorde hylserøret, Stemmer det? Det var en slange med et kobberrør loddet mot hylsa, den andre enden satt på sjøvannsinntaket. Er det noen som kjenner til dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2004 Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Det var en slange med et kobberrør loddet mot hylsa, den andre enden satt på sjøvannsinntaket. Er det noen som kjenner til dette?? en slags extra vanntilförsel / kjöling av axellagret ! 'strange' det har jag aldrig sett förrut ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brumle Svart 23.April.2004 Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Ser at mange lufter akselhylsa etter sjøsetting, er dette nødvendig og hva kan skje hvis dette ikke gjøres. Varmgang? aksel og hylse blir ikke varmere enn 50-60 grader, regner med at dette er normalt. Jeg har aldri luftet dette og har heller aldri hatt noen problemer med aksel eller pakkboks. Har denne pakkboksen montert Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Ja men det er jo på vanninntaket til motoren slangen er koblet så da antar jeg at motoren suger det vannet som måtte lekke her. Loddinga mot hylsa er i stykker. Kan jeg bare blende røret som står på vanninntaket? Det er vel er 3 mm stuss. Kobber å syrefast/ rustfritt er vel en dårlig kombinasjon å lodde. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.April.2004 Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Men den skal også luftes Brumle.Har likedan og fjernet lufteventilen og loddet på rør med slange som går over vannlinja.Langt over ogå.Siden Kafteinen noen ganger har silikon hukommelse og CRS i langt fremskreden grad så er herved alt om hylselufting glemt.Den egentlige grunnen for å gjøre det sånn er at varmtvannstanken står rett over hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2004 Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Sailing Met.: Fjern hele dritten, kopperrøret har i hvert fall ingen misjon i forbindelse med Volvo-kondomet i hvert fall. Syrefast til kopper er ikke ok. Bare en liten ting om varmgang: Denne er en funksjon mellom friksjon, hastighet og tilført kraft. Derfor blir ikke varmgangen 50-eller-så-der grader i tilfellet Volvo-kondom. Hvis du ikke lufter, vil nevnte parametere gjøre at gummien smelter til den ikke lenger klemmer så godt rundt akslingen at vannet slipper forbi og starter smøring mellom flatene. Da er også lekkasjen tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Sailing Met.: Fjern hele dritten, Takk Hulda det var dette jeg håper at noen ville si Må bare se hvordan jeg skal tette hylsebiten. Kobberrøret var potte tett så hylsa har ikke blitt sugd i på veldig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2004 Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Beklager at jeg kjørte: "i hvert fall" to ganger i samme setningen. Det var før jeg fikk ankerdrammen, så jeg var ikke helt klar. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 La ikke merke til det jeg. Her blir inlegget ditt ikke rettet og får heller ingen røde streker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2004 Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Humant og betryggende. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Bare en liten ting om varmgang: Denne er en funksjon mellom friksjon, hastighet og tilført kraft. Derfor blir ikke varmgangen 50-eller-så-der grader i tilfellet Volvo-kondom. Hvis du ikke lufter, vil nevnte parametere gjøre at gummien smelter til den ikke lenger klemmer så godt rundt akslingen at vannet slipper forbi og starter smøring mellom flatene. Da er også lekkasjen tilstede. Mine premisser: 9hk og seilbåt. Har hatt min to sesonger uten å kjenne til denne luftutklemmingen. Er det mulig å konstatere om balck jack bør byttes - uten å kjøre den i vann? Vet at det kommer noe vann, men det behøver ikke være fra den, da jeg har en annen liten lekasje som jeg gjør tiltak mot nå før jeg setter ut. Kyrre Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Svært så aktiv jeg var på denne tråden for flere år siden. Så jeg kan jo fortsette. Det er ingen måte å sjekke Black Jack på enn å dyppe båten i vann. En annen mulighet er naturligvis å bytte tetningen kun på misstanke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.