Jump to content

36 fot seilbåt for dummies

Rolf

Recommended Posts

Jeg kan ikke svare deg på hvor dårlige de er i forhold til andre. En ting som jeg forlanger av en avlaster, er at den skal kunne åpnes når det er strekk i tauet. Slik funker ikke Rutgerson. Jeg er nødt til å legge tauet over en winch for å utligne lasten. Den har ingen guide på winch-siden, det går så plastikken spruter. Den kan være vanskelig å lukke om lasten ikke er utlignet, altså at kraften fra tauet blir tatt opp av winchen.

Ja, dette høres jo rimelig ut.

Andre egenskaper en avlaster bør ha, sånn generelt?

Noen som vet forskjellen i egenskaper på ulike avlastere fra de mest kjente produsentene? Tenker da på avlastere som har tilstrekkelig kapasitet/egenskaper til mitt bruk som vil være normal turseiling i en Contrast 36, med andre ord kan vi utelukke utstyr av high end typen beregnet for større båter og/eller heftigere bruk.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg seiler regelmessig på to forskjellige båter.

Den ene har Spinlock avlastere, den andre Rutgerson.

En ting er sikkert: Spinlock er mye hardere å åpne under belastning enn Rutgerson.

Med Rutgerson avlastere hender det at jeg må legge litt mottrekk fra en vinsj for å åpne dersom linen har stor belastning, med Spinlock gidder vi ikke engang prøve å åpne uten at linen er avlastet på en vinsj. (f.eks. fall er det ikke så farlig å åpne uten avlastning på vinsj; krefrene forsvinner uansett etter at 10 cm line har fått løpe ut).

RED: Men, i rettferdighetens navn: Spinlock avlasterne føles noe mer solide enn Rutgerson. Har aldri ødelagt noen av dem, så vet ikke hvem som er mest solid, men følelsen sier Spinlock.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

En ting er sikkert: Spinlock er mye hardere å åpne under belastning enn Rutgerson.

Hva slags avlastere er det? Har selv 6 stk spinlock XCS som jeg fikk kjøpt rimelig på et salg, og disse er aldri noe problem å åpne, selv under mye belastning. XTS som har plastikk-sider i stedet for alu, har samme mekanismen, så jeg går ut fra at de er likeverdige i funksjon. De rimelige XASene er jeg ikke spesielt imponert over, men de funker greit der det ikke er store belastninger.

Andre egenskaper en avlaster bør ha, sånn generelt?

- Den skal gi stor åpning i åpen stilling så det er lett å tre.

- Den skal ikke gi motstand mot innhaling i lukket stilling.

- Det skal kunne vinsjes over en stor vinkel uten friksjon og slitasje.

- Den skal ikke glippe på lina i lukket stilling.

- Det skal være enkelt å regulere når det skal slippes forsiktig ut.

- Den skal være enkel og lett og åpne.

- Den skal ikke slite på tauet.

Da er det enkelt å slutte seg til at den avlasteren finnes ikke.

• 2 måneder senere...

Masta er nede for vinteren.

Har hatt hjelp av en seilmaker til å se over riggen, bortsett fra et slitt fall så det bra ut.

Har noe arbeide som skal gjøres i masta når den allikevel er nede:

- Bytte slitt fall

- Trekke ny kabel til vindinstrument giver.

- Trekke ny kabel til tricolor m/ankerlanterne

- Montere tricolor/ankerlanterne

- Trekke ny kabel til motorlanterne/dekkslys

- Montere dekkslys

- Justere windex som er noe ute av stilling

- Montere "noe" i toppen for å hindre måker å sette seg.

- Tape alle splinter og skarpe kanter

- Tre i flaggliner på spredere

Annet som er kjekt å få gjort? Feks:

- Montere radarreflektor? I såfall på masta eller i akterstag? Anbefaling av type/merke?

- Montere TV antenne/trekke kabel - anbefaling merke?

Andre tings som bør sjekkes/skiftes/monteres/kjekt å ha når masta er nede?

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

- Montere "noe" i toppen for å hindre måker å sette seg.

den punkten kan du glemme.......har aldrig haft problem med det....

windex, lanterne o VHF-antenn gjör att måkerne ikke trivs......ivartfall ikke i min masttopp....har heller ikke haft problem

med att dom satt seg i etasjen under....dvs salingshorn...tror det er för mye stag o vant i vegen.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Hmm, har heller ikke vært noe stort problem hos meg. Nå er det ikke mange andre seilbåter i umiddelbar nærhet av min men ved opptak i høst så jeg at flere av de andre seilbåtene var veldig tilgriset av måkeskitt. Flere gav uttrykk for at det virket som enkelte båter var "oppdaget" som en glimrende sitteplass mens andre aldri fikk besøk...

Så dette var tenkt som et forebyggende tiltak.

Rolf

Roald Amundsen

Måtte bytte windex i sommer da måkene tok den av dage. (De klarte på merksnodig vis og knekke av styre finnen oppå i tillegg til å bryte den helt ut av stilling.) I høst var de på nytt i mastetoppen og gikk løs på den med dødforakt, men de bøyde den bare helt ut av stilling.. Ingenting ødelagt...

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Kan være det er måker som har hatt nærkontakt med min windex og, er ute av stilling den også.... counter measures må på plass til neste sesong.

Rolf

Roald Amundsen

• 10 måneder senere...

Så var en ny sesong over og vinteropplaget står for tur, denne gang med masta stående oppe. Skal selvsagt dekke til med presenninger men hvordan gjør folk det der som mast, stag og vant må gjennom presenningen? Tenker ikke å kjøpe en skreddersydd løsning, må lage til noe selv men vil gjerne få det til slik at det blir tettest mulig i gjennomføringen og med minst mulig sjanse for rivning av presenningen.

Tips/erfaringer?

Rolf

Roald Amundsen

...hvordan gjør folk det der som mast, stag og vant må gjennom presenningen? ...

Jeg har fått spesialsydd hovedpresenningen (den bak masta) men det passer allikevel ikke 100%.

Anbefaller at du bruker en hel presenning bak masta og en hel presenning forann masta.

Bruk deretter en billig lett-presenning i området mellom disse to presenningene.

Legg den under de andre og tilpass kun denne presenningen.

Når du ser at den passer 100% kan du evt vurdere å få spesialsydd en ny liten presenning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...