Jump to content

Askeladden permiterer 140 mann. Siste: Konkurs

Tero

Recommended Posts

Er det ikke da slik at om båten ikke tydelig er merket som kjøpers eiendom så går alt i konkursboet? Trodde det var vanlig. Dersom jeg har kjøpt og betalt en dyr vare som jeg ikke har fått med meg hjem omgående har jeg alltid krevd at varen skulle merkes som min einedom.

Er ikke båten ferdigprodusert så ryker vel hele forskuddet.

Hva med kunder som har forhåndsbetalt, er vel iallfall ett medlem som kan være rammet av dette..

Han har forhåndsbetalt til forhandleren som ikke er konkurs. tror også de har båten i sin varetekt, så han skal være trygg tror jeg.

Ellers må jeg si jeg er glad for å ha handlet nå i høst, fått levert båten og fått ryddet opp i reklamasjonene i disse usikre tider. Forhandleren min, -Båt-Holm (samme som Bjerknez) er jo ikke konkurs, men sett at man hadde trengt noen deler fra Askeladden ifm. reklamasjon, kan jo det bli vanskelig nå....

Har man betalt forhåndspenger, ikke fått bankgaranti og forhandleren går dukken, er jeg redd man er, som vi sier på godt Norsk - Fucka :smash:

Triste greier det her, men jeg frykter mange flere store og små konkurser fremover, dessverre.... :nonod:

Mvh. SAP

Dette er skikkelig leit. Vi har vel forstått at mange piler pekte den vegen og det kommer nok ikke som ei bombe.

Har hatt flere Askeladdenbåter selv, og vurdrere å kjøpe en til kommende sesong. Får se hva det blir med det nå.

Jeg tviler imidlertid på at Askeladden som båtmerke forsvinner, godt varemerke m.v. Sannsynligheten er stor for at investorer kjøper boet og forsetter drift, muligens uten de dyreste modellene.

Jeg håper konkursen er en effektiv gjeldssanering. Dog er det kostbart å starte opp en så stor virksomhet. Og det er ikke lett å få på plass finansinering gjennom lån i dag. Er de ikke oppe og kjører i løpet av et par måneder tror jeg det kan bli veldig tungt. Desverre

jeg tror nok at askeladden commuter 11 var en kjempetabbe som tok knekken på bedriften. triste greier :sad:

Helt klart at den ikke har hjulpet på situasjonen. Den har garantert vært steindyr og utvikle, og så vidt meg bekjent er det bare produsert den ene prototypen vi har sett på messer og i tester...

Jeg tror de nye Z og C serie båtene har vært et like stort bomskudd i tillegg til Commuter 8. Garantert dyre og utvikle med sine spesielle løsninger, og salget ble aldri det store...

De entret en prisdivisjon de ikke taklet og tapte. De hadde nok hatt det bedre i dag om de hadde stoppet på 645 Beetle og konsentrert seg om båter under 21 fot.

Jeg har litt på følelsen av at å kjøpe en Askeladden til 1,5 eller 2 mill blir litt det samme som å legge samme beløp på bordet for en Mazda eller Subaru. -Sikkert kjempebra biler, men uanset hvor bra og lukseriøse de er, er det ikke mange som er villig til å betale så mye for et non-premium merke. Skal man legge så mye i bil, kjøper man heller Audi, Merc, BMW Range Rover etc. på samme måte som de fleste heller bruker mye penger på merker som Hydrolift, Windy, Goldfish, Targa osv. i samme segment...

Mvh. SAP

Jeg så en Commuter 11 i båthavna hos oss for et par måneder siden. Tror ikke det var prototypen - men er ikke sikker. Jeg var :eek::confused: etter å ha vært ombord i den båten på Sjøen for Alle. 4,5 mill kostet den. Windy 37 betalte vi rundt 3 mill for fullt utstyrt. Og kvaliteten på innredningen i Commuteren var definitivt ikke på høyde med det jeg forventer for 4,5 mill. Med den prisen er man oppe og snuser på en pent brukt NordWest 420.

Ikke skjønner jeg hva Askeladden har tenkt på. Men jeg er åpenbart ikke i målgruppen deres da :smiley:

Vi Menn Båt somkom i posten i dag -annonse av 705 Voyager til 799.000 - listepris 1.190.000. De som betalte 1190-5% rabatt tidligere i sommer er nok ikke så happy for den dumpingen.

Synd med Askeladden - men de har i mine øyne satset på altfor mange hester og de har dratt både varemerket og kompetansen sin altfor langt på kort tid. Da blir fallhøyden veldig stor. Særlig i et konservativt marked som båtmarkedet.

Trist at det skulle gå denne veien med Askeladden. Som jeg har skrevet tidligere i andre tråder var det slett ikke uventet. De skulle nok kankjsje sett i ettertid holdt seg til det de kunne og ikke satset på disse nymoderne dyre båtene som de har utviklet og som vel ikke ble noen volumselgere. I tillegg fikk de markedet og finanskrisen rett i fleisen.

Men de stenger jo ned hele Meridian fabrikken også nå - så i det store bildet er det vel rett for de å la Askeladden også gå. Dog mister de mange akterspeil for motorene sine nå

Ja, de stenger Meridian fabrikken i Washington ettersom produksjonen av Meridian Yachts skal flyttes til Florida. I tillegg kommer en ny Meridian nå snart, 501 Sedan.. :smiley:

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...