Capella Startet 1.September.2008 Del på Facebook Startet 1.September.2008 Det finnes tusenvis av ord og uttrykk som båtfolk/sjømenn/sjøfolk har brukt og brukes stadig. Tenkte det kunne være artig med en liten quiz rundt tema, og tar meg den frihet å stille første spørsmål: Hva kalles vakten som settes for midlertidig forflytning av et fartøy?? Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Hawken Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Bavianvakt Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Riktig :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Og hva heter hullet i skansekledningen for fortøyning?? Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Jeg har en KNBF-vimpel stående på en liten flaggstang i baugen. Hva heter dette? mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Og hva heter hullet i skansekledningen for fortøyning?? Halegatt. Her en jeg ikke vet svaret på: Hva heter det når vinden løyer en periode (mindre enn et minutt eller så) for så å komme opp igjen? Altså det motsatte av en vindrosse? Engelskmennene kaller dette for 'a lull', jeg kan ikke noe norsk ord for dette. Noen? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
horg Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Og hva heter hullet i skansekledningen for fortøyning?? Capella. Klyss Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Halegatt eller Klyss er ikke riktig.. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Jeg har en KNBF-vimpel stående på en liten flaggstang i baugen. Hva heter dette? Det ville jeg kalle for en gjøs, på en gjøsstake. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Og hva heter hullet i skansekledningen for fortøyning?? Kommer litt an på bl.a. størrelse og plassering, men ofte vil bussgatt være riktig. I andre tilfeller treffer man spesialvarianter som Panamagatt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Enig med Poseidon, men gjøs-begrepet gjelder hvilken som helst vimpel, ble litt opphengt i den KNBF-vimpelen.. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Poseidon tok med begge alternativ Grattis.. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Grubler på surprise`s spørsmål om hva det norske ordet for det motsatte av "a lull" er (vindrosse på norsk) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Enig med Poseidon, men gjøs-begrepet gjelder hvilken som helst vimpel, ... I min verden er det kun gjøs når den føres på baugen, på en gjøsstake, eller gjøsstang. Det kan være "Rederens gjøs" eller lignende. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Helt enig Poseidon.. Jeg misforstod spørsmålet og ble altfor opphengt i KNBF.. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Et objekt peiles når det er 45° på baugen. Samme objekt peiles når det er tvers. Kursen må ikke ha vært endret. Avstanden til objektet vil nå være lik utseilt distanse mellom peilingene. Hva er dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Hawken Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Et objekt peiles når det er 45° på baugen. Samme objekt peiles når det er tvers. Kursen må ikke ha vært endret. Avstanden til objektet vil nå være lik utseilt distanse mellom peilingene. Hva er dette?? Firestrekspeiling Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) ... Avstanden til objektet vil nå være lik utseilt distanse mellom peilingene. Hva er dette?? 4-strekspeiling, men hva er poenget? Rent tidsfordriv, eller samler du gullstriper? Redigert 1.September.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) Riktig Hawken Mye man lærer som man aldri får bruk for Poseidon Er vel ikke den typen som bryr meg om striper eller andre ubetydeligheter.. Redigert 1.September.2008 av Capella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Hva er en nattbue ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Den delen av dagsirkel som ligger under horisonten.. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 fin tråd . fortsett gjerne . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Capella Svart 1.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2008 Hva kalles akterste spant i en mindre trebåt?? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 nattbue Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Polarn Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Poppen og Bakken? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.