Gunga Din Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jakobsstav Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Gunga Din. Skodde kan ha flere betydninger men jeg går ut fra at du er ute etter TÅKE.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 det er riktigt skodde kan vare tåke ......men det har en annen betydelse oxo? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Skodde kan også være en lem, som vinduslem.. ( lemmene som ble løftet når kanonene skulle i possisjon på gamle seilkrigsskip kalles også i flere bøker for skodde. I religionen snakkes det om skodde og uskodde, men der tror jeg ikke du er i denne betydningen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 skodda......kallas det när man ror baklänges, "bakker"..... skulle tro att det heter samme på norsk eftersom de fleste bohusländske båt-ord kommer fra norsk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Ett sånt blindlokk til å sette på istedetfor knuste glasser. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 det heter å skåte her på vestlandet, eller "skuta" som er vår dialekt.. Kom med mer Gunga Din og andre... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Det heter å skåte her også. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) Prøver med et par fra MidtNorge: Hva er ei skol?? Hva er ei kavvel? (L med pallatering...) Åsså en som ikke har med sjøen å gjøre: Hva er ei skolp?? (DEN var værre tenker jeg!) Redigert 2.September.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Kavvel - glasskule med nett trukket rundt og som brukes som vak eller annen form for oppdrift for garn,teiner eller ruser. Skol - har jeg hørt eller lest om som en slags kamp-sang eller arbeids-sang,men det kan også bety skål ( vi skåler for den). Jeg tror at skolp er en ferskvannsfisk, eller var det ei havfrue?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jänkesplejs ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Kjerringknute? Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jänkesplejs er en wirelås Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Marwin skrev: Åsså en som ikke har med sjøen å gjøre:Hva er ei skolp?? (DEN var værre tenker jeg!) TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) skolp I skolp m1 (økenavn på) person som bor langs Nordlandskysten, særlig i Lofoten og Vesterålen II skolp m1 (norr skolpr 'huljern') 1 skolpejern 2 brynekopp; kogger 3 betegnelse på forskjellige redskaper med skaft og hult blad (Godt mulig det var havfruene på Nordlandskysten det er snakk om) For redskap brukes også "skylp". Forøvrig: Capella Postet idag 14:31 det heter å skåte her på vestlandet, eller "skuta" som er vår dialekt.. og/eller å hamle, jfr. keiper med hamleband Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 jepp wirelås er riktig !!! Stavangeregg ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 fiskeboller Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 "Helsingborgspakning" eller "Norskpakning" ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Bjelland`s fiskeboller har jeg alltid med når jeg er på lengre seilturer- spises rett fra boksen i dårlig vær eller stekes disse til frokost sammen med litt løk. Hva står betegnelsen "Spill hoi" for?? Ingen som klarte denne?? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Poseidon skrev: Det ville jeg kalle for en gjøs, på en gjøsstake. Helt riktig! mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 2nd Trikker skrev: Hva er: Larviksfolk Hva er riktig rekkefølge? Fokk, røyl mers, bram Larviksfolk = Berlinere Rekkefølge : Fokk, stump, mers, bram, røyl Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
duppern fra dram Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Astor skrev: Jeg har en KNBF-vimpel stående på en liten flaggstang i baugen. Hva heter dette? mvh Astor gjøsstake Capella skrev: Halegatt eller Klyss er ikke riktig.. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hva er "å hamle"? Kanskje den er litt lokal (dialekt)?? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Sinten Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Å hamle er det same som å ro "baklengs". Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Capella Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hamle er omtalt litt lenger opp på denne tråden. Hamle er å føre årene fra seg når årebladet er i sjøen/vannet, kan også omtales som å bakke en robåt. Andre navn er: skåte,skute,skodde (svensk) og helt sikkert andre dialektnavn. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hva er dette med at noen betegner fart i båt som "mil" istedenfor knop? Læreren jeg hadde på D5L mente dette var fullstendig missforstått og ble typisk mest brukt av det han omtalte som som "piperøykende gubber, gjerne iført skipperlue og som tilbringer vesentlig mer tid på båthavnas ljugekrakk enn i båt" Ofte også de samme personene som omtaler sjøkart som "draft" iflg. han. Han kom med en lang utredning om hvorfor dette var helt feil uten at jeg kan gjengi den på husken... Noen som kan forklare hva som ligger bak disse uttrykkene? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.