Jump to content

Joda 24, nødvendig batterikapasitet?

kællen

Recommended Posts

Hei jeg er nå blitt en lykkelig eier av en snekke joda 24.

Og i den forbindelse har jeg ett spm.

i båten sitter det ett 75 amp startbatteri, men det er også plass til ett batteri til, bryter for og bytte mellom batterier ligger klart.

Det jeg da lurer på er hvor stort batter bår jeg ha, skal brukes til radio ekkolodd kartplotter lys og lanterner, muligens også en kjøleboks etter vært.

Redigert av kællen (see edit history)

Kjøp så stort du har plass til, et 110Ah fritidsbatteri kan være passe hvis du har plass til det. Hvis ikke så vil du nok også greie deg ganske bra med et på 75Ah. Alt etter hvor mye strøm du vil bruke, og hvor lenge....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei jeg har en joda 24 selv, med 25 hk volvo md 2b (tror det er rundt 25 hk). Det holder med det startbatteriet du har, for starting. Men hvor nytt er batteriet, og er det godt vedlikeholdt? Batterier forringes lett dersom det ikke veldikeholdes godt....

Ellers bør du nok ha et forbruksbatteri i tillegg. Her bør du nok regne litt på hvor mye amperetimer du trenger. Ta en titt på en bok som heter Strøm ombord, av Jon Winge. Der står det du trenger å vite. Ellers er det noen tråder her inne på forumet som beskriver mer om dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...