Jump to content

CE-kategori D på sjøen

Ut218

Recommended Posts

Kjøpte båt rett før sommeren for bruk på hytta. Selgeren anbefalte en, da jeg fortalte hva jeg hadde tenkt å bruke av penger. God sjøbåt sa han, da jeg spurte, noe jeg gjorde flere ganger, siden jeg syntes den var litt liten. Og joda, de første turene var jo fantastiske, den var lettdrevet og jeg cruiset rundt, og fisket litt. Det var stort sett helt blankstille, men nå for ett par uker siden blåste det opp til frisk bris. Og det var nå jeg oppdaget, at denne båten slett ikke var egnet for sjøen(min mening). Hekken lå svært lavt i forhold til sjøen som kom inn (kortstammet motor). Den slo steinhardt i motsjø, selv med svært lav fart. Og med den korte avstanden fra vannlinjen og opp til rekka turde jeg ikke annet enn å kjøre i plan, så ikke sjøen skulle bryte over og inn i båten. For å gjøre en kort historie enda kortere. Jeg er glad jeg kom meg iland.

Kan hende jeg er en pyse, men jeg kan ikke med min beste vilje forstå at selgere bevisst selger kategori-d båter til bruk på sjøen. Og hvorfor opplyser ikke flere produsenter CE kategorien på sine salgssider, og hva det innebærer. Jeg visste ingenting om dette før jeg kjøpte båten. Først etter at jeg opplevde negative ting med båten har jeg undersøkt og funnet ut at denne ikke er bedre enn 0.5 meter høye bølger, og laber bris på små innsjøer og elver. Huff for ett bomkjøp.

Da tror jeg jeg ville tatt kontakt med forhandler , og evt prøvd å få til et innbytte til noe som egner seg bedre til ditt bruk.

(Eller kanskje helst heve kjøpet , iom at han mer eller mindre har villedet deg kraftig.)

Så kan du ogsåangre litt på at du ikke kom hit og spurte om råd i forkant...:cheers:

Søkte på nettet, første jeg tenkte var "jøss er den der virkelig 14 fot..?"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Å stole 100% på båtselgere er noe de fleste lærer seg å ikke gjøre -desverre. Har man lest et par tester og skummet gjennom båtens brosjyre vet man mer enn en normal båtselger. Det er nok en av grunnene til at mange spør om råd og tips her inne

Produktkunnskap er et ord mange i båtbransjen ikke kan stave. Spør om de har prøvekjørt det de selger - da er det mange som flakker med blikket

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Produktkunnskap er et ord mange i båtbransjen ikke kan stave.

Dette er nok til dels riktig, men har også hatt gleden av å møte en del med både bransjekunnskap, kunnskap om produktene de selger og en tydelig glede for bruk av båt/sjøen osv. For meg har dette vært en forutsetning ved kjøp av båt, og det har også gjort at jeg har valgt vekk båter jeg har vært interessert i.

Nå fritar ikke manglende produktkunnskap noen selger for at de har solgt noe som er uegnet for den bruk som kjøper har beskrevet/definert så jeg hadde gått for omlevering og det tvert! Problemet vil nok i praksis bli dokumentasjon og bevisbyrde, men som du beskriver det hele mener jeg at du har retten på din side!

Stå på krava!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...