Jump to content

Garmin GPSMAP 60CS

Cato

Recommended Posts

Har noen erfaring med denne modellen? :rolleyes:

Jeg har hatt den en stund nå og er godt fornøyd. I båtsammenheng bruker jeg den kun som backup, har ikke prøvd den med Bluechart.

Du kan se test av 60C (samme modell uten kompass og høydemåler) her, ellers kan jeg jo gjenta et par innlegg jeg skrev om 60 CS på bluechart forumet:

Har hatt min 60cs i vel en uke nå og begynner så smått å bli fortrolig med den. Har brukt den både til fots og i kajakken, men kanskje mest på sykkel.

Topokartene ser bra ut i farger bortsett fra de kolossene av noen hus symboler de har lagt inn.  Se forøvrig Gacrux' MapFix til dette.

Bilde

Er ikke helt happy med dokumentasjonen. Den er altfor lite detaljert etter min smak. F.eks når det gjelder valg av detaljnivå i kartet står det kun at man kan kan velge detaljnivå - det står ingenting om hva som er forskjellen mellom mest, mer, normal, mindre og minst.

Den norske oversettelsen av menyer etc. er svært mye bedre enn på min GPSmap 188, men likevel mangelfull. F.eks kan man 0-stille 'tripdata' og 'tripteller', men hva er hva? På engelsk heter det 'Trip data' og 'Odometer'. Der er det i hvert fall innlysende hva som er hva. Under lagring av spor står det "18 Ei brukt" som er oversatt fra 18 Unused for å indikere at jeg kan lagre 18 sporlogger til. Det er dårlig norsk! Pirk? Kanskje det, men det burde ikke være noen stor  teknisk utfordring å oversette til korrekt norsk.

Jeg har også problemer med at den skruer seg av dersom den får et litt hardt støt. Typisk skjer dette når den står på sykkelstyret (i dertil egnet brakett) og jeg kjører i en hump. Sansynligvis er det batteriklemmene som mister kontakten med batteriene i et lite  øyeblikk som forårsaker dette.

Et siste irritasjonsmoment er det med bruk (eller kanskje det er plassering) av knappene. Stadig vekk trykker jeg "Menu" når jeg skal trykke "Enter".  Et eller annet er galt med brukergrensesnittet her.

Men det er også mye positivt å si. Displayet er helt topp.  Godt synlig i sollys selv med solbriller på og beskyttelselsfilm over skjermen. Det innebygde kompasset er mye bedre enn jeg hadde forventet.  Bruk av USB for lasting av kart og data er ypperlig. Får bare håpe at Ozi kommer med støtte for USB snart.

Jeg er litt i tvil om jeg skal anskaffe Bluechart til 60cs. Siden jeg har en brikke fra før til GPSmap 188 er det uaktuelt å kjøpe en Bluechart CD til 60cs og drive på med å oppdatere begge deler hvert år. Kanskje selge brikken og investere i CD, programmeringsboks og tomme brikker? Er det noen som har prøvd dette? 60cs blir uansett bare brukt som backup i båten på lengre turer og jeg skal vel alltids klare å ta meg frem med topografiske kart også. Har jo selvsagt også papirkart i bakhånd :yesnod:

Alt sett under ett er jeg meget godt fornøyd.  Kan forøvrig anbefale å handle hos Malfix - prisene er svært gode og servicen likeså.

OziExplorer er nå kommet i development versjon med støtte for USB forbindelse til GPSmap 60 C(S). Da slipper man å kjøpe ekstra seriell kabel for å bruke 60 C(S) sammen med Ozi. Se denne siden for info og nedlasting.

Garmin har også gitt ut oppdatert firmware til 60 C(S) (v. 3.10). Liste over forbedringene fra forrige versjon og nedlasting finnes her

Problemet med at GPS'en skruer seg av når den får et lite støt har jeg løst ved å surre et par omganger med isolasjonstape rundt hvert batteri slik at de ligger stødigere i "batteriboksen". Greit nok så lenge man bruker oppladbare batterier, men plundrete å måtte gjøre dette hver gang man skifter hvis man bruker engangs. Mulig batterikassen kan "fores" på et vis for å oppnå det samme.

Siden jeg skrev dette er firmware versjon 3.20  kommet ut. Den har fått en del kritikk pga. at fargen på høydekurver på topografiske  kart er forandret slik at de omtrent går i ett med bakgrunnen. Vi får håpe at dette blir rettet opp i neste versjon.

Ingen erfaring på vann med denne modellen, men på land med topo kart virker den utmerket. Der har jeg god tid til å se på displayet som er lettlest, men lite, som i alle håndholdte. På vann bruker jeg en større modell 188c som passer utmerket til mitt bruk, større skjerm og rask oppdatering av skjerm. Du sier ingen ting om hva du vil bruke den til? Men antar meningen er bruk i båt siden du er på dette forum. Hvis du vil/må ha et kombi instrument til å også bruke på land, så er dette noe av det beste innen håndholdt GPS. Skal du bruke den kun i båten, eller bilen ville jeg valgt en større modell som 176 eller 182. Fortell litt mere så skal vi prøve å hjelpe :sailing:

Hei igjen

Primært skal GPS'en brukes som mottager for kart kjørt på PC i båten, men det er klart interessant å kunne kjøre (stand alone) med kart på land i ulike anledninger også.

Har jeg skjønt det riktig når du må betale for hvert kart du laster ned f. eks topo kart - osloområdet kr ??, topo kart - sørlandet kr ??, bluechart kr ??.

I utgangspunktet ønsker jeg meg kart, både sjø og land fra gøteborg til lindesnes. Hadde vært interessant å høre hva dette dreier seg om av kostnad i tillegg til selve GPS'en.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...