Jump to content

Vannsmurt hylserør??


Allan E

Recommended Posts

Det hørtes ut som at du har en såkalt "black jack" eller "volvo kondom" (kjert barn har mange navn).

Hvis det er et sånt annlegg du har må du klemme på gummien etter sjøsetting, således at luften kommer ut, og hylsen bliver fyldt med vatten. Klem til der kommer vatten frem.

Hvis du har mulighet: Ta' et bilde og legg inn her, så oppstår der ikke dyre misforståelser :cool:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Jepp, det du har inne i båten er Black Jack. Prosedyren er som Hulda har nevnt over. I tillegg klemmer du på kondomet etter at du har sjøsatt. Det suser ut luft og ved første skvett vann slipper du taket. Så er det bare å glemme kondomet til neste gang du sjøsetter. Jeg ser ikke poenget med den slangeforbindelsen/jordingen, har du landstrøm eller noe annet "farlig"?

Link to post

Black Jack'en er den du har inne i båten. Mens båten er på land tar du med håndmakt og skviser kondomen så den løfter seg fra akslingen og presser inn fettet. Når du kommer på vannnet må det første du gjør være å stikke ned i "kjeller'n", skvise på kondomen igjen for å slippe ut luften og slik at kondomet får vann. Kondomet ligger og flyter på en liten vannfilm når akslingen går rundt. Det er denne vannfilmen som smører og forhindrer at gummien brenner seg mot akslingen grunnet friksjon. Når du har kjørt litt, sjekker du at kondomet er helt tett. Den skal være potte tett både under fart og når båten ligger stille. Men ta en liten prøvetur først.

 

Når det gjelder det røret som ser ut til å være stukket inn mellom kondomet og akselhylsen, så har jeg ikke peiling på hva det kan være eller hvilken funksjon det har. Når jeg ser på bildet av propellen din, ser det for meg ut som at du har et vanlig vannsmurt gummilager (Cutlass). Jeg kan ikke se om det i innerkant av dette lageret er satt inn rør for vanntilførsel. Gummien i dette lageret ligger også og flyter på en film av vann som smører og kjøler.

Link to post

Hei.  :lol:

 

På bildet ser dere min variant. Dette ligner veldig på den Sailing Metal har.

Er dette samme type som beskrevet i denne tråden?

Skal denne smøres med fett ? Det har ikke jeg gjort de 2 årene jeg har hatt båten :lol:. Og hva er de to skruene som sitter oppå i bakkant lengst til venstre i bildet.

 

Det nevnes tidligere i tråden at det skal smøres med spesialfett. Finnes det noen mere presis definisjon på det ?

 

Takknemlig på forklaring på hvordan dette fungerer, sånn at jeg eventuelt kan få gjort det som bør gjøres før båten skal utpå.

 

Bilde

 

hilsen syvers  :wink:

Link to post

Hei Hulda,

 

Er det virkelig sååååå lite fett som skal inn, det er jo bare omtrent volumet av en vanlig sukkerbit (som helt sikkert ikke ville gjøre samme nytten )

 

mvh

Poseidon

Egentlig så bryr ikke Hulda seg om hvorfor, hvor mye- eller hva slags fett, det som refereres er spec.'en fra Volvo. Hulda, som jobber for verdens største produsent av akseltetninger, skjønner ikke hvorfor det skal være fett der. Men det er ikke poenget. Poenget er at hvis man ikke følger anbefalingene og man får en uhåndterlig lekkasje, er det et godt poeng overfor forsikringen at foreskrevne prosedyrer er fulgt. Høres jeg krass ut? Det er ikke meningen.

Link to post

Hei.  :lol:

 

På bildet ser dere min variant. Dette ligner veldig på den Sailing Metal har.

Er dette samme type som beskrevet i denne tråden?: Ja, du har samme tetningen. Tetningen er et utmerket produkt. Har en kompis i Tyskland som hadde samme tetningen i 19 år inntil han solgte båten, ikke et drypp inn på alle de årene. Hans nye båt og Hulda har samme opplegget.

 

Skal denne smøres med fett ? Det har ikke jeg gjort de 2 årene jeg har hatt båten.: Det skal smøres hver gang/hvert år båten settes på vannet, fettet får du hos en eller annen Volvoforhandler. Han vi har i Son har det i hvert fall på lager.  

 

Og hva er de to skruene som sitter oppå i bakkant lengst til venstre i bildet.: Det ser ut som at hylserøret og hylsebraketten ikke er i ett stykke på din båt. For meg ser det ut til at de to skruene er sett/låseskruer med kontramuttere for å låse hylserøret til braketten.

 

Det nevnes tidligere i tråden at det skal smøres med spesialfett. Finnes det noen mere presis definisjon på det ?: Bare hør hos Volvo.

 

Takknemlig på forklaring på hvordan dette fungerer, sånn at jeg eventuelt kan få gjort det som bør gjøres før båten skal utpå.: OK nå?

 

hilsen syvers  :wink:

Link to post

:flag: Takk for bra info, Hulda. Da skal jeg ta meg en tur til Son å få kjøpt fett. Har forøvrig vært der en del ganger før å fått god hjelp og service.

 

Forøvrig har jeg ikke merket noe galt med tetningen de 2 sesongene jeg har hatt båten. Har vært helt tett den. Den ser forøvrig forholdsvis ny ut, så jeg antar den har blitt skiftet en eller annen gang før jeg kjøpte båten. Tror i hvertfall ikke den er fra -81, som er årsmodellen på båten.

 

igjen - takk for hjelp og info

 

syvers  :flag:

Link to post

Men den skal også luftes Brumle.Har likedan og fjernet lufteventilen og loddet på rør med slange som går over vannlinja.Langt over ogå.Siden Kafteinen noen ganger har silikon hukommelse og CRS i langt fremskreden grad så er herved alt om hylselufting glemt.Den egentlige grunnen for å gjøre det sånn er at varmtvannstanken står rett over hylsa.

Link to post

Sailing Met.: Fjern hele dritten, kopperrøret har i hvert fall ingen misjon i forbindelse med Volvo-kondomet i hvert fall. Syrefast til kopper er ikke ok.

 

Bare en liten ting om varmgang: Denne er en funksjon mellom friksjon, hastighet og tilført kraft. Derfor blir ikke varmgangen 50-eller-så-der grader i tilfellet Volvo-kondom. Hvis du ikke lufter, vil nevnte parametere gjøre at gummien smelter til den ikke lenger klemmer så godt rundt akslingen at vannet slipper forbi og starter smøring mellom flatene. Da er også lekkasjen tilstede.

Link to post
  • 3 år senere...
Bare en liten ting om varmgang: Denne er en funksjon mellom friksjon, hastighet og tilført kraft. Derfor blir ikke varmgangen 50-eller-så-der grader i tilfellet Volvo-kondom. Hvis du ikke lufter, vil nevnte parametere gjøre at gummien smelter til den ikke lenger klemmer så godt rundt akslingen at vannet slipper forbi og starter smøring mellom flatene. Da er også lekkasjen tilstede.

 

Mine premisser: 9hk og seilbåt. Har hatt min to sesonger uten å kjenne til denne luftutklemmingen. Er det mulig å konstatere om balck jack bør byttes - uten å kjøre den i vann? Vet at det kommer noe vann, men det behøver ikke være fra den, da jeg har en annen liten lekasje som jeg gjør tiltak mot nå før jeg setter ut.

 

Kyrre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...