Jump to content

Commuter 11 produksjonen lagt på is....

primusmotor

Recommended Posts

Nå har båtmarkedet gått så det suser i mange år. Det er nok sikkert mange som har økt kapasiteten mer enn nødvendig.

Ellers er jeg forbauset over hvor mange som får problemer med en gang markedet avtar (vil ikke med dette påstå at Askeladden har problemer). Skulle tro at en kunne opparbeide seg en buffer i så gode tider.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja dette med en økonomisk buffer undrer meg svært også, her har båtbransje hatt noen virkelige gull år og vips noen md med endringer så er det nedleggelse oppsigelser osv. Dette forteller vel hva bedriftseieren putter tilbake i bedriften og eller at de ikke vet hva bunnlinjen betyr. Svært lite langsiktighet for menge her, tenk på det ved valg av båt.

Det er ingen automatikk i at det er slik at bedriftseierne sluker ut det de klarer av bedriften når det går bra. Jeg kjenner mange av folka i Askeladden, og vet at de satset mye allerede for 5-6 år siden, i form av utbygging av bedriften. Hele produksjonsanlegget er nytt og mye større enn det gamle, og slikt koster. Jeg tror ikke det er grunn til å tro at Henrik & co har tatt masse penger i egen lomme, men det kan godt tenkes at de har satset litt for mye når de hadde økonomisk anledning til det. Uansett, de har satset mye mer på bedriften og de ansatte enn seg selv. Jeg tror uansett at de har etablert seg såpass sterkt i markedet at de fint overlever til neste gang det blir oppgangstider igjen, og da med mulighet til å produsere så mange båter som markedet spør etter.

Når produserte båter hoper seg opp på lager er det nok naturlig å nedbemanne. Satt på spissen er det viktigere å nedbemanne i forkant av ”dårlige tider” enn å bemanne opp i gode tider.

Mange båtprodusenter visste at etterspørselen kom til å avta allerede for et år siden og startet planleggingen av nedjusteringene allerede da. Noen båtprodusenter antok så tidlig som i 2006 at båtsalget kunne bli redusert med opptil 20 % for 2007. Reduksjonen var vel ikke fullt så stort for markedet så ut til å holde seg stabilt litt lenger på grunn av ordrereserver etc., men totalt sett for året 2007-2008 så tror jeg mange båtprodusenters prognose om en mulig reduksjon på opptil 40 % fra topp til bunn er riktig.

Det er ikke mulig for båtprodusentene å ha en buffer for svingninger i markedet av en slik størrelse vi ser nå. Lønnsutgiftene er vel den største utgiftsposten og hvis båtprodusentene skulle beholdt alle arbeiderne til markedet snudde igjen, så hadde nok båtene kostet det dobbelte.

Personlig tror jeg noen produsenter kommer til å produsere 40 % mindre båter i 2009 men ikke alle. Så får vi håpe at båtbyggerne har ryggrad til å holde hjulene i gang slik at de senere får benytte seg av det de har utviklet og investert i.

Askeladden tror jeg er en solid og veldrevet bedrift som har stått for mye utvikling i de senere år og klarer seg nok.

Det ville kanskje hjelpe hvis det Norske folk ble litt mer nasjonalistiske. Å selge olje ut av landet og kjøpe båter tilbake fra USA eller andre nasjoner skaper ikke mange industriarbeidsplasser i båtbransjen.

Til Skage kan jeg bare si følgende. Båtkunder tenker på en rekke ting ved valg av båt, men båtbyggerens ve og vel har aldri vært en av disse betraktningene. Hvis du tror Norske båtbyggere henter ut store summer fra bedriften så tror jeg dette er feil. Hvis man kan karakterisere Trygve Hegnar som båtbygger, så mener jeg han puttet penger inn i bedriften, ikke tok dem ut.

Jeg vil påstå at det aldri har vært noen gullalder for Norske båtbyggere og at vi fremdeles venter på den første båtbyggerbaronen. De som mener at det finnes gull i båtbyggerbransjen bør gripe sjansen nå når prisen ser ut til å reflektere gråstein med litt innhold av kråkesølv.

Forutsetningen for å lykkes vil jeg tro avhenger mye av om man klarer å få arbeiderne til å arbeide for åtte dollar i timen og ikke den lønnen du og jeg forventer å få på det Norske arbeidsmarkedet.

Vi forventer vel at en Norsk båt skal kunne leveres til samme pris som en båt produsert i et lavkostland, og her sliter vel de fleste som driver med en eller annen form for produksjon i Norge.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Mange gode momenter her. Men undrer meg at det er så lite og gå på. Om man ser på mange av de båtkjøpene som er blitt omtalt her på BP (ny kjøp) så forstår man vel også at produsentene bruker veeldig mye penge på og rette opp feil pg mangler i ettertid, dette koster jo naturligvis penger. Jeg mener bare at mange i bransjen muligens skulle ha drevet noe annerledes, bedre kvalitet i alle ledd. Dette gjelde jo alle bransjer naturligvis. Men dt er mulig sånn båtbransjen er at de må kjøre på det remmer kan tåle i høy konjuturer og nedjustere ved nedgang. Mulig litt roligere løp hele veien ville gitt et mere balansert regnskap. Men påstanden om at det ikke føres penger tilbake i bedriften ved overskdd tror jeg nok holder stikk for en del bedrifter, ønsker ikke og komme med forslag her men de finnes. Det er vel ikke uten grunn at eierstrukturene er svært oppfinsomme for en del bedrifter.

Lønnsutgiftene er vel den største utgiftsposten .....

Med tanke på at det hos Bavaria utgjør kun 11 til 12% ved produksjon av seilbåtene hvis jeg husker riktig, så skulle det vært interessant å høre hva dette utgjør hos Bavaria ved produksjon av motorbåtene og for sammenligningens skyld hos norske produsenter som produserer nogenlunde tilsvarende båter? Ikke for å gjøre dette til nok en Bavariatråd, men for å lære noe om båtproduksjon og kostnader forbundet til dette!

Ser ellers at det nevnes en nedgang i salget i år på 20% og det betyr vel at dette katastrofeåret (2008) kun er det nest beste i historien, men spenningen knytter seg kanskje først og fremst til hva neste år vil bringe!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Personlig tror jeg ikke at de reelle lønnsutgiftene hos Bavaria utgjør så lite som 11-12 % fra et håndverksmessig synspunkt. For å oppnå så lave tall må bedriften sette bort ganske mye arbeid til underleverandører. Man vil med store produksjonstall kunne gjøre produksjonen på en litt annen måte, og hos Bavaria er det for eks. Volvo folk som monterer alle motorene. Det er mulig at fakturaene fra Volvo Penta er noe høyere fordi prisen pr. installasjon er ferdig montert og at Bavarias egne lønnsutgifter er minst tilsvarende redusert på papiret.

Det er sikkert flere ting man kan gjøre i en produksjon av båt som gjør det lønnsomt, men som også fører til at tallene ikke er sammenlignbare med andre bedrifter som gjør produksjonen annerledes.

Jeg tviler på at Volvo Penta har en mann som sitter i et hjørne hos Viksund og venter til båt nr. 10 eller 20 er klar for en motorinstallasjon. Lønnsutgiftene i Norge er høye noe alle kan sjekke med å se på sin egen lønnslipp eller snu seg 360 grader i en marina. Et sted må jo pengene komme fra.

For å unngå en misforståelse, dette betyr ikke at lønnsutgiftene er høyere enn alle de kostnadene med å bygge en båt til sammen inkludert avgifter og det hele.

Det ville kanskje hjelpe hvis det Norske folk ble litt mer nasjonalistiske. Å selge olje ut av landet og kjøpe båter tilbake fra USA eller andre nasjoner skaper ikke mange industriarbeidsplasser i båtbransjen

For noe tull. Man må være konkuransedyktig for å vinne kunden. Jeg driver ikke med noe sosialhjelp til Norsk industri

Redigert av motor (see edit history)
For noe tull.

Jeg er villig til å betale litt mer for en norsk båt.

Jeg er villig til å betale litt mer i den lokale båtbutikken.

Jeg er villig til å betale litt mer på den lokale butikken.

Men de er ikke nødvendigvis dyrere den dagen du trenger hjelp til noe.

Det kan faktisk være sammenfallende interesser, begge parter kan dra fordel av dette.

Det er ikke tull, men du må gjerne mene det, du må gjøre akkurat hva som passer deg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...