Rolf Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Jeg kan ikke svare deg på hvor dårlige de er i forhold til andre. En ting som jeg forlanger av en avlaster, er at den skal kunne åpnes når det er strekk i tauet. Slik funker ikke Rutgerson. Jeg er nødt til å legge tauet over en winch for å utligne lasten. Den har ingen guide på winch-siden, det går så plastikken spruter. Den kan være vanskelig å lukke om lasten ikke er utlignet, altså at kraften fra tauet blir tatt opp av winchen. Ja, dette høres jo rimelig ut. Andre egenskaper en avlaster bør ha, sånn generelt? Noen som vet forskjellen i egenskaper på ulike avlastere fra de mest kjente produsentene? Tenker da på avlastere som har tilstrekkelig kapasitet/egenskaper til mitt bruk som vil være normal turseiling i en Contrast 36, med andre ord kan vi utelukke utstyr av high end typen beregnet for større båter og/eller heftigere bruk. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Andre egenskaper en avlaster bør ha, sånn generelt? att dom ikke sliter på tauet....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Jeg seiler regelmessig på to forskjellige båter. Den ene har Spinlock avlastere, den andre Rutgerson. En ting er sikkert: Spinlock er mye hardere å åpne under belastning enn Rutgerson. Med Rutgerson avlastere hender det at jeg må legge litt mottrekk fra en vinsj for å åpne dersom linen har stor belastning, med Spinlock gidder vi ikke engang prøve å åpne uten at linen er avlastet på en vinsj. (f.eks. fall er det ikke så farlig å åpne uten avlastning på vinsj; krefrene forsvinner uansett etter at 10 cm line har fått løpe ut). RED: Men, i rettferdighetens navn: Spinlock avlasterne føles noe mer solide enn Rutgerson. Har aldri ødelagt noen av dem, så vet ikke hvem som er mest solid, men følelsen sier Spinlock. Redigert 1.Oktober.2008 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Surprise vilken av dessa to har störst slitasje på linen...har hört att Rutgerson sliter en del?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ulysses Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 En ting er sikkert: Spinlock er mye hardere å åpne under belastning enn Rutgerson. Hva slags avlastere er det? Har selv 6 stk spinlock XCS som jeg fikk kjøpt rimelig på et salg, og disse er aldri noe problem å åpne, selv under mye belastning. XTS som har plastikk-sider i stedet for alu, har samme mekanismen, så jeg går ut fra at de er likeverdige i funksjon. De rimelige XASene er jeg ikke spesielt imponert over, men de funker greit der det ikke er store belastninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Jeg kan ikke si at selve låsemekanismen til Rutgerson sliter på tauene mine. Det er heller det at plastikken i Rutgerson blir slitt i og med at alle tauer ikke går rett inn på winchen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Jeg kjøpte en stk. Spinlock XAS Single Powerclutch (for liner fra 6mm to 12mm) hos Mauriprosailing.com pålydende 58USD her i sommer. En hel del å spare på å kjøpe sånt over there. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hva slags avlastere er det? Det må jeg sjekke. Står typebetegnelsen på noe sted? Nå er det forøvrig ikke mer regattaseiling i år (ihvertfall ikke for min del), så det kan fort bli vår før jeg ser denne båten igjen.. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Andre egenskaper en avlaster bør ha, sånn generelt? - Den skal gi stor åpning i åpen stilling så det er lett å tre. - Den skal ikke gi motstand mot innhaling i lukket stilling. - Det skal kunne vinsjes over en stor vinkel uten friksjon og slitasje. - Den skal ikke glippe på lina i lukket stilling. - Det skal være enkelt å regulere når det skal slippes forsiktig ut. - Den skal være enkel og lett og åpne. - Den skal ikke slite på tauet. Da er det enkelt å slutte seg til at den avlasteren finnes ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 9.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Masta er nede for vinteren. Har hatt hjelp av en seilmaker til å se over riggen, bortsett fra et slitt fall så det bra ut. Har noe arbeide som skal gjøres i masta når den allikevel er nede: - Bytte slitt fall - Trekke ny kabel til vindinstrument giver. - Trekke ny kabel til tricolor m/ankerlanterne - Montere tricolor/ankerlanterne - Trekke ny kabel til motorlanterne/dekkslys - Montere dekkslys - Justere windex som er noe ute av stilling - Montere "noe" i toppen for å hindre måker å sette seg. - Tape alle splinter og skarpe kanter - Tre i flaggliner på spredere Annet som er kjekt å få gjort? Feks: - Montere radarreflektor? I såfall på masta eller i akterstag? Anbefaling av type/merke? - Montere TV antenne/trekke kabel - anbefaling merke? Andre tings som bør sjekkes/skiftes/monteres/kjekt å ha når masta er nede? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Gunga Din Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 - Montere "noe" i toppen for å hindre måker å sette seg. den punkten kan du glemme.......har aldrig haft problem med det.... windex, lanterne o VHF-antenn gjör att måkerne ikke trivs......ivartfall ikke i min masttopp....har heller ikke haft problem med att dom satt seg i etasjen under....dvs salingshorn...tror det er för mye stag o vant i vegen.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Allan E Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Stadig måker som sitter på windex. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 9.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Hmm, har heller ikke vært noe stort problem hos meg. Nå er det ikke mange andre seilbåter i umiddelbar nærhet av min men ved opptak i høst så jeg at flere av de andre seilbåtene var veldig tilgriset av måkeskitt. Flere gav uttrykk for at det virket som enkelte båter var "oppdaget" som en glimrende sitteplass mens andre aldri fikk besøk... Så dette var tenkt som et forebyggende tiltak. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sailing Moana Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Måtte bytte windex i sommer da måkene tok den av dage. (De klarte på merksnodig vis og knekke av styre finnen oppå i tillegg til å bryte den helt ut av stilling.) I høst var de på nytt i mastetoppen og gikk løs på den med dødforakt, men de bøyde den bare helt ut av stilling.. Ingenting ødelagt... Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Rolf Svart 12.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Kan være det er måker som har hatt nærkontakt med min windex og, er ute av stilling den også.... counter measures må på plass til neste sesong. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Så var en ny sesong over og vinteropplaget står for tur, denne gang med masta stående oppe. Skal selvsagt dekke til med presenninger men hvordan gjør folk det der som mast, stag og vant må gjennom presenningen? Tenker ikke å kjøpe en skreddersydd løsning, må lage til noe selv men vil gjerne få det til slik at det blir tettest mulig i gjennomføringen og med minst mulig sjanse for rivning av presenningen. Tips/erfaringer? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 2 presenninger så overlapper du akkurat i området ved masten det er ihvertfall slik jeg har gjort det noen ganger Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 ...hvordan gjør folk det der som mast, stag og vant må gjennom presenningen? ... Jeg har fått spesialsydd hovedpresenningen (den bak masta) men det passer allikevel ikke 100%. Anbefaller at du bruker en hel presenning bak masta og en hel presenning forann masta. Bruk deretter en billig lett-presenning i området mellom disse to presenningene. Legg den under de andre og tilpass kun denne presenningen. Når du ser at den passer 100% kan du evt vurdere å få spesialsydd en ny liten presenning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.