Jump to content

Askeladden permiterer 140 mann. Siste: Konkurs


Tero

Recommended Posts

I følge NRK P1 i ettermiddag skal Askeladden permitere 140 mann, samt stoppe produksjonen i Polen inntil videre. Kan da se ut til at det ikke bare er de større og dyre produsentene som sliter for tiden.

 

Grunnen var vistnok bråstopp i salget, samtidig som at de satt inne med store lagre med nybåter.

 

Får håpe ikke dette er enda en nedleggelse slik som Scand Boats! Det var forresten ikke nevt et ord om konkurs på radioen.

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Askeladden permitterer 142 ansatte

Askeladden stopper produksjonen i Polen og kutter kraftig i Norge.

 

DN.no

 

 

Denne uken fikk ansatte ved Askeladden-produsenten Henrik J. Askviks Sønner AS informasjon om at flere av dem kan vente seg permitteringsvarsel.

 

Det skriver Midtsiden.no.

 

Ikke på 17 år har firmaet permittert folk, men nå er drastiske tiltak nødvendige for å få skuta på rett kjøl.

 

Legger ned i Polen

I uke 39 blir avdelingen i Polen lagt ned, uken etter blir produksjonen i Norge redusert med rundt en tredjedel (51 ansatte) og i slutten av november blir det full produksjonsstopp.

 

- De som blir permittert i uke 40 håper vi å ha tilbake i arbeid til påske. Fra uke 47 skal vi ha produksjonsstopp i syv uker, så da går ytterligere 91 ut i permisjon. Vi blir da 18 ansatte igjen i fabrikken, sier Henrik Askvik til Midtsiden.no.

 

Sliter med båtsalget

Han forteller at båtsalget har gått dårlig en stund, derfor har de ikke noe annet valg enn å trappe kraftig ned.

 

Avdelingen i Polen blir ikke åpnet igjen før Askeladden har stor nok ordrereserve.

 

De må jo ha produsert alvorlig mye for lager? Det er jo veldig dramatisk når de nesten helt stopper produksjonen i flere måneder.

 

All aktivitet ved fabrikken i Polen, der Askeladden blant annet bygger den nye storsatsingen Commuter 11 (testet i Båtliv 6/08) stanser fra uke 39. Den polske fabrikken vil ifølge direktør Henrik Askvik ikke starte opp igjen før bedriften sitter på ordrer som innebærer minst tre og helst hele seks måneders drift

Det var den storbåtsatsingen - da må man vel kunne kalle Årets Båt 2007 for en flopp? Jeg så en slik her om dagen til kais i nærheten av der jeg bor -flott båt - men ikke verdt 1 million mer enn feks en windy 37

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Askeladden har, såvidt jeg vet, ansatt "en hel haug" med folk de siste gullårene. Dette er nok bare en "normalisering" og justering av driften. Treet vokser som kjent ikke...ja dere vet:-)

Tviler på de er på randen av konkurs

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post

Jeg har vært ute med commmuter 11. En fantastisk båt, men den ER dyr. Askeladden skal likevel ha ros for å ha utviklet en så avansert modell, fabrikken viser veien fremover der mange andre fabrikker nøyer seg med forsiktig evolusjon.

 

Tror nok Askeladden klarer seg gjennom nedgangsperioden og håper de ansatte både i Norge og Polen snart får jobben igjen. De lager flotte båter og jobber for en produsent vi bør være stolt av.

Link to post

Er enig i kommentarene i siste innlegg her. Men Commuter 11 kommer nok aldri til å bli noen volumselger her i landet. Og årsaken til det er prisen og ikke kvaliteten. I det prisleiet som denne båten ligger på er det veldig mye annet å velge i som er like mye båt om ikke mere for pengene. Og det er nok utslagsgivende for de aller fleste.

Link to post
  • 3 uker senere...

Kan lese av pressemeldingen følgende stikkord:

 

  • 300 båter ute hos forhandlerne og 200 på eget lager.
  • Alle 141 ansatte permitterte.
  • Askeladden håper på gjeldssanering.
  • Ingen konkurssituasjon påstås det med 28% egenkapital.

For kreditorene, teller egentlig egenkapitalen noe som helst da varelageret er tungt omsettelig?

 

Har en vond følelse. Håper båten bærer.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Det er vel grunn til å tro at prisene på både nye og brukte båtmodeller fra Askeladden vil falle i pris når fabrikken og forhandlerne sitter på et stort lager av usolgte fabrikknye båter samtidig som det fortsatt er stor uro på finansmarkedet, stigende arbeidsledighet og vanskeligere å få innvilget lån, både for privatpersoner og bedrifter. Noen banker i Norge har allerede signalisert stigende renter, men rentene kan også falle igjen om markedet bremser for fort opp, og prisstigning og inflasjon flater ut og ikke øker nevneverdig

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Tror ikke kreditoren slår Askeladden konkurs siden de har gjennomført drastiske tiltak og sikkert lagt frem en "Slagplan" i hehold til dette overfor kreditorene. Da tiltak er gjort og boet har relativt store(på sikt) omsettelige verdier tror jeg kreditorene besinner seg....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Båtene som står ute hos forhandlerne er vel betalt for? Har inntrykk av at det er hovedregelen og at produsentene ikke finansierer forhandlerne. Ser ut som det er et generelt problem at produsenter og forhandlere har for dårlig likviditet og hvis alle pengene er bundet opp i et varelager som man ikke får solgt, ja da går det den veien høna sparker!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er ikke slik at forhandlerne betaler produsenten direkte. Vanligvis opereres det med ganske store kreditter for å få det til å rulle rundt. Ikke uvanlig at en forhandler betaler for båtene en gang eller to i året. Vanligvis etter at de er solgt. Det er altfor dyrt for forhandlere å kjøpe inn båter for å ha i utstilling osv.

Link to post
Båtene som står ute hos forhandlerne er vel betalt for? Har inntrykk av at det er hovedregelen og at produsentene ikke finansierer forhandlerne.

 

Jeg har forstått det slik at det ligger ca 200 båter på Askeladdens eget lager. FOrøvrig er jeg også rimelg sikker på at båter som står hos forhandlerne ikke er Askeladdens eiendom. Jeg tror faktisk forhandlerne legger inn bestilling på 2009 modellene på denne tiden. Antar de betaler ved levering, muligens noe forskudd. Dette er jeg usikker på og det kunne vært interessant å vite. Betales det noe forskudd vil det jo si at Askeladden kan få inn noen kroner alerede i høst.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Som det går frem av artikkelen, kan det jo tyde på at forhandlerne har båter i kommisjon og at askeladden ikke får inn penger før båtene er solg. Dette kan jo føre til en litt kinkig situasjon, og en lærdom om at ingenting vokser inn i himmelen.

De har jo hatt en voldsom ekspansjon de siste årene. Av og til kan det jo hende at det er bedre å ha litt venteliste, en å satse på å mette markedet i voldsomme oppgangstider som de fleste vet går i kraftige bølger til tider.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...