primusmotor Startet 2.September.2008 Link til dette innlegget Startet 2.September.2008 I følge dette innlegget så sliter vist askeladden og, hva skjer? Den j**la renta har skylden!!! http://www.midtsiden.no/midtsiden2/nyheter...t.asp?mode=6733 Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
NilsPils Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Nå har båtmarkedet gått så det suser i mange år. Det er nok sikkert mange som har økt kapasiteten mer enn nødvendig. Ellers er jeg forbauset over hvor mange som får problemer med en gang markedet avtar (vil ikke med dette påstå at Askeladden har problemer). Skulle tro at en kunne opparbeide seg en buffer i så gode tider. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Los Endos Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Har aldri hørt om denne siden før. Rart at en ukjent nettside hører slikt før pressen. Hvis det stemmer er det veldig trist, men bra at Askeladden har evne til å tilpasse seg markedet før det er for sent. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) Har heller ikke hørt om denne siden før, men ser du på postnummeret til midtsiden.no så ser du at de har tilhørighet i hjemtraktene til Henrik J. Askviks Sønner AS - alias Askeladden. Det spørs om det ikke er en kobling der. Redigert 2.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
skage Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Ja dette med en økonomisk buffer undrer meg svært også, her har båtbransje hatt noen virkelige gull år og vips noen md med endringer så er det nedleggelse oppsigelser osv. Dette forteller vel hva bedriftseieren putter tilbake i bedriften og eller at de ikke vet hva bunnlinjen betyr. Svært lite langsiktighet for menge her, tenk på det ved valg av båt. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Trolig flere permitteringer på gang hos Windy Trist med arbeidstagere som permitteres/mister jobben, men det er nok flere båtprodusenter som kommer til å slite i tiden framover. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Los Endos Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Permitteringer er et tegn på at de ikke har nok å gjøre. Det trenger ikke være et tegn på dårlig økonomisk ryggrad. I gode tider har de ansatt flere folk, i dårligere tider må bemanningen reduseres. Trist for de det rammer, men det er nå sånn vår verden fungerer... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Problemet med Commuter 11 var at den var altfor dyr. Windy sliter nok også spesielt siden de har forholdsvis dyre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Ja dette med en økonomisk buffer undrer meg svært også, her har båtbransje hatt noen virkelige gull år og vips noen md med endringer så er det nedleggelse oppsigelser osv. Dette forteller vel hva bedriftseieren putter tilbake i bedriften og eller at de ikke vet hva bunnlinjen betyr. Svært lite langsiktighet for menge her, tenk på det ved valg av båt. Det er ingen automatikk i at det er slik at bedriftseierne sluker ut det de klarer av bedriften når det går bra. Jeg kjenner mange av folka i Askeladden, og vet at de satset mye allerede for 5-6 år siden, i form av utbygging av bedriften. Hele produksjonsanlegget er nytt og mye større enn det gamle, og slikt koster. Jeg tror ikke det er grunn til å tro at Henrik & co har tatt masse penger i egen lomme, men det kan godt tenkes at de har satset litt for mye når de hadde økonomisk anledning til det. Uansett, de har satset mye mer på bedriften og de ansatte enn seg selv. Jeg tror uansett at de har etablert seg såpass sterkt i markedet at de fint overlever til neste gang det blir oppgangstider igjen, og da med mulighet til å produsere så mange båter som markedet spør etter. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) Når produserte båter hoper seg opp på lager er det nok naturlig å nedbemanne. Satt på spissen er det viktigere å nedbemanne i forkant av ”dårlige tider” enn å bemanne opp i gode tider. Mange båtprodusenter visste at etterspørselen kom til å avta allerede for et år siden og startet planleggingen av nedjusteringene allerede da. Noen båtprodusenter antok så tidlig som i 2006 at båtsalget kunne bli redusert med opptil 20 % for 2007. Reduksjonen var vel ikke fullt så stort for markedet så ut til å holde seg stabilt litt lenger på grunn av ordrereserver etc., men totalt sett for året 2007-2008 så tror jeg mange båtprodusenters prognose om en mulig reduksjon på opptil 40 % fra topp til bunn er riktig. Det er ikke mulig for båtprodusentene å ha en buffer for svingninger i markedet av en slik størrelse vi ser nå. Lønnsutgiftene er vel den største utgiftsposten og hvis båtprodusentene skulle beholdt alle arbeiderne til markedet snudde igjen, så hadde nok båtene kostet det dobbelte. Personlig tror jeg noen produsenter kommer til å produsere 40 % mindre båter i 2009 men ikke alle. Så får vi håpe at båtbyggerne har ryggrad til å holde hjulene i gang slik at de senere får benytte seg av det de har utviklet og investert i. Askeladden tror jeg er en solid og veldrevet bedrift som har stått for mye utvikling i de senere år og klarer seg nok. Det ville kanskje hjelpe hvis det Norske folk ble litt mer nasjonalistiske. Å selge olje ut av landet og kjøpe båter tilbake fra USA eller andre nasjoner skaper ikke mange industriarbeidsplasser i båtbransjen. Til Skage kan jeg bare si følgende. Båtkunder tenker på en rekke ting ved valg av båt, men båtbyggerens ve og vel har aldri vært en av disse betraktningene. Hvis du tror Norske båtbyggere henter ut store summer fra bedriften så tror jeg dette er feil. Hvis man kan karakterisere Trygve Hegnar som båtbygger, så mener jeg han puttet penger inn i bedriften, ikke tok dem ut. Jeg vil påstå at det aldri har vært noen gullalder for Norske båtbyggere og at vi fremdeles venter på den første båtbyggerbaronen. De som mener at det finnes gull i båtbyggerbransjen bør gripe sjansen nå når prisen ser ut til å reflektere gråstein med litt innhold av kråkesølv. Forutsetningen for å lykkes vil jeg tro avhenger mye av om man klarer å få arbeiderne til å arbeide for åtte dollar i timen og ikke den lønnen du og jeg forventer å få på det Norske arbeidsmarkedet. Vi forventer vel at en Norsk båt skal kunne leveres til samme pris som en båt produsert i et lavkostland, og her sliter vel de fleste som driver med en eller annen form for produksjon i Norge. Redigert 2.September.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Mange gode momenter her. Men undrer meg at det er så lite og gå på. Om man ser på mange av de båtkjøpene som er blitt omtalt her på BP (ny kjøp) så forstår man vel også at produsentene bruker veeldig mye penge på og rette opp feil pg mangler i ettertid, dette koster jo naturligvis penger. Jeg mener bare at mange i bransjen muligens skulle ha drevet noe annerledes, bedre kvalitet i alle ledd. Dette gjelde jo alle bransjer naturligvis. Men dt er mulig sånn båtbransjen er at de må kjøre på det remmer kan tåle i høy konjuturer og nedjustere ved nedgang. Mulig litt roligere løp hele veien ville gitt et mere balansert regnskap. Men påstanden om at det ikke føres penger tilbake i bedriften ved overskdd tror jeg nok holder stikk for en del bedrifter, ønsker ikke og komme med forslag her men de finnes. Det er vel ikke uten grunn at eierstrukturene er svært oppfinsomme for en del bedrifter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Lønnsutgiftene er vel den største utgiftsposten ..... Med tanke på at det hos Bavaria utgjør kun 11 til 12% ved produksjon av seilbåtene hvis jeg husker riktig, så skulle det vært interessant å høre hva dette utgjør hos Bavaria ved produksjon av motorbåtene og for sammenligningens skyld hos norske produsenter som produserer nogenlunde tilsvarende båter? Ikke for å gjøre dette til nok en Bavariatråd, men for å lære noe om båtproduksjon og kostnader forbundet til dette! Ser ellers at det nevnes en nedgang i salget i år på 20% og det betyr vel at dette katastrofeåret (2008) kun er det nest beste i historien, men spenningen knytter seg kanskje først og fremst til hva neste år vil bringe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Personlig tror jeg ikke at de reelle lønnsutgiftene hos Bavaria utgjør så lite som 11-12 % fra et håndverksmessig synspunkt. For å oppnå så lave tall må bedriften sette bort ganske mye arbeid til underleverandører. Man vil med store produksjonstall kunne gjøre produksjonen på en litt annen måte, og hos Bavaria er det for eks. Volvo folk som monterer alle motorene. Det er mulig at fakturaene fra Volvo Penta er noe høyere fordi prisen pr. installasjon er ferdig montert og at Bavarias egne lønnsutgifter er minst tilsvarende redusert på papiret. Det er sikkert flere ting man kan gjøre i en produksjon av båt som gjør det lønnsomt, men som også fører til at tallene ikke er sammenlignbare med andre bedrifter som gjør produksjonen annerledes. Jeg tviler på at Volvo Penta har en mann som sitter i et hjørne hos Viksund og venter til båt nr. 10 eller 20 er klar for en motorinstallasjon. Lønnsutgiftene i Norge er høye noe alle kan sjekke med å se på sin egen lønnslipp eller snu seg 360 grader i en marina. Et sted må jo pengene komme fra. For å unngå en misforståelse, dette betyr ikke at lønnsutgiftene er høyere enn alle de kostnadene med å bygge en båt til sammen inkludert avgifter og det hele. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) Det ville kanskje hjelpe hvis det Norske folk ble litt mer nasjonalistiske. Å selge olje ut av landet og kjøpe båter tilbake fra USA eller andre nasjoner skaper ikke mange industriarbeidsplasser i båtbransjen For noe tull. Man må være konkuransedyktig for å vinne kunden. Jeg driver ikke med noe sosialhjelp til Norsk industri Redigert 2.September.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 For noe tull. Jeg er villig til å betale litt mer for en norsk båt. Jeg er villig til å betale litt mer i den lokale båtbutikken. Jeg er villig til å betale litt mer på den lokale butikken. Men de er ikke nødvendigvis dyrere den dagen du trenger hjelp til noe. Det kan faktisk være sammenfallende interesser, begge parter kan dra fordel av dette. Det er ikke tull, men du må gjerne mene det, du må gjøre akkurat hva som passer deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.