Jump to content

Hekkaggregat vs. påhenger - fordeler-Ulemper


whatever

Recommended Posts

Sammenligner man bensinmotor med hekkagregat mener jeg alt taler til utenbordsmotorens fordel.

 

Ved dieselmontasje blir det noe annet. Diesel gir rimeligere drivstoffutgift. ca 30%.

 

Dog: Utenbordsmotoren vil gi langt rimeligere vedlikeholdsutgifter, mye lavere hastighet ved tomgangskjøring pga. større turtallsområde. lavere støy på lave turtall. Utenbordsmotoren er best egnet når man går inn mot land og trenger å tilte opp motoren for å unngå propellskader ol. Driftsikkerheten er vel også bedre på utenbordsmotoren nå etter at cr-teknologien er tatt i bruk på dieselmotorer.

 

Mitt valg på båter opp til 22 fot er helt klart å velge utenbordsmotor uansett kjørelengde/timer pr. år.

Link to post

Det er mange fordeler med innenbordsmotor, utforming av båten og badeplattform som du nevner er en av dem.

 

Det som vell er faktum er at med nye moderne 4-takt utenbords så er de tradisjonelt store fordelene med innenbords bensin blitt mye mindre. De nye påhengerene er støysvake og med betydelig lavere forbruk enn eldre to-taktere.

 

Skulle jeg velge mellom båt med innenbords bensin fra 80-90 tallet eller en med to-takt utenbords fra samme tidsepoke hadde jeg valgt innenbords. Skulle jeg kjøpt nyere båt på 16-22 fot i dag hadde nok valget vært vanskeligere, da hadde utenbords helt klart vært et godt valg. På større båter er det for min del ikke noe annet enn innenbords diesel som gjelder.

 

Når det gjelder vedlikehold på 4 takt utenbords opp mot innenbords så kan ikke jeg se den store forskjellen om du gjør litt selv. På begge må skifte:

 

1) Motorolje + oljefilter

2) Plugger

3) sjekke luftfilter

4) girolje

5) Anoder

6) Sjekke impeller evt bytte

 

Det som evt kommer i tillegg på innenbords med drev er drivknutebelg, samt litt flere anoder.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Er det noen som kan liste opp store fordelen/Ulempen med å ha innebords/Hekkaggregat kontra påhenger?

 

Er Påhenger lettere? Sprekere? Lettere å vedlikeholde?

Hva er fordelen med innebords/hekk?

 

Hei!

 

Her er noen betraktninger fra meg. Jeg konverterte fra påhengs til innenbords med drev i år. Jeg gikk da fra en Yamarin 76 DC med Yamaha F250 til en Marex 270 med Volvp Penta D4 260.

 

Fordeler med påhengsen:

Lett

Billig å serve

Bruker lite drivstoff ved pen kjøring

Kraftoverskudd

Meget lavt støynivå på lave/middels turtall

Ingen vibrasjoner uansett turtall

Du får motoren opp av vannet når den ligger på sin faste plass = slipper groe på propell etc.

 

Ulemper

Lett å stjele

Får en veldig oppstykket badeplattform

Noe høyere støy på høyt turtall

Du får ingen mulighet til varmtvann ombord

 

Fordeler med innenbords diesel:

Behagelig støynivå ved rask kjøring

Stor solseng bak (oppe på motorhuven)

Stor brukervennlig badeplattform

Litt større tyngde gir en litt mykere gange i sjøen

Bruker lite drivstoff ved alle turtall

Blir ikke stjålet

 

Ulemper

Vibrasjoner lave turtall

Støy lave turtall

Får ikke drevet opp av vannet = groe på propell etc

Dyrere å ha på service

Litt mer komplisert å kjøpe ny motor.

 

Mine erfaringer er altså fra de ovennevnte motorer. Det kunne sikkert vært annerledes ved andre motorvalg. Yamarinen hadde største firetakter, men Marexen har minste motor.

 

Min konklusjon etter 1 sesong med innenbords er at jeg savner lyden fra 3,3 V6 bensin. Fraværet av vibrasjoner er også noe jeg savner. Men ellers er innenbords best på et meste. Jeg kommer neppe til å bytte tilbake til påhengs.

Link to post
Når det gjelder vedlikehold på 4 takt utenbords opp mot innenbords så kan ikke jeg se den store forskjellen om du gjør litt selv. På begge må skifte:

 

1) Motorolje + oljefilter

2) Plugger

3) sjekke luftfilter

4) girolje

5) Anoder

6) Sjekke impeller evt bytte

 

Det som evt kommer i tillegg på innenbords med drev er drivknutebelg, samt litt flere anoder.

 

Innenbords m.drev gir ofte betydelige utgifter til service og rep på drev. Man hører nesten aldri om drevproblemer på utenbordsmotor. Havari på drev på innenbordsmotorer er jo daglidags uansett leverandør.

 

Anoder skifter man langt skjeldnere fordi utenbordsmotorene tiltes opp når de ikke er i bruk.

 

Impeller tror jeg nesten garantert at det holder å skifte med 10års intervall mellom skiftene på utenbordsmotorer, forutsatt at det ikke oppstår tørrkjøring ved opptak ol.

 

Det er heller ikke noe varmevekslere som trenger tilsyn/rens.

 

 

Billigere å forsikre m. innenbordsmotor

Veldig få tyverier av innenbordsmotorer... (med mindre de tar hele båten da)

 

Er du sikker på at det er serlig stor forskjell på forsikringskostnadene? Den tror jeg er ubetydelig men er vel avhengig av hvor du bor i landet.

Nei de stjeler nok ikke innenbordsmotorer men drevene er veldig utsatt for tyverier.

 

 

Videre er innenbordsmotorene (bensin) gammeldagse konstruksjoner som drikker langt mer drivstoff enn moderne firetaktere for utenbordsbruk. Man har ett ekstra vinkeldrev på hekkagregat og dette gir noe effekttap som også gjør motorene mindre drivstoffgjerrige.

 

Jeg har hatt flunka ny båt med hekkagregat og der startet problemene første året og jeg kvitta meg med båten etter et par år. Aldri mer.

 

Da kjører jeg heller topp moderne firetakter som henger bakpå og gir et bekymringsløst båtliv år etter år.

Link to post
Skjønte ikke helt denne jeg? Det går jo sent på tomgang med innenbords og null støy når jeg kjøre under plan. Ikke allverdens støy når jeg kjører i plan heller

 

Han mente nok med diesel innebords, og ikke bensin. Turtallsregisteret på en diesel er jo litt mindre, og har du en båt med ganske høy toppfart blir tomgangshastigheten høy. Min båt har ca 4,5 knop på tomgang 700 omdr. Jeg opplever imidlertid ikke det som noe problem.

Link to post
Innenbords m.drev gir ofte betydelige utgifter til service og rep på drev. Man hører nesten aldri om drevproblemer på utenbordsmotor. Havari på drev på innenbordsmotorer er jo daglidags uansett leverandør.

 

Anoder skifter man langt skjeldnere fordi utenbordsmotorene tiltes opp når de ikke er i bruk.

 

Impeller tror jeg nesten garantert at det holder å skifte med 10års intervall mellom skiftene på utenbordsmotorer, forutsatt at det ikke oppstår tørrkjøring ved opptak ol.

 

Det er heller ikke noe varmevekslere som trenger tilsyn/rens.

 

 

 

 

Er du sikker på at det er serlig stor forskjell på forsikringskostnadene? Den tror jeg er ubetydelig men er vel avhengig av hvor du bor i landet.

Nei de stjeler nok ikke innenbordsmotorer men drevene er veldig utsatt for tyverier.

 

 

Videre er innenbordsmotorene (bensin) gammeldagse konstruksjoner som drikker langt mer drivstoff enn moderne firetaktere for utenbordsbruk. Man har ett ekstra vinkeldrev på hekkagregat og dette gir noe effekttap som også gjør motorene mindre drivstoffgjerrige.

 

Jeg har hatt flunka ny båt med hekkagregat og der startet problemene første året og jeg kvitta meg med båten etter et par år. Aldri mer.

 

Da kjører jeg heller topp moderne firetakter som henger bakpå og gir et bekymringsløst båtliv år etter år.

 

Den impeller teorien din bør du sjekke opp litt.;-) Uansett så er det mer jobb og dyrere vedlikehold/forbruk på innabords.

Link to post
Den impeller teorien din bør du sjekke opp litt.;-)

 

Den erfaring jeg selv har opparbeidet etter over 20 år med båt er bare sånn. Nå har jeg forsåvidt kun vært eier av Japanproduserte utenbordsmotorer da..

 

Jeg har nå Honda og er mektig imopnert over kvaliteten. Har forespurt forhandler og imortør om hvor ofte man bør skifte registerreim. Denne har jo normalt maks 7 år levetid på bilmotorer. Tut å kjør blir det sagt, ta av dekselet for inspeksjon en gang innimellom (i året) og sjekk for sprekkdannelser. Ser reima hel ut er det bare å kjøre videre. Har hørt om flere som enda ikke har sjiftet etter 20 år.

Ikke korroderer aluminiumen på Hondaen heller, Alle bolter kan demonteres selv om motorene er aldri så gamle. Det opplevde jeg forøvrig var et større problem på Yamaha sine motorer. De er jo klin umulig å demontere etter 15-20år. Likeledes har dette vært et problem på Tohatsu..

Link to post

Da får du begynne å skru litt motorer av forskjellige merker så ser du fort at dine generelle anslåelser får store sprekker.;-) En bilmotor er IKKE en båtmotor. Det som er dealen med reg.remmer er at de sjelden holder lenge ved sprekkdannelser og hele poenget er du skal bytte FØR du får sprekkdannelser. Vri på svinghjulet på en DOHC eller SOHC og kjenn belastningen på remma så skjønner du hva jeg mener. Og aluminiumen på Honda korroderer like mye som på andre motorer, boltene derimot er ganske så bra. Honda bruker som regel fine gjenger på alt og da er det vanskelig for salt/saltluft/smuss etc. å trenge inn og skape irr i gjengepariet. De motorene som har grovere gjenger sliter mer fordi det er lettere for salt/saltluft/smuss å trenge inn. Og de som ikke gidder å bytte reg.reim i løpet av 20år...... Er det mulig? De som er så late sku vært å sett hva som skjer når remma ryker på 5500rpm. Etter 5år så er det tilfeldigheter som bestemmer hvor lenge remma holder. Den kan godt holde i 20år men den kan også ryke etter 6.:-)

 

Jeg er enig med deg at mange outboards er kranglete å plukke ned gearhuset på etter 15-20år men hva så? Det gearhuset sku vært nede for 10 år sida allikevel. Er som regel bare å varme med acetylen-brenner og være tålmodig. Korrodert aluminium slipper som regel rundt 100graderC og hvis ikke det går så dra av bolten og gjeng opp på nytt.

 

Hva angår impeller så er det veldig forskjellig fra motortype til motortype. Noen har store, myke og fine impellere med tykke vinger og noen har mindre hardere impellere med tynnere vinger. Alt har med utforming på vannpumpa og ønsket vanntrykk opp til blokka. Det finnes ikke noen standard som alle skal følge ang. impellerskift men jeg anbefaler å bytte hvert andre på noen typer og hvert femte/fjerde på andre typer.

 

Ferskvann er en annen diskusjon. Der kan ting og tang gå til krampa tar en.:-) Går mye gammalt på Mjøsa.

Link to post

kimosabi.. Min jobb er faktisk å skru ganske så mye på motorer. Derfor er jeg også mektig imponert over kvaliteten på til eks. Honda. Nå er det jo også slik at du vil oppleve flere og fler leverandører som vil levere motorer med "long life" regreim.

 

PS: Det var tekniker hos importør som hadde hatt samme motor siden 1987 uten at reima var skiftet ennå.

 

Jeg vet jo fra bilbransjen at en rekke produsenter opp gjennom årene har opplevd registerhavari lang tid før oppgitte intervall. Derfor har jeg vært svært bevist på at denne måtte skiftes, men når forhandler og importør ber meg glemme det, det er ingen fare, så synes jeg det blir for dumt å alikevell gjøre det.

 

Ellers er jeg jo enig i at det er greit å kontrollere ditt og datt til stadighet, men ofte skyldes problemer at motorene blir skrudd unødig og feil på.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post

Jeg har tidligere hatt Skibsplast 655 med Suzuki DF 115 utenbordsmotor, det var et problemfritt motorhold. Nå har jeg nettopp gjenanskaffet så å si samme båt, men med innenbords diesel og drev, Skibsplast 660 med Mercruiser 1,7 l. Ville helst fått tak i en brukt med Suzuki utenbords, men fant aldri "rette" utgaven med det rette utstyret, eller som var godt nok holdt. Nå fant jeg en strøken 660. Så får vi se hvilke erfaringer jeg får etter hvert.

 

Selv om en båt i 21 - 22 - fots-klassen er akkurat i grenseland for hva som er mest optimalt m.o.t. motortype, så får jeg personlig en følelse av at en båt med inboard liksom er litt mer ekte BÅT :wink: , det gir en annen båtfølelse rett og slett, enn med den tjuverilokkende "vispen" hengende utenpå der bak ... Akkurat denne båten blir litt tyngre med inboard, vektplasseringen er også bedre siden drivstofftanken er plassert under dørken midt i båten, mens utenbordsmodellen har tanken helt akter. Vektfordelingen og tyngden til 660 synes jeg gir bedre sjøegenskaper på 660 vs. 655.

 

Videre har jeg fått stor og sammenhengende badeplatform akter, samt rimeligere drivstoff-forbruk, lurt i disse energikrisetider. Skibsplast 655 / 660 er ansett som en daycruiser i grenseland opp mot en liten cabincruiser, bl.a. grunnet klassens største forkabin, så den er egnet til mer enn bare dagsturer. Da blir forbruk av betydning, ved lengre overnattingsturer. Motoren er også passelig sterk nok til en båt som veier 1200 - 1300 kg, og dieselmotorens dreiemoment gir et skikkelig skyv når jeg gir gass og skal ha båten opp i plan, da blir det nesten som å få en dytt i ryggen, noe DF 115 ikke ga på samme måte.

 

Så får vi se da, om vedlikeholdsutgiftene til motor og drev i tiden fremover blir så anselig mye større som noen her gir uttrykk for. Men om de ikke blir astronomiske, så tror jeg kanskje at jeg likevel velger å betale noe mer, for den ekstra "BÅT-følelsen" inboard gir meg.

Link to post

Motor... Min jobb er faktisk å skru outboards. Ganske så mye hele året. Og jeg skrur mye bil på fritida, restaureringer etc. Og ja, noen skrur for mye men du kanke sammenligne belastning og miljøpåvirkning på en båtmotor kontra bilmotor. Det er to forskjellige verdener. Det å bytte en reg.rem er en liten jobb og billig forsikring. Eneste området jeg muligens KAN støtte deg litt på ang. reg.rem bytte må være på de minste 4-takt outboards 4-10hk. Mindre belastning på remma. Long-life remmer er vel og bra det men det er det vel bare Honda som har da, tenker jeg. Ingen andre.

Link to post

Kimosabi:

På alle nyere motorer er det jo overopphetingsalarm som vil slå ut ved defekt impeller, så hvorfor skifte den før den ryker?

Bytta impeller her i våres på en evinrude 40hk 1984mod, denne hadde min bestefar hatt siden 88, og impelleren hadde aldri vært byttet. Den kjølte bra, men siden den ikke hadde temp-alarm ville jeg bytte den.... Det så forøvrig nesten ut som om den var ny.......

 

Ang bolter som henger, er mine erfaringer at det på johnson/evinrude sjelden ryker bolter, mens det på yamaha skjer stadig vekk..... Men så er også variasjonen mellom 2 like motorer fra samme årstall også ganske store stadigvekk da.....

 

Når det gjelder vedlikehold på 4 takt utenbords opp mot innenbords så kan ikke jeg se den store forskjellen om du gjør litt selv. På begge må skifte:

 

1) Motorolje + oljefilter

2) Plugger

3) sjekke luftfilter

4) girolje

5) Anoder

6) Sjekke impeller evt bytte

 

Det som evt kommer i tillegg på innenbords med drev er drivknutebelg, samt litt flere anoder.

 

Hva med en totakter DFI i stedet for? bruker like lite bensin og er på ganske lik høyde innen støynivå også.... Da slipper du hvertfall ett av punktene på lista..... du slipper også evnt. registerreim bytte, og ventiljustering.

Luftfilter er vel ikke så vanlig på utenbordsmotorer? på e-tecen min er det hvertfall bare lyddemper.....

Link to post

Kimosabi. Jeg hadde demontert reima på min Honda og planen var å skifte denne samt den like viktige delen, strammehjulet. Ringte Kellox og fikk denne beskjeden samt at pris på deler var på 2500,- kroner. Importøren hadde aldri vært borti havari på disse motorene, var i denne sammenheng snakk om en 50hk\er med enkel overliggende kamaksel. Ikke sikker det blir krasj om den ryker heller, men det viste ikke importøren siden det aldri hadde vært noen uhell på disse motorene. Var jeg i det minste tvil om dette ville jeg selvfølgelig ha skiftet. :smiley:

 

Jeg kjenner også folk fra motorsykkelmiljøet som hevder Hona på flere motorer har 150000km intervall på mc-motorene. Det er det vel ingen abdre som har.

 

Ved neste båtskifte er det planlagt båt med Honda nok en gang, tenker på 150hkèrn. Yamaha er også en mulighet men jeg liker slett ikke den erfaringa jeg har gjort ved demontering av disse. Topplokkbolter og andre bolter på motorene er ofte etter 10 år så fastirret at det blir et rent helvete utav hele jobben. her er vel også Amerikanerne bedre enn Yamaha/Tohatsu.

 

Ellers sitter også jeg som noen andre av følelsen av at båten er mer komplett/kompakt med innenbordsmotor og annenhåndsverdien holder seg serdeles godt med dieselinnstallasjon. Dog, aldri mer for min del. Båten blir stasjonert på hytta og når jeg kommer dit vil jeg kose meg og ikke irritere meg over et hekkagregat som enten har gjenngrodde kjølevannsinntak eller andre driftsproblemer.

Link to post
Jeg kjenner også folk fra motorsykkelmiljøet som hevder Hona på flere motorer har 150000km intervall på mc-motorene. Det er det vel ingen abdre som har.

150000km intervall på hva? Er vel kjede på de fleste mc-motorer (og enkelte Hondaer har tannhjulsdrift)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...