Jump to content

Smarteste måten å slå med løygang på hyttetaket?

oddgeir

Recommended Posts

Vi var på fjorden å seilte i dag. Man må utnytte den lille vinden som er for tiden.

Blant annet seilte vi ved siden av en Dragonfly, en liten stund. Den forsvant irriterende fort. Nåvel

I gamlebåten hadde jeg løygangen i cockpit, men nå er den flyttet frem på hyttetaket. Jeg lurer på hva som er den smarteste måten å slå på når jeg er alene i båten. Det blir jo litt stress frem og tilbake mellom genuawinchen, hyttetaket og rattet når det står på.

Foreløbig teknikk når jeg er alene er at jeg sentrerer bommen, og strammer inn storeskjøtet, løper over til lo winch løser genuaskjøtet, holder det i hånden mens autopiloten svinger 70 -90 grader, og drar over genuaen samtidig som jeg slakker ut motsatt skjøte. Det var enklere før.

Bedre forslag?

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Er enig i dette at det er tungvint. Samt det kan være litt risikofullt også. Hvis du seiler innaskjærs, og det oppstår en situasjon hvor du raskt må slippe storseilskjøtet, bør du være kjapp på foten.

Ut i fra dette har jeg bedt om pris på 2 wincher til, og bygge om til tyskerskjøte lik nåværende Bav. Ser det som en sikrere løsning.

PS Seilte singlehanded i litt for mye vind ifjor. Gjorde som eks ditt med genoaen. Resultat etter en "liten" glipp. Skjøte tredd rundt ankret en ca 100 ganger å genoaen 20 meter

foran. Da våknet konemor og fikk fart i kroppen også.

Vi sees!

Jeg gjør omtrendt som deg. Storseilet er sentrert. Løsner skjøtet fra cleaten men holder det stramt inntil jeg får vinden inn i seilet fra den andre siden. I en liten periode står jeg med begge skjøtene i hver sin hand, og med en slengbevegelse får jeg løsnet skjøtet fra den winsjen som ikke skal brukes mer. Bruker litt lang tid på å passere vindøyet og drar da inn slakken som jeg har fått i seilet. Da blir det lite å winsje opp.

Det ble litt vanskelig å beskrive dettemed ord. En videosnutt hadde vært bedre.

jeg er i lærefasen....

men jeg skjønner ikke helt mellom tittelen og svarene her. At løygangen er på hyttetaket har vel ikke så stor betydning for hvordan en betjener genoaskjøtene?. Når jeg slår pleier jeg å la storseilet være inntil jeg er på ny halser. Har stor glede over å ha muligheten til å betjene genoavinsjene fra bak rattet, og pleier å legge rundt to tørn på lo-vinsj før jeg går over til le side av båten, skifter så kurs mens jeg slipper skjøtet og haler inn mens båten dreier rundt. Når genoaskjøtet er strammet går jeg frem og trimmer traver og storseilskjøte. Ved jibbing, strammer jeg selvfølgelig storseilskjøtet og sentrerer travel før skifte av halser.

Jeg har også muligheten til å føre storseilskjøtet bak til lo vinsj slik at det kan justeres uten å måtte gå frem til vinsjen ved nedgangen, men dette gjør jeg kun hvis seilføringen er stor i forhold til vindstyrken.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ut i fra dette har jeg bedt om pris på 2 wincher til, og bygge om til tyskerskjøte lik nåværende Bav. Ser det som en sikrere løsning.

Her er min 'fattigmanns' løsning for storskjøtet når jeg soloseiler:

knipknap1.jpg

Har montert et låsende kryssholt (knipknap) ved siden av rormannsplassen.

knipknap2.jpg

Lar skjøtet løpe en runde eller to rundt vinsjen, avhengig av vindstyrke.

For å stramme skjøtet drar jeg 19 90 grader på skjøtets retning med høyre hånd, og samler opp rundt knipknapen med venstre. Får da bedre kraft på innstrammingen.

Løygangen står med litt slakk (hvis nødvendig) sånn at vogna deiser passe ut til hver side i slagene.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Nå er vel storseilet i seg selv en selvslåer.

Når jeg slår singlehanded, så lar jeg vanligvis autopiloten gjøre det for meg mens jeg slipper ut på det ene genoaskjøtet og tar inn slakken på det andre for å unngå hekting. Da er det vanligvis bare et par drag i sveiva før genoaen står på ny kurs.

Trenger jeg å justere vogna til storseilskjøtet eller selve skjøtet gjør jeg det etterpå.

Alternativt styrer jeg båten med rorkulten mellom beina.

Dette er jo kun en problemstilling når man seiler alene, og det gjør man jo fra tid til annen.

Grunnen til at jeg sentrerer bommen før jeg slår er for å unngå at bommen slår over for brutalt, og eventuelt skader løygangen eller selve bommen. Det kan jo være store krefter som virker inn når man tenker på arm x kraft ved at skjøtet er festet midt på bommen.

Jeg øver på å finne en grei måte å gjøre dette på også i en regattasituasjon med sterk vind.

Antageligvis ender jeg etterhvert opp med å montere ekstra wincher med tilhørende tyskerhaling.

Det er jo også etter sikkerhetsaspekt her, nemlig å kunne løse ut storseilskjøtet fort om det skulle være nødvendig ved en broach eller lignende.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Hvor breie båter har dere som "løper" til motsatt winch :smiley:. Tror at mye er inntjent ved å montere ekstra wincher - eller flytte eksisterende - kloss opptil rormann. Tre tamper ledet ad omveier til disse tre winchene løser som oftest problemet. Å la autopiloten ta seg av kursendring kan medføre til stygge situasjoner dersom ikke alt går på skinner, og det gjør det jo ikke alltid.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg seiler endel med en båt som har løygangen på hytta og når det skal slås så tightes bare storseilskjøtet inn om det ikke skal endres kurs fra slør , det endres jo kurs med vinden inn forfra og da vil ikke bommen smelle over spesielt hardt.

Så løsner jeg genoaskjøtet fra selftaileren på le vinsj og holder i det , så endres kurs og når genoa begynner å blafre så tightes skjøte på andre siden inn.

Veldig enkelt

Redigert:

Ok, nå forstod jeg problemstillingen. Jeg pleier ikke strammet mer utover det jeg har som "maks" på kryssen, da lar jeg det bare slå over. I svært mye vind så kanskje det er et poeng å strammet etter og så slippe litt ut når det slår over, men dette ser jeg ikke helt problemet med.

Det er store krefter ute å går, men ingenting i forhold til når du får en ufrivillig jibb med storseilet. Vi fikk en slik nå nylig og det smeller fælt, men det holdt... 10 m/s og med skjøte midt på bommen er det langt fra ideelt... Det er jo ikke så uvanlig at bommene knekker når skjøte står så langt inne på bommen... Røyk på en Hanse 430 her som gikk i utleie...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...