Enzo Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 (redigert) Da går seilet ditt lett og fint, mitt gjør ikke det. De gjennomgående spilene har en tendens til å henge "igjen" i masten. Har tenkt å prøve noen mastesleider fra Rutgerson med hjul på, svært rimelige. Skaane i Horten har jo http://www.skaane.no/PDF/Skaane_2007_5-3.pdf batten system og det skal være gode greier , jeg har Selden MDS hele veien og det sklir lett. De ser noe slik ut http://www.jonkers.org/bmonline/selden%20m...ds%20batcar.jpg Redigert 4.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Har også kikket litt på dette med tyskerhaling /skjøte. Hva er egentlig fordelen? Vinsjenes plassering vil vel på de fleste båter måtte plasseres slik at man må forlate styreposisjon og bevege seg frem. Ser da ikke helt vitsen med disse to vinsjene. Man må jo forlate roret så om man opererer en vinsj på hyttetaket eller ut i borde må jo bli et fett. Fordelen er på de båtene der du har spinnakervinsj helt bak, dvs. der det er lett å komme til disse fra rattet/rorert. Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Jo. dette er jo klart. Men endel båter har jo disse vinsjene lenger fremme. Med den løsningen klarer ikke jeg se noen hensikt med tyskerhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Vinsjenes plassering vil vel på de fleste båter måtte plasseres slik at man må forlate styreposisjon på min, er vincherne plassert så att både rorsman(bak ratten) o besettning kan nå dem....... det er ju litt av ett 'must' om du skall kjöre singlehand ! det jeg ikke når (bak ratten) er fallvincher! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ulysses Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Noen som vet om slikt blir lagerført hos noen i Norge, har ikke fått sjekket dette nermere pt, men dette skal jeg prøve, storseilet er tungt å få opp. Andre skriver at teflospray er bra, men best om dette fungerer. De øvrige sleidene går lett... så det holder med 4 slike Har 4 slike i mitt storseil. Produsent er Rutgerson og de ble levert med et UK-tape drive seil. Storseilet mitt (ca 27M2) er nok noen M2 mindre enn ditt, men jeg tipper de funker tilfredstillende for det. Ikke lite like friksjon som det hadde vært med skikkelige vogner hele veien, men lett, billig og helt kurant, i hvertfall hos meg. Sjekk med noen som forhandler Rutgerson. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.