Jump to content

Smarteste måten å slå med løygang på hyttetaket?

oddgeir

Recommended Posts

Nyttig tråd....

Her er min cockpit:

c36cockpit.jpg

Har sett at på feks Contrast 362 er løygangen flyttet akterover mot pidestallen, nedsenket mellom benkene. den blir da endel smalere men mer tilgjengelig. Andre fordeler / ulemper med en slik plassering (og endret skjøtepunkt på bommen) kontra den jeg har i dag?

Se ellers denne tråden

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har ikke nærbilde men kan forklare.

Min løygang er lik som Mulligan sin men i et annet materiale , den er festet i hver benk med en slags oppned U slik at den trykkes på plass nedenfra og opp , så låses den med en splint i underkant av Uèn på begge sider.

Men du Rolf har jeg en veldig fin løygang som ikke er i veien for noen når du er i havn , veldig fin plassering det der

Redigert av Enzo (see edit history)

Slik jeg forstår spørsmålet dreier det seg om hvordan man slår singlehanded på bidevind? Da lar jeg normalt sett løyegang være løyegang, sentrerer skjøtepunktet på denne og konsentrere meg om genoa'en. Denne slås omtrent som andre har nevnt. Det gir jo ikke optimal trim i mye eller lite vind men stort sett greit nok. Største problemet er hvis det er så mye vind at jeg må slippe ut på storseilet.

Ideelt sett skulle det kunne foregå slik: før man slår er skjøtepunktet nede i le. Man slår som før nevnt og konsenterer seg å få rundt genoa'en, og lar løyegangen være. Etter slaget er skjøptepunktet oppe i lo, og man slipper det så kontrollert ned i le. Problemet er at dagens løsning på min båt er med clamcleat på linen for løyegangen, og den er umulig å løsne når det er mye press i seilet. Må da eventuelt slippe en del på skjøtet for å minske presset. Har lenge tenkt på en løsning der jeg setter på ordentlige clutcher for løyegang-tauet også og holder dette tauet på vinsjene på hyttetaket. men det har til nå vært med tanken. Innrømmer at jeg heller å går for motor, ev. med sterkt revede seil oppe når det er mye vind, singelhanded og må mot vinden på trange steder hvor det eller ville bli mye kryssing.

Har sett at på feks Contrast 362 er løygangen flyttet akterover

Kan tenke meg at en av årsakene er at den da er innenfor rekkevidde for rormannen.

En annen ting å tenke littegrann på er at å ha løygangen på brodekket er litt skummelt. På den forige båten min hadde jeg det og en passasjer holdt på å bli giljotinert på vei opp fra hytta da jeg fikk en ufrivillig jibb.

Slik sett er jo løygang på hyttetaket helt safe.

scanner_loeygang.jpg

Har noe av det samme som deg, Rolf. Regulerer skjøtevognas plassering fra rormannsplassen med skjøtetau festet i en cleat på hver side. Den ene kan skimtes gjennom rattet. Storseilskjøtet henger gjerne løst over ledig vinsj. Behøver sjelden å forlate rormannsplassen når jeg seiler alene, bortsett fra ved justering av ulike trimmeliner i avlasterne på hver side av nedgangen.

Giljotineeffekten har jeg aldri opplevd. Men nå er nedgangen trukket litt tilbake.

Ved behov i havn festet skjøtet ut i borde.

Redigert av wave (see edit history)

Jeg liker slike tråder som dette, hyggelig de gangene vi klarer å fokusere på vår felles hobby uten å måtte stille tvil om kvaliteten på båtene folk har.

Er i tvil om jeg skal opprette en ny tråd for mitt spørsmål eller gå videre her. Jeg lurer nemlig på hvordan dere gjør det hvis dere har god bør på lens og med full seilføring, og etterhvert ønsker å redusere denne? Jeg har rulleseil og har stort sett klart å få redusert seilføringen med å vekselvis rulle inn/slakke skjøter, men føler at dette kanskje ikke er den beste måten hvis trykket på seilene er for stort. Vende båten opp i vindøyet er vel alternativet, men teknikken for dette lurer jeg litt på.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ut i fra dette har jeg bedt om pris på 2 wincher til, og bygge om til tyskerskjøte lik nåværende Bav. Ser det som en sikrere løsning.

Har også kikket litt på dette med tyskerhaling /skjøte. Hva er egentlig fordelen? Vinsjenes plassering vil vel på de fleste båter måtte plasseres slik at man må forlate styreposisjon og bevege seg frem. Ser da ikke helt vitsen med disse to vinsjene. Man må jo forlate roret så om man opererer en vinsj på hyttetaket eller ut i borde må jo bli et fett. Løygangen står jo på hyttetaket.(ikke alle da)

Tenker på hvor enkelt det var å seil Hanse, begge skjøter tilbake til styrepos. selvslående fokk. Null problem med en jibb når man er alene.

Ser forøvrig ikke noe problem med å slå/baut. Verre er det med jibbing når vinden er frisk og man er alene. (med genoa)

Ønsker meg en selvslåer igjen i tilegg til genoaen. Pri. 1 på utstyrslisten nå.

Redigert av hei (see edit history)
Jeg lurer nemlig på hvordan dere gjør det hvis dere har god bør på lens og med full seilføring, og etterhvert ønsker å redusere denne?

Man kan bruke metoden med vekselvis å rulle inn/slakke skjøter hvis det er svak vind. Men ved svak vind har man sjelden noen god grunn for å reve seil, med mindre man har tenkt å seile helt til kai.

Vi tar den opp i vindøyet. Da er det greit å være klar med en gang kraften er ute av seilene. Er man kjapp så går det greit. Somler man, så mister båten fremdrift og man greier ikke holde båten mot vinden. Da er det greit med litt motorhjelp.

For å unngå dette "avbruddet" i seilasen, blir det gjerne til at man tøyer strikken litt vel langt før man rever.

Det er sikkert andre som har mange gode råd i denne sammenheng.

god bør på lens og med full seilføring, og etterhvert ønsker å redusere denne?

Jeg ser ingen annen utvei der enn å svinge forsiktig opp i vindøyet for å reve. Selvsagt etter å ha berget genoaen. De med rullemast har det vel noe lettere da de kun trenger å ta presset av seilet for å reve.

Vinsjenes plassering vil vel på de fleste båter måtte plasseres slik at man må forlate styreposisjon og bevege seg frem.

Nå, de fleste båter har ikke vinsj på storseilskjøtet. De har talje rett i løygangen. Jeg har en sånn en med to "gir". Når jeg drar i begge tampene skjøter jeg inn dobbelt så fort som om jeg haler i den ene, riktignok med halv kraft.

Jeg trenger heller ikke å forlate styreposisjon. Skjøtet befinner seg rett foran meg.

Har også kikket litt på dette med tyskerhaling /skjøte. Hva er egentlig fordelen? Vinsjenes plassering vil vel på de fleste båter måtte plasseres slik at man må forlate styreposisjon og bevege seg frem. Ser da ikke helt vitsen med disse to vinsjene. Man må jo forlate roret så om man opererer en vinsj på hyttetaket eller ut i borde må jo bli et fett. Løygangen står jo på hyttetaket.(ikke alle da)

Tenker på hvor enkelt det var å seil Hanse, begge skjøter tilbake til styrepos. selvslående fokk. Null problem med en jibb når man er alene.

Ser forøvrig ikke noe problem med å slå/baut. Verre er det med jibbing når vinden er frisk og man er alene. (med genoa)

Ønsker meg en selvslåer igjen i tilegg til genoaen. Pri. 1 på utstyrslisten nå.

Har du solgt Hansen også da...? Hmmm. Den perfekte båten :lol: Ingen problem med å skjønne at noen ønsker andre produkter, men jeg må si jeg er veldig enig med deg, det er sinnsykt enkelt å seile den alene. Det var noen som stusset når jeg stilte alene i tirsdagsregattaen, men som du sier, skjøtene ned på hver genaovinsj og vips har du full kontroll med båten også alene. Vi seiler mye slik også med familien, skjøtene kommer litt i veien om du vil sitte helt framme, men i mye vind er det en mye bedre løsning enn at mor eller far med to små å holde styr på skal frem der de andre sitter for å fikle med skjøtene... Eneste en må passe på er at de små ikke har fattet interesse for skjøtene der fremme når du slipper eller strammer. Jeg lar det gå en gang rundt vinsjen fremme for at presset ikke skal bli for stort på SpinLocken. I lett vind tropper jeg dette, da kommer skjøtene også lengre bort fra sitteplassen fremme...

Når jeg tenker meg om, så traff vi en Hanse 400 i blikkstilla ved Austevoll i sommer, vi var på vei med 350en på Brannkamp... Magma?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er klart at mange båter har det som Mulligan men jeg har et klart inntrykk av at enda flere har dette utstyret plassert på hyttetaket.

Etter som Bavaria selger som hakka møkk så blir denne andelen svært stor, mange andre har jo også dette som standard som f.eks Hanse, men her kan du velge. Jeg må innrømme at jeg har vært storfornøyd i hele sommer med denne løsningen, vi har vært mye i havn og brukt cockpitkalesjen mye, også underveis har vi hatt taket oppe både når det har vært sterk sol og når det har vært regn. Flott mulighet på en turbåt som du ikke får til uten skjøte på hyttetaket, men jeg fundere på muligheten for å lage meg en ekstra sak i cockpit til regatta, men det blir vel med tanken...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

litt mer detaljer om hva dere gjør før dere dreier opp i vindøyet hadde vært kjekt. Gjøres dette uten å endre på genoa og storseilskjøter samt posisjonen på traveren, eller endres dette først eller underveis i tørnen?.

Ruller inn fokka, slipper storseilet maksimalt ned før jeg dreier rundt, det blir jo en liten periode der du får mye vind i seilet, men har du det helt ute så slipper trøkket tidligst mulig. Har du fokka inne så har du jo også mindre seil oppe totalt sett. Når storen begynner å blafre så drar jeg raskt inn etter hvert, er du rimelig rask har du revet før båten legger seg til en av sidene og vinden igjen tar tak... Iallefall om du har rullestor, men også med vanlig seil som hos meg går det fort å reve om du vet hvor mye du skal slippe ut på fallet, jeg har pt ikke somlet meg til å lage merker på fallet. Det endte forleden med at jeg slapp ut for mye og når jeg da vinsjet rev 1 kom blokka ned i bommen og styringen i blokka som er av plast sprakk så flisene føyk... Ikke så smart...

Redigert av bjoris (see edit history)

flere har dette utstyret plassert på hyttetaket.

Dersom man ser på det totale antall seilbåter som er ute og går, så er det nok ikke det.

Men det kommer også litegrann an på hvordan båten er rigget. Skulle jeg satt løygangen på hyttetaket, så tror jeg at jeg rimelig raskt ville være den stolte eier av en samling opprevet glassfiber og forvridd aluminium.

Sånn rent personlig ment: Jeg har seilt litt med sånne båter med digert ratt og storseilet på hyttetaket, og jeg synes det er no' herk. Samme hva jeg skulle gjøre, så måtte jeg forlate rattet. Jeg hadde heller ingen mulighet for å styre med beina. Å dra inn storseilskjøtet tok en evighet.

Sånn som jeg har rigga meg til har jeg alt innenfor rekkevidde. Jeg behøver heller ikke å slippe styringa for å nå avlasterne på hyttetaket. Men det er bare sånn jeg vil ha det.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Skal jeg reve storseilet alene på lens så dreier jeg over til en rom kryss , slipper storseilskjøtet så seilet blafrer mens båten styres på kurs og drives fram av forseil så slipper jeg på fallet mens jeg drar i revelina , strammer opp til slutt og faller av til oprinnelig kurs igjen

Da går seilet ditt lett og fint, mitt gjør ikke det. De gjennomgående spilene har en tendens til å henge "igjen" i masten. Har tenkt å prøve noen mastesleider fra Rutgerson med hjul på, svært rimelige. Han lest andre på www.myhanse.com som har god erfaring med dette selvsagt ikke like bra som skikkelig sleide hjul, men så er også prisen en helt annen... 22 Euro skriver vedkommende som har prøvd dem på sin Hanse 350 med svært godt resultat...

Noen som vet om slikt blir lagerført hos noen i Norge, har ikke fått sjekket dette nermere pt, men dette skal jeg prøve, storseilet er tungt å få opp. Andre skriver at teflospray er bra, men best om dette fungerer. De øvrige sleidene går lett... så det holder med 4 slike

20080622_194206_pict0013.jpg

Rom kryss, er det det samme som skarp slør, dvs 90 gr på vinden? Uansett, hvis jeg skulle revet og jeg seilte solo måtte jeg nok startet med å rulle inn mesteparten av genoaen. Så lagt meg ca 45 grader på vinden og sluppet på fallet (i en eller annen rekkefølge) Revekrok kombinert med fallvinsj under sprayhood er ingen god kombinasjon (ganske dårlig faktisk) Seilet har en lei tendens til å slippe kroken akkurat når du er klar til å vinsje opp fallet. Har aldri prøvd dette alene før, kanskje på tide?

Vi vurderer å ta fallet ut av masta oet godt stykke opp på dekk og føre det ned i blokk ved dekk før det går til cockpit. Med en ekstra fallvinsj på masta og et kryssholt vil soloseiling da bli mye enklere. Raskere å heise blir det også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Seilet har en lei tendens til å slippe kroken akkurat når du er klar til å vinsje opp fallet.

Jeg har et tau gjennom revehullet foran som er ført tilbake til cockpit.

Strammer dette tauet sammen med det aktre revetauet samtidig (kjører begge på vinsjen samtidig).

Når jeg også har storseilfallet i cockpit så går det fint å reve selv om jeg er alene.

Jeg hadde dobble reveliner, men fikk synes aldri jeg fikk seilet til å stå skikkelig. Plukket de vekk, og monterte revekroker.

Men som Herman sier, det er ikke akkurat noen innertier å ha krokene på masta og fallet på hyttetaket ved reving. Men jeg får igjen for det når jeg kommer til havn. Med lazybag er det bare å la fallet gå fra sittebrønnen, og så stuer seilet seg selv.

Men det fordrer att jeg går opp i vindøyet. Ellers kiler det seg. Og at alt er velsmurt.

Bruker denne:

holtprolube.jpg

på absolutt alt.

b

Noen som vet om slikt blir lagerført hos noen i Norge, har ikke fått sjekket dette nermere pt, men dette skal jeg prøve, storseilet er tungt å få opp. Andre skriver at teflospray er bra, men best om dette fungerer. De øvrige sleidene går lett... så det holder med 4 slike

Jeg trodde det stod rullesleide ved alle fullengde-spiler. Du får helt sikkert tak i disse hos hvilken som helst seilmaker. Jeg bruker også teflonspray i sporet, og den funker veldig bra. I tillegg er det viktig at masten står i "hvileposisjon" for at sleidene skal skli lett. Slakt forstag og akterstag.

red. skrivefeil

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...