Jump to content

uttrykk som båtfolk/sjømenn/sjøfolk har brukt

Capella

Recommended Posts

Kattkuk er enkelt og greit ein endespleis. Namnet kjem jo ganske enkelt av at spleisen ser ut som, ja, ein kuk.

Men, sidan me er inne på genitaliebeskrivelser, kan eg jo slenge med eit omgrep som båsen eg seilte saman med for nokre år siden pleide å bruke: "Ein sjømann uten kniv, er som ei hore uten fitte!" Ganske ubrukelig med andre ord :giggle: Sjømannsspråket kan vera ganske vulgært...

Det samme sa dem om elektrikere også "en elektriker uten avbiter er som osv.osv"

• 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Tripode har jeg ikke hørt om, men lunna eller lunner var trestokker i "støa" som en dro opp båten på.

Ref. fra Vesterålen og Lofoten

Eg har heller ikkje hørt om tripode, men utifrå det som er sagt, antar eg at det må vera ein form for skore. Lunner som båten blei dradd opp på, er noko anna.

Magne

Eg har heller ikkje hørt om tripode, men utifrå det som er sagt, antar eg at det må vera ein form for skore. Lunner som båten blei dradd opp på, er noko anna.

Tripode - står i hermetegn - er bare ment for beskrivelsen av hjelpemiddelet. Betyr «trefot» eller «tre bein», brukes også av og til om en type mastrer på skip.

Består av en stokk med to skråstilte "føtter" i ene enden, slik at stokken danner en vinkel med horisontalen. Skyves innunder båten for å støtte opp denne. Enkel og grei i bruk - ferdig tilpasset alle båter.

Man fant også slike i naturen – trestamme med to greiner i passende vinkel ble kappet til.

:seeya:

Hva er forøvrig en sjøkiste ?

Mvh

Kaldfisk

Hva er verdens eldste yrke?

På tide med litt politikerhets. Håper det gåtr greit å ta den på utenlandsk:

A lawyer, a physician, an engineer, and a politician were arguing about whose profession was the oldest. The lawyer insisted that law was the oldest: "Cain killed Abel, and there must have been a trial, so law is the oldest profession." "No, no," replied the physician. "God created Eve from Adam's rib, and removing the rib required surgery. So medicine is the oldest profession." The engineer demurred: "In just seven days, God created the heavens and the earth out of chaos. That was a monumental engineering task, so engineering is the oldest profession." The politician burst in: "But who created the chaos?"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...