oddgeir Startet 2.September.2008 Link til dette innlegget Startet 2.September.2008 (redigert) Vi var på fjorden å seilte i dag. Man må utnytte den lille vinden som er for tiden. Blant annet seilte vi ved siden av en Dragonfly, en liten stund. Den forsvant irriterende fort. Nåvel I gamlebåten hadde jeg løygangen i cockpit, men nå er den flyttet frem på hyttetaket. Jeg lurer på hva som er den smarteste måten å slå på når jeg er alene i båten. Det blir jo litt stress frem og tilbake mellom genuawinchen, hyttetaket og rattet når det står på. Foreløbig teknikk når jeg er alene er at jeg sentrerer bommen, og strammer inn storeskjøtet, løper over til lo winch løser genuaskjøtet, holder det i hånden mens autopiloten svinger 70 -90 grader, og drar over genuaen samtidig som jeg slakker ut motsatt skjøte. Det var enklere før. Bedre forslag? Redigert 2.September.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
baatsman Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Er enig i dette at det er tungvint. Samt det kan være litt risikofullt også. Hvis du seiler innaskjærs, og det oppstår en situasjon hvor du raskt må slippe storseilskjøtet, bør du være kjapp på foten. Ut i fra dette har jeg bedt om pris på 2 wincher til, og bygge om til tyskerskjøte lik nåværende Bav. Ser det som en sikrere løsning. PS Seilte singlehanded i litt for mye vind ifjor. Gjorde som eks ditt med genoaen. Resultat etter en "liten" glipp. Skjøte tredd rundt ankret en ca 100 ganger å genoaen 20 meter foran. Da våknet konemor og fikk fart i kroppen også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Allan E Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg gjør omtrendt som deg. Storseilet er sentrert. Løsner skjøtet fra cleaten men holder det stramt inntil jeg får vinden inn i seilet fra den andre siden. I en liten periode står jeg med begge skjøtene i hver sin hand, og med en slengbevegelse får jeg løsnet skjøtet fra den winsjen som ikke skal brukes mer. Bruker litt lang tid på å passere vindøyet og drar da inn slakken som jeg har fått i seilet. Da blir det lite å winsje opp. Det ble litt vanskelig å beskrive dettemed ord. En videosnutt hadde vært bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Jeg gjør som Gladiator hvis jeg seiler alene. Men teori og praksis henger ikke alltid sammen; Det hender jo at det blir mye duk å vinsje inn fordi et eller annet gikk skeis. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Framtia Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 jeg er i lærefasen.... men jeg skjønner ikke helt mellom tittelen og svarene her. At løygangen er på hyttetaket har vel ikke så stor betydning for hvordan en betjener genoaskjøtene?. Når jeg slår pleier jeg å la storseilet være inntil jeg er på ny halser. Har stor glede over å ha muligheten til å betjene genoavinsjene fra bak rattet, og pleier å legge rundt to tørn på lo-vinsj før jeg går over til le side av båten, skifter så kurs mens jeg slipper skjøtet og haler inn mens båten dreier rundt. Når genoaskjøtet er strammet går jeg frem og trimmer traver og storseilskjøte. Ved jibbing, strammer jeg selvfølgelig storseilskjøtet og sentrerer travel før skifte av halser. Jeg har også muligheten til å føre storseilskjøtet bak til lo vinsj slik at det kan justeres uten å måtte gå frem til vinsjen ved nedgangen, men dette gjør jeg kun hvis seilføringen er stor i forhold til vindstyrken. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Akult Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Kan du ikke sentrere bommen, og stramme inn storeskjøtet - og så glemme storseilet og i stedet bruke energien på genoa i det du slår. Så, når denne står fint kan du justere storseilet i ro og mak. Sikkert ikke optimalt. Men er man ute og koser seg alene, så er gjerne poenget at det faktisk skal være kos. Ikke stress. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Ut i fra dette har jeg bedt om pris på 2 wincher til, og bygge om til tyskerskjøte lik nåværende Bav. Ser det som en sikrere løsning. Her er min 'fattigmanns' løsning for storskjøtet når jeg soloseiler: Har montert et låsende kryssholt (knipknap) ved siden av rormannsplassen. Lar skjøtet løpe en runde eller to rundt vinsjen, avhengig av vindstyrke. For å stramme skjøtet drar jeg 19 90 grader på skjøtets retning med høyre hånd, og samler opp rundt knipknapen med venstre. Får da bedre kraft på innstrammingen. Løygangen står med litt slakk (hvis nødvendig) sånn at vogna deiser passe ut til hver side i slagene. Redigert 3.September.2008 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Nå er vel storseilet i seg selv en selvslåer. Når jeg slår singlehanded, så lar jeg vanligvis autopiloten gjøre det for meg mens jeg slipper ut på det ene genoaskjøtet og tar inn slakken på det andre for å unngå hekting. Da er det vanligvis bare et par drag i sveiva før genoaen står på ny kurs. Trenger jeg å justere vogna til storseilskjøtet eller selve skjøtet gjør jeg det etterpå. Alternativt styrer jeg båten med rorkulten mellom beina. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Dette er jo kun en problemstilling når man seiler alene, og det gjør man jo fra tid til annen. Grunnen til at jeg sentrerer bommen før jeg slår er for å unngå at bommen slår over for brutalt, og eventuelt skader løygangen eller selve bommen. Det kan jo være store krefter som virker inn når man tenker på arm x kraft ved at skjøtet er festet midt på bommen. Jeg øver på å finne en grei måte å gjøre dette på også i en regattasituasjon med sterk vind. Antageligvis ender jeg etterhvert opp med å montere ekstra wincher med tilhørende tyskerhaling. Det er jo også etter sikkerhetsaspekt her, nemlig å kunne løse ut storseilskjøtet fort om det skulle være nødvendig ved en broach eller lignende. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Jawik Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Hvor breie båter har dere som "løper" til motsatt winch . Tror at mye er inntjent ved å montere ekstra wincher - eller flytte eksisterende - kloss opptil rormann. Tre tamper ledet ad omveier til disse tre winchene løser som oftest problemet. Å la autopiloten ta seg av kursendring kan medføre til stygge situasjoner dersom ikke alt går på skinner, og det gjør det jo ikke alltid. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
wave Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 I middelvind er vel skjøtevogna til storseilet bortimot midtstilt, og som Mulligan skriver selvslående. Har i tillegg selvslående fokk, så det å slå blir stort sett bare å ratte rundt, hente litt fart og finne riktig vindvinkel igjen. I svært lite eller mye vind blir det noe mer justering av skjøtevogna, som gjøres fra rormannsplass. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Broach er nå en ting, men ved sterk nok vind må man enkelt kunne slippe ut på storseilet for raskt å falle av ved en unnamanøver. Redigert 3.September.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Det er vel ingen fare for at storseilet skal slå over for hardt når en bauter?. Det er jo båten som skifter kurs, mens storseilet hele tiden er fritt til å følge presset fra vinden.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 I mye (mer?) vind så slipper vogna seg ned i le av seg sjøl. I lite vind haler jeg vogna på plass i lo etter at jeg har kommet på ny kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Det er vel ingen fare for at storseilet skal slå over for hardt når en bauter? Varierer mye fra båt til båt. Noen har løygangen slik at det blir en stor belastning på bommen og det går nok ikke så stille for seg som en kunne ønske. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Du kunne jo sette en løstagbar løygang i sittebrønnen for bruk ved singlehanded seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 I middelvind er vel skjøtevogna til storseilet bortimot midtstilt, og som Mulligan skriver selvslående. har allt inom räckhåll fra styreposisjon eller framför ratten för den delen oxo......... men stor storseilskjøtet ligger för det meste fast..(löygang på targa/taket til doghouse!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Jeg seiler endel med en båt som har løygangen på hytta og når det skal slås så tightes bare storseilskjøtet inn om det ikke skal endres kurs fra slør , det endres jo kurs med vinden inn forfra og da vil ikke bommen smelle over spesielt hardt. Så løsner jeg genoaskjøtet fra selftaileren på le vinsj og holder i det , så endres kurs og når genoa begynner å blafre så tightes skjøte på andre siden inn. Veldig enkelt Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Redigert: Ok, nå forstod jeg problemstillingen. Jeg pleier ikke strammet mer utover det jeg har som "maks" på kryssen, da lar jeg det bare slå over. I svært mye vind så kanskje det er et poeng å strammet etter og så slippe litt ut når det slår over, men dette ser jeg ikke helt problemet med. Det er store krefter ute å går, men ingenting i forhold til når du får en ufrivillig jibb med storseilet. Vi fikk en slik nå nylig og det smeller fælt, men det holdt... 10 m/s og med skjøte midt på bommen er det langt fra ideelt... Det er jo ikke så uvanlig at bommene knekker når skjøte står så langt inne på bommen... Røyk på en Hanse 430 her som gikk i utleie... Redigert 3.September.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Hva er galt med ett slikt arrangement? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Hva er galt med ett slikt arrangement? Ingenting, men det står jo unektlig i veien. Det er jo derfor noen av oss velger det bort... På godt og vondt... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Enzo Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Ingenting feil med det Mulligan , jeg har lignende men desverre er skinnen i korteste laget , den står plassert mellom benkene og ikke tvers over i sittehøyde slik du har , de har forbedret det på 342 modellen heldigvis Her er min cocpit Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Har en kort en også. Velger etter dagsform. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Min er festet på samme måten , tar 30sekunder å ta den bort når man er i havn om man måtte ønske det Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Jepp. Slenger den ned i benken i havn. Tar unektelig mindre plass enn en diger pidestall med ett svært ratt på. Føler meg svært komfortabel med ett slikt arrangement. Alt som trenges for å seile båten er innen rekkevidde fra rormannsplass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.