John N Startet 2.September.2008 Link til dette innlegget Startet 2.September.2008 Har rulleforstag på båten. Rever jo dette ved å rulle det inn etter behov. Er rulleforstagene dimensjonert for dette? Hvordan bruker dere rullegenoa i sterk vind? Utaskjærs? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Dersom duken er sterk nok kan genoaen brukast som stormfokk, men det er den neppe. Forma på seglet er heller ikkje ideell. Sist men ikkje minst så er den utrulla fliken langt framme og høgt oppe. Det er ikkje ideelt. Somme langturbåtar har har eit indre rulleforstag, der dei har eit mindre og meir solid segl. Då er det brukbart som stormfokk. Håper dette var tilfredsstillande. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg anbefaler ikke å satse på dette med rull. Har selv opplevd at lina til rullen ryker rett av i stivkuling og storm. Husk at en får sjø i seilet i tillegg til vinden?? Det er en j**la jobb å få det ned, og du må dumpe seilet som oftest når du tar ned en 150% Genoa i slik vind. Tenk deg situasjonen på at hele genoaen fykker ut på en storm, når revelina ryker. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Somme langturbåtar har har eit indre rulleforstag, der dei har eit mindre og meir solid segl. Då er det brukbart som stormfokk. Ask Ikke bland hardværsfokk med stormfokk. Stormfokka har en negativ skåret underlik, og er designet spesielt for hardere vind og sjø. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Krimart Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Det er flere grunner til at rulleseil ikke egner seg i storm. For kystseilas der man av og til må seile i sterk vind fungerer det greit å bruke motoren for motvind, og en bitteliten flik av genoaen til unnavind. Skal man krysse lengre havstrekk og også må forvente bidevindseilas i sterk vind er rullegenoa ikke noe godt seil. Dette skyldes flere forhold: Et at et innrullet seil er umulig å få god profil på, fordi det man mister strekket i forliket. Så lange man slører går det greit men kryss er ikke mulig. Et annet er at duken er for tynn til å tåle noe særlig juling. Et tredje er at med et veldig innrullet forseil er effekten og trykkpunktet i forhold til storseil langt frem. Andre har nevnt problemet med at rullelinen kan ryke, det burde ikke være noe problem med en god og sterk line. Det finnes en rekke forskjellige løsnigner for stormseil som kan legges over et innrullet forseil. Har ikke prøvd det selv, men det er visstnok en OK løsning men ikke ideell. Hvis du ønker å være godt rustet til hard vind er nok den beste løsning et et kutterstag med stormfokk, og et tryseil på masten. Med kutterstag må du muligens også ha lensetakler. Både kutterstag og lensetakler kan rigges så de kan være ute av veien ved vanlig godværsseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hvis jeg absolutt må ut i mye vind, så tar jeg genoaen ned og setter kutterstaget med hardværsfokk. Med 3 rev i storseilet i tillegg tåler jeg ganske mye. Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hva gjør dere andre på seiling langs f.eks jærkysten, over til danmark, shetland o.l. Det er jo en kjempe jobb å ta ned stor genoa i sterk vind. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) Svaret på overskriften (Kan rullegenoa brukes som stormfokk?) er nei, det er en dårlig idé. Det blir bare en flik med helt feil form som i aller beste fall demper litt på rullingen, men som sannsynligvis bare bidrar til krenging og gjør båten avfeldig. Ryker seilet eller linen til rullen har du fått et nokså stort problem. Det du kan gjøre er å sy et flatbånd (web) i seilet slik at det trekker samme vei som linen på rullen og kan brukes til å sikre seilet med en line til fotlist eller kryssholt. Enkle løsninger for dem som ikke har kutterstag er et seil som settes utenpå det sammenrullede seilet. To eksempler er Storm-Bag og GaleSail. Jg har ikke erfaring med noen av disse, så andre får uttale seg. Går jeg ut når værmeldingen sier sterk vind så har jeg nok i utgangspunktet en vanlig fokk på rullen. Det er ikke så vanskelig å bytte til genoa dersom det løyer. Redigert 2.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Noen som har erfaring med storm bag eller lignende? Evt priser? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg har et stormfokk som tres på utsiden av en sammenrullet genoa. Det har en pose i hele seilets lengde som lukkes med en glidlås. Enkelt å greit, heises med spinnakerfall, og har ett stk skjøte ferdig bundet på. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg ruller inn til passende seilføring både på forseilet og storseilet. Det har fungert fint i storm både i Skagerak og nordsjøen, men det er ikke ideelt. På sikt vil jeg ordne en stormfokk og et tryseil, men erfaringene så langt er at det fungerer greit å rulle inn. Jeg har imidlertid erfart at ved seilas i nordsjøen og skagerak er det såpass små avstander at man sjeldent har behov for stormseilføring i mer enn maks et par døgn, og da holder det fint. I kuling og sterk kuling har jeg aldri opplevd det som problematisk å seile med innrulla seil. Seilte i storm ifjor vinter med kun en meter utrulla på forseilet. Da sto vinden rett i siden, og det fungerte fint, men det er greit å vite at systemene er i god stand. Hvis tauet til rullemekanismen ryker kan det fort dukke opp ubehagelige situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Enkelt å greit, heises med spinnakerfall, og har ett stk skjøte ferdig bundet på. Har du prøvd å montere det i situasjoner hvor du faktisk har bruk for det, dvs når en nesten innrullet genoa er for stor/uegnet? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Careka Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 En f.eks 150% genoa med skum i forliket kan reves /rulles in ca 30%-40% ( kommer an på seilmaker og typer duk.) og fremdeles være effektivt seil. Rulles det videre in så mister man seilets egenskaper. og er ikke brukenes. Da bør man gå over til en fokk (100%) eller hvis enda mer vind - endra mindre seil. Helt til stormfokk. bare husk å rev i tide, og det er når du lurer på om du skal reve. "det er da du skal reve" Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Allan E Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Har du prøvd å montere det i Har jeg kjøpt katta i sekken? Det hørtes veldig fint ut. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det har jeg ingen forutsetning for å mene. Men jeg ville nok prøvd å montere det en dag det blåser liten storm. Jeg ser for meg store friksjonskrefter mot den innrullete genoaen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.