Jump to content

Tungstarta mercury 75hk 1986

Texas

Recommended Posts

Heia.Er ny bruker på forum å kunne trenge litt hjelp.Har en mercury 75hester som er i fra 1986 å er en 2 takter.Litt om mine kunnskaper med motorer. Kan ingen verdens ting,men har løst å lære litt.Ska prøve å forklare problemt mitt.Når jeg ska starte den må jeg file i nesten 1 min før den begyner i samarbeidet.Så må jeg ta gasse heilt i fri å file kanskje ca 1/2min til så starter monsteret opp.Det jeg har hjort med motoren etter jeg fikk den va å bytte alle tennplugene å girolja..Hva kan jeg jøre for å få den til å bli lett starta igjen???? Åsså problem 2 :sad: Når jeg er å kjører med båten å setter motoren i fri.Når jeg da tar gasshendelen litt frem så dør motoren heilt ut men tar jeg den nesten heilt fram for så dør den ikje ut å så kan jeg ta den tilbake.Viss noen har orka å hjelpa å forklart hva jeg må jøre hjerne med bilder.Å va er viktig å passe på med disse motorene??På fårhånd Hjertelig takk

Hvis ikke du anser deg selv som teknisk anlagt så ville jeg fått praktisk hjelp av noen andre. Ikke fra et forum.;-) En 75Merc fra 86 er såpass basic at det ikke burde være noe problem å skille komponentene fra hverandre. Jeg virker kansje litt krass men sånn er det nå bare. En mekaniker har vanskelig for å få et intrykk av din motor uten å være tilstede selv.;-)

Hvis ikke du anser deg selv som teknisk anlagt så ville jeg fått praktisk hjelp av noen andre. Ikke fra et forum.;-) En 75Merc fra 86 er såpass basic at det ikke burde være noe problem å skille komponentene fra hverandre.

Hei kimosabi, du som skrur outboards kunne vel forklare `Texas` om det er/eller hvor det finnes et bensinfilter på denne gamle Merc`en.

Vår Mercury spesialist her på forumet `Droll` er vanligvis hjelpsomheten selv vedrørende problemer. :yesnod:

Hei!

Jeg støtter forslaget om å sjekke choke-funksjon, siden motoren er vanskelig å få startet.

Siden det dessuten virker som motoren dør ut når du gir gass(?), kan det jo også være verdt å sjekke om den automatiske tenningsjusteringen virker slik den skal, dvs. at den justerer til tidligere tenning etter hvert som du gir gass. Tenningsjusteringen skjer ved at ei "plate" under svinghjulet dreies - via diverse stag - etter hvert som gasspådraget øker. Du trenger ikke ha motoren i gang for å få sjekket denne mekanikken.

Når jeg ska starte den må jeg file i nesten 1 min før den begyner i samarbeidet.Så må jeg ta gasse heilt i fri å file kanskje ca 1/2min til så starter monsteret opp.Det jeg har hjort med motoren etter jeg fikk den va å bytte alle tennplugene å girolja..Hva kan jeg jøre for å få den til å bli lett starta igjen?

Hva slags gass kontroll har du til motoren ??, begynner den å vise tegn på slitasje ??, noen av problemene kan muligens komme av slitasje på noen foringer inne i kontrollen.

En kompresjons test er alltid en god start , om ikke annet for å kunne utelate mekaniske problemer ...

Ellers:

Rens forgasserne og sjekk flottør høyden + tilstanden på flottør ventilen ( innløps ventilen i forgasseren ).

Ta av dekselet og se om du kan finne choken på forgasserne, er et spjeld helt fremme i front, aktiveres ifra tenningsbryteren ( nøkkelen dyttes et hakk INN, eventuelt via egen bryter ) du kan høre om det fungerer, et godt klikk.

Les igjennom denne posten...din motor er en DC motor ( Direct Charge)

Men har prøvd å leita etter bensinfilter på motoren men finner ikje det.Trur ikje det er noen filter på dna motoren.Åssen sjekker jeg om bensin pumpa virer som den skal??

Bensin filteret skal sitte imellom bensinpumpe og forgassere, rett før der T-skjøten sitter .

Er litt avhenging av hvilken type pumpe du har ( firkanta eller trekanta )

Ser slik ut

1005.jpg

Å va er viktig å passe på med disse motorene??På fårhånd Hjertelig takk

Er 3 viktige ting er må passe på

1. Riktig propell, motoren må kunne oppnå anbefalt WOT turtall ( 5500 rpm )
  2. Heller bytte impeller en gang for ofte, en engang for seint..... er ingen termostat på disse + de lever litt på kanten.... :smiley: .
  3. Alltid bruke frisk bensin med min 2% TCW-3 2-takts olje ( bensin ifra i fjord er fy fy )

Eller vanlig rengjøring og smøring av smørepunkter.

Du er 100% sikker på årsmodell ??, 1986 75Hk var en 4 sylindret motor.....

Sjekk tenning ( med tennings lampe ) ved null pådrag mens du drar motoren på starteren , skal da være ca 3-4 grader BTDC ( se merke på svinghjul )

Juster blande skruene på begge forgasserne ca 1/4 runde ut

Verifiser at choken fungerer....

Start prosedyre.....

• Pump opp bensin med pumpa på slangen, skal bli hard, hvis forgasserne renner over litt er det bra.... ( bare litt ved pumping på belgen )
  • Gi litt gass ( er det varm kjøring spak bruker du den ( eventuelt frikobling av girspak )
  • Sett inn nøkkel... tenning på.. dytt nøkkelen INN ( du hører et klikk ifra choken )
  • Hold nøkkelen presset inn... vri til start....

For å starte uten choke presser du bare ikke nøkkelen inn .

Arne Kjetil

Hei kimosabi, du som skrur outboards kunne vel forklare `Texas` om det er/eller hvor det finnes et bensinfilter på denne gamle Merc`en.

Vår Mercury spesialist her på forumet `Droll` er vanligvis hjelpsomheten selv vedrørende problemer. :yesnod:

Ok da.

Vanligvis så er det ikkeno bensinfilter på motor`n nei. Hvis det er det så sitter det som regel på babord side under gear-skinna. Men mange velger å montere et sjøl. Det er lett å se om det er et der ihvertfall. Tenninga blir styrt av tenningsarmen kobla til tennplata. Armen er koblet direkte til gassvaier. Gassvaier bør alltid justeres slik at tenningsarmen hviler på stopp-punktet ved kjølekappa når du har null gass. Ellers så er motor inne på noe her. Det første jeg ville sjekka er blæra. Er den tett? Funker den som den skal? Lufteskrue på tanken er også en ting mange glemmer...

Sjekk før du starter motoren å bare skru på tenninga og trykk på nøkkelen/knappen(Choke). Hører du et klikk baki der da så vet du at du har signal helt bak til choken. Hører du ikke det så er det enten null signal eller defekt choke. Jeg er litt usikker på om du har choke eller primer på din men uansett bør du høre et klikk(litt lavere på primere). Har du choke så ta av dekselet slik at du ser forgasserne og choke-link og se om dette beveger seg når du trykker inn nøkkel/knapp. Du hører også at spjelda lukker seg hvis dette funker. Sjekk også at lenkarmen til chokespjelda sitter der den skal. Alle gasserne skal choke. Sjekk at chokespjelda er åpne når du ikke bruker choke. På noen motorer med både manuell og el.choke så kan det oppstå konflikt med chokehendel hvis ikke den er trykket inn.

Disse motorene trenger nesten alltid å choke/prime ved kaldstart. Det jeg gjør når jeg starter disse er å choke uten gass når jeg starter i ca. 5sek. Hvis ikke det skjer noe før det så gir jeg litt gass uten å choke. Lett å dra disse motorene sure.:-)

Bensinpumpa er også en feilkilde. Det er en membranpumpe som drives av vakuum/trykk fra bånnkassa og hvis ikke alle membraner/pakninger er tette så mister du fueltrykk. Men siden du kan bruke båten og den funker noenlunde godt så tviler jeg på at det er noe feil på bensinpumpa.

Forgasserrens er veldig ofte det som må til forutsatt at alt annet er i orden.(riktige plugger, blære, slanger, gassvaierjustering etc.) Er ufattelig mye drit som en stakkars 2takter uten vannutskiller og filter får i seg. Kan være at blandingsskruene på forgasserne trenger litt justering. jeg pleier å bruke 1.5 omdreining som utgangspunkt og justerer deretter med motor igang.

Ellers så er en strobelampe kjekk å ha. Forutsatt at du vet hva slags tenning din motor skal ha. Forøvrig sjelden at en tenningsjustering trengs. De fleste gjør feil når de justerer gassvaier.

Ellers så er det stor fare for at motoren har blitt tukla litt med av ivrige tidligere eiere og at diverse skruer/instillinger er litt ute av vater. De fleste jeg er borti er som regel rota litt med av eierne og jeg gjør endel damage-control.:-)

Håper det hjalp bittelitt ihvertfall.

Ok da.

Vanligvis så er det ikkeno bensinfilter på motor`n nei. Hvis det er det så sitter det som regel på babord side under gear-skinna. Men mange velger å montere et sjøl.

Ifølge dele listene til Mercury så har denne motoren et filter ( Mercury # 35-816296Q2 ), hvis den har den trekanta bensinpumpa kan det sitte et grov filter i den også, på noen modeller er det også et grovfilter BAK bensin tilkoblinga på selve forgasseren .

Jeg er litt usikker på om du har choke eller primer på din

Hvis det er en 1986 75 hk 4 sylindret motor så har den choke .

jeg pleier å bruke 1.5 omdreining som utgangspunkt og justerer deretter med motor igang.

Jeg også, men problemet er at mange bruker denne justeringa til å justere tomgangen....og da blir det feil..

Ellers så er en strobelampe kjekk å ha. Forutsatt at du vet hva slags tenning din motor skal ha

ca 3-4 grader BTDC ( tenning ved tomgang ), side det er snakk om start tar jeg ikke med maks fortenning.

Disse motorene trenger nesten alltid å choke/prime ved kaldstart.

Av samme grunn liker de å være litt fetere justert, normal forgasser justering gir for mager blanding ( gjelder de klassiske rekke motorene ), gi den derfor 1/4 omdreining ekstra ut ( etter at den er "riktig" justert )

Justerings prosedyren av disse motorene er beskrevet her, holder antagelig å verifisere innstillingene.

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...