motor Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Det er jeg faktisk 100% enig i. Noe liker ditt og noen datt. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 2-takt er utgått på dato 2-takterne er absolutt oppegående med sine (DFI) Direct Fuel Injection motorer. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 2-takterne er absolutt oppegående med sine (DFI) Direct Fuel Injection motorer. Enig, men på tomgang går disse 4takterne så stille at man nesten ikke hører dem og det setter nå jeg utrolig pris på. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Nå var det 2-taktere med DFI systemet jeg tenkte på. 4-takterne benytter EFI (Electronic Fuel Injection) og går som du sier meget stille på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 (redigert) Dobbelposting Redigert 4.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Joda, totakterene har blitt bedre men selv hadde jeg ikke vurdert å kjøpe en totakt utenbords. Det er og blir en totakter uansett. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Kaffelars Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 (redigert) Kimosabi. Jeg hadde demontert reima på min Honda og planen var å skifte denne samt den like viktige delen, strammehjulet. Ringte Kellox og fikk denne beskjeden samt at pris på deler var på 2500,- kroner. Importøren hadde aldri vært borti havari på disse motorene, var i denne sammenheng snakk om en 50hk\er med enkel overliggende kamaksel. Ikke sikker det blir krasj om den ryker heller, men det viste ikke importøren siden det aldri hadde vært noen uhell på disse motorene. Var jeg i det minste tvil om dette ville jeg selvfølgelig ha skiftet. ... *Delepris-sukk* Har en sånn motor det er snakk om fra tidlig -90, og reima ser fremdeles ut som ny. Honda bruker bra gummi, og såvidt jeg vet så har den også kevlarkjerne. Fra Usa koster samme originaldelene 300,- for reima og ca. 250,- var det vel for strammehjulet.. moms og frakt kommer jo i tillegg, men LIKEVEL! Vært arti å visst om disse motorene var non-interference skulle uhellet være ute, er ikke helt sikker faktisk, selv om der er utsparinger i stempla for ventilene..De har ganske høy kompresjon (200+ psi/ca. 9,6:1) så lurer på om regreim-havari kan bli dyyyrt Og angående bolter så er de på min gamle i perfect skick fremdeles, par slangeholdere med litt rust på under huven og dreiearma i svingbraketten (samme dårlige Mercury-patent fra den perioden) + tiltrøret/dreierøret til løften som måtte byttes. har inntrykk av at det bare er å sørge for oljenivå, sjekke ventilklaringer(enkelt!) og rent bensinfilter så bare snurrer det som det skal At man kommer seg 3nm per liter med denne motoren i plan på rett båt er ikke dumt heller, syk rekkevidde med en liten plasttank! Redigert 4.September.2008 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Kaffelars. har du noe peiling på hvor/hvem i USA det er greit å bestille deler hos til Honda. Trenger ikke noe nå men den tid kan vel komme.. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Kimosabi:På alle nyere motorer er det jo overopphetingsalarm som vil slå ut ved defekt impeller, så hvorfor skifte den før den ryker? Bytta impeller her i våres på en evinrude 40hk 1984mod, denne hadde min bestefar hatt siden 88, og impelleren hadde aldri vært byttet. Den kjølte bra, men siden den ikke hadde temp-alarm ville jeg bytte den.... Det så forøvrig nesten ut som om den var ny....... Ang bolter som henger, er mine erfaringer at det på johnson/evinrude sjelden ryker bolter, mens det på yamaha skjer stadig vekk..... Men så er også variasjonen mellom 2 like motorer fra samme årstall også ganske store stadigvekk da..... Hva med en totakter DFI i stedet for? bruker like lite bensin og er på ganske lik høyde innen støynivå også.... Da slipper du hvertfall ett av punktene på lista..... du slipper også evnt. registerreim bytte, og ventiljustering. Luftfilter er vel ikke så vanlig på utenbordsmotorer? på e-tecen min er det hvertfall bare lyddemper..... Hvis impellern din ryker så er det fare for at gummirester følger med opp i kjølesystemet og det kan være et helvete å få ut. Det kan også skje at kjølesystemet tettes helt. Er du midt utpå fjorden da så kan det bli dyrt å kjøre videre uansett Guardian-programmer etc. Jeg personlig gidder ikke å gamble på at ting holder på en båtmotor. Og ja, jeg har sjekka mange impellere som har gått i mange år som har sett nye ut men vingene mister spennet selv om impelleren ser ny ut. En outboard mister vanntrykk på at vingene får dårligere spenn. Hørt om fortrengningspumpe? Det er det vannpumpa i outboarden din er og det er derfor vingene er myke og fjærende på impelleren din. Det er ganske stor margin på kjølesystemet på outboards hva angår vanntrykk/kjøleevne men det betyr ikke at kjølinga er optimal med eldre impellere.;-) Jeg leser mange historier her om folk som har sett ditt og datt og: "Det ekke så farlig". Hva med alle de motorene JEG er borti med varmskjærte sylindre og gummirester i kjølerør/pumpehus/pumpeinntak etc.? Folk bagatelliserer for mye. Ja, det finnes motorer som går i tusen år uten å gjøre noen ting men det finnes også andre av samme type med skrota impellere. Motor: Jeg har aldri hørt om en påhenger med røket reg.rem jeg. Men jeg bytter allikevel. Ting KAN skje selv om det finnes mange historier. Det burde enhver mekaniker skjønne. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Det er heller ikke noe varmevekslere som trenger tilsyn/rens. Tenk så fint , sjøvann rett inn i motoren som er av aluminium . Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Litt trangt om plassen under dekselet på en påhenger. Varmeveksler er litt vanskelig å plassere.:-) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Du er inn på noe der kimosabi Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Tenk så fint , sjøvann rett inn i motoren som er av aluminium . Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Kaffelars Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 (redigert) Kaffelars. har du noe peiling på hvor/hvem i USA det er greit å bestille deler hos til Honda. Trenger ikke noe nå men den tid kan vel komme.. http://www.boats.net/parts/search/Honda/Ou...gine/parts.html Er ei bra kilde - også greit å ha delekatalog og servicemanaual, men du finner en i england som selger en cd på ebay med begge disse + alle manualene til påhengerne samlet (søk honda marine) Ulempen med boats.net er at du mest sannsynlig ikke kan skrive inn serienummeret ditt (tror det er kun for US modeller), og på endel ting er det kanskje 7-8 forskjellige lageralternativer <- da trenger du servicemanual/delekatalog for å få refnr. på lager etter veivnr., blokknr. el.l. Redigert 4.September.2008 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 dette med at påhengser kan løftes /tiltes over vannet .. har hørt at det er bedre med litt groe på stamme , propell enn hva saltvann som tørker i kjølesystemet gjør med motoren. noen tanker om det ? likeledes er det mange som sier at drev bør kjøres helt inn ved fortøyning i lang tid , slik at ikke rur o.l gror fast på sylinder akslingene og resulterer i at eventuelle pakninger i hydralikk sylindrene blir lekk Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 ..likeledes er det mange som sier at drev bør kjøres helt inn ved fortøyning i lang tid , slik at ikke rur o.l gror fast på sylinder akslingene og resulterer i at eventuelle pakninger i hydralikk sylindrene blir lekk Gjelder også for eksos og drivknutebelger, de kan 'sette seg' når de ligger opptilta/kinka i lang tid - setter drastisk ned levetida visstnok.. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Nå har jeg nettopp gjenanskaffet så å si samme båt, men med innenbords diesel og drev, Skibsplast 660 med Mercruiser 1,7 l. Akkurat denne båten blir litt tyngre med inboard, vektplasseringen er også bedre siden drivstofftanken er plassert under dørken midt i båten, mens utenbordsmodellen har tanken helt akter. Vektfordelingen og tyngden til 660 synes jeg gir bedre sjøegenskaper på 660 vs. 655. Oi, gratulerer!! Sånt er vel egentlig den beste PR en båtprodusent kan få. Kanskje du kan gi oss noe konkret om forskjellen på forsikringskostnad...? Jeg fant ut at Skibsplast 650CC med 150 dieselhester er noe billigere i forsikring enn Bayliner Capri 2155 med V8 bensin, som også var vesentlig billigere enn 655 med 115 4-takt. Stemmer dette med dine observasjoner? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
motor Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 http://www.boats.net/parts/search/Honda/Ou...gine/parts.html Er ei bra kilde - også greit å ha delekatalog og servicemanaual, men du finner en i england som selger en cd på ebay med begge disse + alle manualene til påhengerne samlet (søk honda marine) Ulempen med boats.net er at du mest sannsynlig ikke kan skrive inn serienummeret ditt (tror det er kun for US modeller), og på endel ting er det kanskje 7-8 forskjellige lageralternativer <- da trenger du servicemanual/delekatalog for å få refnr. på lager etter veivnr., blokknr. el.l. Dette så kurant ut. Fant alle de deler jeg prøvde å finne. Kurante priser. Mener det skal være greit å finne og søke på rett motor når jeg fant alle motorkodene i brukermanualen til motoren. Tenker jeg bestiller opp reg.reim og strammehjul. Skader jo ikke å skifte på tross av at importøren mener det er unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Oi, gratulerer!! Sånt er vel egentlig den beste PR en båtprodusent kan få. Ja, jeg måtte bare tilbake til "moderhuset" etter å ha prøvd diverse alternativ. Som flere andre her har uttrykt, det finnes neppe noen båt i denne klassen med bedre plassutnyttelse enn Skibsplast 650 / 655 / 660. Romslig forkabin der du kan sitte oppreist både på potta og ellers, pluss bra bysse og massevis av stuerom. Har sammenlignet med bl.a. NorDan, Beetle, Triton og Uttern i samme størrelse, alle har de vesentlige mangler i forhold til Skibsplasten. Etter min smak og mine prioriteringer da ... Kanskje du kan gi oss noe konkret om forskjellen på forsikringskostnad...? Jeg fant ut at Skibsplast 650CC med 150 dieselhester er noe billigere i forsikring enn Bayliner Capri 2155 med V8 bensin, som også var vesentlig billigere enn 655 med 115 4-takt. Stemmer dette med dine observasjoner? Nå husker jeg ikke eksakt hva jeg betalte for 655 med DF 115 i forsikring, men synes å huske at det var mellom 4000 og 4500 i årspremie? Nå skal jeg i alle fall betale 3200 i året, dette er hos Vesta, og fratrukket familiens totalforsikringrabatt. Har ikke forhørt meg så mye omkring, fordi båten var det ingen tvil om at jeg ville ha, og Vesta er jeg veldig fornøyd med i alle sammenhenger ellers. Men nå må jeg logge av, i dag er det montering av ankerrulle på badeplattformen som står på programmet, koser meg glugg i hjæl i / med denne båten, tralalla ... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Er det noen som kan liste opp store fordelen/Ulempen med å ha innebords/Hekkaggregat kontra påhenger? Er Påhenger lettere? Sprekere? Lettere å vedlikeholde? Hva er fordelen med innebords/hekk? Hvis du skal velge en båtstørrelse som klarer seg med en påhenger er jeg ikke i tvil om at en moderne påhenger er beste valg: Hvis motoren totalhavarer første dag av ferien redder du ganske enkelt ferien ved å kjøpe ny påhenger (hvis du har råd). Når påhengeren blir utslitt etter x antall år å må skiftes ut kjøper du en helt ny motor inkludert kraftoverganger og propell. Med tau i propellen fikser du problemet uten dykker. Moderne 4 taktere er stillegående på lave turtall og noe helt annet enn gammeldagse påhengere. Motorgnisten er betryggende bak utenfor båten langt unna bensindamp. (Ja bensinlekasje i motorrommet for innenbordmotor kan sende motorblokka langt avsted...) Ved vinteropplag tar marinaer mye mimndre for høst-service. Skroget er ikke gjennomhullet med alle mulige foringer oeverganger under vannlinjen som kan lekke. Livet er enklere med påhenger..men spesielt pene er de ikke (sikkert fordler med innebords også men det kjenner jeg ikkee til.) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Nå husker jeg ikke eksakt hva jeg betalte for 655 med DF 115 i forsikring, men synes å huske at det var mellom 4000 og 4500 i årspremie? Nå skal jeg i alle fall betale 3200 i året, dette er hos Vesta, og fratrukket familiens totalforsikringrabatt. Har ikke forhørt meg så mye omkring, fordi båten var det ingen tvil om at jeg ville ha, og Vesta er jeg veldig fornøyd med i alle sammenhenger ellers. Ja, det varierer en del fra selskap til selskap. Jeg betaler 3000,- i året for en Ryds 620 Dc med 115 hk utenbords hos IF som totalkunde. Hadde nok blitt gunstigere med en innenbords her også. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Dette så kurant ut. Fant alle de deler jeg prøvde å finne. Kurante priser. Mener det skal være greit å finne og søke på rett motor når jeg fant alle motorkodene i brukermanualen til motoren. Tenker jeg bestiller opp reg.reim og strammehjul. Skader jo ikke å skifte på tross av at importøren mener det er unødvendig. Flott! - Bare å ta med impeller m/pakninger evt. vannpumperepkit, fuel og oljefilter i samme omgangen også, så er du helt klar for neste sesong Har ikke bestilt noe derfra enda, men det skal være smertefritt, kjapt og greit etter det jeg har hørt/lest Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.