Jump to content

Kan rullegenoa brukes som stormfokk?

John N

Recommended Posts

Dersom duken er sterk nok kan genoaen brukast som stormfokk, men det er den neppe. Forma på seglet er heller ikkje ideell. Sist men ikkje minst så er den utrulla fliken langt framme og høgt oppe. Det er ikkje ideelt.

Somme langturbåtar har har eit indre rulleforstag, der dei har eit mindre og meir solid segl. Då er det brukbart som stormfokk.

Håper dette var tilfredsstillande.

Ask

Jeg anbefaler ikke å satse på dette med rull.

Har selv opplevd at lina til rullen ryker rett av i stivkuling og storm. Husk at en får sjø i seilet i tillegg til vinden??

Det er en j**la jobb å få det ned, og du må dumpe seilet som oftest når du tar ned en 150% Genoa i slik vind.

Tenk deg situasjonen på at hele genoaen fykker ut på en storm, når revelina ryker.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Somme langturbåtar har har eit indre rulleforstag, der dei har eit mindre og meir solid segl. Då er det brukbart som stormfokk.

Ask

Ikke bland hardværsfokk med stormfokk.

Stormfokka har en negativ skåret underlik, og er designet spesielt for hardere vind og sjø.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Det er flere grunner til at rulleseil ikke egner seg i storm. For kystseilas der man av og til må seile i sterk vind fungerer det greit å bruke motoren for motvind, og en bitteliten flik av genoaen til unnavind. Skal man krysse lengre havstrekk og også må forvente bidevindseilas i sterk vind er rullegenoa ikke noe godt seil.

Dette skyldes flere forhold:

Et at et innrullet seil er umulig å få god profil på, fordi det man mister strekket i forliket. Så lange man slører går det greit men kryss er ikke mulig.

Et annet er at duken er for tynn til å tåle noe særlig juling.

Et tredje er at med et veldig innrullet forseil er effekten og trykkpunktet i forhold til storseil langt frem.

Andre har nevnt problemet med at rullelinen kan ryke, det burde ikke være noe problem med en god og sterk line.

Det finnes en rekke forskjellige løsnigner for stormseil som kan legges over et innrullet forseil. Har ikke prøvd det selv, men det er visstnok en OK løsning men ikke ideell. Hvis du ønker å være godt rustet til hard vind er nok den beste løsning et et kutterstag med stormfokk, og et tryseil på masten. Med kutterstag må du muligens også ha lensetakler. Både kutterstag og lensetakler kan rigges så de kan være ute av veien ved vanlig godværsseiling.

Svaret på overskriften (Kan rullegenoa brukes som stormfokk?) er nei, det er en dårlig idé. Det blir bare en flik med helt feil form som i aller beste fall demper litt på rullingen, men som sannsynligvis bare bidrar til krenging og gjør båten avfeldig. Ryker seilet eller linen til rullen har du fått et nokså stort problem.

Det du kan gjøre er å sy et flatbånd (web) i seilet slik at det trekker samme vei som linen på rullen og kan brukes til å sikre seilet med en line til fotlist eller kryssholt.

Enkle løsninger for dem som ikke har kutterstag er et seil som settes utenpå det sammenrullede seilet. To eksempler er Storm-Bag og GaleSail. Jg har ikke erfaring med noen av disse, så andre får uttale seg.

Går jeg ut når værmeldingen sier sterk vind så har jeg nok i utgangspunktet en vanlig fokk på rullen. Det er ikke så vanskelig å bytte til genoa dersom det løyer.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg ruller inn til passende seilføring både på forseilet og storseilet. Det har fungert fint i storm både i Skagerak og nordsjøen, men det er ikke ideelt. På sikt vil jeg ordne en stormfokk og et tryseil, men erfaringene så langt er at det fungerer greit å rulle inn. Jeg har imidlertid erfart at ved seilas i nordsjøen og skagerak er det såpass små avstander at man sjeldent har behov for stormseilføring i mer enn maks et par døgn, og da holder det fint. I kuling og sterk kuling har jeg aldri opplevd det som problematisk å seile med innrulla seil. Seilte i storm ifjor vinter med kun en meter utrulla på forseilet. Da sto vinden rett i siden, og det fungerte fint, men det er greit å vite at systemene er i god stand. Hvis tauet til rullemekanismen ryker kan det fort dukke opp ubehagelige situasjoner.

En f.eks 150% genoa med skum i forliket kan reves /rulles in ca 30%-40% (

kommer an på seilmaker og typer duk.)

og fremdeles være effektivt seil.

Rulles det videre in så mister man seilets egenskaper. og er ikke brukenes.

Da bør man gå over til en fokk (100%) eller hvis enda mer vind - endra mindre seil.

Helt til stormfokk.

bare husk å rev i tide, og det er når du lurer på om du skal reve. "det er da du skal reve"

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...