Jump to content

Mercruiser Digital Trottle and Shift (DTS)

Frøken Fryd

Recommended Posts

Mercruiser DTS er en digital utgave av kontrolenheter for motor og gir.

Men er det noen som har informasjon om hvordan dette virker på ett drev? Kan man for eksempel bygge om ett eldre bravo drev til å støtte smartcraft DTS? Hva må man da bytte?

Hva med andre motorprodusenter, kan man styre turtallet til andre canbus kompatible motorer?

Altså, hvordan kan man bygge om mekanisk kontrol til elektronisk kontrol ved å benytte Mercruiser DTS?

• 2 måneder senere...

EC til drevet er uproblematisk. Der passer alle leverandører som støtter vanlig mekanisk gearskift. Jeg brukte Volvo sitt system på en yanmar motor med bravo2x drev fra 2002.

Der du får utfordringer er elektronisk styring av motorfunksjoner ut over turtall med mekanisk gasspådrag. Feks synkronisering av to motorer.

Men hva er det egentlig du spør om?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

I første omgang lurer jeg på om jeg kan sette inn Mercruiser sitt DTS på mine bravo drev kombinert med Steyr maskiner for pådrag, for at det skal ha noen hensikt må canbusen brukes for pådrag. Så vidt jeg har skjønt det bruker både Mercruiser og Volvo også canbus så kansje det kan gå.

Hva trenger man på bravo drevet for å få giret med DTS da? Link?

Bravodrevet er et mekanisk drev, så der trenger du en servo/aktoar eller hva det heter som gearkabelen og gasskabel styres fra via et fast punkt feks på motoren eller drevet.

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...sel_control.htm

I denne løsningen benyttet jeg kun EC shift/throttle funksjon (se pdf). Alt annet var for moderne for Yanmar motoren (6LP).

Ingen busser der i gården.

Nå har jeg den nye serien til CMC, og der har jeg full overvåking på display.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Litt på siden av hva som er Topic for strengen, men etter å ha kjørt Volvo Pentas EC system på D4-260 i noen år, og nå en (kort)sesong med Mercurys DTS på en påhenger, får jeg lyst til å slenge inn et aldri så lite sunspunkt om dem begge.

Begge systemer har fungert slik de er ment å skulle fungere, uten feil eller avvik.

Systemene har to prinsippielle forskjeller:

- Volvo har ingen sperre for gearshift. Mercury har den tradisjonelle mekaiske sperra under thorttlehåndtaket

- Volvo har lagt inn en tidsforsinkelse ved gear shift. Mercury virker direkte.

For meg utgjør dette klar forskjell i bruk, og til Mercurys fordel.

Jeg synes det er altfor lett å ufrivillig komme borti Volvo gass/gear spaken og ufrivillig sette motor i gear.

Jeg synes også tidsforsinkelsen var forvirrende og unødvendig. Av og til ønsker man å gi et ørlite skyv med propellen. Jeg klarte aldri å bli noe særlig god på dette.

Med Mercury er slikt "a piece of cake".

Generelt er begge systemer et kvantesprang fremover i forhold til mekanisk type.

Mvh Morty

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...