Frøken Fryd Startet 2.September.2008 Link til dette innlegget Startet 2.September.2008 Mercruiser DTS er en digital utgave av kontrolenheter for motor og gir. Men er det noen som har informasjon om hvordan dette virker på ett drev? Kan man for eksempel bygge om ett eldre bravo drev til å støtte smartcraft DTS? Hva må man da bytte? Hva med andre motorprodusenter, kan man styre turtallet til andre canbus kompatible motorer? Altså, hvordan kan man bygge om mekanisk kontrol til elektronisk kontrol ved å benytte Mercruiser DTS? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Løfter denne, noen som sitter på manualer på dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Er det ingen som har båt med elektronisk styring av bravo drev? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 EC til drevet er uproblematisk. Der passer alle leverandører som støtter vanlig mekanisk gearskift. Jeg brukte Volvo sitt system på en yanmar motor med bravo2x drev fra 2002. Der du får utfordringer er elektronisk styring av motorfunksjoner ut over turtall med mekanisk gasspådrag. Feks synkronisering av to motorer. Men hva er det egentlig du spør om? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Frøken Fryd Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 I første omgang lurer jeg på om jeg kan sette inn Mercruiser sitt DTS på mine bravo drev kombinert med Steyr maskiner for pådrag, for at det skal ha noen hensikt må canbusen brukes for pådrag. Så vidt jeg har skjønt det bruker både Mercruiser og Volvo også canbus så kansje det kan gå. Hva trenger man på bravo drevet for å få giret med DTS da? Link? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Bravodrevet er et mekanisk drev, så der trenger du en servo/aktoar eller hva det heter som gearkabelen og gasskabel styres fra via et fast punkt feks på motoren eller drevet. http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...sel_control.htm I denne løsningen benyttet jeg kun EC shift/throttle funksjon (se pdf). Alt annet var for moderne for Yanmar motoren (6LP). Ingen busser der i gården. Nå har jeg den nye serien til CMC, og der har jeg full overvåking på display. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Frøken Fryd Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Finnes det en aktuator som er beregnet på DTS og bravodrev da? Er det mulig å gjøre om smartcraft (som også er canbus) til steyr canbus? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Steryr leverer jo dette selv, tror spaken erstatter pådragspotmeteret på maskinen. Akkurat nå finner jeg den ikke inne på sidene til steyr men jeg husker den var dyr. Mellom 15 og 20 båtpenger for en slik sak synes i hvert fall jeg ble for dyrt når jeg kjøpte maskin, ikke var den vakker heller. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Steyr har vel som alle andre brukt canbus i overføring mellom motor og hendler. Prisen taler for seg selv så det er helt uaktuellt. Spørsmålet er fortsatt om noen kjenner til bravodrev styrt ved hjelp av Mercruiser DTS. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Litt på siden av hva som er Topic for strengen, men etter å ha kjørt Volvo Pentas EC system på D4-260 i noen år, og nå en (kort)sesong med Mercurys DTS på en påhenger, får jeg lyst til å slenge inn et aldri så lite sunspunkt om dem begge. Begge systemer har fungert slik de er ment å skulle fungere, uten feil eller avvik. Systemene har to prinsippielle forskjeller: - Volvo har ingen sperre for gearshift. Mercury har den tradisjonelle mekaiske sperra under thorttlehåndtaket - Volvo har lagt inn en tidsforsinkelse ved gear shift. Mercury virker direkte. For meg utgjør dette klar forskjell i bruk, og til Mercurys fordel. Jeg synes det er altfor lett å ufrivillig komme borti Volvo gass/gear spaken og ufrivillig sette motor i gear. Jeg synes også tidsforsinkelsen var forvirrende og unødvendig. Av og til ønsker man å gi et ørlite skyv med propellen. Jeg klarte aldri å bli noe særlig god på dette. Med Mercury er slikt "a piece of cake". Generelt er begge systemer et kvantesprang fremover i forhold til mekanisk type. Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Arejane Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Teleflex har spaker som benytter canbus. Yanmar benytter dette, men har egen boks (?) som grensesnitt mot motor og gear. Hvis dette er aktuelt... Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.